شرکت آرین پارس موتور کراساووری روانه بازار کشور کرد که با تکیه بر طراحی جذاب و توان فنی خوب پیشرانه، نام خود را در بازار کشور و در میان خریداران بر سر زبانها انداخت. این خودرو که با نام لاماری ایما (Eama) شناخته میشود، در نمایشگاه خودرو مشهد با پیشرانه هیبرید (HEV)، آن هم در نسخه فیس لیفت به عنوان سومین محصول از برند لاماری معرفی شد و بهزودی روانه بازار کشور میشود.
لاماری ایما هیبرید (HEV) نهتنها در سیستم انتقال نیرو جدید کار شده، بلکه در ویژگیهای رفاهی و ایمنی نیز با نسخه قدیمی تفاوتهایی دارد و با بهبودهای بسیاری همراه شده است. همچنین لازم به تاکید است که با تولید نسخه HEV (هیبرید) لاماری ایما، نسخه آپشنال این خودرو که با کد X شناخته میشد با توقف تولید در نسخه هیبرید ادغام خواهد شد.
مزایا و معایب
+ طراحی جذابتر در نسخه فیس لیفت
+ امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر
+ توان فنی و عملکرد بهتر از نسخه بنزینی
– سواری خشک
– حساسیت پیشرانههای GDI
– قیمت بالاتر از نسخه بنزینی
مشخصات فنی
لاماری ایما هیبرید یا همان فورتینگ T5 از زیرمجموعه دانگ فنگ موتور (DFM) چین تا پایان سال جاری روانه بازار کشور خواهد شد. نسخه هیبرید لاماری ایما از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو ۴ سیلندر مجهز به سیستم پرخوران و سیستم پاشش سوخت مستقیم، همانند نسخه بنزینی ایما بهره میگیرد، اما در این مدل با دو موتور الکتریکی با کد شناسایی DHT-300 (یکی بهعنوان ژنراتور و دیگری بهعنوان موتور رانشی) بهمجموع توان ۱۳۰ کیلووات (۱۷۴ اسب بخار) و مجموع گشتاور ۳۰۰ نیوتن.متر همراه شده است و نیروی الکتریسیته آن با یک پک باتری ۲ کیلووات.ساعت تامین میشود.
وظیفه انتقال نیرو ترکیبی دو سیستم پیشرانش این خودرو بر عهده گیربکس DHT یا همان E-CVT است که از خانواده گیربکسهای اتوماتیک منحصر به خودروهای هیبرید شناخته میشود و از قضا هیچ ارتباط فنی با گیربکسهای پرایراد CVT ندارد. این دست گیربکسها دخالت راننده در زمینه تعیین نوع انتقال نیرو و تقسیم آن میان پیشرانه بنزینی و الکتریکی را به حداقل میرساند. به عبارت دیگر، تنها دخالت راننده در تعیین رویه رفتاری خودرو، فقط با تعیین حالتهای مختلف رانندگی امکان دارد و باقی داستان از سوی کامپیوتر (ECU) خودرو به صورت نامحسوس و در تناسب با حالت انتخابشده تنظیم میشود.
با وجود اضافهوزن ۱۵۰ کیلوگرمی نسخه هیبرید در مقایسه با نمونه بنزینی، عملکرد نهایی لاماری ایما HEV از نسخه درونسوز بهتر است. ایما هیبرید این مهم را بدون تردید مدیون استفاده ترکیبی از توان و گشتاور تولیدی دو پیشرانه به صورت همزمان است. از آن مهمتر، با وجود عملکرد فنی بهتر، مصرف سوخت نسخه هیبرید به شکل محسوسی از مدل بنزینی بهتر است.
در حاشیه رونمایی رسمی نسخه هیبرید (HEV) لاماری ایما، مدیران ارشد شرکت برخی آمار قابل توجه مربوط به فرایند تولید و عرضه این خودرو را با رسانهها در میان گذاشتند. لاماری ایما با عبور از تیراژ تولید ۱۲،۵۰۰ دستگاهی در ۱۸ ماه گذشته، در چند ماه پایانی سال مرز ۱۳،۰۰۰ دستگاه را پشت سر خواهد گذاشت. به این ترتیب لاماری ایما به عنوان یکی از محبوبترین کراساوورهای بازار ایران شناخته خواهد شد. افزایش تیراژ فروش لاماری ایما به معنای افزایش سطح توقع مشتریان و سطح مسئولیت شرکت در برابر آنها است. این در حالی است که ۹۳ درصد خودروهای تولیدشده، زودتر از موعد مقرر به مشتریان تحویل شده است.
مشخصات کلی
ابعاد و ظرفیت ها
طول | ۴۵۶۵ میلیمتر |
عرض | ۱۸۶۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۶۹۰ میلیمتر |
فاصله محورها | ۲۷۱۵ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۷۰۰ کیلوگرم |
تعداد سرنشین | ۵ نفر |
ظرفیت صندوق عقب | ۴۸۰ لیتر |
حجم مخزن سوخت | ۵۵ لیتر |
قطر رینگ | ۱۹ اینچ |
طراحی ظاهری
نمای خارجی لاماری ایما هیبرید در این فیسلیفت با کمی اغراق و بینش فضایی همراه شده است. ابعاد جلوپنجره رشد قابل توجهی دارد و حالا به مراتب بزرگتر به نظر میرسد. در دو گوشه سپر دو قطعه کرومی جدید با طراحی شبیه به بومرنگ، ستونی عمودی برای قاب کردن چهره خودرو به وجود آوردهاند. همچنین تریم جلوپنجره بر خلاف نسخه بنزینی از خطوط افقی بهره میگیرد که تاثیر آن پهنتر جلوه کردن ابعاد خودرو است.
در نمای عقب، دیفیوزر به رنگ بدنه درآمده و در عوض، قسمت بالای آن به رنگ مشکی، بین بدنه و بخش پایینی خودرو فاصله انداخته است. چهار خروجی دوبل اگزوز همچنان حفظ شده، اما برش عمودی دو گوشه سپر و زیر چراغها کمی بر جسارت و حس اسپرت بودن خودرو میافزاید. جدا از تغییرات ظاهری، اضافه شدن نشان HEV بر روی در پنجم خودرو، یکی دیگر از روشهای شناسایی نسخه هیبرید لاماری ایما از بنزینی است.
طراحی داخلی
نمای داخلی نسخه هیبرید لاماری ایما تقریبا هیچ تفاوتی با نمونه بنزینی ندارد. دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی، یکی از نوع لمسی برای سیستم مولتی مدیا و دیگری برای مجموعه نمایشگرهای پشت فرمان، به عنوان ترند روز جهانی که از قضا توسط چینیها به وفور تکرار میشود، در نمای داخلی خودرو قابل رویت است.
خوشبختانه فضای داخلی لاماری از سبک طراحی فضایی بسیاری از برندهای چینی دور مانده است و این نما به لطف استفاده از طراحی قرینه در ترکیب با تریم دو رنگ برای رودریها و صندلیها جلوه مطلوبی به همراه دارد. استفاده از سانروف پانورامیک بزرگ شیشهای جلوه بسیار دلبازی از نمای داخلی به همراه میآورد که ترکیب آن با سیستم نورپردازی انتزاعی به واقع جذاب است.
لاماری ایما پیش از ارائه در نسخه فول آپشن (ایما X) از نبود ویژگیهای رفاهی و ایمنی کافی رنج میبرد. حالا و مخصوصا با ارائه نمونه هیبرید با ویژگیهای مضاعفی چون سیستم کمکی تغییر لاین، هشدار تصادف از جلو، سانروف پانورامیک، هشدار انحراف از خطوط و کول باکس بیش از پیش تکمیل به نظر میرسد.
خوشبختانه با وجود اضافه شدن پک باتری و موتور الکتریکی به لاماری ایما هیبرید، فضای صندوق این مدل دستنخورده باقی مانده است.
آپشن ها و امکانات
لاماری ایما پیش از ارائه در نسخه فول آپشن (ایما X) از نبود ویژگیهای رفاهی و ایمنی کافی رنج میبرد. حالا، بهویژه با ارائه نمونه هیبرید همراه با ویژگیهای مضاعفی چون سیستم کمکی تغییر لاین، هشدار تصادف از جلو، کنترل حرکت خودرو در سرازیری و سربالایی، اتوهولد، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها، سانروف پانورامیک، هشدار انحراف از خطوط و کول باکس، تکمیلتر از گذشته به نظر میرسد.
قیمت لاماری ایما هیبرید (HEV) در بازار ایران
لاماری ایما هیبرید (HEV) محصولی بسیار جدید از شرکت آرین موتور است که قیمتگذاری رسمی آن هنوز از سوی سازمان حمایت اعلام نشده است، اما با توجه به تجربههای پیشین در خصوص عرضه خودروهای هیبرید از سوی سایر شرکتها و همچنین توقف تولید نسخه آپشنال (ایما X)، میتوان انتظار داشت که نسخه هیبرید با اختلاف قیمت قابل توجه در مقایسه با نسخه پایه ایما روانه بازار شود.
مدیران ارشد شرکت آرین موتور در راستای برنامههای آتی این شرکت خبر از رونمایی یک کراس اوور ساب کامپکت در ابتدای سال آینده را داد. همچنین بیان شد که قرارداد یک خودرو سدان نیز نهایی شده است و با فاصله کم از این کراساوور رونمایی خواهد شد. لازم به تاکید است که شرکت آرین موتور از گذشته نماینده رسمی محصولات برند ژاپنی میتسوبیشی در ایران بوده است و از این رو باید بهزودی شاهد عرضه محصولات جدید این شرکت از کلاس خودروهای وارداتی نیز باشیم.
نویسنده: شهاب انیسی / عکاس: شهاب انیسی
source
کلاس یوس