Wp Header Logo 608.png


منتشر شده در 26 اسفند 1402 ساعت 15:30



عکاس
علیرضا پاداش

نقد و بررسی طراحی KMC X5

کی ام سی X5 کراس اوور جدید کرمان موتور است که به تازگی به بازار آمده و ما در این مطلب به نقد و بررسی طراحی KMC X5 می پردازیم.

شاید بتوان جک (JAC) S5 را یکی از مهم ترین و البته تاثیرگذارترین محصولات چینی در بازار ایران دانست. محصولی که در اوایل دهه ۱۳۹۰ توسط کرمان موتور راهی بازار ایران شد و با استقبال قابل توجهی از سوی مشتریان ایرانی مواجه شد که از جمله دلایل آن می توان به طراحی قابل قبول (که شباهت های آن با هیوندای ix35 در آن زمان بر مقبولیت آن افزوده بود)، پیشرانه قوی دو لیتری و نیز قیمت مناسب در مقایسه محصولات و رقبای کره ای و البته ژاپنی بازار در آن دوره اشاره کرد که توانست تصویری رضایت بخش از این محصول چینی را به نمایش بگذارد.

 KMC X5

موفقیت های جک S5 به گونه ای ادامه یافته که پس از گذشت چندین سال از عرضه آن و نیز افزایش تنوع محصولات رقبای هموطن آن که از طراحی های به روز تر و امکانات مدرن تری نیز برخوردار است، اما همچنان محصولی محبوب، حتی در میان گزینه های دست دوم بازار به شمار می آید. با این حال در طول سالیان اخیر کرمان موتور سعی کرده تا با عرضه نسخه های بروز شده از این کراس اوور، روند رو به رشد جک S5 را در بازار ایران و در میان رقبای قدر امروزی حفظ کند که در جدیدترین اقدام خود، کرمان موتور تصمیم به ارائه جدیدترین نسخه از شاسی بلند کمپانی جک، یعنی سهول «Sehol X6» و با نام KMC X5 در بازار ایران گرفته است.

کی ام سی X5 و جک S5

کی ام سی X5 درواقع نسخه ی فیس لیفت شده از جک S5 است که پس از توقف تولید آن در سال ۲۰۱۹ در چین، توسط زیر مجموعه این برند، یعنی سهول که در ابتدا با نام سول (Sol) معرفی شد و قرار بود محصولات الکتریکی مشترکی بین جک و فولکس واگن را تولید کنند, بروزرسانی و در سال ۲۰۲۲ با نام جدید سهول X6 به بازار عرضه شد که در ادامه مطلب به بررسی ویژگی های ظاهری و نکات طراحی این محصول تازه نفس کرمان موتور خواهیم پرداخت.

طراحی KMC X5 در بدنه

همانطور که در ابتدای مطلب به آن پرداختیم، یکی از نکاتی که سبب موفقیت جک S5 در بازار ایران شد، طراحی منطقی و قابل قبول آن، البته در آن بازه زمانی عرضه شده بود که در مقایسه با رقبای چینی آن زمان در بازار ایران یعنی لیفان X60 و یا ام وی ام X33، جهش قابل توجهی برای یک محصول چینی به حساب می آمد. محصولی که طراحی آن حاصل کار دنیله گالیونه« Daniele Gaglione» طراح با سابقه ایتالیایی که طراحی محصولات درخشانی همانند آلفارومئو ۸C را در کارنامه خود دارد، بود.

طراحی بدنه KMC X5

اما با گذر زمان و با عرضه محصولات چینی و با ظاهری مدرن تر، طراحی جک S5 هرچند همچنان قابل قبول بود، اما رفته رفته رنگ و بوی کهنگی به خود می گرفت که کرمان موتور نسخه ای جدیدتر از آن را به همراه یک بروزرسانی جزئی در نمای جلو و داخل کابین به بازار عرضه کرد که نتوانست همانند نسخه اولیه جذاب و موفق باشد. اما کی ام سی ایکس فایو، جدیدترین فیس لیفت صورت گرفته بر روی پیکره جک S5 می باشد که برخلاف نسخه قبلی، بروزرسانی عمده و بزرگی را در طراحی ظاهری و کابین خود تجربه کرده است.

نمای رو به رو KMC X5

در اولین برخورد با کی ام سی X5، نمای جلو و ترکیب چراغ ها با مجموعه جلو پنجره و سپر است که جلب توجه می کند. طراحی ذوزنقه‌ای شکل و بزرگ جلوپنجره«Grill» و ترکیب آن با چراغ های روشنایی روز «DRL» قطره اشک مانند و نیز نوار کرومی پله ای شکل که به نوعی در امتداد دی لایت شکل گرفته است، هر چند مدرن، اسپرت و نیز تا حدی هماهنگ با زبان طراحی جدید جک می باشد و حالتی ایستا و قائم به آن بخشیده است، اما به لحاظ بصری نما و دماغه ای شلوغ را به نمایش می گذارد که برای برقراری ارتباط با آن به زمان احتیاج است.

