به گزارش صنعت ماشین،

 صبح امروز منوچهر منطقی با حضور در برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر تولید خودروهای برقی گفت: برقی سازی یکی از مهم‌ترین راهبردهای وزارت صمت و یکی از پروژه‌های کلان در سطح ملی در صنعت خودرو کشور است.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به حرکت به سمت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی گفت: نزدیک به 10 سال است که در حال کار کردن بر روی مسئله برقی سازی و فناوری‌های مرتبط با این موضوع هستیم و اگر بخواهیم از دستاوردهای ملی در این خصوص صحبت به میان آوریم، باید گفت در حال حاضر 3 نوع اتوبوس برقی تولید داخل داریم و یکی از آن‌ها اتوبوس ایران خودرو دیزل بود که اخیرا رونمایی شد و به زودی 40 دستگاه از این اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهرداری کرج الحاق می‌شود.

وی افزود: همچنین در خصوص موتور سیکلت‌های برقی، یک محصول توسط چهار شرکت دانش بنیان طراحی شده که مخصوص پیک‌های موتوری است.

ورود خودروهای برقی بومی به بازار از سال آینده

منطقی در ادامه با اشاره به ورود خودروهای برقی به خط تولید خودروسازی گفت: در رابطه با خودروی برقی دو حرکت اتفاق افتاده است. یکی این‌که سه محصول کاملا بومی و ساخت داخل، توسط شرکت‌های خودروسازی طراحی شده که در سال آینده در بازار کشور عرضه خواهد شد. علاوه بر این، پنج محصول دیگر با همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی به صورت مشترک تولید شده که در سال آینده نیز در بازار خودرو کشور عرضه خواهد شد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در رابطه با ورود شرکت‌ها و خودروهای برقی چینی در صنعت و بازار خودرو کشور گفت: بحث خودروهای چینی دو بعد مختلف دارد، یکی بحث مالکیت این شرکت‌ها و برندهای آن‌ها است که در چین ثبت شده و در مالکیت شرکت‌های چینی است و بحث دیگر سطح کیفی خودروهای چینی است که با توجه به مشارکت شرکت‌های چینی در بازارهای جهانی و همچنین برخورداری از فناوری بالای تولید خودروهای برقی در چین، این کشور بزرگ‌ترین صادر کننده خودرو برقی به بازار اروپا است و این مسئله نشان دهنده سطح کیفی بالای صنایع خودرو سازی در چین است.

استانداردهای لازم برای ورود خودروهای برقی چینی

منطقی با اشاره به استفاده از استانداردهای بالای داخلی برای تولید خودرو مشترک با چین گفت: همان خودرویی که به بازار آمریکا و اروپا صادر می‌شود، نیز به بازار ایران نیز وارد خواهد شد.

وی در ادامه گفت: سطح کیفی در خط تولید یکی است اما با توجه به نیاز مشتری و شرایط بازار استفاده از برخی از تجهیزات در خودروها در کشورهای مختلف و خطوط تولید آن‌ها متفاوت خواهد بود.

توانایی توسعه زیرساختی و ناوگان ریلی برقی

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در رابطه با صحبت‌های مطرح شده درباره فرسودگی ناوگان حمل و نقل ریلی کشور گفت: در شبکه ریلی کشور، از توانایی احداث و ساخت مجموعه‌های مدرن برخوردار هستیم و در شرایط موجود، انواع واگن‌های باری که توانایی حمل محموله‌های نفتی و صنعتی را دارا است، در کشور تولید می‌شود. همچنین کاملا از توانایی ساخت واگن‌های مسافری برخوردار هستیم.

وزارت صمت تنها یکی از متولیان توسعه شبکه ریلی پرسرعت است!

منطقی در رابطه با بسترها و زمینه‌های ورود قطارهای برقی مسافربری به شبکه حمل و نقل گفت: در بخش حمل و نقل ریلی آنچه که اهمیت دارد کشنده‌های ریلی هستند و خوشبختانه سه نوع کشنده ریلی طراحی و ساخته شده است که به زودی یکی از آن‌ها به شبکه حمل و نقل ریلی کشور الحاق می‌شود.

وی افزود: زمانی که تولید کشنده‌های ریلی را آغاز کردیم با تکنولوژی روز دنیا فاصله داشتیم اما امروز این فاصله را کاهش داده و به هر میزان که بیشتر به جلو می‌رویم می‌توانیم ادعا داشته باشیم که به تکنولوزی روز دست یافته‌ایم.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت درباره موضوع بهره‌برداری از قطار برقی تهران-مشهد گفت: قطار برقی از سه بخش مجزا برخوردار است که هر بخش متولی خود را دارد. مهم‌ترین بخش قطارهای پرسرعت برخورداری از زیرساخت‌های مورد نیاز است. برای مثال وزارت راه و شهر سازی متولی احداث و ساخت زیرساخت‌های لازم برای استفاده و بهره‌برداری از قطارهای برقی برون شهری است.

آغاز طراحی کشنده‌های برقی پرسرعت توسط متخصصان داخلی

وی در ادامه گفت: بخش دیگر مربوط به تولید کشنده‌های برقی است که متولی این بخش وزارت صمت است و در روزهای آتی طی یکی از پروژه‌ها، طراحی اولیه کشنده‌های برقی بر روی قطارهای پرسرعت توسط متخصصان داخلی آغاز می‌شود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به لزوم برخورداری از سیستم و شبکه نظارتی بر روی ناوگان ریلی پرسرعت کشور گفت: بخش سوم و موضوعی که بیشتر اهمیت دارد؛ این است که شبکه قطار برقی به صورت کلی و دائم باید لحظه به لحظه تحت کنترل باشد و بر اساس یک سیستم نظارتی و امنیتی که مبتنی بر فناوری اطلاعات است، مدیریت و کنترل شود.

منطقی ادامه داد: با تلفیق این سه بخش در همکاری وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت ارتباطات و همچنین شرکت‌های دانش بنیان، می‌توان از قطارهای پرسرعت برون شهری استفاده کرد.

مزیت‌های شبکه ریلی پرسرعت در قیاس با حمل و نقل هوایی

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به مزیت‌ها و صرفه اقتصادی قطارهای پرسرعت در مقایسه با حمل و نقل هوایی گفت: در اکثر کشورهای جهان مسافت های کمتر از 1000 کیلومتر به سمت شبکه ریلی پرسرعت هدایت شده و حمل و نقل هوایی در این مسافت ها کمتر مورد توجه قرار دارد و یکی از مزیت‌های این سیاست حمل و نقلی این است که از طریق شبکه ریلی پرسرعت می‌توان به دفعات و تعداد بسیار بالاتری مسافر را با هزینه کمتر، جابه‌جا کرد.

خودرو ارزان نمی‌شود

منوچهر منطقی در پایان در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر احتمال روند کاهشی شدن قیمت خودرو، در آینده گفت: این احتمال را منفی می‌دانم و قیمت خودرو در آینده روند کاهشی ندارد.

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir