منتشر شده در 25 بهمن 1402 ساعت 10:19
عکاس
علیرضا پاداش
ویدئو
رضا چوکامی
تیارا پرایم کراس اوور جدید مکث موتور است که یک کراس اوور متوسط به حساب می آید و اصلیتی از کمپانی بایک چین دارد.
درباره تیارا پرایم
مکث موتور بعد از تجربه نه چندان موفقی در عرضه مکث تیارا داشت، محصول جدیدی را به نام تیارا پرایم را به بازار ایران معرفی کرد. تیارا پرایم در حقیقت محصولی است از نشان بایک، کمپانی نام آشنای چینی که پیش از این محصولاتی از این نشان نظیر سابرینا به بازار ایران راه پیدا کرده است.
نام اصلی تیارا پرایم در حقیقت بایک بیجینگ X7 است که اولین نسل آن در سال ۲۰۲۰ معرفی شده و نسخه فیس لیفت آن که شرکت مکث موتور آن را با نام تیارا پرایم عرضه می کند، در سال ۲۰۲۳ بر اساس پلتفرم BMFA گروه بایک در کشور چین تولید و عرضه شده است. به طور کلی تیارا پرایم طراحی و کیفیت ساخت مناسبی دارد و این خودرو می تواند سهم بازار خوبی را در بازار ایران بدست آورد. در ادامه بیشتر به این کراس اوور جذاب خواهیم پرداخت.
طراحی بدنه تیارا Prime
تیارا پرایم به عنوان یک خودرو فیس لیفت، سبک طراحی کاملا متفاوتی را به نمایش می گذارد. این خودرو در بخش طراحی بدنه، دارای طراحی جذاب و جوان پسندانه ای است و بهره مندی از اِلمان های طراحی خودرو های روز دنیا به وضوح در این خودرو نمایان است. تیارا پرایم در نمای جلو دارای چراغ های به هم پیوسته است که جلوه خوبی را به این خودرو داده و می تواند بیننده را به خود جذب کند. جلو پنجره تیارا پرایم مانند بسیاری از خودرو های مونتاژی به صورت یکپارچه با سپر طراحی و سبک طراحی اسپرتی را به نمایش گذاشته است.
تیارا Prime در نماهای جانبی نیز سبک طراحی بروز و اسپرت خود را حفظ می کند. در این طراحی این بخش ها، شاهد استفاده از دستگیره های مخفی شونده هستیم که در طراحی این خودرو در نما های جانبی نقش مهمی را ایفا می کنند. کروم کاری های به کار رفته در در اطراف پنجره ها و پایین درب ها چهره لوکسی را به این خودرو داده است. از طرفی طراحی خوب رینگ ها و تریم دو رنگ آنها به چهره اسپرت این خودرو کمک کرده است.
طراحی بخش های عقب تیارا پرایم، بسیار هماهنگ با طراحی دیگر قسمت های این خودرو است. چراغ های عقب این خودرو به صورت به هم پیوسته طراحی شده و نوشته BEIJING که اشاره به نام اصلی این خودرو دارد در وسط چراغ ها قرار گرفته است. از طرفی دیفیوزر و سپر عقب تیارا پرایم نیز دارای طراحی خوب و مناسبی بوده و استفاده از خروجی های اگزوز دوگانه غیر واقعی چهره اسپرتی را به این خودرو داده است.
مشخصات فنی تیارا پرایم
پیشرانه به کار رفته در تیارا پرایم مانند بسیاری از خودرو های مونتاژی داخل ایران، یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم است. این پیشرانه توانایی تولید نهایت قدرت ۱۸۸ اسب بخار و گشتاور نهایی ۳۰۵ نیوتن متر را داشته و قادر است توان تولیدی را از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تر به چرخ های جلو منتقل کند. از طرفی این خودرو قادر است شتاب خود را در مدت زمان کمتر از ۹ ثانیه در شرایط استاندارد از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند که با توجه به وزن ۱۵۵۰ کیلوگرمی این خودرو عدد قابل قبولی به حساب می آید. تیارا پرایم دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ بوده و مصرف سوخت میانگین آن به ازای هر صد کیلومتر، ۷.۴ لیتر است.
