برای اصحاب رسانه، فرصتی فراهم شد تا در پیست آیلند فونیکس آریزو 8 را مورد آزمون و خطا قرار دهند. آریزو 8 را میتوان لوکسترین و قدرتمندترین عضو حال حاضر خانواده آریزو مدیران خودرو دانست. علاوه بر این، با توجه به مشخصات فنی و سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی، میتوان آن را به عنوان لوکسترین سدان مونتاژی در کشور نیز قلمداد کرد.
درباره آریزو 8
در طی سالهای اخیر و عرضه خودرو های مونتاژی، خودرو های مختلفی وارد بازار ایران شده اند اما متاسفانه آنچنان که باید به خودرو های سدان بها داده نشده و بیشتر شاهد مونتاژ و عرضه کراس اوور ها بودیم اما مدیران خودرو از این فرصت استفاده کرده و خانواده آریزو را طی چند سال اخیر گسترده تر کرده است.
جدید ترین عضو این خانواده فونیکس آریزو ۸ نام دارد. آریزو ۸ یکی از جدیدترین و بروز ترین و در عین حال یکی از لوکس ترین خودرو های تولید شده توسط کمپانی چینی چری است و به نوعی پرچمدار سدان های این کمپانی به حساب می آید. آریزو ۸ یک سدان سایز متوسط به حساب می آید و برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ به بازار های جهانی معرفی و عرضه شده است. در اولین نگاه به این خودرو می توان متوجه تفاوت های زیاد این خودرو با دیگر سدان های تولید شده توسط کمپانی چری شد چرا که این خودرو از سبک جدید طراحی های کمپانی چری بهره می برد.
این خودرو در کشور های به لحاظ فنی و همچنین سطح با امکانات در تیپ های مختلفی عرضه می شود اما خوشبختانه نسخه ای که در ایران عرضه می شود دارای مشخصات فنی بهتری نسبت به دیگر نسخه ها است. در ادامه بیشتر به سدان لوکس نشان فونیکس خواهیم پرداخت.
طراحی و ابعاد بدنه
چیزی که در اولین نگاه به فونیکس آریزو ۸ به نظر می رسد این است که طراحان کمپانی چری بعد از آریزو ۶ به یک بلوغ در طراحی رسیده اند و این مشخصه ها را در این خودرو نیز تکرار کرده اند. جدا از این موضوع، طراحان این خودرو تمام تلاش خود را کرده اند تا یک سدان متفاوت و لوکس تولید کنند و تمام خلاقیت خود را در طراحی این خودرو به کار برده اند. آریزو ۸ در نمای جلو طراحی جذابی و زیبایی دارد. طراحی چراغ ها بسیار خوب صورت گرفته است و به وسیله خطی کرومی رنگ به یکدیگر متصل شده اند. این سدان مانند بسیاری از خودرو های چینی از جلو پنجره بزرگ بزرگ بهره می برد که چهره بروز تری را به این خودرو داده است. جالب است بدانید که مشابه این سبک طراحی در طراحی جلو پنجره آریزو ۶ جی تی نیز قابل مشاهده است.
طراحی نماهای جانبی این خودرو نیز به خوبی صورت گرفته و حکایت از یک خودرو لوکس و در عین حال بروز دارد. استفاده از خطوط بر آمده بر روی درب ها و همچنین طراحی مشابه خودرو های فست بک در بخش عقب باعث شده است تا طراحی منحصر به فردی را در این خودرو شاهد باشیم. طراحی رینگ های ۱۸ اینچی آلومینیومی فونیکس آریزو ۸ بسیار هماهنگ با طراحی نما های جانبی بوده و بر زیبایی این خودرو افزوده است.
طراحی نمای عقب این خودرو بسیار هماهنگ با طراحی نمای جلو بوده و به لطف گرافیک خوب چراغ های عقب شاهد طراحی جذابی هستیم اما همچنان ریشه هایی از محصولات دیگر خانواده آریزو در این طراحی نمای عقب آریزو ۸ دیده می شود. یکی از نکات مثبت در طراحی ظاهری این خودرو طراحی مناسب دیفیوزر این خودرو در کنار بهره مندی از خروجی های دوگانه اگزوز است که نوید از یک پیشرانه قدرتمند دارد و همچنین طراحی اسپرت و جوانان پسندانه ای را به وجود آورده است.
مشخصات فنی آریزو 8
آریزو 8 به لحاظ قوای فنی در چین در دو نسخه عرضه می شود. یکی با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو شارژ و جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه و دیگری با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ عرضه می شود. اما خوشبختانه نسخه ای که قرار است در ایران عرضه شود دارای قوای فنی به مراتب بهتری است. این نمونه دارای یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ مجهز به فناوری پاشش سوخت مستقیم مشابه پیشرانه استفاده شده در تیگو ۸ پرو مکس است. این پیشرانه قادر است نهایت قدرت ۲۵۴ اسب بخار و گشتاور نهایی ۳۹۰ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر به چرخ های جلو منتقل کند.
