به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، کمتر از یک هفته کاری به پایان سال ۱۴۰۲ باقی مانده است و کماکان شاهد گلایه قطعه سازان از نحوه پرداخت مطالبات و تداوم مشکلات جدی در پرداخت مطالبات قطعه سازان و تامین نقدینگی زنجیره تامین خودروسازان هستیم. مسائلی که در آستانه سال جدید، قطعه سازان را در پرداخت حقوق و مزایای پایان سال کارکنان و تسویه مطالبات بانکی و مالیاتی و … با مشکل زیادی مواجه کرده است.
البته صنعت خودرو و قطعه سازی کشور در سالهای اخیر همواره با چالشهای ریز و درشتی مواجه بوده است؛ از چالشهای مالی ناشی از سیاستهای دستوری تا مشکلات ارزی متاثر از شرایط تحریم ، همگی موجب شده است تا این صنعت در مسیر درستی قرار نداشته باشد و تولید خودروسازان و قطعه سازان هر سال با نوسان مواجه شود.
اما در سال جاری به واسطه کمبود نقدینگی و تدام سیاستهای اشتباه در قیمت گذاری و فروش، صنعت خودرو با مشکلات بیشتری مواجه شد تا چایی که خودروسازان را در مرز کاهش تولید قرار داد و میزان بدهی خودروسازان به زنجیره تامین را در وضعیت قرمز قرار داد.
به دنبال هشدارهای پی در پی نسبت به وضعیت وخیم قطعه سازی کشور، وزیر صمت در نشستی با قطعه سازی کشور به بررسی مشکلات این صنعت پرداخت؛ نشستی که قرار بود با درایت و پیگیری شخص وزیر، دو چالش ارزی و ریالی قطعه سازان را ظرف مدت کوتاهی برطرف کند.
توقف طرح فروش ۱۲۰ هزار خودرو و عدم تخصیص تسهیلات ۱۵ هزار میلیاردی جه آسیبی به قطعه سازان زد؟
دستاورد این نشست و خوشحالی قطعه سازان از رفع مشکلات زنجیره تامین مدت زیادی طول نکشید و انتشار صورت جلسه بین خودروسازان، معاونان وزارت صمت و قطعه سازان که به خودروسازان اجازه میداد ۱۲۰ هزار خودرو را به قیمت حاشیه بازار یعنی ۵ درصد زیر قیمت بازار به فروش برسانند تا بتوانند بدهی خود به قطعهسازان را پرداخت کنند، این برنامه را بر هم زد.
گفته میشود با توقف فروش ۱۲۰ هزار خودرو در حاشیه بازار و عدم پرداخت تسهیلات به خودروسازان در آستانه آخرین روزهای سال، بدهی خودروسازان به قطعه سازان از مرز ۹۰ همت ( ۹۰ هزار میلیارد تومان ) گذشته است.
مطالبات سنگینی که حالا به گفته آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور به چالش اساسی قطعه سازان در روزهای پایانی سال تبدیل شده است؛ شرایطی که وی معتقد است اگر چه در سالهای گذشته هم این صنعت را با چنین مشکلاتی مواجه کرده بود اما امسال در کنار حجم بالایی از مطالبات تعیین تکلیف نشده قطعه سازان که از ۹۰ همت نیز گذشته است، زیان انبوه و انباشته خودروسازان را هم به همراه داشته است.
مطالبات معوق و سررسید گذشته زنجیره تامین به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید
وی در همین ارتباط به قول و وعده چندباره مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل خودروسازی در خصوص تسویه مطالبات قطعه سازان اشاره و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در این مدت قطعه سازان هم روی این قول و وعدهها حساب باز کردند اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و در شرایطی که کمتر از یک هفته کاری به پایان سال باقی مانده است، جمع مطالبات معوق و سررسید گذشته زنجیره تامین به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان ضمن تاکید بر بدهی بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان تصریح کرد: متاسفانه مسئولان در ماههای اخیر همواره وعده سرخرمن دادند و با وجود اینکه قول تسویه مطالبات را پیش از پایان سال داده بودند تاکنون رقمی جهت تسویه مطالبات معوق و سررسید گذشته زنجیره تامین پرداخت نشده است.
محبی نژاد افزود: البته بخشی از مطالبات تعیین تکلیف شده در غالب قراردادهای سه جانبه و خرید دین است که مباحث جداگانهای دارد اما کماکان بیش از ۹۰ همت تومان مطالبات از خودروسازان داریم که ۳۰ هزار میلیارد تومان آن تعیین تکلیف نشده و سررسید گذشته است.
وی گفت: یک روز با اسم فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در حاشیه بازار و یک روز با عنوان اعطای تسهیلات ۱۰ هزار میلیاردی به ایران خودرو و ۵ هزار میلیاردی به سایپا خبر درمانی میکنند و حالا که در روزهای پایانی سال قرار داریم هنوز خبری از وعدههای سرخرمن نیست و هیچ اتفاق مثبت و امید بخش و موثری که مشکل نقدینگی قطعه سازان را حل کند تاکنون رخ نداده است.
آخرین وعدههای مسئولان در پرداخت تسهیلات ۱۵ هزار میلیاردی به خودروسازان عملی میشود؟
وی با اشاره به اوضاع اسفناک قطعه سازان و نگرانی شدید از وضعیت نقدینگی روزهای پایانی سال برای پرداخت حقوق و عیدی و پاداش کارکنان تصریح کرد: تنها چند روز بیشتر به پایان سال باقی نمانده است اما همچنان امید داریم که این آخرین وعدههای مسئولان در خصوص تسهیلات ۱۵ هزار میلیاردی به دو شرکت ایران خودرو و سایپا عملی شود.
این مقام قطعه سازی در انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور همچنین به تغییر یکباره مدیرعامل یکی از شرکتهای بزرگ خودروسازی در شرایط بحرانی این صنعت اشاره و تاکید کرد: همچنان مشخص نیست که این تغییرات مدیریتی در راستای چه سیاستی است اما اگر مدیرعامل جدید دست پر بر صندلی مدیریت تکیه بزند، امید به ایجاد تحول خواهد بود.
پیشبینی افت تولید قطعه سازان در سال ۱۴۰۳
محبی نژاد با اشاره به اینکه در ان سالها قطعه سازان را با گفتار درمانی تا به اینجا کشاندند تصریح کرد: اما دیگر قطعه سازان چیزی در چنته و آهی در بساط ندارند که بخواهند خودروسازان را حمایت کنند و ادامه دهند.
وی گفت: با وضعیت نه چندان روشن تورم در سال آینده و اوضاع بودجه در سال ۱۴۰۳، نیاز است که برای پر کردن کالا و مواد اولیه صنعت قطعه سازی در سال آینده، قبل از سال جدید بخش قابل توجهی از مطالبات تسویه شود تا بتوان مایجتاج تولید را برای سال آینده تامین کرد در غیر این صورت شاهد افت تولید در سال جدید خواهیم بود.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان در پایان تصریح کرد: البته همچنان مسئولان وزارت صمت با مدیران بانک مرکزی و مدیران عامل در حال رایزنی و مذاکره هستند به همین جهت هنوز امیدوار هستیم که در این چند روز شاهد یک تزریق نقدینگی معقول و موثری به طور مستقیم در زنجیره تامین خودروسازی کشور باشیم.
source
کلاس یوس