به گزارش صنعت ماشین،

 جلیل سالاری با اشاره به لزوم تنوع بخشی به سبد سوخت کشور، اظهار کرد: در شرایط فعلی که با ناترازی سوخت و افزایش مصرف در این بخش مواجهیم، لازم است که به موضوع تنوع‌بخشی سبد سوخت توجه شود.

وی افزود: در 10 پالایشگاه کشور روزانه 18 تا 20 میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌شود، همچنین 30 میلیون خودروی سبک و موتورسیکلت در چرخه حمل و نقل ایران فعال است که روزانه 115 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند که با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد.

او با بیان اینکه 800 تا 900 هزار خودروی سنگن پایه دیزلی در چرخه حمل و نقل حضور دارند که روزانه 63 میلیون لیتر نفت‌گاز مصرف می‌کنند، اظهار کرد: در حوزه نیروگاه‌ها نیز در روزهای اخیر 70 میلیون لیتر نفت‌گاز مصرف شده است.

سالاری با بیان اینکه 16 پروژه برای تولید هیدروژن از سوخت فسیلی باCCUS عملیاتی شده که تولید سالانه‌اش میزان کم 700 هزار تن است، اظهار کرد: 50 پروژه در دست توسعه است، عموماً در آمریکا و کانادا هستند و تا سال 2030 به ظرفیت تولیدی 9 میلیون تن می‌رسند.

وی با بیان اینکه هزینه پیل‌های سوختی خودرو از سال 2008 به‌دلیل پیشرفت فناوری و فروش رو به رشد خودروهای الکتریکی پیل سوختی حدود 70 درصد کاهش یافته است، گفت: دستیابی به اهداف کربن‌صفر تا سال 2050 به سرمایه‌گذاری یک تریلیون و 200 میلیارد دلاری در بخش هیدروژن نیاز دارد.

او با اشاره به لزوم تکمیل زنجیره ارزش و سود محوری، گفت: روزانه در 10 پالایشگاه نفت، حدود 300 میلیون فوت مکعب هیدروژن تولید شده و در کشور مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط استانداردهای زیست محیطی به دنبال واحدهای شکست مولکولی در مجاورت هیدروژن هستیم، تاکید کرد: تولید هیدروژن با توجه به منابع موجود هزینه‌بر است. با این حال هیدروژن در سبد سوخت کشور می‌تواند جایگاه داشته باشد، به شرط آنکه نسبت به حامل‌های انرژی نگاه ویژه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه با توجه به قیمت‌های فعلی گاز طبیعی در کشور، قیمت تمام شده یک تن هیدروژن معادل 400 دلار است، اظهار کرد: باید شرایطی فراهم شود که ورود هیدروژن به سبد سوخت کشور پتانسیل اقتصادی داشته باشد.

سالاری با تاکید بر لزوم تنوع بخشی به سبد سوخت، اظهار کرد: در شرایط فعلی چاره ای جز تنوع بخشی به سبد سوخت وجود ندارد و باید برای این مهم ساز و کارهایی درنظر گرفته سود.

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir