Wp Header Logo 22.png


منتشر شده در 11 اسفند 1402 ساعت 11:00


فیلتر پیشرفته تویوتا می تواند دی اکسید کربن را از هوای اطراف جذب کند

شرکت تویوتا فیلتر جدیدی ابداع کرده که می تواند دی اکسید کربن را از هوای اطراف جذب کند. در صورت موفقیت آمیز بودن تست ها و استفاده از این فیلتر در خودروهای تولیدی، می توان به ادامه حیات موتورهای درون سوز امیدوار بود.

تویوتا به دلایل مختلف طرفدار برقی سازی خودروها نیست. این شرکت تمام تلاش خود را می کند تا موتورهای درون سوز را زنده نگه دارد. در واقع فیلتر جدید در راستای تحقق این هدف توسعه پیدا کرده است.

تویوتا اکنون در حال انجام آزمایش روی فیلتر ابداعی خود است. این شرکت اذعان کرده که تا زمان راهیابی این فیلتر به خودروهای تولیدی مسیری طولانی در پیش است. به منظور ارزیابی عملکرد این فیلتر، تویوتا آن را روی یک دستگاه جی آر کرولای مجهز به موتور هیدروژنی نصب کرده؛ این فیلتر با کمک گرمای تولیدی موتور، دی اکسید کربن را جذب نموده و آن را در یک سیال آزاد می کند. بنابراین، عملکرد فیلتر تویوتا نیازمند صرف انرژی جداگانه نیست.

در زمان فعلی راندمان فیلتر ابداعی تویوتا خیلی بالا نبوده و تنها درصد ناچیزی از دی اکسید تولیدی توسط یک موتور بنزینی را می تواند جذب کند. ضمن اینکه این فیلتر عمر بالایی ندارد و باید در فواصل زمانی کوتاه آن را تعویض کرد.

فیلتر پیشرفته تویوتا می تواند دی اکسید کربن را از هوای اطراف جذب کند

در تست هایی که تویوتا با جی آر کرولا انجام داده، فیلتر مورد بحث در ۲۰ دور پیست تنها ۲۰ گرم دی اکسید کربن را جذب کرده است. این میزان جذب اصلاً قابل توجه محسوب نمی شود. برای درک بهتر باید اشاره کنیم که یک خودروی بنزینی با مصرف هر گالن سوخت (معادل ۳.۷۸ لیتر) چیزی در حدود ۸۹۰۰ گرم دی اکسید کربن وارد جو می کند!

در شرایطی که تقریباً تمامی رقبای تویوتا روی توسعه پیشرانه های برقی سرمایه گذاری کرده اند، این شرکت کماکان بر تولید خودروهای بنزینی و هیبریدی اصرار دارد. این خودروساز پرطرفدار ژاپنی چند هفته قبل اعلام کرد برخلاف رقبای خود، موتورهای درون سوز جدیدی را طراحی و تولید خواهد کرد. به طور کلی مدیران تویوتا معتقدند خودروهای برقی با سرعتی بسیار کمتر از پیش بینی ها فراگیر خواهند شد؛ ضمن اینکه آنها باور دارند برقی سازی تنها راهکار موجود برای کربن زدایی از صنعت خودرو نیست.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje