در گفت و گوی یک مقام مطلع در شرکت ردبول با نشریه motor1، مشخص شده که خودروی ساخت این شرکت با نام RB17، مجوز تردد در خیابانها را دریافت نخواهد کرد.
به کارگیری نام RB17 توسط ردبول چندان عجیب نیست، چرا که نمایندگان این شرکت در مسابقات فرمول یک در طول سه سال گذشته، با اسامی RB16 ،RB16B و RB18 نامگذاری شدهاند.
البته ردبول RB17 که در سال 2024 متولد خواهد شد، یک خودروی فرمول یک نیست بلکه در جایگاه یک هایپرکار قرار میگیرد. خبر ساخت این خودرو که توسط بازوی مهندسی گروه ردبول یعنی Red Bull Advanced Technologies طراحی شده، در سال 2022 در رسانهها مطرح شد. مهندس و طراح خودروهای فرمول یک یعنی Adrian Newey که در طراحی مرسدس AMG One و استون مارتین والکری نقش داشته، از حضور در تیم طراحی ردبول RB17 خبر داده است.
خبرهای اولیه از نصب پیشرانه V8 برای ردبول RB17 حکایت میکرد، ولی اکنون مشخص شده که پیشرانه 10 سیلندر تنفس طبیعی با قابلیت دورگیری تا 15 هزار دور بر دقیقه، برای این خودرو نصب شده است. این پیشرانه به تنهایی 1000 اسببخار قدرت تولید میکند، که در صورت همراهی با یک موتور برقی، 200 اسببخار هم به این رقم اضافه خواهد شد.
بنابر اعلام آقای Newey، وزن 900 کیلوگرم برای ردبول RB17 هدفگذاری شده است، یعنی این خودروی نیرومند حتی از مزدا MX-5 میاتا هم سبکتر خواهد بود. وی همچنین از ردبول RB17 به عنوان یکی از آیرودینامیکترین خودروهای جهان یاد کرده است، چرا که در هنگام حرکت با سرعت 241 کیلومتر برساعت، نیرویی معادل با 1.700 کیلومتر روی بدنه ردبول RB17 وارد خواهد شد. در سرعت 193 کیلومتر برساعت هم نیروی وارد شده با وزن خودرو برابر خواهد بود.
کابین ردبول RB17 برای دو نفر طراحی شده است. آقای Newey همچنین از مواردی شامل سیستم تعلیق فعال و تایرهای سفارشی ساخت میشلن سخن گفته است.
از تیراژ 50 دستگاهی ردبول RB17 ، یک دستگاه به آقای Newey تعلق دارد. بنابراین 49 دستگاه باقیمانده از سال 2026 و با قیمت 5 میلیون پوند معادل 6.3 میلیون دلار، به فروش خواهد رسید.
مدل مقیاس واقعی از ردبول RB17 در تابستان 2024 به معرض نمایش درمیآید.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source
کلاس یوس