برند | مکث موتور |
مدل | تیارا پرایم |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۱۴۰۳ |
حجم موتور | ۱۴۹۹ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربوشارژر TGDi |
قدرت | ۱۸۸ اسب بخار |
گشتاور | ۳۰۵ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۷.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاجه تر |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۷۴۵ میلی متر |
عرض | ۱۸۹۲ میلی متر |
ارتفاع | ۱۷۱۵ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۸۰۰ میلی متر |
وزن | ۱۶۵۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۶۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۶.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۳۵/۵۵R19 |
شرکت عرضه کننده | مکث موتور |
برند نشان مادر | بایک |
کشور سازنده | ایران – چین |
طراحی داخل کابین و امکانات تیارا Prime
تیارا پرایم در بخش طراحی داخل کابین، سبک طراحی بروز و مدرنی را به نمایش می گذارد و متریال به کار رفته در این بخش کیفیت مناسبی دارند. در بخش بالای رودری های این خودرو از متریال نرم و یا به عبارتی soft touch استفاده شده و در بخش میانی از چرم مصنوعی با رنگ روشن استفاده شده که جلو خوبی را به این بخش داده است. در بخش بالای داشبورد نیز از متریال نرم استفاده شده که احساس خوبی را به سرنشینان منتقل می کند. در این بخش شاهد دو نمایشگر به هم پیوسته هستیم یکی از آنها نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا بوده و دیگری به عنوان جلو آمپر دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته است.
در بخش میانی داشبورد شاهد طرح های گرافیکی هستیم که در طراحی کابین خوب کابین نقش مهمی را ایفا می کند و احساس خوبی را به سرنشینان القا می کند. بخش های پایین داشبورد طراحی ساده ای دارد اما استفاده از رنگ های روشن در این قسمت ها باعث ایجاد هماهنگی در طراحی و دیزاین داخل کابین شده و جلوه لوکسی را به کابین این خودرو داده است.
کنسول وسط تیارا Prime به واسطه یک نمایشگر لمسی به قسمت داشبورد متصل شده است. به وسیله این نمایشگر می توان به تنظیمات سیستم تهویه دسترسی داشت. اما کارایی این نمایشگر تنها به تنظیمات سیستم تهویه محدود نمی شود چرا که از دسترسی به امکانات و آپشن های مختلف نظیر اتوهلو، رانندگی بین خطوط، حالت های مختلف رانندگی و… از طریق این نمایشگر انجام می شود. ناگفته نماند که این سبک طراحی را پیش تر در تیگو ۸ پرو نیز دیده بودیم.
بخش کنسول وسط تیارا پرایم دارای طراحی مات است که حس و حال متفاوتی را به دیزاین داخل کابین این خودرو داده است. دکمه استارت این خودرو در این بخش قرار گرفته و در بخش پایین قسمت دسته دنده و کلید ترمز پارک برقی دیده می شود.
تیارا پرایم دارای فرمان دی کات با طراحی سه شاخه یا T شکل است و بر روی آن کلید های کنترلی تعبیه شده است که به وسیله نور پس زمینه یا بک لایت مشخص می شوند که در نوع خود طراحی جالبی است. صندلی های تیارا پرایم طراحی و ارگونومی مناسبی داشته و در برگیرندگی خوبی دارند. این صندلی ها دارای روکش چرم مصنوعی با رنگ روشن هستند که جلوه خوبی را به کابین این خودرو داده و باعث ایجاد طراحی لوکسی شده است. صندلی های تیارا پرایم به صورت برقی تنظیم می شوند و صندلی شاگرد دارای خسته گیر است که امتیاز مثبتی برای این خودرو به حساب می آید.
