با افزایش محبوبیت خودروهای کراس اور و شاسی بلند، شرکتهای خودروسازی سعی دارند تنوع محصولات خود در این بخش را افزایش دهند. سالها پیش با شنیدن نام خودروی شاسی بلند، نمونههای بزرگ را در ذهن تداعی میکردیم اما حالا کار به جایی رسیده که مدلهای با طول کمتر از 4 متر هم در این کلاس حضور دارند. نسخه قد بلند از ام وی ام 315 در سال 1396 با نام X22 وارد بازار شد و حالا جای خود را به X33 کراس داده است. با معرفی یک محصول جدید به نام BAC X3 Pro، فرصت را برای بررسی این خودروها مناسب دیدیم.
طراحی بدنه ام وی ام X33 و BAC X3 Pro
محصول جدید خودروسازی بم، خودروی جدیدی نیست. بک X3 پرو درواقع همان جیلی ویژن X3 است که پیشینه آن به یک هاچبک به نام جیلی انگلون SC5 مدل 2011 بازمیگردد. انگلون SC5 پس از بازطراحی کامل نمای جلو و عقب در سال 2017 به جیلی ویژن X3 تبدیل شد. البته نمای جانبی خودرو بدون تغییر باقی ماند. این خودرو در سال 2021 دستخوش تغییراتی شد که جلوپنجره با خطوط عمودی و قاب کرومی،سپرهای جدید و طرح متفاوت رینگها را برای آن به ارمغان آورد. نمای جلو در حد قابل قبول است و فرم چند ضلعی چراغهای عقب به همراه باله کوچک سقفی، میتواند یک کپی ساده از مرسدس کلاس A محسوب شود. اما خط پایین شیشه های جانبی در ارتفاع بسیار کمتری نسبت به امتداد خط کاپوت قرار گرفته و باعث شده که بخش جلوی بدنه، کمی رو به بالا به نظر برسد. البته شیشه کوچک مثلثی که در کنار ستون A قرار گرفته، احتمالا به افزایش دید راننده یاری میرساند. در طرف دیگر ماجرا، چری اومودا 3 یا ام وی ام X33 ایستاده که برداشتی جدید از ام وی ام X22 یا چری تیگو 2 است. این هاچبک قدبلند با تغییراتی شامل جلوپنجره جدید، طراحی شطرنجی دیلایتها، نوار نورانی بین چراغهای عقب و رینگهای 5 پره ، نسبت به طرح قبلی یعنی X22 پرو هیجان بیشتری به نمایش میگذارد.
پایه و اساس هر دو خودرو براساس محصولات قدیمی متعلق به بیش از یک دهه قبل شکل گرفته است اما به نظر میرسد که چری در تغییر چهره ام وی ام X33 ، تاحد زیادی موفقتر عمل کرده است. البته بک X3 پرو هم مخصوصا در برابر رقبای داخلی، حرفهایی برای گفتن دارد و با طراحی سادهتر، میتواند نظر برخی افراد را جلب کند.
طراحی داخلی ام وی ام X33 و بک X3 پرو
طراحی داشبورد بک X3 پرو مدیون تغییراتی است که در سال 2021 بر این خودرو اعمال شد. در طراحی داشبورد، نقش اصلی به خطوط افقی واگذار شده تا فرم دریچههای تهویه و کلیدهای روی بخش میانی را تعیین کند. نمایشگر 8 اینچی بالای داشبورد و فرمان D-شکل، از دیگر ویژگیهای فضای داخلی بک X3 پرو است. این خودرو به سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، دوربین دید عقب، حسگر نور، تریم چرم مصنوعی، کروز کنترل، دو کیسه هوا و برخی موارد دیگر مجهز است. در فضای داخلی ام وی ام X33 با طرحی کاملا مدرن مواجه هستیم که دو نمایشگر دیجیتال، فرمان D-شکل و دریچههای سرتاسری تهویه را به همراه دارد. برتری واضح این بخش نسبت به بک X3 پرو را میتوان در بالای فرمان مشاهده کرد یعنی جایی که کلاستر دیجیتال نصب شده است.
از لحاظ فضای داخل کابین و مخصوصا فضای پا برای سرنشینان عقب، ام وی ام X33 با 7 سانتیمتر فاصله محوری بیشتر، لااقل روی کاغذ به رقیب برتری دارد. گنجایش 420 لیتری محفظه بار این خودرو هم از صندوق بک X3 پرو با 400 لیتر فضا، به مقدار ناچیزی بزرگتر است. در نهایت باید توجه داشت که قطعات پلاستیک خشک در کابین هر دو خودرو از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیست و تقریبا وضعیت یکسانی دارد.
امکانات ام وی ام X33 و پژو 207 پانوراما
هر دو خودروی مورد بحث در این مطلب، در دو تیپ دنده دستی و خودکار تولید میشوند اما دراینجا قصد داریم امکانات تیپ اتوماتیک را با یکدیگر مقایسه کنیم.
BAC X3 Pro | ام وی ام X33 | نام خودرو |
دارد | دارد | ترمز ABS و EBD |
دارد | دارد | سیستم کنترل پایداری |
2 عدد | 4 عدد | کیسه هوا |
عقب | جلو + عقب | حسگر پارک |
16 اینچ | 17 اینچ | رینگها |
6 حالت دستی | 6 حالت دستی | تنظیم صندلیهای جلو |
ویندوز با 6 بلندگو و پشتیبانی از USB ، بلوتوث و میرور لینک | اندروید با 4 بلندگو و پشتیبانی از USB ، بلوتوث و میرور لینک | سیستم صوتی |
دارد | دارد | پایش باد تایرها |
8 اینچ | 10.25 اینچ | نمایشگر لمسی |
ندارد | دارد | اتو هولد |
دارد | دارد | دوربین عقب |
راهنما دار با تنظیم برقی | راهنما دار با تاشو برقی | آینههای جانبی |
چرم | چرم | تریم کابین |
دارد | دارد | کروزکنترل |
دارد | دارد | سانروف |
ندارد | ردیف جلو | گرمکن صندلی |
ام وی ام X33 با دارا بودن مواردی شامل ترمز پارک برقی، استارت با ریموت، شارژر بیسیم موبایل، گرمکن صندلی های جلو، صفحه کلاستر 7 اینچی، تهویه مطبوع خودکار، تاشو برقی آینه ها و رینگهای 17 اینچی ،از نظر تجهیزات در موقعیتی بالاتر از بک X3 پرو قرار میگیرد.
مشخصات فنی ام وی ام X33 و BAC X3 Pro
ام وی ام X33 کراس به پیشرانه 1 لیتری 3 سیلندر 12 سوپاپ همراه با توربوشارژر مجهز شده که 102 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. خروجی پیشرانه از طریق گیربکسCVT با قابلیت شبیه سازی تعویض 9 سرعته، به چرخهای جلو منتقل میشود. اما در زیر کاپوت بک ایکس 3 پرو، پیشرانه 1498 سی سی تنفس طبیعی قرار گرفته است که 102 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور را به گیربکس CVTانتقال میدهد.
خروجی پیشرانه هر دو خودرو تقریبا یکسان است اما یک سیلندر بیشتر در پیشرانه بک X3 پرو و همچنین وزن سبکتر این خودرو به میزان یکصد کیلوگرم ، میتواند عملکرد بهتری را برای این تازه وارد به ارمغان بیاورد. پیشرانههای درونسوز معمولا از نظر استهلاک و سازگاری با کیفیت بنزین هم در وضعیت بهتری قرار دارند.
قیمت و جمعبندی
اگر به طراحی مدرن بدنه و کابین، امکانات رفاهی، گستردگی مراکز خدمات و بازار دست دوم بهتر اهمیت میدهید، به نظر میرسد که ام وی ام X33 بتواند نظر شما را بیشتر تامین کند. اما اگر به دنبال کراساور شهری با ابعاد نزدیک به پژو 207 هستید که در تعداد کمتری در خیابانها حضور دارد و پیشرانه آن هم احتمالا سازگاری بیشتری با کیفیت بنزین داشته باشد، بد نیست نگاهی به بک X3 پرو داشته باشید. قیمت رسمی ام وی ام X33 اختلاف چندانی با بک X3 پرو ندارد. هنوز مشخص نیست که قیمت بک X3 پرو در بازار آزاد به چه رقمی برسد اما کمی بعید است که این عدد، گرانتر از ام وی ام X33 تعیین شود. شرایط فروش اقساطی ام وی ام X33 هم میتواند برای برخی مشتریان تعیین کننده باشد.
نگاه کلی به ام وی ام X33 و BAC X3 Pro
BAC X3 Pro | ام وی ام X33 | |
4005 | 4200 | طول |
1760 | 1760 | عرض |
1575 | 1570 | ارتفاع |
2480 | 2555 | فاصله محورها |
400 | 420 | حجم محفظه بار |
4 سیلندر تنفس طبیعی | 3 سیلندر توربوشارژ | پیشرانه |
1498 | 1000 | حجم موتور |
102 | 102 | نیرو |
142 | 150 | گشتاور |
CVT با شبیه سازی 8 دنده | CVT با شبیه سازی 9 دنده | جعبه دنده |
جلو | جلو | محور محرک |
6.1 | 6.1 | میانگین مصرف سوخت |
1215 | 1314 | وزن |
889 | 897 | قیمت رسمی |
نامشخص | 1222 | قیمت بازار(هفته سوم اسفند 1402) |
source
کلاس یوس