برند | فونیکس |
مدل | آریزو ۸ |
کلاس بدنه | سدان |
سال تولید | ۱۴۰۲ |
حجم موتور | ۱۹۹۸ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربوشارژر TGDi |
قدرت | ۲۵۴ اسب بخار |
گشتاور | ۳۹۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | — |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر در ساعت |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۷۸۰ میلی متر |
عرض | ۱۸۴۳ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۶۹ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۷۹۰ میلی متر |
وزن | ۱۴۷۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۷.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۲۵/۴۵R18 |
شرکت عرضه کننده | مدیران خودرو |
برند نشان مادر | چری |
کشور سازنده | ایران – چین |
فونیکس آریزو 8 از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و از سیستم مولتی لینک در محور عقب بهره می برد که می توان انتظار سواری نرمی را از این خودرو داشت. آریزو ۸ دارای استاندار آلایندگی یورو ۶ بوده و مصرف سوخت میانگین آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۷ لیتر است که عدد مناسبی برای این خودرو به حساب می آید. شتاب صفر تا صد آن طبق اعلام شرکت سازنده ۷.۶ ثانیه بوده که عدد بسیار خوبی است.
طراحی کابین و امکانات
داخل کابین فونیکس آریزو 8 بسیار مناسب طراحی شده است و به عنوان یک خودرو لوکس حرف های زیادی برای گفتن دارد. در بخش بالا و وسط رودری های آریزو ۸ از پد نرم استفاده شده که احساس خوبی را به سرنشینان القا می کند و همچنین استفاده از طرح چوب در قسمت هایی از رودری ها ما را به یاد خودرو های لوکس اروپایی می اندازد.
متریال و طراحی بخش داشبورد مشابه سبک طراحی رودری ها است. در بخش بالای داشبورد نیز شاهد استفاده از متریال نرم هستیم و در بخش میانی به صورت سر تا سری از متریال طرح دار پلاستیکی استفاده شده که جلوه خوبی را به داشبورد داده است. آریزو 8 مانند بسیاری از خودرو های بروز چینی از دو نمایشگر به هم پیوسته بهره می برد که که یکی به عنوان نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا و دیگری به عنوان کلاستر دیجیتال به کار گرفته شده اند.
غربیلک فرمان به صورت دی کات طراحی شده و فرمان این خودرو نه تنها از نوع کمکی برقی است بلکه دارای گرمکن نیز هست. استفاده از طرح چوب در آریزو ۸ فقط به رودری ها و داشبورد محدود نمی شود و در بخش کنسول وسط نیز از طرح چوب استفاده شده که به طراحی لوکس داخل کابین این خودرو کمک کرده است. مشابه طراحی به کار رفته در فونیکس FX در قسمت بالای بخش دنده شارژر واریرلس این آریزو 8 قرار گرفته و در پایین بخش دنده کلید های دسترسی به سیستم مالتی مدیا تعبیه شده است.
صندلی های آریزو 8 نیز طراحی مناسبی دارند و راحت و در برگیرنده هستند و انتظارات از یک سدان لوکس برآورده می کنند. این صندلی ها دارای روکش چرم مصنوعی هستند و کیفیت مناسبی دارند که جز این هم از این خودرو توقع نمی رود. فضای ردیف عقب با توجه به فاصله محوری ۲۷۹۰ میلی متری، فضای مناسبی است و امکاناتی نظیر؛ دریچه سیستم تهویه ، زیر آرنجی، پورت USB، جالیوانی و… از جمله امکاناتی است که برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – ترمز اضطراری اتوماتیک – اخطار برخورد از جلو – رادار نقطه کور – رادار خط خوان |
امکانات رفاهی | سقف پانورامای برقی – درِ صندوق عقب برقی – تریم داخلی چرم مصنوعی – صندلی های برقی جلو با گرمکن و سردکن – حافظه صندلی راننده – نمایشگر لمسی – دوربین ۳۶۰ درجه – کروز کنترل تطبیقی – استارت دکمه ای – قابلیت روشن کردن خودرو از روی ریموت – سنسور نور – سنسور باران – نور بالای اتوماتیک – فناوری LED چراغ ها – تهویه اتوماتیک دوکاناله – ترمز پارک برقی – اتوهلد |
مزایا و معایب
مزایا | کابین جادار – توان حرکتی مناسب – امکانات خوب |
معایب | قیمت بالا – لوازم یدکی گران قیمت |
رقبای آریزو 8
در حال حاضر فونیکس آریزو 8 عنوان لوکس ترین سدان مدیران خودرو را به یدک می کشد و به لطف مشخصات فنی بسیار خوب و همچنین امکانات بسیار مناسبی که دارد، در حال حاضر رقیبی شایسته برای این خودرو در بین سدان های مونتاژی وجود ندارد اما این موضوع باعث نمی شود که آریزو ۸ در میان خودرو های وارداتی نیز رقیب نداشته باشد چرا که به لطف واردات خودرو، آریزو ۸ رقیب های سرسختی به نام هونگچی H5 و شاین مکس دارد.
source
کلاس یوس