بدنه KMC X5

مورد دیگری که در نمای جلو X5 وجود دارد این است که این تغییرات و بروزرسانی های صورت گرفته صرفا در جهت مدرن تر شدن آن صورت گرفته است، چرا که با گذر از نمای جلو و رسیدن به نمای جانبی و عقب که در ادامه نیز جزئیات آن را بررسی خواهیم کرد، هارمونی مناسبی میان خطوط شارپ و هندسی نمای جلو با خطوط نرم و ارام به دور از اغراق سایر نماها وجود ندارد. در نمای جانبی بر خلاف نمای جلو و عقب، کی ام سی ایکس فایو کمترین تغییرات را به خود دیده است و همچنان خطوط نرم که از درب جلو آغاز شده و با شیبی ملایم به چراغ های عقب ختم می شود را شاهد هستیم. هر چند که در طراحی این نما سعی شده است با کروم کاری های متعدد و نیز طراحی جدید و اسپرت رینگ های ۱۸ اینچی، ظاهری به روز تر در مقایسه با جک S5 را به نمایش بگذارد.

نمای جانبی KMC X5

علاوه بر این موارد، نکته ای که در جک S5 همواره آزاردهنده بود، طراحی به اصطلاح خام قطعه کرومی روی رکاب درب های جانبی بود که در نسخه فیس لیفت نیز تنها اندازه آن کمی بزرگ تر شده است و بهتر بود در جهت هماهنگی بیشتر با سایر نماها، بخصوص نمای جلو، طراحی جدیدتر و متفاوت تری برای آن در نظر گرفته می شد. با گذر از دو نمای قبلی در نمای عقب، همانند نمای جلو تغییراتی کلی صورت گرفته است، با این تفاوت که بر خلاف نمای جلو، طراحی آن متناسب و هماهنگ تر با پیکره کلی و نمای آرام جانبی شکل گرفته است و شلوغی های بصری موجود در نمای جلو را نیز دیگر مشاهده نمی کنیم.

نمای پشت KMC X5

همانند سایر محصولات خودروسازی جهان که در طراحی خود از ترند روز طراحی پیروی می کنند، KMC X5 نیز از این قاعده مستثنی نیست و با استفاده از چراغ های باریک تر در مقایسه با S5 که از طریق یک نوار نورانی به یک دیگر متصل شده اند، چهره ای به روز تری را ارائه می دهد. طراحی سپر و دیفیوزر و سر اگروزهای ذوزنقه‌ای دوبل، هر چند ساده و به دور از اغراق است، اما از هارمونی مناسبی با سایر عناصر بخش عقب برخوردار است، هر چند که همچنان تضاد میان آن و عناصر سپر در نمای جلو دیده می شود.

سبک طراحی در کابین

با ورود به داخل کابین، با فضای کاملا مدرن که هیچ وجه اشتراکی با کابین جک S5 ندارد روبه رو می شویم که از جمله ویژگی های آن می توان به نمایشگر مرکزی ۸/۱۲ اینچی که به نوعی یادآور محصولات تسلا می باشد، کلاستر دیجیتال ۷ اینچی، فرمان جدید D-Cut، پنل کنسول مرکزی جدید به همراه کنترلر دنده دوار که با الهام از محصولات یک دهه پیش جگوار- لندروور طراحی شده است اشاره کرد. مواردی که برخلاف نمای بیرونی, از هارمونی مناسبی با یک دیگر برخوردارند.

کابین KMC X5

همچنین با وجود بهره‌مند شدن کی ام سی ایکس فایو از کابینی با طراحی مدرن و نیز رشد کیفیت مواد و متریال به کار گرفته شده در مقایسه با جک S5، اما همچنان در برخی قسمت ها مانند پنل رودری ها و نیز روکش صندلی ها که از چرم مصنوعی در آن استفاده شده است، کیفیت مواد چنگی به دل نمی زند. هر چند که که نباید فراموش کنیم ما همچنان با یک کراس اوور اقتصادی از یک برند چینی رو به و هستیم. از نظر فضای سرنشینان نیز، KMC X5 با فاصله محوری ۲۶۶۰ میلیمتر از فضای کاربردی و مناسبی در کلاس خود برخوردار است.

جا لیوانی KMC X5

سخن پایانی در رابطه با طراحی KMC X5

بطور کلی طراحی KMC X5 با توجه به بروزرسانی های ریز و درشتی که در نماهای مختلف و کابین تجربه کرده است و نیز با وجود ایراداتی مانند عدم هارمونی بین نمای جلو با سایر بخش ها و نیز عدم بروزرسانی برخی عناصر قدیمی، اما توانسته چهره ای پویا، اسپرت، تا حدی مدرن و تکامل یافته نسبت به جک S5 که با ویژگی های طراحی سایر محصولات جک نیز هماهنگ است را به نمایش بگذارد، هرچند که بر خلاف جک S5 که فلسفه طراحی آن برگرفته از محصولات کره ای و تا حدی اروپایی بود، اما در KMC X5 می توان ذات و ویژگی های یک طراحی چینی را کاملا حس کرد و این قضیه را شاید بتوان یک پسرفت در طراحی محصولات جک برشمرد.

نقد طراحی KMC X5

اما با توجه به سابقه و پیشینه مناسبی که در بازار ایران نسبت به این محصول وجود دارد و نیز بهبود و پیشرفت در بسیاری از زمینه ها، می توان همچنان نسبت به موفقیت آن خوشبین بود.

ویدیو معرفی

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje