شرکت چری با تاسیس برند اکسید که در ایران تحت عنوان اکستریم شناخته می شود، سعی کرده تا محصولات پریمیوم و فوق مجلل خود را در قالب یک نشان اختصاصی با ویژگیهای منحصر به فرد و البته قیمت تمام شده اقتصادیتر، به بازار بفرستد.
برند اکستریم نخستین بار در سال ۲۰۱۷ در نمایشگاه خودرو فرانکفورت به جهان خودرو معرفی شد. جایی که محصولات این برند به دلیل بهرهگیری از طراحی داخلی و خارجی لوکس، امکانات جذاب و البته تکنولوژی پیشرفته توجه زیادی را به خود جلب کردند. همچنین اکستریم در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۳ در قطر که یکی از مهم ترین رویدادهای خودرویی امسال جهان محسوب میشد نیز در کنار لوکسترین برندها همچون لکسوس و اینفینیتی حضوری پر رنگ داشت.
برند اکستریم در واقع محصول گردهمایی صدها نخبه خودرویی است؛ نخبگانی که فعالیت در شرکتهایی همچون BMW و جگوار را در سابقه خود دارند و تلاش کردهاند تا چکیدهای از تجربه و دانش خود را در محصولات اکستریم به نمایش بگذارند.
همکاری با شرکای خودرویی سرشناسی همچون بنتلر، بوش، گتراک و بورگوارنر در کنار بهرهگیری از ۵ مرکز توسعه و تحقیق جهانی همچون مرکز تحقیق و توسعه در فرانکفورت آلمان، کیفیت محصولات این برند را به بالاترین سطح جهانی رسانده است.
برند اکستریم به واسطه امکانات، طراحی لوکس و البته کیفیت بالای محصولاتش حضوری پر رنگ در بازارهای جهانی دارد و توانسته با ساخت نمایشگاههای جذاب و فعالیتهایی همچون گردهمایی چند هزار نفری کاربرانش از سرتاسر جهان در شهر ووهو چین، محصولات لوکس خود را با کلید واژه اکتشاف به جهان معرفی کند.
از نظر مشخصات فنی، شباهت کامل میان اکستریم VX و تیگو ۸ پرومکس وجود دارد. اکستریم VX دارای یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI بوده که قادر به تولید ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور است. این پیشرانه به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک متصل شده و از ششمین نسل سیستم چهار چرخ محرک بورگ وارنر بهره گرفته است.
نسل نخست این خودرو علاوه بر چین، در روسیه و عربستان نیز به فروش رسید. همزمان با تغییر نسل چری تیگو ۸ در چین و اضافه شدن پسوند پرو به آن، اکسید VX نیز تغییر چهره داد و در سال ۲۰۲۱ نسخه جدید این خودرو وارد بازار شد. نسخهای از این خودرو که به بازار ایران میآید نیز مربوط به فیسلیفت اخیر این خودرو است. با توجه به عدم حضور طولانیمدت برندهای لوکس خارجی در ایران و کمبود اتومبیلهای مجلل، پیشبینی میکنیم مشتریان ایرانی استقبال مناسبی از اکسید VX و سایر خودروهای این برند در ایران ترتیب دهند.
سیستم انتقال قدرت اکستریم وی ایکس نسبت به مدل سال گذشته یک تحول اساسی را تجربه میکند؛ چرا که خوشبختانه گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه جای خود را به یک جعبه دنده فوق العاده باکیفیت ۸ سرعته اتوماتیک AT از شرکت بسیار معتبر آیسین ژاپن داده است. ماشین اکستریم VX به سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک مجهز است و میتواند در مسیرهای طبیعی یا جادههای لغزنده، عملکرد بهتر و چسبندگی بالاتری ارائه دهد.
این گیربکس طول عمر بیشتری دارد و در برابر فشار رانندگی نیز استهلاک کمتری از خود نشان میدهد. مشکلاتی نظیر داغ شدن بیش از حد و مواردی از این دست هم در عملکرد آن تقریباً جایی ندارد و شما میتوانید با اکستریم وی ایکس تحت هر شرایطی دندهکشی مناسب و متعادل را تجربه کنید.
طراحی بخش جلوی این خودرو تا حد زیادی تغییر کرد و الگوهای جدیدی برای ظاهر این خودرو به کار گرفته شدند. از جمله این الگوها میتوان به تغییر جلوپنجره خودرو اشاره کرد. نوارهای افقی در نسخه قبلی، جایگزین نوارهای عمودی در نسخه جدید شدهاند. همچنین طراحی سپر و کاسه چراغ خودرو مطابق با زبان طراحی تیگو ۸ پرو تغییر کرده است.
در بخش عقبی اکستریم VX همچنان شاهد چراغ هایی به هم پیوسته و سرتاسری هستیم و در زیر سپر نیز دو خروجی اگزوز داخل یک دیفیوزر ساده قرار گرفته اند.
در نمای جانبی شاهد یک فریم کرومی در اطراف شیشه ها هستیم و روی درب ها نیز خبری از دستگیره های عجیب و غریب پاپ آپ نیست. طبق سنت خودروهای کراس اوور و اسیووی نیز روی سقف، روف راک هم قرار گرفته است.
ورود به کابین اکستریم VX مساوی است با حضور در سوییتی مجلل و باکیفیت. اولین چیزی که در اینجا جلب توجه میکند، نمایشگرهای بزرگ سه گانه است که تقریبا کل مساحت نمای روبروی داشبورد را پوشش میدهد.
این سبک طراحی قبلا در محصولات برقی مرسدس بنز دیده شده بود و حالا به ماشین لوکس چری هم راه پیدا کرده است. روی داشبورد اثری از کلیدهای فیزیکی دیده نمیشود و تقریبا خیلی از کنترلگرها لمسی شده است. نمایشگر بزرگ در وسط، نقش اصلی را بازی میکند و صفحه دیجیتال مقابل راننده هم حکم صفحه کلاستر یا همان پشت آمپر را دارد. نمایشگر مقابل سرنشین هم میتواند به طور اختصاصی توسط فرد کنار راننده مورد استفاده قرار گیرد.
صفحه نمایشهای رنگارنگ سرتاسر کابین این خودرو را در بر گرفتهاند تا احساس برخورد با خودرویی کاملا مدرن را در مشتری القا کنند. بخش اصلی داشبورد اکستریم VX را یک نمایشگر بزرگ تشکیل داده است که اطلاعاتی را به هر دو سرنشین خودرو ارائه میدهد. این نمایشگر از سمت راننده آغاز میشود، در بخش میانی عریض و طویل میشود و سپس تا سمت دیگر خودرو ادامه مییابد. نمایشگر بخش راننده اطلاعات حیاتی خودرو را به راننده نمایش میدهد. نمایشگر بخش مرکزی اطلاعات سیستم سرگرمی و سیستم تهویه را در دسترس کاربران قرار میدهد. نمایشگر سرنشین جانبی نیز به او اختیار کنترل برخی ویژگیها همچون موزیک را اعطا میکند.
اکستریم VX به امکاناتی همچون ورود و استارت بدون کلید، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف پانورامیک، سیستم فرمان صوتی، شارژر بی سیم (وایرلس)، تنظیم برقی صندلی های عقب، تهویه دوکاناله اتوماتیک، دریچه تهویه ردیف عقب، سیستم کنترل کشش و سیستم کنترل پایداری، کروز کنترل تطبیق پذیر، رانندگی نیمه خودران، رادار خطی و رادار نقطه کور، نوربالای خودکار، ترمز پارک برقی، سیستم اتوهلد و ترمز پارک برقی، سنسور نور و باران، کنترل حرکت در سربالایی، رادار تابلوخوان، تنظیم حالت رانندگی، صندلی های برقی جلو، آینه الکتروکرومیک، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، تریم چرم داخلی و… مجهز است.
هنگامی که درهای بزرگ اکستریم VX را باز میکنیم اولین نکتهای که در ذهنمان تداعی میشود هارمونی نمایی داخلی با ظاهر خارجی آن است و کیفیت ادوات داخلی به طرز محسوسی نمایان می شود؛ به طور کلی هنگام نشستن پشت فرمان این خودرو هیچ گونه محدودیت فضا (فضای پا، سر، شانه و. . . . .) حس نمیشود و باید این مهم را مدیون مهندسی پیشرفته دانست و صندلیها در مدل جدید به خوبی بدن را در خود حفظ میکنند.
جعبه دنده این خودرو از هماهنگی خوبی با پیشرانه بهره میبرد و خبری از تقه های بی مورد نیست. تعویض دنده های نرم و دقیق به همراه لگ حداقلی بوست توربو نیز جز خصوصیات فنی مثبت محصول جدید مدیران محسوب میشوند .
چسبندگی مناسب تایرها در پیچ، پایداری بالا و شتابگیری متعادل هم از دیگر ویژگیهای شاخص رانندگی با اکستریم vx محسوب میشوند.
source
کلاس یوس