Wp Header Logo 889.png


منتشر شده در 09 اسفند 1402 ساعت 09:00



عکاس
علیرضا پاداش

نقد و بررسی طراحی اکستریم VX

مدل VX بالاترین رده از محصولات اکستریم در ایران است و ما در این مطلب نقد و بررسی طراحی اکستریم VX را انجام می دهیم.

شاید بتوان کمپانی خودروسازی چری را با سابقه ترین برند چینی در بازار خودرویی ایران قلمداد کرد. کمپانی که سالیان متمادی است محصولات آن، اعم از سدان ها و کراس اوور های اقتصادی مانند مدل های ۵۳۰ و X33 به عنوان رقیبی برای محصولات داخلی تا مدل های بروزتر و البته نسبتا لوکس تر این برند مانند اریزو ۵، تیگو ۷ و تیگو ۸ برای رقابت با مدل های کره ای، ژاپنی و تا حدی اروپایی و با نام های MVM، چری و فونیکس توسط شریک تجاری این برند یعنی مدیران خودرو در بازار ایران عرضه می شود.

نقد طراحی اکستریم VX

اما مدیران خودرو در جهت حضور گسترده تر برند چری در ایران، اقدام به رونمایی و معرفی مدل های زیر شاخه لوکس این برند، یعنی اکسید «Exeed» و با نام اکستریم کرده است. مدل VX به عنوان لوکس ترین، بزرگترین و البته گران ترین محصول این برند و نیز پرچمدار آن که به تازگی در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران به نمایش عموم گذاشته شد و قرار است به زودی شاهد حضور این کراس اوور لوکس در خیابان های کشور باشیم.

طراحی اکستریم VX

اما اگر بخواهیم توضیحی مختصر در رابطه با زیر شاخه لوکس چری یعنی اکسید«اکستریم» داشته باشیم باید گفت که این برند در سال ۲۰۱۷ و به عنوان بخشی از پروژه برند سازی چری تاسیس شد و مدل VX در سال ۲۰۲۰ به عنوان نمونه ای به مراتب لوکس تر از مدل تیگو ۸ معرفی و عرضه شد. با این حال کراس اوور سایز بزرگ VX در سال ۲۰۲۳ یک به روز رسانی نسبتا مختصری را تجربه کرد که البته این نسخه به بازار ایران عرضه نخواهد شد. حال در ادامه مطلب قصد داریم تا طراحی اکستریم VX را از نقطه نظر طراحی و استایل ظاهری مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

طراحی اکستریم VX در بدنه ؛ بیانگر عناصر زیبایی شناسی الهام گرفته از طبیعت

در ابتدا، قصد داریم فلش بکی به مطلب نقد طراحی فونیکس تیگو ۸ بزنیم و ببینیم که چری در ارائه و انتقال زبان طراحی برند اکسید یا به عبارتی اکستریم چه مراحلی و روندی را طی کرده است. زبان طراحی چری و در ابتدای ورود به دنیای مدرن طراحی، برگرفته از سه عنصر طبیعی و باستانی چینی، یعنی جریان آب، ساختمان های باستانی چینی و نماد یین و یانگ «Yin and Yang» بود که ابتدا در مدل های مانند تیگو ۷ و آریزو ۵ نمایان شد و در مدل هایی مانند تیگو ۷پرو و تیگو ۸ به تکامل رسید.

طراحی بدنه اکستریم VX

با این حال هیچگاه شاهد آن نبودیم که این زبان طراحی یا «Deaign Language» محصولات چری ادامه دار باشد و این برند هر از گاهی محصولاتی معرفی می کرد که در جزئیات و عناصر ظاهری آن هیچ نشانی از ویژگی های بصری که تا پیش از این شاهدش بودیم و سبب تمایز محصولات چری با دیگر هموطنان خود می شد، نداشت. از جمله آن می توان به آریزو ۶ GT و یا مدل X22 پرو اشاره کرد، به نوعی که محصول اولی و بخصوص در عناصر نمای جلو مانند جلو پنجره تداعی کننده ویژگی های بصری محصولات لکسوس و در دیگری محصولات کره ای مانند، هیوندای کنا را یادآور می شد. هر چند ذکر این نکته لازم است که چری همچنان در ابتدای راه خود قرار داشته و دارد و بر خلاف کمپانی های مشهور اروپایی و یا حتی آسیایی که امروزه از نظر سبک طراحی چندین سال تجربه دارند و با این حال بازهم مورد نقد کارشناسان و حتی عموم واقع می شوند، نمی توان ایراد فاحشی به آن وارد کرد. اما انتظار می رفت که کمپانی چری در ارائه هویتی متمایز و به اصطلاح مشخص تر، با نظم بیشتری علم می کرد، بخصوص زمانی که از تجربه طراحان بزرگ و با تجربه استفاده می کنید این نکته از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

