1 01 Desktop

پژو پارس و دنا پلاس دو سدان محبوب بازار هستند که توسط ایران خودرو تولید و عرضه می‌شوند. این دو خودرو جزو گزینه‌های اصلی قشر متوسط جامعه به شمار می‌روند و افرادی که توان خرید مدل‌های گران‌تر چینی را ندارند، به سراغ آنها می‌روند. پژو پارس از قدیمی‌های بازار است و طرفداران خاص خود را دارد، اما دنا پلاس خودرویی جدیدتر و تازه‌نفس‌تر به حساب می‌آید. با توجه به قیمت روز خودرو، مشخصات و شرایطی که این دو مدل در بازار دارند، می‌توان آنها را رقیب هم دانست. مقایسه پژو پارس با دنا پلاس مشخص می‌کند کدام مدل انتخاب بهتری است.

مشخصات فنی

برای این مقایسه، پژو پارس نسخه ELX با موتور XU7P و دنا پلاس دنده‌ای ساده انتخاب شده است. در زیر کاپوت این نسخه از پارس موتور ارتقایافته XU7P قرار دارد. ایران خودرو می‌گوید در این موتور ضمن ارتقای راندمان و بهبود مصرف سوخت، ایرادات شایع موتور XU7 برطرف شده است و رانندگان دیگر نباید استرس سوختن واشر سرسیلندر را داشته باشند!

طبق داده‌های رسمی ایران خودرو، موتور ۱.۸ لیتری و ۸ سوپاپ XU7P توانایی تولید ۹۷ اسب بخار قدرت در دور ۵۵۰۰ و ۱۴۶ نیوتن.متر گشتاور در دور ۴۵۰۰ را دارد. به لطف بهینه‌سازی‌ها، این موتور استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس می‌کند. از لحاظ مصرف سوخت باید گفت پژو پارس ELX با موتور XU7P در هر صد کیلومتر ترکیبی ۷.۰۵ لیتر بنزین می‌سوزاند. در این خودرو نیرو از طریق گیربکس دستی ۵ سرعته به چرخ‌های محور جلو منتقل می‌شود.

پژو پارس ELX مجهز به موتور XU7P صفر تا صدی برابر با ۱۲ ثانیه دارد و در مسیر مستقیم قادر است به حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند؛ البته بر اساس کاتالوگ.

مثل دیگر اعضای خانواده سمند، دنا پلاس هم به موتور EF7 مجهز است. این موتور ۱.۷ لیتری از ۱۶ سوپاپ بهره می‌برد و به خاطر تکنولوژی جدیدتر، راندمان بهتری دارد. در صورت استفاده از بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵، این موتور می‌تواند ۱۱۳ اسب بخار قدرت در دور ۶۰۰۰ و ۱۵۵ نیوتن.متر گشتاور در دور ۳۵۰۰ تولید کند. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو را گیربکس ۵ سرعته دستی بر عهده دارد.

ایران خودرو عملکرد دنا پلاس را دقیق‌تر محاسبه کرده، زیرا صفر تا صد این خودرو در وبسایت کمپانی ۱۲.۰۳ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت درج شده است! طبق اطلاعات موجود در صفحه دنا پلاس، این خودرو در هر صد کیلومتر ترکیبی مصرف سوختی برابر با ۷.۴۳ لیتر دارد.

مقایسه پژو پارس با دنا پلاس در بخش فنی نشان می‌دهد که هیچ یک از آنها برتری محسوسی نسبت به رقیب ندارد. نکته حائز اهمیت اینکه موتور EF7 ثابت کرده از لحاظ استهلاک و دوام جزو موتورهای قابل اعتماد موجود در بازار ایران است. اما موتورXU7P  اخیرا در محصولات ایران خودرو مورد استفاده قرار گرفته و نمی‌توان درباره کیفیت و میزان استهلاک آن با قطعیت صحبت کرد.