جالب است بدانید که صندلی های ردیف جلو تیارا پرایم دارای ماساژور هستند که در کمتر خودرو مونتاژی این قابلیت وجود دارد. فاصله محوری تیارا پرایم ۲۸۰۰ میلی متر است و به همین دلیل سرنشینان عقب این خودرو فضای بسیار خوبی در بخش عقب خواهند داشت. از طرفی برای سرنشینان عقب امکاناتی نظیر؛ زیر آرنجی، جا لیوانی، پورت USB، خروجی ۱۲ ولت و… در نظر گرفته شده که امتیاز مثبتی برای این خودرو به حساب می آید.
امکانات ایمنی و رفاهی تیارا پرایم
امکانات ایمنی | شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل حرکت در سربالایی – رادار نقطه کور – رادار خط خوان – ترمز اضطراری اتوماتیک |
امکانات رفاهی | صندلی های برقی جلو – حافظه صندلی راننده – سردکن و گرمکن صندلی های جلو – ماساژور صندلی های جلو – رینگ آلومینیومی – سنسور نور – سنسور باران – نور پردازی کابین – نور بالای اتوماتیک – فناوری LED چراغ ها – تریم داخلی چرم – استارت دکمه ای – فرمان کمکی برقی – نمایشگر لمسی – تهویه اتوماتیک دوکاناله – سامانه کنترل حرکت در سراشیبی – ترمز پارک برقی – اتوهلد – سقف پانورامای برقی – درِ صندوق عقب برقی – شارژر بیسیم تلفن همراه – دسته دنده الکتریکی – آینه حساس به نور – تنظیم حالت رانندگی – کروز کنترل تطبیقی – رانندگی خودکار بین خطوط – شیشه های دودی عقب – کولباکس – دوربین ۳۶۰ درجه – دوربین ثبت وقایع – دستگیره های الکتریکی |
مزایا و معایب
مزایا | شتاب و توان حرکتی خوب – امکانات رفاهی و ایمنی مناسب – متریال قابل قبول |
معایب | عدم عرضه در نسخه فول VIP |
رقبای تیارا پرایم
تیارا پرایم به عنوان یک محصول به روز و پر آپشن رقبای بسیاری را چه در خودرو های مونتاژی و چه در میان خودرو های وارداتی دارد و همین موضوع کار را برای این خودرو سخت می کند. از جمله رقبا این خودرو در میان خودرو های مونتاژی می توان به؛ فیدلیتی پرستیژ، تیگو ۷ پرو پریمیوم، لاماری ایما، KMC K7، KMC JS6، دیگنیتی پرایم و… اشاره کرد. در میان خودرو های وارداتی نیز می توان؛ چانگان CS55 پلاس و یا جی اِی سی امکو را به عنوان اصلی ترین رقبای این خودرو به شمار آورد.
آلبوم تصاویر
سوالات متداول
تیارا پرایم از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم بهره می برد. این پیشرانه توانایی تولید نهایت قدرت ۱۸۸ اسب بخار و گشتاور نهایی ۳۰۵ نیوتن متر را داشته و قادر است توان تولیدی را از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تر به چرخ های جلو منتقل کند.
از جمله امکانات ایمنی و رفاهی تیارا پرایم می توان به؛ شش کیسه هوای ده نقطه ای، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل کشش،هشدار برخورد از جلو، نوربالای اتوماتیک، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار نقطه کور، اتوهلد، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، ترمز پارک برقی، سنسور نور، سنسور باران، دوربین ۳۶۰ درجه، خسته گیر صندلی شاگرد، دستگیره های مخفی شونده، نورپردازی داخل کابین، سامانه پایش فشار باد تایر ها، گرم کن صندلی های ردیف جلو، سردکن صندلی های ردیف جلو، حالت های مختلف رانندگی، تهویه اتوماتیک دو کاناله با قابلیت تصفیه هوای داخل کابین، ماساژور صندلی های ردیف جلو، رانندگی بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، سقف پانوراما، شارژر بی سیم، نمایشگر سیستم مالتی مدیا، جلو آمپر دیجیتال و… اشاره کرد.
source
کلاس یوس