Wp Header Logo 963.png


منتشر شده در 30 دی 1402 ساعت 15:48



عکاس
علیرضا پاداش

اولین کراس اوور برقی ایران

نشان نبکا مونتاژ اولین کراس اوور برقی ایران در کارخانه خود در منطقه آزاد اقتصادی ارگ جدید بم آغاز کرده است. این خودرو نبکا ET5 نام دارد که تا چند هفته دیگر به بازار می آید. حال این پرسش مطرح می شود که باتری های اولین کراس اوور برقی ایران چگونه شارژ می شود؟

به گزارش آخرین خودرو، این کراس اوور به تک پیشرانه برقی سوار بر محور جلو مجهز است. ET5 توان تولید نهایت قدرت ۲۰۴ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر را دارد. ظرفیت باتری های این خودرو ۷۲ کیلووات ساعتی است که با شارژ کامل آن می توان مسافت ۵۲۰ کیلومتر را پیمود. با شارژر های سریع می توان ظرفیت باتری ها را طی کمتر از ۴۰ دقیقه از ۲۰ به ۸۰ درصد رساند. البته با شارژر دیواری خانگی شارژ کامل تقریبا ۹ ساعت زمان می برد. همچنین شارژ های پرتابل ۲.۸ کیلوواتی هم در ۲۰ ساعت پک باتری را پر می کنند.

نخستین خودرو برقی بازار ایران به امکاناتی نظیر شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار خط خوان، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری اتوماتیک، سقف پانورامای برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری، سردکن و گرمکن صندلی های جلو، صندلی های برقی جلو، تنظیم برقی صندلی شاگرد از ردیف عقب، خسته گیر زانوی راننده، ماساژور صندلی راننده، حافظه صندلی راننده، تهویه اتوماتیک، پاکسازی هوای کابین، نور بالای اتوماتیک، درِ صندوق عقب برقی با سنسور حرکتی پا، استارت دکمه ای، شارژر بی سیم تلفن همراه و تنظیم حالت رانندگی مجهز است.

برای شارژ کردن باتری های نبکا ET5 به عنوان اولین کراس اوور تمام برقی بازار ایران سه روش رایج وجود دارد. یک شارژر قابل حمل با خودرو به مشتریان تحویل داده می شود که ساخت شرکت مکو گروه مپنا است و توان خروجی ۲.۸ کیلووات ساعت را دارد. میزان شارژ دهی این شارژر را می توان تنظیم کرد و از سویی استاندارد جدید IEC در آن دیده می شود. همین مسئله سبب شده تا در هر مکانی که دو شاخه برق وجود داشته باشد، شارژ شدن باتری های نبکا ET5 امکان پذیر باشد و پروتکل اِرت نیز بر اساس شرایط ایران در آن تعریف شده است.

یکی دیگر از راه های شارژ کردن باتری های این کراس اوور تمام برقی استفاده از شارژرهای خانگی و دیواری شرکت مکو گروه مپنا است. این شارژر AC می تواند به صورت ثابت در پارکینگ مالک خودرو نصب شود و توان خروجی ۷.۴ کیلووات ساعت را ارائه دهد. این شارژر که به برق تک فاز نیاز دارد، سرعت شارژ بیش از دو برابر را نسبت به شارژرهای AC قابل حمل دارد.

روش سریع برای شارژ کردن باتری های نبکا ET5 استفاده از قابلیت شارژ سریع DC است. در حال حاضر می توان برای استفاده از این قابلیت به جایگاه های شارژ مپنا مراجعه کرد و باتری های این خودرو را در کمتر از ۴۰ دقیقه به ظرفیت مطلوب حداکثری رساند.

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir