صنایع خودروسازی مدیران خودرو از سال ۱۳۹۹ شمسی به بعد، محصولات کمپانی چری را با نام فونیکس بهبازار عرضه میکند. این شرکت خودروسازی دو محصول کراساوور و یک سدان کامپکت را با این برند بهبازار عرضه کرده است. از آنجا که جای خالی یک سدان لوکس با استایل جذاب و مجهز بهامکانات رفاهی و ایمنی در بازار خودرو کشور حس میشد، این شرکت خودروسازی تصمیم گرفت با عرضه فونیکس یا چری آریزو ۸ هم سبد محصولاتش را کاملتر کند و هم بتواند نخستین سدان میانسایز سگمنت D لوکس خود را بهبازار عرضه کند.
بر این اساس روز چهارشنبه ۲۷ دیماه سال جاری، شرکت مدیران خودرو محصول جدید خود یعنی فونیکس آریزو ۸ را در پیست اتومبیلرانی آیلند برای تست رانندگی در اختیار اصحاب رسانه قرار داد.
آشنایی با آریزو ۸
آوریل سال ۲۰۲۲ میلادی بود که کمپانی چری از سدان میانسایز سگمنت D خود با نام آریزو ۸ رونمایی کرد. این سدان در سپتامبر همان سال در زادگاهش یعنی چین بهبازار عرضه شد.
هدف استراتژیک آریزو ۸ چری این بود که بتواند در بازار سدانهای سایز متوسط، با رقبای کرهای خود یعنی هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و حتی برخی خودروهای اروپایی مانند رنو تالیسمان بهرقابت بپردازد.
حدود ۶ ماه قبل، این خودرو برای نخستینبار توسط آقای جک لی، مدیرعامل شرکت صنایع خودروسازی مدیران خودرو برای مصارف شهری در نظر گرفته شده بود و این احتمال وجود داشت که این خودرو بهزودی در سبد محصولات شرکت مدیران خودرو نیز قرار گیرد. اکنون آریزو ۸ جدیدترین محصول این خودروساز است که بهزودی وارد بازار میشود.
طراحی بدنه زیبا
آریزو ۸ را باید نخستین سدان چری بدانیم که بهخوبی با زبان جدید طراحی این خودروساز هماهنگ شده است. استفاده از خطوط تیز و مجموعهای از سطوح تخت، سبک طراحی خاص چراغها و همچنین کابین زیبا و مدرن، بهخوبی تاییدی بر استفاده از زبان جدید طراحی چری در این سدان خانوادگی سگمنت D است.
با نخستین نگاه بهاین سدان خانوادگی، با یک خودرو کاملا لوکس و مدرن مواجه میشویم. پروفیل خودرو بهلطف استفاده از خط تیز شانه، سطوح تخت کنار کاپوت، پشت کوتاه و ستون C کشیده، کاراکتر نافذ و جذابی بهاین خودرو بخشیده است. حالت کوپه (فستبک) مانند خودرو و استفاده از رینگهای ۱۸ اینچی بهاین جذابیت میافزایند.
ظاهر خودرو نیز کاملا با زبان جدید طراحی چری همراه شده است. چراغهای جلو و طراحی جلوپنجره ۶ ضلعی عریض، این حس را بهخوبی بهبیننده القا میکنند. چراغهایی مشابه فولکسواگن پاسات مزین به LED های منقطع در بخش بالایی کاسه چراغ و LED هایی به شکل حرف L در زیر آن، بسیار جلبتوجه میکنند.
همچنین یک خط کروم نسبتا ظریف که از بخش میانی چراغها تا بخش بالایی جلوپنجره کشیده شده، جلوپنجره ۶ ضلعی بزرگ مشبک که در جلوترین نقطه آن لوگوی فونیکس وجود دارد و خطوط تیز روی کاپوت، چهره کاملا اسپرت و جسوری به این سدان میانسایز میبخشند. از سوی دیگر در نمای عقب، شاهد طراحی چراغهای پیوسته هستیم.
فرمت این چراغها مشابه چراغهای برادر کوچکتر این خودرو، یعنی آریزو ۶ است؛ با این تفاوت که چراغها با یک نوار بسیار ظریف LED حالت پیوستگی پیدا کردهاند و با خط تیز روی درِ صندوقعقب، نمای زیبایی از یک سدان خانوادگی را بهنمایش میگذارند. اما طراحان چری از دو اگزوز دوبل در طرفین سپر بههمراه دیفیوزر استفاده کردهاند که ویژگیهای اسپرت را در این سدان دوچندان میکند.
جالب است بدانید که سه رنگ از آریزو ۸ برای بازار ایران در نظر گرفته شده که عبارتند از مشکی متالیک، سفید صدفی و یک رنگ خاص بهنام سبز کهکشانی (Galaxy Green) .
خشایار خوارزمی (مدیر مارکتینگ فونیکس) در گفتوگویی کوتاه با روزنامه «دنیای خودرو» توضیح داد که رنگ سبز کهکشانی (Galaxy Green) برای مشتریان خاص در نظر گرفته شده که تعداد آن نیز بهصورت محدود خواهد بود.
کابین مدرن و هوشمند
در زمان قرارگیری پشت فرمان فونیکس آریزو ۸ شاهد یک طراحی بسیار مدرن و البته لوکس در کابین این خودرو هستیم. کلیت طراحی داشبورد ساده است؛ اما بهلطف حجم ایجادشده در بخش میانی و زیرین داشبورد، یک فضای کاملا خاص بهوجود آمده است تا چیدمان قطعات داخلی بهخوبی انجام شود و درنهایت حس و حال یک سدان لوکس بهسرنشینان القا شود.
بر این اساس طراحان چری برای حفظ ترند روز طراحی خودرو از دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی منحنی یکپارچه برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و سیستم اطلاعات-سرگرمی استفاده کردهاند تا فضای داخلی را بسیار مدرن جلوه دهند.
همچنین دریچههای مستطیلشکل افقی سیستم تهویهمطبوع که زیر دکوراتیو طرح چوب و نوار میانی داشبورد قرار گرفته، همان حس و حال محصولات لوکس فونیکس از جمله تیگو ۸ پرو را برای بیننده تداعی میکنند.
براساس گفتههای خشایار خوارزمی (مدیر مارکتینگ فونیکس) نکته بسیار جالب در طراحی داخلی آریزو ۸ یک طرح بتهجقه (از اِلِمانهای هنری ایرانی) است در بخش میانی داشبورد و در کنار دریچههای سیستم تهویهمطبوع مشاهده میشود. این طرح منحصر بهفرد، یک ویژگی خاص برای مشتریان ایرانی آریزو ۸ است. از سوی دیگر کنسول میانی شامل یک کاپ هلدر (جا لیوانی) و کولباکس است.
همچنین دستهدنده کوچک اسپرت این خودرو مشابه محصولات آئودی طراحی شده است. فرمان دی-کات و پدالهای شیفتر آلومینیومی در پشت آن و صندلیهای جدید در کابین این خودرو، الگوبرداری شده از محصولات مرسدسبنز است و همین امر سبب شده است رانندگی با این سدان لوکس بسیار هیجانانگیز باشد.
نورپردازی داخلی بههمراه سقف بزرگ پانورامیک، فضای داخلی را دلنشین و جذاب جلوه میدهد. نکته دیگر در مورد آریزو ۸ این است که بهلطف فاصله محوری ۲۷۹۰ میلیمتری، طول ۴۷۸۰ میلیمتری، عرض ۱۸۴۳ میلیمتری و ارتفاع ۱۴۶۹ میلیمتری افرادی با قد ۱۸۸ سانتیمتر در فضای عقب این خودرو احساس راحتی میکنند.
ستون C کشیده و فرمت خمیده سقف نیز در ایجاد این فضای داخلی مناسب موثر هستند. عایقبندی صدا در آریزو ۸ فوقالعاده است و بهلطف استفاده از متریال جدید، داشبورد، رودریها و قسمت بالای داشبورد از جنس پلاستیک نرم است.
این امر بهکیفیت نهایی این سدان سایز متوسط سگمنت D لوکس خانوادگی میافزاید. نا گفته نماند که طراحی دستگیرههای داخلی بهگونهای است که کاملا ارگونومی و جدید بوده و همین امر سبب شده است درها بهراحتی باز و بسته شوند.
بررسی مشخصات فنی
آنچه فونیکس آریزو ۸ را نسبت بهرقبای هموطن خود متمایز میکند، قلب تپنده این سدان لوکس خانوادگی است. زیر کاپوت نسبتا کشیده این خودرو، یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی دولیتری مزین بهتکنولوژی توربوشارژ-پاشش سوخت مستقیم (T-GDI) قرار گرفته است که قدرت و گشتاور بالایی را تولید میکند. در حقیقت این موتور همان پیشرانه F۴J۲۰ است که پیشتر در تیگو۸ پرومکس شاهد آن بودیم.
بر این اساس و با در نظر گرفتن سیستم تایمینگ متغیر سوپاپها، سیستم پرخوران توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم انژکتورها داخل سیلندر، این موتور دولیتری میتواند حداکثر ۲۵۴ اسببخار قدرت و ۳۹۰ نیوتونمتر گشتاور تولید کند.
نکته بسیار مهم درباره پیشرانه این خودرو، سازگاری نسبی آن با شرایط جوی و سوختی کشور است. از حدود ۶ ماه قبل، این سدان لوکس فونیکس برای استفاده روزانه شهری آقای جکلی (مدیرعامل شرکت صنایع خودروسازی مدیران خودرو) مورد استفاده قرار گرفته تا پیشرانه و گیربکس این سدان با شرایط سوختی و جوی کشور ارزیابی شده و براساس تجارب بهدست آمده، پیشرانه مورد نظر کالیبراسیون شود.
از سوی دیگر قدرت ۲۵۴ اسببخاری و گشتاور ۳۹۰ نیوتونمتری بهکمک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه بهچرخهای جلو منتقل میشوند. این خودرو ظرف ۷.۶ ثانیه از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست مییابد. این شتاب برای وزن ۱۵۳۹ کیلوگرمی خودرو فوقالعاده است.
آریزو ۸ دارای سه حالت رانندگی اکو، نرمال و اسپرت است. با انتخاب حالت اسپرت، دورموتور تا ۶ هزار آرپیام (دور در دقیقه) بالا رفته و تعویض دنده بهنرمی و بدون هیچ تقه، ضربه یا تاخیری انجام میشود.
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت آریزو ۸ در پیست آیلند (باتوجه به فشار، دمای هوا و میزان ارتفاع از سطح دریا) در ۸.۵ ثانیه ثبت شد که با شتاب اولیه اعلامی شرکت مدیرانخودرو تنها حدود یک ثانیه اختلاف داشت.
در این تست، عملکرد موتور با گیربکس و هماهنگی پیشرانه با سیستم انتقال قدرت فوقالعاده ارزیابی شد و در ۸۰۰ متر مسافت، سرعتی برابر با ۱۵۸ کیلومتر برساعت بهدست آمد. تعویض دنده نرم، گوش بهفرمان بودن گیربکس، کاهش لگ چشمگیر در زمان ورود توربوشارژ بهمدار و پاسخگویی موتور بهتوان و گشتاور، سبب شده است آریزو ۸ بهیک سدان لوکس خانوادگی اسپرت بدل شود. با توجه بهعدم استراحت خودرو و تعویض دنده در دورهای بالاتر گیربکس، افزایش دمای کاری گیربکس به هیچ عنوان مشاهده نشد.
امکانات رفاهی و ایمنی سطح بالا
در زمان تست درایو آریزو ۸ چند سیستم ایمنی از جمله کروزکنترل تطبیقی، سیستم هشدار نقاط کور و همچنین سیستم نیمهخودکار رانندگی مورد تست و بررسی قرار گرفت که همگی از عملکرد خوبی برخوردار بودند. نکته بسیار مهم در مورد این سدان، استفاده از ۱۰ ایربگ ۱۰ نقطهای است که سبب آسودگی خاطر راننده و سرنشینان این خودرو میشود.
همچنین سیستم فرامین صوتی، گرمکن غربیلکفرمان و شارژ وایرلس نیز نسبت بهنمونههایی که در سایر محصولات فونیکس قرار دارند، بهینهسازی شدهاند.
از مهمترین امکانات آریزو ۸ میتوان بهسیستم ترمز ABS، EBD، BAS، BOS، ESP، TCS، EBA و سیستم آغاز حرکت در سربالایی و سرازیری، سیستم هشدار برخورد از جلو و عقب، سیستم پایش نقاط کور، سیستم پیشگیری از برخورد، سیستم هشدار باز شدن درها در حالت ایمن، کروزکنترل تطبیقی، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم تهویهمطبوع دوگانه کاملا پیشرفته بههمراه فیلتراسیون نسل جدید و کانالهای مجزا برای سرنشینان عقب، دوربین۳۶۰ درجه با کیفیت بالا، سیستم صوتی باکیفیت سونی مجهز به ۱۲ بلندگو، سیستم اطلاعات-سرگرمی مجهز بهاندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم ثبت وقایع توسط دوربین، آینه الکتروکرومیک، گرمکن و سردکن صندلیها، گرمکن غربیلکفرمان، سه حالت رانندگی، نورپردازی شخصیسازی، سقف پانورامیک، کیلس (ورود بدون کلید)، استارت دکمهای، دو حالت تنظیم برای فرمان (نرمال و اسپرت) و… اشاره کرد.
کیفیت سواری و هندلینگ
در زمینه سواری، آریزو ۸ بهلطف استفاده از سیستم مکفرسون در محور جلو با طبقهای الاستیکی و استفاده از فنرهای لول و ساختار مولتیلینک (چند اتصالی) در محور عقب، سواری باکیفیت و نرمی را بهراننده و سرنشینان هدیه میکند.
این مهم با نصب تایرهای ۴۵/۲۲۵ با رینگهای ۱۸ اینچی آلومینیومی امکانپذیر شده است. بهلطف استفاده از فرمان برقی و هندسه سیستم تعلیق، فرمانپذیری خودرو عالی بوده؛ بهطوری که خودرو در زمان چرخش در پیچهای پیست، پرفورمنس خوبی از خود بهنمایش گذاشت.
حتی در زمان رانندگی در سرعت ۱۲۰ کیلومتر برساعت، این سدان لوکس بهکمک سیستم کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، عملکرد فوقالعادهای داشت و پایداری خودرو جالب توجه بود. در نهایت از نظر پایداری، هندلینگ و سواری میتوان این سدان را عالی توصیف کرد.
source
کلاس یوس