ذکر این نکته ضروری است که سرویس‌های دوره‌ای موتورXU7P  پرهزینه‌تر است و برای حفظ سلامت آن باید از روغن موتور‌های ۵ لیتری با شاخص گرانروی 0W20 و درجه کیفی SN یا SM استفاده کرد. این امر باعث می‌شود که هزینه تعویض روغن پژو پارس ELX با موتورXU7P   هم‎تراز با مدل‌های خارجی و بیش از دو برابر دنا پلاس با موتور EF7 باشد! تحلیل بازار خودرو و نظرات مالکان هم نشان می‌دهد موتورXU7P  نتوانسته در جلب نظر مثبت مشتریان چندان موفق عمل کند.

مشخصات کلی

  پژو پارس دنا پلاس
نوع موتور خودرو خطی بنزینی خطی بنزینی
حجم موتور ۱.۸ لیتر ۱.۷ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶ ۴ / ۱۶
تنفس موتور طبیعی طبیعی
قدرت ۹۷ اسب بخار ۱۱۳ اسب بخار
گشتاور ۱۴۶ نیوتن.متر ۱۵۵ نیوتن.متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
شتاب ۱۲ ثانیه ۱۲.۰۳ ثانیه
سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۰۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۷.۴۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵ یورو ۵
فرمان هیدرولیک هیدرولیک
بدنه سدان سدان
نوع رینگ آلومینیومی آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ها

  پژو پارس دنا پلاس
طول ۴۴۹۸ میلیمتر ۴۵۵۹ میلیمتر
عرض ۱۷۰۴ میلیمتر ۱۹۳۳ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۱۰ میلیمتر  ۱۴۶۰ میلیمتر
فاصله محورها ۲۶۶۹ میلیمتر ۲۶۷۱ میلیمتر
وزن خالص  ۱۱۶۵ کیلوگرم ۱۲۵۸ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
ظرفیت صندوق ۴۷۰ لیتر ۵۰۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۶۶ لیتر ۶۰ لیتر
قطر رینگ ۱۵ اینچ ۱۵ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی پژو پارس

طراحی دنا پلاس

طراحی پژو پارس در سال‌های دور ریشه دارد. این خودرو با آنکه از چهره‌ای هماهنگ و زیبا در بین مدل‌های داخلی برخوردار است، اما باید قبول کرد که المان‌های ظاهری آن قدیمی و تکراری شده‌اند. با وجود این‌، پارس هواداران متعصب خود را دارد و کماکان شمار زیادی از مشتریان آن را خودرویی با پرستیژ می‌دانند.

در مقابل دنا پلاس طراحی به‌روزتر و متفاوت‌تری دارد. اگرچه بدنه این خودرو در برخی قسمت‌ها ناهماهنگ طراحی شده، ولی حس تازگی و شادابی بیشتری را به بیننده منتقل می‌کند. این سدان ملی در نمای روبرو کاراکتر خشن‌تری را به نمایش می‌گذارد و چهره جوان‌پسندتری دارد. البته قسمت عقب بدنه دنا گویی متعلق به این خودرو نیست و از یک مدل دیگر به آن پیوند زده شده است! در هر حال در مقایسه پژو پارس با دنا پلاس از لحاظ طراحی ظاهری، با وجود برخی ضعف‌ها می‌توان به برتری دنا پلاس رای داد.

طراحی داخلی

کابین پژو پارس

کابین دنا پلاس

داشبورد پژو پارس با آنکه بازطراحی شده، ولی باز هم حس و حال قدیمی بودن را در بیننده ایجاد می‌کند. علاوه‌بر این به دلیل استفاده از پلاستیک خشک در داشبورد و دیگر قسمت‌ها، کیفیت کابین پژو پارس اصلا رضایت‌بخش نیست. البته در این بین ایران خودرو سعی کرده از طریق نصب قطعات دکوراتیو طرح چوب و تریم دو رنگ مشکی-کرم، کمی اوضاع را بهبود ببخشد.

دنا پلاس با طرح داشبورد جدید و تریم دو رنگ از نظر زیبایی بیشتر از پارس جلب توجه می‌کند. هر چند پلاستیک خشک در کابین این خودرو هم به وفور دیده می‌شود، اما باید پذیرفت کیفیت فضای داخلی دنا پلاس حداقل از پارس بهتر است.

ناگفته نماند به دلیل سبک طراحی داشبورد دنا پلاس، فضای راننده و سرنشین جلو کمی تنگ‌تر از فضایی است که در پژو پارس وجود دارد. در عوض صندوق عقب دنا پلاس دنده‌ای ۵۰۰ لیتر حجم ارائه می‌کند، در حالیکه حجم صندوق عقب پژو پارس ELX با موتور XU7P برابر با ۴۷۰ لیتر است. شاید در مقایسه پارس با دنا پلاس از نظر طراحی داخلی و فضای در دسترس نیز بتوان دنا پلاس را به عنوان برنده انتخاب کرد. در کل هر دو خودرو با وجود معایبی که دارند، جزو بهترین ماشین های ایرانی برای مسافرت هستند.

آپشن ها و امکانات

پژو پارس ELX با موتور XU7P با امکاناتی مثل سیستم تهویه مطبوع، سیستم مالتی مدیا، بالابر برقی تمامی شیشه‌ها به همراه شیشه‌های عقب دودی و تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو به دست مشتری می‌رسد. دماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوق عقب از داخل کابین، دسته راهنمای جدید، سنسور نور و باران و جلو آمپر دیجیتال از دیگر امکاناتی هستند که ایران خودرو روی آنها مانور می‌دهد.

در بخش ایمنی این نسخه از شیر کهنسال ایرانی-فرانسوی به مواردی مانند ترمز ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کیسه هوای سرنشین‌های جلو، ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، سیستم پایش میزان باد تایرها و کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع مجهز است.

لیست تجهیزات دنا پلاس بلندتر از پژو پارس ELX است. مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی این عضو خانواده دنا عبارتند از: تنظیم برقی صندلی‌های جلو در هشت جهت، سانروف، سیستم تهویه اتوماتیک با کانال‌های اختصاصی برای سرنشینان عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ها از داخل کابین، سیستم روشنایی ترک خودرو، آینه‌های جانبی تاشونده راهنمادار، بالابر برقی تمامی شیشه‌ها، تودوزی مخمل، ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، فرمان تلسکوپی، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، سنسور و دوربین عقب، کروز کنترل، نمایشگر دمای محیط، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی و ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ.

مقایسه پژو پارس با دنا پلاس در بخش امکانات و تجهیزات از برتری دنا پلاس حکایت دارد. شایان ذکر است کلاس‌های مختلف این دو مدل از نظر سطح تجهیزات متفاوت هستند. برای مقایسه عادلانه‌تر، در این بخش فول‌ترین کلاس‌های دو مدل با هم مقایسه شده‌اند.

قیمت پژو پارس و قیمت دنا پلاس

نمای عقب پژو پارس

نمای عقب دنا پلاس

به بخش پایانی مقایسه پژو پارس با دنا پلاس رسیدیم. با در نظر گرفتن مشخصات فنی و امکانات انتخاب برنده این رقابت کار سختی نیست و دنا پلاس در اکثر بخش‌ها به راحتی رقیب خود را شکست می‌دهد.

بد نیست به این نکته اشاره کنیم که با نوسانات قیمت ارز، قیمت روز خودرو – مخصوصا قیمت محصولات ایران خودرو – دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. در حال حاضر شکاف موجود بین قیمت دنا پلاس و قیمت پژو پارس در بازار به چیزی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان رسیده که می‌تواند در انتخاب مشتریان تاثیرگذار باشد. ناگفته نماند سورن پلاس دیگر سدان گروه ایران خودرو است که کلاس و مشخصاتی مشابه با این دو مدل دارد. از این رو بررسی و مقایسه سورن پلاس با دنا و پژو پارس نیز از جهات گوناگون امکانپذیر است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: سعید علیپور

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir