همچون تویوتا و ب ام و، شرکت هوندا نیز به ساخت خودروهای هیدروژنسوز علاقه دارد. این خودروساز ژاپنی به طور مشترک با جنرال موتورز درحال طراحی سامانه سلول سوخت FCEV است، که فعلا روی هوندا CR-V آزمایش میشود. حالا معلوم شده است که هوندا قصد دارد این محصول را امسال با مدل 2025 و به عنوان جانشین غیرمستقیم برای سدان کلریتی (Clarity)، وارد بازار کند.
ظاهرا هوندا قصد دارد برای تامین قوای حرکتی این خودرو، به صورت همزمان از فناوری سلول سوخت و مجموعه باتری استفاده کند. در فیلم تبلیغاتی کوتاهی که از این خودرو منتشر شده است، مالک خودرو به کمک قابلیت شارژ غیرمستقیم، دستگاه قهوهجوش خود را روشن میکند. در صحنهای دیگری از فیلم، خودرو برای پر کردن کپسولهای هیدروژن که در عقب آن نصب شده، به جایگاه سوختگیری مراجعه میکند.
تا جایی که قابل تشخیص است، به نظر میرسد که تفاوت ظاهری نسخه FCEV با هوندا CR-V استاندارد به پوشش شفاف چراغهای عقب و درگاه شارژ روی گلگیر جلو محدود میشود. این احتمال وجود دارد که هوندا تصمیم بگیرد مدل مورد بحث را با نام دیگری عرضه کند.
البته امکان استفاده از انرژی باتری خودرو برای شارژ لوازم برقی، در بسیاری از خودروهای برقی امروزی وجود دارد، که از میان آنها میتوان به هیوندای آیونیک 5، کیا EV6، جنسیس GV60، نیسان لیف، فورد F-150 لایتنینگ و برخی اعضای سری ID از محصولات فولکس واگن اشاره کرد. حتی خودروی پلاگین-هیبرید میتسوبیشی اوتلندر PHEV نیز این ویژگی را دارد.
استفاده همزمان از مجموعه باتری و مخزن هیدروژن، میتواند در افزایش چشمگیر وزن خودرو موثر باشد. البته هنوز مشخص نیست که هوندا در طراحی CR-V FCEV چگونه با این چالش کنار آمده است.
بنابر اعلام هوندا، هزینه ساخت سامانه سلول سوخت تا دو سوم کاهش یافته درحالیکه دوام آن دو برابر شده است.
هوندا قصد دارد CR-V FCEV را در تاسیسات ایالت اوهایو تولید کند، جایی که تا نوامبر 2022 از NSX میزبانی میکرد. بنابراین محصول هوندا از اواخر سال جاری به تنها خودروی برقی سلول سوختی ساخت آمریکا تبدیل خواهد شد. حتی هوندا CR-V FCEV بازار ژاپن نیز از همین سایت تامین میشود.
فیلم تبلیغاتی هوندا فقط چند روز پس از آن منتشر میشود، که شرکت شل (Shell) از برنامه خود برای تعطیل کردن 7 جایگاه سوختگیری هیدروژن در ایالت کالیفرنیا خبر داد.
هوندا CR-V FCEV با رقیب خاصی مواجه نیست، چراکه سدان ساخت ژاپن یعنی تویوتا میرای با استقبال چندانی مواجه نشده و هیوندای نیز از عرضه نسل بعدی نکسو در سال 2025 خبر داده است.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source
کلاس یوس