نقد طراحی بدنه اکستریم VX

اما معرفی برند اکسید به عنوان زیر شاخه لوکس این برند، سبب شد تا حدی استراتژی برند چری در زمینه ارائه و نیز تکامل زبان طراحی خود قابل پیش بینی تر شود. بطوری که می توان اینگونه عنوان کرد که استراتژی چری در این برند، استفاده و به نوعی تکامل و مدرنیته تر کردن زبان طراحی که بر گرفته از سه عنصر طبیعی و فرهنگی چینی بود می باشد و این برند به عنوان سفیر چری در معرفی و تکامل زبان طراحی آن خواهد بود که در ادامه و با بررسی ویژگی های ظاهری اکستریم VX به صورت دقیق تر به آن خواهیم پرداخت.

نمای عقب اکستریم VX

طبق ادعای چری و زیر شاخه لوکس آن یعنی اکسید «اکستریم»، محصولات این برند از زبان طراحی تحت عنوان «زیبایی شناسی نور» یا « Aesthetics of Light» با ظاهری آینده نگرانه و تعریف جدیدی از استایل و ویژگی های لوکس بودن برخوردار شده اند. با نگاهی به اکستریم VX نیز می توان به این موضوع پی برد که سطوح و جزئیات ظاهری این مدل به عنوان پرچمدار محصولات اکستریم بر تعادل نور و سایه به عنوان یک عنصر طبیعی تمرکز دارد.

نمای جلو اکستریم VX

در نمای جلو اولین مشخصه ای که در VX جلب توجه می کند، استفاده از جلو پنجره هشت ضلعی غول پیکر با خطوط کرومی افقی است که در ترکیب با با چراغ های اصلی و نوار چراغ روشنایی در روز که امتداد آن با خطوط جلوپنجره هماهنگ شده است، جلوه ای از همین عنصر تعادل در نور و سایه را به خوبی به نمایش می گذارد. ضمن اینکه اگر به فرم پردازی چراغ کشیده جلو دقت کنید، بیش از اینکه یادآور محصولات جدید تر چری مانند چری Omoda 5 یا همان فونیکس FX به عنوان جدیدترین محصول این کمپانی باشد، یادآور محصولات گذشته چری مانند نسل اول تیگو ۷ و یا کانسپت Tiggo Cuope می باشد و عبارتی می توان گفت که این فرم پردازی این بار نه در محصولات چری, بلکه در عناصر ظاهری اکستریم و در مدل VX به تکامل رسیده است.

طراحی ظاهری اکستریم VX

در ادامه، طراحی سپر و ورودی های هوا عمودی و نیز چراغ های الماس گونه قرار گرفته در آن، علاوه بر اینکه از نظر بصری، حالتی ایستا و عضلانی به نمای جلو VX بخشیده است، سبکی جدید از ویژگی های  لوکس این برند یا طبق گفته اکسید«New Luxury» را به نمایش می گذارد. با گذر از نمای جلو، به نمای جانبی اکستریم VX می رسیم که از سبک طراحی مینیمال با چاشنی مدرنیته برخوردار می باشد. ضمن اینکه پیکره بزرگ اکستریم VX، با فاصله محوری ۲۹۰۰ میلی متری در این نما کاملا قابل لمس است.

بدنه اکستریم VX

فریم کرومی شیشه های بزرگ جانبی که تا نزدیکی های چراغ های جلو امتداد یافته است در کنار قطعه کرومی ذوزنقه‌ای شکل قرار گرفته در رکاب سطح جانبی درب ها، با اینکه در سادگی کامل شکل گرفته است، اما بر وقار و سنگینی این نما و نیز لوکس تر جلوه دادن محصول کمک کرده است. ضمن اینکه یک خط صاف و کشیده به عنوان خط شخصیتی یا Character Line که از چراغ های جلو تا چراغ های عقب امتداد یافته در کنار گلگیرهای نسبتا عضلانی جلو و عقب، جلوه ای جذاب از بازی نور و سایه را در این نما ایجاد کرده است.علاوه بر این، طراحی رینگ ها نیز ساده اما جذاب بوده که با ویژگی های محافظه کارانه این نما هماهنگی خوبی ایجاد کرده است.

نمای جانبی اکستریم VX

با رسیدن به نمای عقب اما شاید بتوان گفت بر خلاف دو نمای دیگر، با عناصری مدرن تر که بیش تر یادآور محصولات جدید تر برند چری است روبه رو می شویم، هر چند که همانند سایر بخش های بدنه، همچنان با ظاهری مینیمال و تا حدی محافظه کارانه روبه رو هستیم.

خودرو اکستریم VX

با این حال طراحی چراغ های یک تکه و نوار نورانی سرتاسری آن و نیز چراغ های شبرنگ عمودی که در سطح بالاتری از سپر قرار گرفته است، در هماهنگی کامل با نمای جلو شکل گرفته اند و از هارمونی بسیار خوبی برخوردار شده است. طراحی سپر ها نیز که در برگیرنده دو سرگزوز و یک نوار کرومی سراسری می باشد، ساده اما گیرا و جذاب می باشد. با این حال، نمی توان منکر حس بصری که اکستریم VX در این نما و از محصولاتی مانند لکسوس LX و یا حتی رنجروور به نمایش می گذارد شد.

طراحی کابین؛ تلفیقی از فناوری و طبیعت

با ورود به داخل کابین و بر خلاف نمای مینیمال و ساده بیرونی، با فضایی مدرن و پویا روبه رو می شویم که مهم ترین نکته آن استفاده از یک صفحه نمایش سراسری در عرض داشبورد با سطوح صاف و زوایای به اصطلاح ارگانیک است که مستقیما از سبک طراحی کابین محصولات الکتریکی مرسدس بنز به عاریت گرفته شدن است.

کابین اکستریم VX

با این حال و طبق ادعای سازنده، در طراحی نمای داخلی اکستریم VX سعی شده تا تلفیقی از فناوری و عناصر طبیعی در فضایی کاملا لوکس به نمایش گذاشته شود و می توان گفت که طراحان در ارائه هدف خود کاملا موفق بوده اند، اما نمی توان از «الهام گیری غلیظی» که از سبک طراحی داخلی محصولات مرسدس بنز صورت گرفته نیز چشم پوشی کرد. هر چند که این سبک از طراحی هم به نوعی به ترند امروزی دنیای دیزاین تبدیل شده است و نمی توان به پیروی از این سبک از استایل خرده گرفت.

طراحی داخل اکستریم VX

کیفیت به کار رفته در متریال داخل کابین نیز برای یک خودروی لوکس «چینی» و با وجود استفاده گسترده از چرم مصنوعی،  هیچ حرف و حدیثی را باقی نمی گذارد و رضایت کامل سرنشینان را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه استفاده از آپشن های رفاهی و ایمنی گسترده در داخل کابین در کنار فضای گسترده جلو و عقب، آسایش سرنشینان را به خوبی فراهم کرده است.

کلام آخر در رابطه با طراحی اکستریم VX

اما اگر بخواهیم بطور خلاصه ویژگی های ظاهری اکستریم VX را توصیف کنیم، باید بگوییم که طراحی ظاهری VX با وجود ارائه یک استایل مینیمال و تا حدی محافظه کارانه، اما کاملا هماهنگ است که تا حد زیادی از اصول و قواعد طراحی یک شاسی بلند فول سایز و البته لوکس پیروی می کند. ضمن اینکه چری به نوعی با بازگشت به زبان طراحی اصلی خود که استفاده از عناصر موجود در طبیعت در آن حرف اول را می زند و ترکیب آن با هنر مدرن و فناوری های نوین، توانسته تعریفی درست و منطقی تر را از زبان طراحی خود را ارائه دهد و ادامه این روند به رشد برند اکسید و به عنوان یک خودرو ساز لوکس کمک شایانی کند.

ویدیو معرفی اکستریم VX

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje