منتشر شده در 16 بهمن 1402 ساعت 16:30
قیمت خودرو پس از شوک ارزی وارد فاز صعودی شد، اما بازار به کاهش نرخ دلار توجه نکرد و همچنان روند افزایش قیمتها ادامه دارد؛ چراکه علاوه بر نوسانات ارزی، فروش خودروسازان نسبت به آذرماه ۱۱ درصد کاهش داشته است و همین سبب نوسان قیمت خودرو شده است.
به گزارش آخرین خودرو، قیمت خودرو از ابتدای بهمن ماه با نوسانات نسبی همراه بود. در همان ابتدا برخی از خودروها روند افزایشی و برخی دیگر کاهش جزئی را طی کردند، اما هفته دوم شوک جدید ارزی به بازار وارد شد. دلار در هفته دوم بهمن ماه افزایش چشمگیری در مدت کوتاهی را تجربه کرد و سقف ۵۹ هزار تومان را هم فتح کرد. بازار خودرو هم تحت تاثیر این نوسان ارزی روند صعود قیمتها را در پیش گرفت.
افزایش قیمت خودرو به شکلی بود که برخی از خودروها روزانه دو الی ۵۰ میلیون تومان رشد قیمتی داشتند؛ برای مثال، ۱۰ بهمن جک S3 اتوماتیک با وجود اینکه خودروی چندان محبوبی در بازار نیست، توانست ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته باشد و با نرخ یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان خرید و فروش شود. در این میان تارا هم در نرخ یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان خرید و فروش شد. ام وی ام X22 دندهای هم خودرویی بود که در این بازه زمانی وارد کانال جدیدی شد. پیش از شوک ارزی این خودرو ۷۷۰ میلیون تومان قیمت داشت، اما امروز با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان خرید فروش میشود.
در این مقوله که دلار یکی از اصلیترین عوامل تعیین قیمت خودرو در بازار است شکی نیست. اما نکته قابل توجه در بازار این روزهای خودروی کشور این است که با وجود کاهش قیمت دلار در روزهای گذشته، بازار همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده و قیمت خودروها در حال سقف شکنی هستند.
گردانندگان بازار خودرو
حال این مساله مطرح میشود که چرا بهرغم کاهش نرخ دلار خودرو همچنان گران میشود؟ خودرو در حقیقت تحت تاثیر چه متغیر های دیگری گران و ارزان میشود؟
یکی از مهمترین عوامل افزایش نرخ خودرو در بازار آزاد میزان عرضه آن است. دنیای اقتصاد در این رابطه نوشت خودروسازان فروش خود را کاهش دادهاند. طبق این آمار فروش خودروسازان در دی ماه نسبت به ماه گذشته خود، یعنی آذر ماه، ۱۱ درصد کاهش داشته است. به عبارتی دیگر، فاز صعودی قیمت خودرو پیش از این اتفاق رخ داده بود و شوک ارزی تنها این فرایند را تشدید کرد.
کاهش ۱۱ درصدی فروش خودروسازان در صورتی اتفاق افتاد که چندی پیش سایپا و ایران خودرو از طرح فروش ۱۲۰ هزار خودرو به قیمت پنج درصد پایینتر از نرخ بازار موافقت کرده و اعلام کردند محصولات عرضهشده در این طرح فروش از مازاد تولید این شرکتها خواهد بود.
واردات خودرو هم یکی دیگر از متغیرهایی بود که از حدود دو سال گذشته بازار به صورت مداوم به آن واکنش نشان میدهد. در ابتدا گفته شد که محصولات خودروسازان نمیتوانند به تنهایی پاسخگوی نیاز بازار باشد، در نتیجه باید با ورود خودروهای خارجی به بازار موافقت شود. اما با گذشت زمان بازار به این نکته پی برد که واردات خودرو تنها در حد وعده باقی میماند و در ابعاد گسترده اجرا نمیشود.
حدود یک سال گذشته بود که سخنگوی وزارت صمت در حساب توییتری خود نوشت:« یک میلیون خودرو طی شش ماه آینده وارد بازار میشود. میزان عرضه آنچنان بالا و بیسابقه است که عطش بازار را کامل برطرف میکند.» البته وزارت صمت در دوران سکانداری فاطمی امین، وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو را تا پایان خرداد ۱۴۰۲ داده بود. وعدهای که محقق نشد و خبر ها حاکی از واردات ۹ هزار دستگاه و شمارهگذاری حدود ۱۱۰۰ دستگاه خودرو وارداتی است.
روند کند واردات و همچنین قیمت بالای تمام شده خودروها و عدم تحقق واردات خودروهای اقتصادی سبب ایجاد انتظارات تورمی شده و در موج افزایش قیمتها تاثیرگذار بوده است. این در حالی بوده که مسئولان بر کاهش قیمت و رقابتی شدن بازار با تحقق واردات خودرو تاکید داشتند.
source
کلاس یوس