Wp Header Logo 399.png


منتشر شده در 21 اسفند 1402 ساعت 16:30


بررسی سابقه تویوتا

تویوتا یکی از نشان های پر فروش در بازار آمریکا است و ما در این مقاله بررسی ۶۰ سال حضور تویوتا در بازار آمریکا شمالی را انجام می دهیم.

شاید زمانی که نخستین خودروهای تویوتا در سال ۱۹۵۷ با تأسیس مرکز فروش تویوتا (TMS) در کالیفرنیا آمریکا وارد این کشور شدند هیچ کسی نمی توانست تصور کند که روزی این چنین تویوتا به اعتبار و شکوه نه تنها در آمریکا بلکه در سطح جهان دست یابد. اکنون همزمان با اکتبر ۲۰۲۴ تویوتا ۶۷ سال حضور غرور آفرین خود در معتبرترین و یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودرو جهان یعنی آمریکا را جشن می گیرد. نگاهی به گذشته و راهی که تویوتا در طول پنج دهه فعالیتش در بازار این کشور پیموده به خوبی نشان دهنده مدیریت، تیزهوشی و سخت کوشی مجموعه تویوتا است.

اولین مرکز فروش تویوتا

زمانی که پس از تأسیس نخستین مرکز فروش تویوتا در اکتبر سال ۱۹۵۷ در آمریکا، اولین سری از مدل کراون در دو تیپ معمولی و دولوکس وارد بازار این کشور شد. هیچ کس تویوتا را جدی نگرفت. کراون خودرویی ضعیف بود. که از سلیقه مردمان آمریکای شمالی فاصله زیادی داشت به طوری که دو دستگاه کراون که جهت آزمایش جاده ای راهی آمریکا شده بودند حتی توان پیمودن بزرگراههای آمریکا را نیز نداشتند

. این شروعی دشوار برای تویوتا در بازاری رقابتی همچون آمریکا بود به طوری که تویوتا در سال ۱۹۵۸ تنها ۲۸۷ دستگاه خودرو توسط ۲۵ نماینده‌اش در آمریکا به فروش رساند و روند کاری تویوتا تا سال ۱۹۶۵ به کندی پیش رفت در این فاصله فروش تویوتا در بهترین سال حتی به ۱۰۰۰ دستگاه هم ترسید و حتی در مقاطعی روند نزولی نیز پیدا کرد تا آنکه در سال ۱۹۶۵ مدل کرونا برای نخستین بار عرضه شد. مدلی که طراحی آن منطبق با ویژگی های رانندگان آمریکایی بود و این آغاز موفقیت های تویوتا بود حاصل آن شگفت انگیز بود فروش تویوتا دو سال بعد و در سال ۱۹۶۷ به رقم غیر قابل باور ۳۱ هزار دستگاه در سال رسید و با عرضه مدل کرولا رشد فروش روندی سریع تر پیدا نمود به طوری که در سال ۱۹۶۹ به ۱۳۰ هزار دستگاه و در سال ۱۹۷۲ به ۳۱۱ هزار دستگاه رسید. البته در این بین تویوتا از موقعیت‌های پیش آمده همچون بحران نفتی سال ۱۹۷۳ نیز بیشترین استفاده را برد.

پیشرفت تویوتا

تویوتا هر گام که به پیش می رفت خواهان دستیابی به بازارهای جدید بود و همین مسئله باعث شکل گیری برند لکسس شد این شروعی دشوار برای تویوتا در بازاری رقابتی همچون آمریکا در یک جلسه محرمانه به سال ۱۹۸۳ با حضور مدیر وقت تویوتا، دایچی تو یودا تصمیم برای طراحی خودرویی لوکس جهت رقابت با مرسدس بنز، ب‌ام‌و، جاگوار، کادیلاک و لینکلن خصوصاً در بازار آمریکای شمالی گرفته شد.  اولین نمونه های پروتوتایپ در سال ۱۹۸۵ ساخته شد و آزمایش های عملی در سال ۱۹۸۶ ابتدا در اتوبان های آلمان و سپس در جاده های آمریکا آغاز گردید. در سال ۱۹۸۸ لوگوی لکسس به صورت یک حرف L در داخل یک بیضی ترسیم شد. در حالی که در ابتدا قرار بود نام آن لکسیس باشد اما بر اساس اطلاعات جمع آوری شده بالاخره نام لکسوس  (Lexus) انتخاب شد که مخفف جمله Luxury export US بود و در نهایت در سپتامبر سال ۱۹۸۹ لکسس رسماً با عرضه دو مدل ES 250 و LS400 وارد بازار آمریکا گشت.

گاهی اوقات یک اتفاق ناخوشایند ممکن است همه چیز را نقش بر آب کند اما تصمیم گیران لکسس آنقدر تیز هوش بودند که از فرصت پیش آمده نه تنها متضرر نشدند بلکه آن را دستمایه یک تبلیغ استثنایی نیز برای خود نمودند.

وجود مشکل در کروز کنترل و چراغ های احتیاط عقب هشت هزار دستگاه لکس LS400 عرضه شده در آمریکا مشکلی بود که می توانست موجب عدم بی اعتمادی در آغاز عرضه لکسس در آمریکا شود اما ارائه یک سرویس استثنایی و متفاوت پایه گذار استانداردی جدید و فراتر از تصور رقبا در امر خدمات گردید. البته باز هم رقبا که از موفقیتهای گذشته تویوتا درس نگرفته بودند ورود تویوتا به دنیای خودروهای لوکس را جدی محسوب نمی کردند اما خیلی سریع تویوتا نظرشان را عوض کرد. در سال ۱۹۹۰ که اولین سال حضور کامل لکسس در آمریکا بود فروشی به میزان ۶۰ هزار دستگاه به دست آمد که بسیار فراتر از پیش بینی ها بود و در سال ۱۹۹۱ با ثبت رقم فروش ۷۰ هزار دستگاه، لکسس، بنز و ب‌ام‌و را پشت سرگذاشت و در سال ۱۹۹۶ به مجموع فروش نیم میلیون دستگاه از آغاز حضورش در آمریکا دست یافت.

 Scion را در سال ۲۰۰۳ ارائه نمود که سبکی جدید از خودروهای اقتصادی و در عین حال جوان پسند را شامل می شد و البته پیش از آن تحولاتی همچون ارائه موفقیت آمیز خودروهای هیبریدی را نیز تجربه نموده بود و در حال حاضر نیز مشغول گسترش خودروهای برقی در کلاس های مختلف است.

 اکنون تویوتا در حال فتح آخرین سنگرهایی است که در انحصار خودروسازان آمریکایی بوده و یکی از آنها بازار وانت بارهای بزرگ است که امسال تویوتا با عرضه نسل جدید مدل تاندرا که در خود آمریکا نیز تولید می شود غوغایی در آن به پا کرده و برای امسال برنامه تولید ۲۰۰ هزار دستگاه از این مدل را در دست اجرا دارد .

نسل جدید تویوتا

اکنون موفقیت‌های تویوتا در بازار آمریکا به حدی رسیده که این شرکت در سالهای اخیر نگران اعمال فشار از سوی خودروسازان آمریکایی و در نتیجه اعمال محدودیت از سوی مقامات دولتی آمریکا بوده و به همین جهت توسعه پایگاه های تولیدی خود در آمریکا را در سال ۱۹۸۵ افتتاح نمود. اکنون بخش قابل توجهی از فروش تویوتا در آمریکا را مدل‌هایی تشکیل می دهند که در خود آمریکا تولید می‌شوند و در واقع با ایجاد اشتغال و گسترش شبکه تولید قطعات وضعیتی را به وجود آورده که اعمال محدودیت های فرضی بر علیه آن هیچ گونه توجیهی نداشته باشد.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje