فرآیند واردات خودرو بهکشور همچنان کند پیش میرود و این درشرایطی است که در هر مقطعی، نام یک نهاد یا سازمان بهعنوان سرعتگیر واردات مطرح میشود. در کنار عوامل موثر در واردات قطرهچکانی اما اعداد و ارقام مختلفی از طرف دولت و مجلس برای تعداد خودروهایی که منتظر شمارهگذاری هستند یا وارد شدهاند، عنوان میشود.
این درحالی است که یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن، ۲۸ آبانماه گفته بود «بالغ بر ۲۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی در گمرک کشور وجود دارد که باید شمارهگذاری شوند.»
روابطعمومی گمرک جمهوری اسلامی نیز اخیرا این عدد را ۴ هزار و ۳۸۶ دستگاه خودرو عنوان کرده بود. سردار رمضانی، معاون پلیس راهور هم با اشاره بهخودروهای وارداتی شمارهگذاریشده عنوان کرد: «در سالجاری تنها یکهزار و ۱۲۰ دستگاه خودرو سواری خارجی پلاکگذاری شدهاند.»
رمضانی دراینباره گفته است: «در طول ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۲ تعداد ۴ هزار و ۹۸۰ دستگاه خودرو سنگین و یکهزار و ۱۲۰ دستگاه خودرو سبک وارداتی شمارهگذاری شدهاند.»
البته برخی رسانهها در چند روز اخیر، تیترهایی با عنوان پلاکگذاری ۶ هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو وارداتی در سالجاری منتشر کردند؛ اما باید توجه داشت که تنها بخش کوچکی از این میزان مربوط بهخودروهای سواری بوده و خودروهای سنگین بخش عمده این رقم را بهخود اختصاص دادهاند. طبق آمار گمرک ایران، واردات قطعی خودرو در ۹ ماهه امسال ۴ هزار و ۳۸۶ دستگاه بوده است؛ اما حالا اعداد و ارقام اعلامی معاون پلیس راهور نشان میدهد تنها یکهزار و ۱۲۰ دستگاه شمارهگذاری شده که شامل تنها ۲۵ درصد از خودروهایی است که واردات قطعی داشتهاند.
پلیس راهور نیز میگوید طی ۴۸ ساعت کار شمارهگذاری را انجام میدهد. حال سوال این است که چه عاملی سبب شده است ۷۵ درصد باقیمانده از خودروهای واردشده هنوز برای تحویل، شمارهگذاری نشده باشند؟
همچنین روز گذشته، رئیس کل سازمان توسعه تجارت درمورد علت بارگذاری و سپس حذف محصولات شرکت BMW و مینی از سامانه خودروهای وارداتی گفت: «این خودروها بهدلیل اینکه در سامانه خودروهای وارداتی بارگذاری شده بود، حذف شده و باید در سامانه مخصوص جانبازان عرضه شوند. »
وی در واکنش بهانتقادات موجود درخصوص اختصاص خودروهای لوکس وارداتی بهجانبازان نیز گفت: «این خودروها لوکس نیستند و طبق مصوبه قانونی که وجود دارد، وارد میشود. هر خودرو تا سقف ۳۵ هزار یورو را بهشرطی که بهلحاظ قوانین کشور ممنوعیت واردات نداشته باشد، میتوان برای جانبازان وارد کرد. »
مهدی ضیغمی همچنین گفت: «خودروهای بالای ۶۰ هزار دلار، خودروهای لوکس محسوب میشوند. »
افزایش قیمت بیشتر خودروها در آخرین روز هفته گذشته
خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته رشد بهای یک تا ۱۰ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که رانا پلاس ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیونتومان افزایش ۵۷۱ میلیونتومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۱۰ میلیونتومان افزایش ۵۶۰ میلیونتومان، نیسان دوگانه آپشنال (۱۴۰۲) با ۹ میلیونتومان افزایش ۵۸۹ میلیونتومان، دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۸ میلیونتومان افزایش ۷۵۶ میلیونتومان و شاهین اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیونتومان افزایش ۷۹۶ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۳۵ میلیونتومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیونتومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۷۹۰ میلیونتومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۶۵۰ میلیونتومان، امویام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۴۷۰ میلیونتومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۵ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۶۶۰ میلیونتومان ارزشگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که هیوندای سانتافه با ۱۰۰ میلیونتومان افزایش ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیونتومان، رنو کولئوس با ۱۰۰ میلیونتومان افزایش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیونتومان، تویوتا CH-R فول با ۱۰۰ میلیونتومان افزایش ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیونتومان، هیوندای توسان با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان و کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیونتومان خریدوفروش شدند.
همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افزایش بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که ارزش بامو X۴ ۲.۸ با ۳۰۰ میلیونتومان افزایش به ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیونتومان و لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۲۰۰ میلیونتومان افزایش به ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان رسید.
source
کلاس یوس