Wp Header Logo 96.png


منتشر شده در 13 اسفند 1402 ساعت 13:00



عکاس
علیرضا پاداش

قیمت خودرو سال جدید

بازار خودرو طی یک سال گذشته فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشت، اما خودروهای مختلف در این یک سال چه میزان تغییرات را تجربه کردند؟

به گزارش آخرین خودرو، سال ۱۴۰۲، سال نسبتا آرامی برای بازار خودرو بود. گرچه رکود همچنان بر این بازار سایه گسترانده، اما دیگر خبری از افزایش قیمت‌های عجیب سال گذشته نیست. سال ۱۴۰۲ بازار خودرو با افزایش قیمت جزئی کار خود را شروع کرد و در ادامه سال شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها، و در برخی موارد افزایش جزئی بودیم. در این میان باید به این نکته اشاره کرد که دی‌ماه صعودی ترین ماه بازار خودرو سال ۱۴۰۲ بود که در پی افزایش قیمت خودروهای وارداتی، قیمت سایر خودروهای داخلی و مونتاژی صعودی شد.

گرچه مسئولان وزارت صمت و دولت در سال وعده ارزانی خودرو با روش‌های مختلف می‌دادند، اما بازار دیگر به خبر درمانی‌ها پاسخ نداد و در بهترین حالت ثبات قیمت بر بازار حاکم شد. البته برخی کارشناسان معتقدند این ثبات قیمتی موقت است و در آینده بازار دوباره روند صعودی به خود خواهد گرفت.

حال این مساله مطرح می‌شود که در میان فراز و نشیب‌هایی که این بازار پرحاشیه طی یک سال اخیر تجربه کرده، در قیمت خودرو تغییری ایجاد شده است؟

پراید ۱۱۱ که یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار است، در اسفند ۱۴۰۱ با قیمت ۳۲۵ میلیون تومان به کار خود پایان داد. اما حال این خودرو با قیمتی حدود ۳۳۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود؛ یعنی این خودرو در مواردی تغییر قیمت نداشته یا کاهش جزئی را تجربه کرده است.

خودرو قیمت (اسفند ۱۴۰۱) میلیون تومان قیمت (اسفند ۱۴۰۲) میلیون تومان میزان تغییر میلیون تومان
پراید ۱۱۱ ۳۲۵ ۳۳۰ ۵-
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۵۷۱ ۵۴۰ ۳۱-
فیدلیتی ۵ نفره ۱۷۶۸ ۱۹۰۰ ۱۳۲+
جک S5 اتوماتیک ۱۵۲۳ ۱۵۰۰ ۲۳-
کوییک R ۳۵۹ ۳۵۴ ۵-
شاهین G ۶۷۰ ۷۲۲ ۵۲+

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز در اسفند ماه سال گذشته ۵۷۰ میلیون تومان قیمت خورده بود، اما در اسفند ۱۴۰۲ در نرخ ۵۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. خودروی کوییک هم همین روند قیمتی را طی کرد و طی یک سال پنج میلیون تومان ارزان شد.

قیمت پژو

آیا خودروهای مونتاژی همین مسیر قیمتی را طی کردند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خودروی جک S5 اتومات در طول یک سال ۲۳ میلیون تومان کاهش قیمت تجربه کرده است. بدین ترتیب که این خودرو در سال ۱۴۰۱ یک میلیارد و ۵۲۳ میلیون تومان قیمت داشت و در سال ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است.

قیمت جک S5

در این میان باید به این نکته اشاره کرد که همه خودروها طی یک سال ارزان نشدند. برای مثال، فیدلیتی پرایم پنج نفره طی یک سال ۱۳۲ میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کرد. این خودرو در اسفند سال گذشته یک میلیارد و ۷۶۸ تومان بود و حال در آستانه دو میلیاردی شدن است.

شاهین G نیز ۵۲ میلیون تومان گران شد و از ۶۷۰ میلیون تومان به ۷۲۲ میلیون تومان رسید.

بازار ۱۴۰۳ آرام می‌ماند؟

در مجموع با توجه به پارامترهای تاثیرگذار در بازار خودرو، مانند نرخ دلار، عرضه خودروسازان، واردات خودرو و تورم، پیش‌بینی می‌شود در سال آینده افزایش قیمت خودرو در بازار را شاهد باشیم. البته این را هم باید در نظر داشت که بازار خودرو و دیگر بازارهای اساسی کشور بطور قطعی قابل پیش‌بینی نیستند اما احتمال کاهش قیمتی وجود نخواهد داشت و این میزان افزایش است که با توجه به المان‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje