محصولات آئودی در بازار وارداتی کشور تاکنون با اقبال مواجه نبود. اولین تلاش برای عرضه مصحولات این برند از سوی گروه صنعتی رامک خودرو حدود هشت سال پش انجام گرفت و نیامده با شکست مواجه شد. اما امروز شرکت نوپای نادین خودرو با رونمایی از مدل آئودی Q4 e-tron از خانواده سری تمام الکتریکی آئودی، تلاش دارد داستان حضور این برند در ایران را تغییر دهد.
این خودرو یک کراساوور سایز کوچک بر اساس پلتفرم خانواده الکتریکی آئودی (سری e-tron) و تنها خودرو وارداتی الکتریکی از برند باسابقه و معتبر اروپایی است.
مزایا و معایب
+ اعتبار برند
+ کیفیت ساخت و مونتاژ بسیار بالا
+ توان فنی قابل قبول
+ ارائه در سه تیپ مختلف (بر اساس کاتالوگ)
-قیمت نهایی بالا
– عدم دسترسی به سیستم شارژ سریع
مشخصات فنی
آئودی Q4 e-tron اولین بار در سال ۲۰۲۱ سوار بر پلتفرم الکتریکی ماژولار MEB گروه خودروسازی فولکس واگن به بازار جهان معرفی شد تا الهامبخش تولید خودروهای الکتریکی دیگر نظیر آئودی Q5 e-tron، اشکودا انیاک، فولکس واگن ID3، فولکس واگن ID4، فولکس واگن ID5، فولکس واگن ID7 و فولکس واگن ID Buzz باشد.
بر اساس کاتالوگ رسمی این خودرو در سه تیپ مختلف شامل دو تیپ تک موتور دیفرانسیل عقب و یک تیپ دو موتور دو دیفرانسیل (قدرتمندترین نسخه) روانه بازار کشور خواهد شد. پک باتری این خودرو تمام الکتریکی (BEV) ساخت شرکت خودروسازی چینی FAW است که در هر سه تیپ برابر با ۸۴.۸ کیووات.ساعت ظرفیت دارد و در غیاب واحد شارژر سریع، با برق خانگی در گذر زمان قابل توجه ۱۲ ساعت، بهصورت کامل شارژ خواهد شد.
در دو تیپ تک موتور، توان موتور الکتریکی برابر با ۱۵۰ کیلووات (۲۰۳ اسب بخار) و گشتاور آن معادل ۳۱۰ نیوتون.متر است و بیشترین برد مفید پیمایش در چرخه CLTC متعلق به همین تیپ و برابر با ۶۰۵ کیلومتر است. اما تنها نسخه دو موتور چهار چرخ متحرک (AWD) یک موتور اضافه بر محور جلو برابر با ۸۰ کیلووات (۱۰۹ اسب بخار) قدرت و ۱۶۲ نیوتون.متر گشتاور سوار خواهد شد تا ترکیب نهایی قدرت را به ۳۰۳ اسب بخار و گشتاور را به ۴۷۲ نیوتون.متر برساند.
اما به دلیل یکسان بودن پک باتری بهکاررفته در سه تیپ و اندک وزن بیشتر نسخه دو موتور، این مدل برد مفید پیمایش کمتر و برابر با ۵۶۰ کیلومتر دارد که با توجه به عملکرد فنی به مراتب بهتر از نسخه تک موتور، این اختلاف در برد مفید پیمایش قابل چشمپوشی خواهد بود. جدول مشخصات فنی شامل اطلاعات مربوط به نسخه دو موتور است.
مشخصات کلی
ابعاد و ظرفیت ها
طول | ۴۵۸۸ میلیمتر |
عرض | ۱۸۶۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۶۲۶ میلیمتر |
فاصله محورها | ۲۷۶۴ میلیمتر |
وزن خالص | ۲۲۵۵ کیلوگرم |
تعداد سرنشین | ۵ نفر |
ظرفیت صندوق عقب | ۵۲۰ لیتر |
قطر رینگ | ۲۱ اینچ |
طراحی ظاهری
در میان خودروسازان مطرح آلمان (به جز پورشه)، آئودی تنها برند خودروساز است که در گذر زمان سبک طراحی خاص، آیندهگرایانه، رادیکال و جوانپسند خود را بدون آسیب زدن به اعتبار برند حفظ کرده است. طراحی محصولات این برند همواره بهگونهای رادیکال بوده است که در فیلمهای علمی تخیلی از آینده دور (نظیر فیلم من ربات/I Robot) حضور داشته است.
حال تصور کنید که مدل آئودی Q4 e-tron یک محصول تازه از تنور درآمده متعلق به سال ۲۰۲۱ است. جای تعجب ندارد که ظاهری منحصر به فرد و متعلق به آینده داشته باشد. نمای جلو خودرو بدون تردید پیچیدهترین بخش طراحی خودرو است که از چراغهای تمام LED زاویهدار در ادغام با تریم مشکی رنگ پرشکست و پرزاویه و جلوپنجره بزرگ خودرو تشکیل شده است. بخش انتهایی به عقیده بسیاری (از جمله شخص نگارنده)، به دلیل استفاده از چراغهای پیوسته عقب، با آنچه از آئودی به عنوان طراحی رادیکال همیشگی انتظار داریم، در تضاد و کمی معاصر و مشابه به برخی دیگر خودروهای رایج در این کلاس است.
آئودی Q4 e-tron ۲۰۲۴ در دو تریم بدنه شاسی بلند و شاسی بلند کوپه به تولید رسیده است. اما نمونه رونماییشده از مدل شاسی بلند معمولی بدون زاویه کاهنده انتهای سقف است. در نتیجه جذابیت کوپهمانند تریم دیگر را به همراه ندارد. هنوز مشخص نیست که آیا نسخه کوپه این مدل نیز در میان تریمهای وارداتی وجود خواهد داشت یا همه آنها تنها از نمونه معمولی خواهند بود.
طراحی داخلی
فضای داخلی در عین رعایت سادگی و تناسبات هندسی، از خطوط شکسته و زوایای تیز بسیار زیاد تشکیل شده است. داشبرد طراحی قرینه ندارد و میانه داشبرد و کنسول با اندکی زاویه به سمت راننده، کمی رانندهمحور طراحی شده است. میانه داشبرد با یک نمایشگر لمسی ۱۱.۶ اینچی برای سیستم مولتی مدیا پر شده و فضای پشت فرمان زاویهدار را یک کلاستر LCD تمام دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی دربر گرفته است.
کنسول میانی دارای طراحی دو طبقه است که طبقه بالای آن ادوات و کلیدهای الکترونیکی کنترل حرکت خودرو را دربرمیگیرد. سیستم صوتی برند SONOS با ۱۲ بلندگو (۸ بلندگو در تریمهای پایین) به همراه قابلیت پذیرش دستورات صوتی و تنها در اختیار راننده قرار خواهد گرفت.
فضای کابین از سیستم روشنایی انتزاعی با قابلیت تنظیم رنگ بهره میگیرد و غربیلک فرمان دارای روکش چرم طبیعی با تنظیم ارتفاع دستی است. براساس کاتالوگ، دو پدال در پشت فرمان برای تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک (دستی) در نظر گرفته شده که البته برای یک خودرو برقی عجیب است. چرا که خودروهای برقی گیربکس تک سرعته دارند و گیربکس آنها مثل ماشینهای بنزینی و هیبریدی نیست.
ویژگیها و امکانات فضای کابین با وسواس انتخاب شده و تلاش بر آن بوده است که قیمت نهایی خودرو را در بازه مشخصی نگه دارد. در نتیجه روکش صندلیها از چرم مصنوعی است، اما قابلیت تنظیم برقی به همراه گرمکن تنها برای ردیف جلو فراهم است.
آپشن ها و امکانات
با توجه به ذات لوکس محصولات برند آئودی، جای تعجب ندارد که این خودرو درجه یک آلمانی با طیف قابل توجهی از امکانات رفاهی و ایمنی به بازار کشور عرضه شود. لیست ویژگیهای عرضهشده در آئودی Q4 etron بسیار طولانی است اما در تریم فول (نسخه AWD) مهمترین ویژگیها شامل سنسور نور و باران، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها، سیستم روشنایی جلو از نوع ماتریکسی با قابلیت تغییر زاویه بر اساس چرخش فرمان، ورود و استارت خودرو از راه دور و بدون کلید، دوربین ۳۶۰ درجه، آینههای جانبی برقی دارای گرمکن، صندوق عقب برقی با تشخیص حرکت پا و دارای حافظه تنظیمپذیر از میزان باز شدن، کروز کنترل تطبیقپذیر، سیستم کمک راننده سطح ۲، سیستم کمک پارک دوبل، سیستم کنترل و حفظ خودرو در بین خطوط، پارک اتوماتیک، بازیابی انرژی به هنگام ترمزگیری، قابلیت تنظیم واکنش سیستم تعلیق، فرمان حساس به سرعت، سیستم کمک حرکت در سربالایی، ۳ حالت سواری اسپرت، اکونومی و استاندارد، رادار جلو و عقب، تایرهای قابل حرکت به هنگام پنچری و چندین و چند ویژگی رایج دیگر است.
در دو تیپ تک موتور، برخی از ویژگیهای مطرحشده به صورت استاندارد عرضه نخواهد شد و از این رو تنها نمونه AWD این خودرو است که به عنوان فولترین گزینه به بازار عرضه میشود.
قیمت آئودی Q4 e-tron در بازار
آئودی یک خودروساز پریمیوم/لاکچری آلمانی است. نسخه وارداتی Q4 e-tron حتی در تریم پایه تک موتور نیز خودرو ارزانقیمتی به حساب نخواهد آمد. این خودرو اولین گزینه در میان وارداتیهای لوکس آلمانی است که قرار است روانه بازار کشور شود. در نتیجه نباید از آئودی Q4 ای ترون انتظار قیمت معقول و قابل دستیابی داشت.
در بازار وارداتیهای ایران که برخی از خودروهای آن هنوز نیامده قیمت فراتر از ۴ میلیارد تومان دارند، این آئودی با قیمتی فضایی و بازار فروش بسیار کوچک عرضه خواهد شد و از دسترس عموم مردم کشور خارج خواهد بود. با توجه به مدت زمان شارژ طولانی، عدم دسترسی به ایستگاه شارژ عمومی و قیمت نجومی نمیتوان انتظار فروش خیرهکنندهای را از این خودرو در بازار کشور داشت.
نویسنده: شهاب انیسی
source
کلاس یوس