Wp Header Logo 877.png

پس از آن‌که در سال‌های اخیر، محدودیت‌ها در تعاملات و مراودات بین‌المللی و تحریم‌های غرب بیشترین تاثیر را بر صنایع مختلف کشور ازجمله صنعت خودروهای تجاری گذاشت، حالا در ادامه و به‌طور مستمر، صنعت و بازار این خودروها متاثر از نرخ ارز هستند. محصولات موجود در بازار خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین، در سنوات گذشته با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها همراه بوده‌اند که مشکلات بسیاری را برای متقاضیان این خودروها به وجود آورده است.

با این‌حال، نرخ ارز دست از سر این بازارها برنداشته و همچنان با افزایش ممتد، تیشه به ریشه این صنعت و بازار زده است. در روزهای اخیر هم که بعد از یک وقفه کوتاه‌مدت تثبیت نرخ ارز، این بازار دوباره با تنش مواجه و ارز به کانال ۵۳هزار تومان وارد شد، بازار خودروهای تجاری هم با توقف فروش و تغییر قیمت‌ها همراه شده که کار را برای خریداران خودروهای تجاری سخت کرده است.

بازخورد افزایش نرخ ارز در بازار تجاری‌ها

تجربه چندساله در بازار خودروهای تجاری نشان داده است که هر بار با آغاز روند صعودی ارز، فروشندگان این خودروها در بازار برای جلوگیری از ضرر و زیان خود، دست از فروش برمی‌دارند و در انتظار تثبیت نرخ‌ها می‌مانند.

در هفته جاری هم که دوباره ارز به دلایل نامعلومی از قیمت ۵۰هزار تومان خود در بازار آزاد به کانال ۵۳هزار تومان وارد شد، اتفاقات چند سال اخیر در بازار در حال تکرار است.

یکی از فعالان بازار خودروهای تجاری با اشاره به این که این بازار در انتظار تثبیت نرخ ارز می‌ماند، به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «هربار که نرخ ارز افزایش می‌یابد یا با کوچک‌ترین‌ تغییراتی همراه می‌شود، فروشندگان و در واقع مالکان خودروها در بازار، در انتظار تثبیت نرخ، فروش را متوقف می‌کنند و دست از معامله برمی‌دارند.»

میلاد خاموشیان در ادامه بیان کرد: «این فعالان با کوچک‌ترین تغییری در قیمت‌ها بلافاصله وارد عمل می‌شوند و به افـــزایش نرخ‌ها واکنش نشان می‌دهند که این درواقع برگرفته از تجارب قبلی و تاثیر نرخ ارز بر بازار و پیش‌بینی ضرر و زیان‌های احتمالی است.»

گرانی دوباره در راسته سنگین‌ها

خاموشیان همچنین درخصوص دیگر تاثیر نرخ ارز بر این بازار عنوان کرد: «توقف معاملات را نمی‌توان تنها واکنش به افزایش نرخ ارز دانست، بلکه در فاصله زمانی از افزایش نرخ ارز تا تثبیت قیمت‌ها، قیمت خودروهای تجاری در بازار هر لحظه افزایشی خواهد بود.»

وی تصریح کرد: «این روند تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که خودروها از نظر صرفه و سود برای مالکان و فروشندگان و نمایشگاه‌داران به یک قیمت معقول برسند.»

وی در ادامه بیان کرد: «درحالی طی هفته جاری شاهد افزایش قیمت کامیون و کشنده و کامیونت و توقف فروش آن‌ها هستیم که پیش از این نیز قیمت‌ها به‌شدت افزایش یافته بودند و این بازار با شرایط سختی به ویژه برای متقاضیان واقعی همراه بوده است.»

وی ادامه داد: «متاسفانه مشکل دیگر بازار این است که بعد از توقف نرخ ارز و تثبیت بازار چنانچه حتی قیمت ارز به کانال ۵۰هزار تومان برگردد، قیمت‌ این خودروها دوباره مانند قبل نخواهد شد. این موضوعی است که نه‌تنها در بازار تجاری‌ها بلکه در اکثر بازارهای کشور دیده می‌شود. در واقع تنها افزایش نرخ ارز روی بازار تاثیر می‌گذارد و روند نزولی چندان تاثیری بر قیمت‌های نهایی ندارد.»

بازار تجاری‌ها بر لبه پرتگاه افت تقاضا

این فعال بازار خودروهای تجاری همچنین در ادامه اظهار کرد: «فروشندگان و نمایشگاهداران تجاری در به وجود آمدن شرایط فعلی مقصر نیستند، اما باید این موضوع را در نظر گرفت که این بازار بر لبه پرتگاه قرار دارد و هرچه قیمت ها افزایش یابد، به‌طور قطع تعداد خریداران کمتر می شود.»

وی افزود: «روز گذشته برخی مدل‌ها در بازار تا ۵۰۰میلیون تومان هم افزایش پیدا کرده‌اند که نتیجه آن کاهش تقاضا خواهد بود.»

وی با بیان این‌که در سال‌های اخیر بسیاری از مالکان قدرت خرید خود را از دست داده‌اند، ادامه داد: «همین افزایش قیمت‌های گاه و بیگاه می‌تواند تاثیر منفی بر بازار داشته باشد و با توجه به پیش‌بینی تورم سال آینده، قطعا بازار تجاری‌ها یکی از متزلزل‌ترین بازارها خواهد بود، مگر آن‌که دولت و مسئولان فکری به حال این بازار کنند.»

وی در پایان گفت: «این بازار با یک طرح موقت و کوتاه‌مدت و وعده‌های بی‌پایه و اساس اصلاح نمی‌شود، بلکه چاره آن؛ نظارت همیشگی، تسهیلات دائمی و ارائه طرح ثابت نوسازی خواهد بود.»

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir