1 01 Desktop

شرکت پارسیان موتور با تحویل اولین سری از فیات ۵۰۰ وارداتی عملا به نماینده رسمی واردات برند فیات ایتالیا تبدیل شد. حالا این شرکت خبر از واردات مدل تیپو (Tipo) در نسخه هاچبک ۵ در نوع کراس خبر داده است.

بازار هاچبک‌پسند ایران در سال‌های اخیر و در غیاب واردات خودروهای خارجی تنها با تکرار خودروهای قدیمی خودروسازان داخلی مواجه بود. ورود فیات تیپو کراس ۲۰۲۳ به‌عنوان یک هاچبک اقتصادی با تریم تزئیناتی و ساختار مشابه به خودروهای کراس‌اوور (نظیر برلیانس C3 کراس و ساندرو استپ وی) می‌تواند کسالت بازار این سگمنت را تا حد زیادی از میان ببرد.

مزایا و معایب

+ اعتبار برند

+ طراحی به روز

+ تعلق به گروه خودروسازی استلانتیس

+ مصرف سوخت کم

– آپشن‌های رفاهی بسیار محدود

– قیمت نهایی قابل توجه

مشخصات فنی

در سال‌های آغازین پس از برجام زمزمه‌هایی مبنی بر واردات نسخه سدان مدل تیپو از برند فیات به گوش می‌رسید که در حقیقت از رونمایی این خودرو در نمایشگاه دوسالانه موندیال فرانسه در سال ۲۰۱۶ استارت خورده بود اما واردات آن هرگز محقق نشد. برند فیات آن زمان از زیرشاخه آمریکایی/اروپایی کروه خودروسازی فیات-کرایسلر (FCA) به شمار می‌آمد و حالا با افزوده شدن دو خودروساز فرانسوی سیتروئن و پژو (گروه PSA) و شکل گرفتن گروه خودروسازی بزرگ استلانتیس، این برند همچنان از قطعات مشترک بسیاری با خودروهای آمریکایی گروه کرایسلر بهره می‌گیرد و جای تعجب نخواهد داشت که در زیر پوسته ظاهری آن لوگوهای M شرکت موپار (Mopar/شرکت تولیدکننده لوازم و قطعات جانبی خط تولید و افترمارکت کرایسلر) را ببینیم.

فیات تیپو با معرفی در سال ۲۰۱۵ در پنج نسخه مختلف سدان، هاچبک، کراس هاچبک، استیشن واگن و کراس استیشن واگن به تولید می‌رسد که نمونه وارداتی پارسیان موتور گزینه کراس هاچ‌بک این خودرو خواهد بود که از دیدگاه ظاهری به نسخه هاچ‌بک بسیار نزدیک است. همچنین بر اساس کاتالوگ رسمی این شرکت، فیات تیپو کراس ۲۰۲۳ در دو تریم هیبرید و بنزینی روانه بازار ایران خواهد شد.

به این ترتیب که فیات تیپو کراس هیبرید با پیشرانه ۱.۴ لیتر ۱۰۸ اسب بخاری و ۱۵۲ نیوتون.متری در کنار یک موتور برقی (که مشخصات آن اعلام نشده است) با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته عرضه می‌شود، در حالی که نسخه بنزینی تیپو کراس به پیشرانه ۱.۶ لیتری قدرتمندتر توربو مجهز است و از گیربکس دو کلاچه ۷ سرعته بهره‌مند خواهد بود.

مدل تیپو یک خودرو اقتصادی است که در نسخه بنزینی با قدرتمندترین ستاپ ممکن وارد بازار کشور خواهد شد. این مهم باعث می‌شود قیمت نهایی خودرو در بازه نزدیک به خودروهای چینی پرآپشن و خوش‌فروش بازار ایران قرار بگیرد در حالی که تیپو به دلیل منطقی نگه داشتن بازه قیمتی (به عنوان یک خودرو اروپایی)، نمی‌تواند ویژگی‌های رفاهی خیره‌کننده‌ای را به نمایش بگذارد.

لازم به ذکر است که فیات تیپو در کشور ترکیه مونتاژ می‌شود، اما در بازار آمریکای لاتین تحت نام برند داج نیان (داج نئون/Neon) به فروش می‌رسد.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۳۸۶ میلیمتر
عرض ۱۸۰۲ میلیمتر
ارتفاع ۱۵۵۶ میلیمتر
فاصله محورها ۲۶۳۸ میلیمتر
وزن خالص ۱۳۸۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۴۴۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۵۰ لیتر
قطر رینگ ۱۷ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی فیات تیپو کراس ۲۰۲۳

نمای خارجی فیات تیپو کراس ظاهری بسیار معاصر و ساده دارد، اما به دلیل رعایت تناسبات هندسی، این ظاهر ساده بسیار دلنشین و زیبا است، به‌خصوص آن که نمونه وارداتی در سال ۲۰۲۱ دستخوش فیس لیفت شد. با توجه به رابطه نزدیک برند فیات و کرایسلر در سایه گروه خودروسازی استلانتیس، جای تعجب ندارد که نمای جلو تیپو با اتصال کامل چراغ‌ها به جلوپنجره باریک و سبک طراحی زیرسپرها، شباهت نسبی به داج دارت و داج هورنت داشته باشد.

خط شخصیت خودرو کاملا موازی با زمین و از چراغ جلو تا چراغ عقب امتداد یافته، اما بیرون‌زدگی جزئی گلگیرها، سپر و در پنجم ترکیب تقریبا عضلانی به خودرو می‌بخشد که از دیدگاه تناسبات هندسی قابل تحسین است.

تمایز اصلی میان نسخه کراس هاچبک تیپو با نسخه هاچبک معمولی در سپرهای متمایز جلو و عقب، رکاب جانبی و تزئینات مشکی رنگ پلاستیکی دور گلگیرها است. این تفاوت‌های جزئی در حقیقت از المان‌های تزئیناتی خودروهای کراس اوور الهام گرفته شده است. درست همانند تمایزی که میان ساندرو و ساندرو استپ وی می‌توان دید.

طراحی داخلی

کابین فیات تیپو کراس ۲۰۲۳

نمای داخلی خودروهای امروزی فیات حتی از کلاس خودروهای اقتصادی با آنچه در گذشته از این برند ایتالیایی می‌شناختیم، تفاوت بسیار زیاد دارد. خوشبختانه فیات تیپو کراس ۲۰۲۳ دیگر همانند گذشته خسته‌کننده و از مد افتاده نیست. اگرچه فضای داخلی تیپو با متریال پلاستیکی نامرغوب ساخته شده است، اما حداقل در بخش طراحی حرف قابل قبولی برای گفتن دارد.

غربیلک فرمان دارای طراحی سه شاخه و ظاهری تقریبا اسپرت است که شباهت بسیار زیادی به غربیلک خودروهای مزدا، کیا و بی ام و دارد. مجوعه کلاستر پشت آن دو نشانگر آنالوگ و یک LCD را در برمی‌گیرد. تریم تزئیناتی کرومی یا پلاستیک نقره‌ای مات (بسته به تریم سفارشی) در فضای داخلی دیده می‌شود. سیستم مولتی مدیا خودرو نیز با توجه به تریم سفارشی می‌تواند از نمونه ۵ اینچ معمولی، ۷ یا ۱۰ اینچ HD باشد که از دیدگاه طراحی در بخش مرکزی داشبرد با یکدیگر تفاوت دارند. نمونه ۵ اینچی در داخل داشبرد جانمایی شده، درحالی که نمونه بزرگ‌تر به‌صورت برآمده از بخش میانی داشبورد قد علم کرده است.

آپشن ها و امکانات

هنوز به‌صورت قطعی مشخص نیست که نسخه وارداتی ایران از کدام نوع خواهد بود، اما بر اساس ویژگی‌های اعلام‌شده در کاتالوگ، فیات تیپو کراس وارداتی از دیدگاه ویژگی‌ها و امکانات رفاهی بسیار محدود است.

به این ترتیب که صندلی‌های خودرو و سیستم تهویه مطبوع دارای تنظیم دستی است. تنها ویژگی‌های بارز قابل بیان سانروف، کروز کنترل، سیستم روشنایی LED چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و همچنین روشنایی در روز، سنسور نور (روشنایی اتوماتیک)، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS) و آینه‌های جانبی برقی دارای گرم‌کن را شامل می‌شود.

قیمت فیات تیپو کراس در بازار

نمای عقب فیات تیپو کراس ۲۰۲۳

فیات تیپو کراس در بازار اروپا خودرویی اقتصادی و روزمره به شمار می‌آید، اما قیمت آغازین آن در ساده‌ترین نمونه و بدون تخفیف شرکتی، برابر با ۲۵ هزار یورو و در برترین نمونه هیبرید معادل ۳۲ هزار یورو است.

این درحالی است که با استفاده از تخفیف شرکتی این دو رقم به ترتیب به ۲۰ و ۲۶ هزار یورو کاهش خواهد یافت. با این حال تیپو کراس به عنوان یک خودرو از برند اروپایی برای بازار ایران چندان ارزان به حساب نمی‌آید. در نتیجه به منظور کاهش هرچه بیشتر قیمت نهایی، شرکت واردکننده مجبور به کاستن از لیست ویژگی‌های رفاهی آن خواهد شد. در نتیجه فیات تیپو کراس در بازار ایران باید با رقبای چینی نسبتا پرآپشن و خوش‌فروشی سرشاخ شود که سابقه حضور طولانی در بازار کشور دارند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir