بررسی مشخصات فنی ون کاما ES6 و ESP6
شرکت آریا دیزل در نمایشگاه خودرو تهران از یک ون برقی به نام کاما ES6 (نسخه باری) و کاما ESP6 (نسخه مسافری) رونمایی کرد تا آن را به عنوان یک وسیله حملونقل عمومی جهت حمل مسافر با ظرفیت ۱۱ سرنشین یا حمل بار، به ناوگان نقلیه تجاری کشور اضافه کند. این خودرو در بازار چین

شرکت آریا دیزل در نمایشگاه خودرو تهران از یک ون برقی به نام کاما ES6 (نسخه باری) و کاما ESP6 (نسخه مسافری) رونمایی کرد تا آن را به عنوان یک وسیله حملونقل عمومی جهت حمل مسافر با ظرفیت ۱۱ سرنشین یا حمل بار، به ناوگان نقلیه تجاری کشور اضافه کند. این خودرو در بازار چین با نام Junhang EV عرضه میشود.
مزایا و معایب
+ ظرفیت مناسب حمل مسافر و بار
+ پیمایش مناسب با یک مرتبه شارژ
– طراحی قدیمی
– متریال کم کیفیت داشبرد
مشخصات فنی
ون برقی کاما ES6 برای تامین نیروی مورد نیاز خود از یک موتور الکتریکی به قدرت ۹۴ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن.متر استفاده میکند. این موتور برقی انرژی خود را از یک بسته باتری به ظرفیت ۶۱.۹ کیلووات ساعت تامین خواهد کرد طبق ادعای شرکت سازنده میتوان با یک مرتبه شارژ کاما ES6 و ESP6 را حدود ۴۰۰ کیلومتر به این طرف و آن طرف برد.
حداکثر مدت زمان شارژ سریع این خودرو نیز ۳۰ دقیقه اعلام شده است. با توجه به آنکه ون برقی آریا دیزل جهت مسافربری یا نهایتا حمل بار درونشهری مورد استفاده قرار خواهد گرفت، بنابراین هم قدرت موتور آن و هم میزان پیمایش با یک مرتبه شارژ برای این خودرو کاملا متناسب به نظر میرسد. رانندگان میتوانند هر شب بعد از بازگشت از کار، خودرو را در منزل یا پارکینگ به شارژر معمولی و برق خانگی متصل کنند تا باتری در مدت ۸ ساعت بهطور کامل شارژ شود.
مشخصات کلی
ابعاد و ظرفیت ها
طول | ۴۸۶۰ میلیمتر |
عرض | ۱۷۱۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۹۹۵ میلیمتر |
فاصله محورها | ۳۰۵۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۶۲۰ کیلوگرم |
تعداد سرنشین | ۱۱ نفر |
ظرفیت حمل بار | —– |
قطر رینگ | —– |
طراحی ظاهری
ظاهر ون برقی کاما ESP6 مسافری و ES6 باری چیز عجیبوغریبی با خود به همراه نیاورده است و یک طراحی نسبتا کلاسیک را که از ونهای تجاری در ذهن داریم، به معرض نمایش گذاشته است. در این بین طراحی چهره بهویژه چراغها و جلوپنجره کمی خشن به نظر میرسد که نشانگر ویژگیهای طراحی چینی برای چنین خودروهایی است. از سوی دیگر طرح ذوزنقهای شیشه درهای جانبی کمی ساده به نظر میرسد و میتوانست جذابتر از این ترسیم شود تا سادگی نمای کناری کاهش یابد.
در مجموع ظاهر این خودرو به عنوان یک ون تجاری تقریبا قابل قبول است و تا حدودی ما را به یاد ونهای ژاپنی یکی دو دهه قبل میاندازد که هم در خود کشور ژاپن و هم در سایر کشورها بهطور گسترده مورد استفاده قرار میگرفتند.
طراحی داخلی
وقتی با یک خودرو تجاری آن هم از نوع مسافری یا باربری مواجه هستیم، خیلی به دنبال طراحیهای پیچیده و آنچنانی نخواهیم بود. ون برقی کاما ES6 و ESP6 هم چنین وضعیتی دارد؛ داشبورد آن از جنس پلاستیک ساخته شده است و متریال چندان باکیفیتی ارائه نمیدهد. طراحی داشبورد نسبتا ساده است و به جز نمایشگر مالتی مدیا، عنصر تکنولوژیک دیگری در آن دیده نمیشود.
اما همانطور که اشاره کردیم در اینجا با یک خودرو تجاری روبرو هستیم که خیلی احتیاجی به طراحی داخلی لوکس و مجلل ندارد. فضای کابین برای مدل مسافری (کاما ESP6) ۱۱ صندلی ارائه میدهد و در نسخه باری ون برقی کاما ES6 این ظرفیت به ۳ نفر کاهش پیدا میکند. اما در عوض فضای خوبی برای جا دادن انواع بار، بهویژه مواردی مثل لوازم خانگی نهچندان سنگین یا بستههای مواد غذایی وجود خواهد داشت.
آپشنها و امکانات
در مورد امکانات نباید از یک خودرو عمومی انتظار چندانی داشت اما خوشبختانه ون کاما ES6 دارای رادار خطخوان، ترمز اضطراری، کروز کنترل، دوربین و سنسور عقب، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سنسور پایش باد تایرها و… است.
قیمت کاما ES6 و ESP6 در بازار
در مقطع فعلی هنوز جزئیات دقیق قیمتی ون برقی آریا دیزل مشخص نشده است، اما احتمالا خریداران باید رقمی بیش از یک میلیارد تومان را برای در اختیار گرفتن ون کاما ES6 باری و کاما ESP6 مسافری بپردازند. البته احتمال اختصاص یارانههای دولتی و کم شدن سهم رانندگان جهت خرید خودروهای برقی عمومی وجود دارد. به احتمال قوی از سال ۱۴۰۳ شاهد عرضه ون برقی کاما ES6 در بازار کشور خواهیم بود.
نویسنده: حسین باباپور / عکاس: میلاد قزللو
source
کلاس یوس
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0