منتشر شده در 16 بهمن 1402 ساعت 18:31
عکاس
علیرضا پاداش
ویدئو
رضا چوکامی
جک T9 یا جک Hunter T9 نام پیکاپی جدید و پر آپشن است که شرکت کرمان موتور آن را با نام کی ام سی T9 به بازار ایران عرضه می کند.
درباره کی ام سی T9
زمانی که جک T9 در نمایشگاه خودرو چین ۲۰۲۳ به نمایش در آمد بسیاری پیش بینی می کردند که به واسطه همکاری کرمان موتور با کمپانی جک، شاهد حضور این خودرو در ایران باشیم. خودرو جک T9 یا همان KMC T9 خودرویی است که نسبت به نسل قبلی خود طراحی عضلانی تر و امکانات بیشتری دارد و انتظار می رود که این خودرو ، به واسطه فروش خوبی که KMC T8 بدست آورد، میزان فروش خوبی را برای کرمان موتور به ارمغان بیاورد. کی ام سی تی ۹ را می توان بلوغ جک در طراحی و مهندسی پیکاپ دانست. این خودرو از نظر فنی کاملا از T8 قوی تر عمل می کند و طراحی آن هم با هر آنچه در دیگر پیکاپ های چینی دیده ایم، متفاوت است.
طراحی بدنه کی ام سی T9
به طور کلی سبک طراحی کی ام سی T9 سعی دارد این خودرو را عضلانی ، خشن و پر ابهت نشان دهد. در نمای جلو چیزی که توجه ها را به خود جلب می کند جلو پنجره بزرگ آن است که خط افقی و نشان کی ام سی کرومی آن به خشن به نظر رسیدن آن کمک کرده است. چراغ های روشنایی روز به صورت نواری طراحی شده اند و به وسیله قابی مشکی رنگ به سپر متصل می شوند. چراغ های روشنایی اصلی بدلیل سبک طراحی روز و همچنین نوردهی بیشتر ، پایین تر از حد معمول قرار گرفته در زیر آنها چراغ های مه شکن قرار گرفته است. به طور کلی طراحی T9 در نما جلو ، چهره ای خشن و پر ابهت از این خودرو ایجاد کرده است.
سبک طراحی ظاهری کی ام سی T9 در نما های جانبی بسیار هماهنگ با طراحی دیگر بخش های این خودرو است. از طرفی خطوط طراحی استفاده شده در نما های جانبی و همچنین استفاده ترکیب رنگ مشکی با رنگ اصلی بدنه خودرو و از طرفی دیگر ارتفاع زیاد این خودرو موجب شده است این خودرو اسپرت و عضلانی تر به نظر برسد. از دیگر نکاتی که در این نما می توان به آن اشاره کرد رینگ های آلومینیومی ۱۸ اینچی این خودرو است که استفاده از تریم دو رنگ مشکی و نقره ای آن در کنار طراحی خود رینگ ها ، جلوه ی زیبایی را خلق کرده است.
اما در نما عقب شاهد طراحی ساده تری هستیم . چراغ های عقب طراحی مستطیلی شکل داشته و شبیه به KMC T8 است اما گرافیک چراغ ها KMC T9 با KMC T8 متفاوت است. سپر عقب کی ام سی T9 مشکی رنگ است که ترکیب آن با رنگ اصلی بدنه جلوه مناسبی را ایجاد کرده است. نکته مثبتی که در این نما شاهد آن هستیم وجود محل قرارگیری پا بر روی سپر به جهت دسترسی به قسمت بار این خودرو است.
مشخصات فنی کی ام سی T9
KMC T9 یا همان جک T9 یک موتور بنزینی ۲ لیتری توربوشارژ را در زیر کاپوت خود دارد که می تواند نهایت قدرت ۲۲۱ اسب بخار و گشتاور نهایی ۳۸۰ نیوتن متر را از طریق گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی ZF ، به تمامی چرخ ها منتقل کند. شایان ذکر است که جک T9 با موتور دیزلی ۲ لیتری توربو شارژ نیز به بازار عرضه شده است که این موتور می تواند روی هم رفته ۱۷۰ اسب بخار و ۴۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
T9 جزو پیکاپ های دو دیفرانسیل بوده و قابلیت تنظیم حالت های مختلف دیفرانسیل را دارد. کی ام سی T9 در محور جلو از سیستم تعلیق دابل ویشبون و در محور عقب از سیستم تعلیق فنر تخت بهره می برد. این نوع سیستم تعلیق ممکن است سواری این خودرو را تا حدی خشک کند اما میزان تحمل بار این خودرو را افزایش می دهد. KMC T9 دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ بوده و میزان مصرف سوخت میانگین آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۸.۴ لیتر است که به توجه به وزن و اندازه این خودرو امتیاز مثبتی به حساب می آید.
برند | کی ام سی |
مدل | T9 |
کلاس بدنه | پیکاپ |
سال تولید | ۱۴۰۳ |
حجم موتور | ۱۹۹۸ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربوشارژر TGDi |
قدرت | ۲۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۸۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | — |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دو دیفرانسیل |
تعلیق جلو | دابل ویشبون |
تعلیق عقب | فنر تخت |
طول | ۵۳۳۰ میلی متر |
عرض | ۱۹۶۵ میلی متر |
ارتفاع | ۱۶۲۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۳۱۱۰ میلی متر |
وزن | ۲۰۵۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۷۶ لیتر |
مصرف سوخت | ۹.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۶۵/۶۰R18 |
شرکت عرضه کننده | کرمان موتور |
برند نشان مادر | جک |
کشور سازنده | ایران – چین |
طراحی کابین و امکانات KMC T9
درون کابین KMC T9 از سبک جدید طراحی کمپانی JAC استفاده شده است و طراحی کابین این خودرو شبیه به KMC J7 است. در قسمت بالا رودری ها از پلاستیک خشک استفاده شده است. دستگیره های درب باز کن درون قابی نقره ای رنگ قرار گرفته اند که احساس خوبی را به سرنشینان منتقل می کند. در بخش وسط و میانه رودری ها از متریال پارچه ای نرم استفاده شده که طراحی و دوخت آن و همچنین هماهنگی ترکیب رنگ آن با تریم داشبورد و رنگ روکش صندلی ها جلوه مناسبی را ایجاد کرده است.
در بخش پایین رودری های کی ام سی T9 نیز از پلاستیک خشک استفاده شده که طراحی این قسمت بسیار ساده است. در بخش بالا داشبورد از پلاستیک خشک طرح دار استفاده شده است که سادگی این بخش را تا حدی از بین می برد. اما متریال به کار رفته در بخش میانی داشبورد متفاوت تر از دیگر بخش های داشبورد است چرا که استفاده از ترکیب های رنگی و همچنین به کار بردن متریال پارچه نرم در این بخش ، تا حدی احساس لوکس بودن را به سرنشینان القا می کند. در بخش سیستم مالتی مدیا شاهد استفاده از یک نمایشگر ۱۰.۴ اینچی هستیم که مشابه سبک را در KMC J7 نیز مشاهده کرده ایم.
دسته دنده این خودرو از نوع خلبانی بوده و درون قابی فلزی قرار گرفته است. در اطراف دسته دنده کی ام سی T9 دکمه های مربوط به حالت های مختلف دیفرانسیل ، ترمز پارک برقی ، اتوهلد ، حالت های مختلف رانندگی و… تعبیه شده است که دسترسی به این امکانات را راحت تر کرده است. غربیلک فرمان KMC T9 از نوع دی کات بوده و از روی کلید های تعبیه شده بر روی آن می توان به سیستم مالتی مدیا و سیستم کروز کنترل دسترسی داشت. کلاستر دیجیتال این خودرو از یک نمایشگر ۷ اینچی تشکیل شده است که گرافیک خوبی دارد و احساس خوبی را به راننده منتقل می کند.
صندلی های KMC T9 نسبت به کاربری آفرودی این خودرو بسیار مناسب طراحی شده و روکش به کار رفته بر روی آن ها از جنس چرم مصنوعی است. در میان صندلی های سرنشینان جلو محفظه خنک کننده قرار دارد که قابلیت بسیار مفیدی است که این خودرو برای سرنشینان فراهم می کند. T9 با توجه به فاصله محوری ۳۱۱۰ میلی متری خود توانسته فضای مناسبی را برای سرنشینان ردیف عقب فراهم کند .جنس و متریال به کار رفته در ردیف عقب همانند ردیف جلو است و امکاناتی مانند درگاه USB، دریچه سیستم تهویه، زیر آرنجی و جا لیوانی برای سرنشینان ردیف عقب فراهم شده است.
امکانات ایمنی و رفاهی KMC T8
امکانات ایمنی | شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
امکانات رفاهی | صندلی های برقی جلو – سانروف برقی – دسته دنده الکتریکی – ترمز پارک برقی – اتوهلد – تریم داخلی چرم مصنوعی – تنظیم حالت رانندگی – تنظیم حالت انتقال قدرت به چرخ ها ( تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین ) – قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب – نمایشگر لمسی – تهویه اتوماتیک – کروز کنترل – نور پردازی کابین – کلاستر دیجیتال – سنسور نور – استارت دکمه ای – آینه الکتروکرومیک – فناوری LED چراغ ها – دوربین ۳۶۰ درجه – سنسور پارک جلو و عقب |
مزایا و معایب کی ام سی T9
مزایا | توان حرکتی خوب – جعبه دنده اتوماتیک با نشان معتبر – فضای کابین جادار – خدمات پس از فروش گسترده – امکانات رفاهی مناسب |
معایب | نبود برخی ویژگی ها مانند رادار خط خوان و نقطه کور – تعلیق عقب ساده به نسبت برخی رقبا |
رقبای KMC T9
طراحی به روز و سطح امکانات مناسبی که KMC T9 دارد رقابت با این خودرو را سخت می کند و وجود این قابلیت ها این پیکاپ را به رقیبی سرسخت در مقابل خودرو هایی نظیر؛ بهمن G9، فوتون تونلند G7 و… تبدیل می کند. البته اگر تنها بخواهیم اتوماتیک بودن سیستم انتقال قدرت را مد نظر قرار دهیم، پیکاپ کلوت اتوماتیک هم می تواند رقیبی برای T9 محسوب شود.
آلبوم تصاویر
سوالات متداول
کی ام سی T9 یا همان جک T9 یک موتور بنزینی ۲ لیتری توربو شارژ را در زیر کاپوت خود دارد که می تواند نهایت قدرت ۱۸۷ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۹۰ نیوتن متر را از طریق گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی ZF ، به تمامی چرخ ها منتقل کند.
از جمله امکانات ایمنی و رفاهی KMC T9 می توان به سیستم کنترل پایداری، سنسور نور، سنسور باران ، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی ، فرمان دی کات، کلاستر دیجیتال، سیستم کنترل کشش، رادار نقطه کور، سیستم کنترل لغزش خودرو، نمایشگر لمسی ۱۰.۴ اینچی ، تهویه اتوماتیک ، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، اتوهلد ، گرمکن صندلی، سیستم کمکی ترمز ، ترمز اضطراری و… اشاره کرد.
رقبای مستقیم کی ام سی T9 پیکاپ هایی نظیر بهمن G9 و فوتون تونلند G7 هستند.
source
کلاس یوس