در ماه دسامبر، نسخهای خاص از پورشه 911 کررا 4S موفق شد با صعود به بلندترین قله آتشفشانی جهان در شیلی، رکورد تازهای را ثبت کند. این خودرو که تا ارتفاع 6733 متری صعود کرده، تحت هدایت رومن دوماس قرار داشته که سه قهرمانی مسابقات له مان را در کارنامه خود ثبت کرده است.
ایده ساخت این خودرو در سال 2019 و به بهانه 30 سالگی نخستین 911 چهار چرخ محرک یعنی 964 کررا 4، مطرح شد. در نهایت دو دستگاه از این پورشه 911 سنگنورد ساخته شد. یکی از آنها با نام دوریس، در حد یک کانسپت باقی ماند ولی دیگری با نام ادیت، همان خودرویی است که در نهایت موفق به ثبت رکورد شد.
سیستم تعلیق این خودروها در اصل برای 919 هیبرید حاضر در مسابقات لمان طراحی شده بود. البته ادیت به سامانه فرمان سیمی و متریال سبکوزن هم مجهز است.
هر دو خودروی مذکور به پیشرانه 3 لیتری توئین توربو شش سیلندر متعلق به کررا 4S مجهز شدهاند، که 443 اسببخار قدرت و 528 نیوتنمتر گشتاور را از طریق گیربکس هفت سرعته دستی به چرخها انتقال میدهد.
بنابراین پیشرانه و گیربکس دستخوش تغییر نشده است، اما سیستم انتقال قدرت این خودروها، به قابلیت تقسیم دستی قدرت بین محورهای جلو و عقب مجهز شده است، که توسط راننده تنظیم خواهد شد.
رینگهای 16 اینچی با تایرهای آفرودی 34 اینچی، فاصله کف تا سطح زمین پورشه 911 راک کرالر را به 34.7 سانتیمتر رسانده، که حتی از فورد F-150 رپتور یا رم 1500 TRX هم بیشتر است. اکسلهای پورتال هم در بیراههنوردی به این خودرو یاری رسانده در حالی که گیربکس با ضریب دنده 1:3.6 از برند آلمانی Tibus تامین شده است، دندههای یک و دو را در عمل به دنده سنگین تبدیل میکند. بنابر اعلام پورشه سرعت این خودرو در دنده هفتم به صد کیلومتر بر ساعت میرسد، بنابراین با کندترین نسخه از پورشه 911 مواجه هستیم.
البته هدف از ساخت این مدل، شتابگیری نبوده بلکه پورشه قصد داشته با فراهم ساختن راحتی مشابه نسخه استاندارد، 911 راک کرالر را برای عبور از کوهستان آماده کند. مثلا سیستم تعلیق این خودرو به صورت مستقل با فنر و کمکفنر مجزا برای هریک از محورها طراحی شده است، که از دو طرف به هرکدام از چرخها متصل میشود.
در فضای کابین نسخه ادیت از این خودرو با صندلیهای مسابقهای، دکمههای مشابه با خودروهای مسابقهای، رادیاتورهای پشت سر راننده و فنهای برقی، مواجه هستیم.
گذشته از طراحی کابین و برخی موارد ظاهری، مهمترین تفاوت میان دو نمونه این خودرو یعنی ادیت و دوریس به وزن آنها بازمیگردد. دوریس به واسطه نصب پانل های بدنه، تایرهای عریض و اکسلهای پورتال، 2100 کیلوگرم وزن دارد یعنی 566 کیلوگرم سنگینتر از یک 4S استاندارد. اما ادیت که برای رکوردشکنی به کوهستان رفته، به واسطه قطعات فیبرکربنی بدنه، نصب پلکسی گلس به جای شیشه جلو، حفاظ کولار در زیر بدنه و تغییراتی در کابین، توانسته 360 کیلوگرم از وزن خود کم کند. مسئله وزن برای این خودرو بسیار حیاتی بوده چراکه به علت فشار بسیار کم هوا در ارتفاع قله، خروجی پیشرانه آن تا صد اسببخار هم افت میکند.
پس از ثبت رکورد در آمریکای جنوبی، حالا دوریس و ادیت به موزه پورشه حمل شدهاند تا به جزئی از میراث ارزشمند این برند آلمانی تبدیل شوند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source
کلاس یوس