Skywell Et5 3

ظاهرا کرمان موتور تصمیم گرفته به تِسلای ایران تبدیل شود و اولین محصول برقی خود را تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ روانه بازار کند. البته از آنجا که کرمان موتور تجربه چندانی در تولید خودروهای برقی ندارد، با شرکت مپنا دست همکاری داده و برند جدیدی به نام نبکا را تاسیس کرده است تا در زمینه داخلی‌سازی خودروهای برقی مونتاژی، به توفیق بیشتری دست پیدا کند. اولین محصول نبکا یک کراس اوور چینی به نام اسکای ول ET5  است که در تابستان ۱۴۰۱ تصاویری از آن منتشر شده بود و حالا ظاهرا عملیات تولید انبوه این خودرو آغاز شده است.

مزایا و معایب

+ طراحی چشم نواز و عامه‌پسند

+ توان موتور مناسب

+ شتاب بهتر از اکثر خودروهای بنزینی هم‌رده

+ امکانات متنوع در نسخه های فول

+ هندلینگ، فرمانپذیری و پایداری قابل قبول

+ کابین جادار

– ایمنی پایین (دریافت یک ستاره از C-NCAP)

– محدودیت ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در کشور

مشخصات فنی

اسکای ول نبکا ET5 به منظور تامین نیروی مورد نیاز خود یک موتور الکتریکی به قدرت ۲۰۴ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن.متر را با گیربکس تک سرعته همراه کرده است. منبع تغذیه در نظر گرفته شده برای این موتور الکتریکی از نوع باتری لیتیومی بوده و با دو ظرفیت مختلف به بازارهای جهانی عرضه شده است.

نسخه پایه این خودرو از باتری لیتیومی به ظرفیت ۵۵ کیلو وات ساعت نیرو دریافت می‌کند که حداکثر برد حرکتی آن را با یک مرتبه شارژ به حدود ۴۱۰ کیلومتر می‌رساند. اما باتری بزرگ‌تر که ظاهرا در نسخه تولیدی نبکا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک باتری لیتیومی به ظرفیت ۷۲ کیلو وات ساعت است که گفته شده برد حرکتی اسکای ول ET5 را به نزدیکی ۵۲۰ کیلومتر می‌رساند. اگر رقم ۵۲۰ کیلومتر با یک مرتبه شارژ برای ET5 در عمل اثبات شود، بنابراین باید گفت یکی از مناسب‌ترین بازه‌های پیمایشی با یک مرتبه شارژ، در این خودرو برقی وجود خواهد داشت.

علاوه بر طیف حرکتی، نکته دیگری که برای مالک یک خودرو برقی بسیار پراهمیت است، زمان مورد نیاز برای شارژ باتری این نوع از ماشین‌هاست. شرکت سازنده اعلام کرده که شارژرهای سریع ۳۸۰ ولتی می‌توانند ظرف مدت ‌زمان ۳۰ دقیقه میزان شارژ باتری ۷۲ کیلوواتی را از ۳۰ به ۸۰ درصد برسانند.

همچنین یک شارژر معمولی سطح ۲ با برق خانگی حدود ۱۱ ساعت زمان نیاز دارد تا باتری به ظرفیت ۷۲ کیلو وات ساعت را به طور کامل شارژ کند. مدت شارژ با برق خانگی برای باتری کوچک‌تر به ظرفیت ۵۵ کیلو وات ساعت، برابر ۹ ساعت اعلام شده است. بنابراین مشتری ایرانی می‌تواند شب بعد از برگشتن از سفر یا محل کار، اتومبیل خود را مثل گوشی موبایل به شارژر وصل کند و صبح آن را به صورت فول شارژ تحویل بگیرد.

در مورد میزان چابکی این شاسی بلند شهری گفته شده که شتاب صفر تا ۱۰۰ اسکای ول ET5 حدود ۷.۶ تا ۷.۹ ثانیه است. این رقم گرچه برای یک خودروی برقی خیلی سریع به نظر نمی‌رسد اما وقتی با محصولات بنزینی مقایسه شود، آن وقت نشان می‌دهد که نبکا ای تی ۵ می‌تواند سطح آدرنالین خون مشتری ایرانی را تا حدودی بالا ببرد و هیجان بیشتری به او منتقل کند؛ هرچند که در این بین دیگر نشانه‌ای از سروصدای موتورهای احتراقی احساس نخواهد شد.

هندلینگ خودرو و کیفیت سواری آن نسبتا متقاعدکننده به نظر می‌رسد و نمره قبولی را دریافت می‌کند. عملکرد فرمان در حالت اسپرت نسبت به مود نرمال دقیق‌تر است و در مورد قدرت موتور هم باید گفت تقریبا به همان میزانی است که یک خانواده ایرانی از کراس اوورهای شهری در این ابعاد توقع دارد و کم‌وکاست خاصی در آن احساس نمی‌شود.

مشخصات کلی

نوع موتور

یک موتور برقی
ظرفیت باتری

۵۵ یا ۷۲ کیلووات ساعت

قدرت

۲۰۴ اسب بخار
گشتاور

۳۲۰ نیوتن متر

گیربکس

تک سرعته اتوماتیک
محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۷.۹ ثانیه
سرعت

—–

بُرد خودرو

۴۱۰ – ۵۲۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی

—–

فرمان

برقی
نوع بدنه

کراس اوور سایز متوسط

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ها

طول

۴۶۹۸ میلی‌متر
عرض

۱۹۰۸ میلی‌متر

ارتفاع

۱۶۹۶ میلی‌متر
فاصله محورها

۲۸۰۰ میلی‌متر

وزن خالص

۱۸۲۰ – ۱۹۲۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق

۴۶۷
قطر رینگ

۱۸ اینچ

آپشن ها و امکانات

طراحی ظاهری

نمای جلوی نبکا اسکای ول ET5

بدنه ماشین‌های برقی جدید معمولا از دل خطوط طراحی پیچیده بیرون می‌آیند و فرم چهره متمایزی از خود به نمایش می‌گذارند. اما به جرات می‌توان گفت اگر از مشخصات فنی اسکای ول ET5 مطلع نباشید و آن را کنار خیابان ببینید، به‌سختی متوجه برقی بودن این خودرو خواهید شد. ضمن آنکه معمولا ماشین‌های چینی ظاهر اغراق‌آمیزتری نسبت به دیگر خودروها ارائه می‌دهند و ویژگی شرقی بودن خود را با زبان بی‌زبانی فریاد می‌زنند.

به هر حال از ظاهر ای تی ۵ بوی طرح‌های چینی به مشام نمی‌رسد و بیشتر به محصولات شاسی بلند اروپایی سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ میلادی شبیه است. طرح چراغ‌ها، خطوط اصلی بدنه، فریم پنجره‌ها و اکثر جزئیات نمای بیرونی، همگی نشانگر یک ظاهر نسبتا متواضع و در عین حال زیبا هستند که در مجموع می‌تواند مورد رضایت اکثر سلیقه‌ها قرار بگیرد. نقطه قوت طراحی بیرونی نبکا ET5 را می‌توان به هماهنگی مناسب میان المان‌های اصلی بدنه این خودرو نسبت داد که در نهایت به خلق ظاهری همه‌پسند ختم شده است.

طراحی داخلی

نمای داخلی نبکا اسکای ول ET5

اگر فکر می‌کنید چون با یک خودروی برقی طرف هستید، پس درون کابین اسکای ول باید حتما یک طراحی فوق مدرن و آینده‌نگرانه ببینید، لازم است همین جا ترمز توقعتان را بکشید و انتظاراتتان را در حد محصولات معمولی بازار مثل فیدلیتی پرایم و فونیکس تیگو ۷ پرو پایین بیاورید. چنین سبک طراحی داخلی چند سالی می‌شود که در خودروهای چینی رایج شده و به قول امروزی‌ها ترند نمای داخل کراس‌اوورهای میان قیمت چینی به حساب می‌آید.

طرح داشبرد و غربیلک فرمان به‌ویژه حالت سراسری دریچه‌های تهویه، تا حدودی شبیه به فیدلیتی پرایم به نظر می‌رسد، اما نمایشگر بزرگ ۱۲.۲۵ اینچی جلوه متمایزتری به این طراحی بخشیده است. کنسول میانی نیز شامل تزیینات کرومی، جالیوانی و کلیدهای کنترل است و البته دیگر اثری از اهرم تعویض دنده به صورت کلاسیک در آن مشاهده نمی‌شود.

وجود امکاناتی مثل کروز کنترل تطبیق‌پذیر، رادار هشدار نقاط کور، هشدار انحراف از مسیر، سامانه کمکی حرکت بین خطوط، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، ترمزهای کمکی پیشرفته، نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی مالتی مدیا، شش کیسه هوا، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله هم می‌تواند نوید یک کابین مرفه و تا حدودی ایمن را به سرنشینان این ماشین برقی بدهد. البته متاسفانه اسکای ول ET5 تنها یک ستاره ایمنی از سی انکپ دریافت کرده و خودرویی چندان ایمن محسوب نمی‌شود.

به واسطه فاصله محوری ۲۸۰۰ میلی‌متری، دیگر نباید نگران فضای پای سرنشینان عقب ET5 باشید و می‌توانیم این نوید را بدهیم که خانواده‌های پرجمعیت و افراد بلندقد، حین استفاده از کابین این خودرو چندان با هم گلاویز نخواهند شد؛ چرا که میزان فضای پا و سر خصوصا در صندلی‌های ردیف دوم، انتظارات افراد بزرگسال را پوشش داده و مکانی تقریبا راحت برای آنها ایجاد خواهد کرد.

نبکا اسکای ول ET5 ؛ اولین شاسی بلند برقی مونتاژ داخل

نمای عقب نبکا اسکای ول ET5

اسکای ول ای تی ۵ از زمستان سال ۲۰۲۰ راهی بازار چین شد اما چند ماه بعد نام آن به اسکای وُرس EV6 تغییر کرد. با این حال اکثر بازارها همچنان از همان نام اسکای‌ول ET5 برای این خودرو استفاده می‌کنند. این خودرو در کلاس کراس اوورهای سایز متوسط طبقه‌بندی می‌شود و با یک موتور برقی و دو نوع ظرفیت باتری به بازارهای مختلف عرضه شده است. شرکت کرمان موتور قصد دارد آن را با همکاری شرکت مپنا در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم تولید و از سال ۱۴۰۲ روانه بازار ایران کند. اسکای ول نبکا ET5 اولین ماشین برقی مونتاژی خواهد بود که وارد بازار ایران می‌شود و می‌تواند آغازگر عصری جدید در صنعت خودرو کشور باشد.

هنوز مشخص نشده که خرید خودرو اسکای ول ET5 برای مشتری ایرانی چقدر تمام می‌شود، اما با توجه به آنکه قیمت متوسط این محصول در بازارهای بین‌المللی حدود ۳۰ هزار دلار (۲۳ تا ۴۱ هزار دلار) است، به نظر می‌رسد که حداقل قیمت آن در ایران با فرض ثبات نرخ ارز، باید چیزی بیش از ۲ میلیارد تومان باشد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم محتوا خودرو45

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir