پیکاپ راین رپچر به زودی وارد بازار کشورمان میشود. این محصول در دسته وانت پیکاپهای آفرودی نسبتا بزرگ جا میگیرد و طراحان آن سعی داشتهاند تا خودرویی مشابه نسل قبلی فورد F150 را با قیمت پایینتر برای بازارهای نهچندان ثروتمند طراحی کنند. این محصول در بازار چین با نام کاوی K1 و یا K150 شناخته میشود.
شرکت خودروسازان راین که پیش از این در زمینه مونتاژ محصولات هیوندای نظیر آوانته و ورنا فعالیت داشت، حالا بعد از مدتها آمده تا با ارائه خودروهای نسبتا ارزانقیمت نظیر راین R3 و همچنین پیکاپ راین رپچر، بخشی از بازار خودروهای مونتاژی کشور را مجددا به دست بگیرد.
مزایا و معایب
+ قیمت نسبتا اقتصادی
+ قابلیت حمل بار مناسب
+ سپرهای مناسب برای آفرود
– ظاهر قدیمی
– طراحی قدیمی کابین
– کیفیت ساختن چندان بالا
– تک دیفرانسیل
مشخصات فنی
راین رپچر قرار است با موتور تحت لیسانس میتسوبیشی به بازار ایران بیاید. این پیشرانه از نوع ۲ لیتری توربوشارژ است و میتواند ۱۷۴ اسب بخار قدرت بهعلاوه ۲۵۰ نیوتن.متر گشتاور تحویل چرخهای عقب دهد. یک گیربکس دستی ۶ دنده وظیفه انتقال نیروی موتور به دیفرانسیل عقب را بر عهده دارد.
همانطور که احتمالا متوجه شدهاید، مهمترین ضعف فنی راین رپچر نداشتن سامانه چهار چرخ محرک است که از یک وانت آفرودی کاملا بعید بود که چنین ضعفی داشته باشد. اگر این خودرو با بهصورت چهار چرخ محرک و مجهز به قفل دیفرانسیل عقب وارد بازار میشد، میتوانست بخشی از بازار پیکاپها را از آن خود کند، اما در وضعیت تک دیفرانسیل خیلی شانسی برای رقابت با حریفان ندارد؛ زیرا که لازمه پیشروی مناسب در مسیرهای آفرودی و غلبه بر دشواریهای اینگونه جادهها وجود سامانه چهار چرخ محرک به همراه سیستم قفل دیفرانسیل است. خودرویی که فاقد این موارد باشد نمیتواند خود را بین آفرودسواران خیلی محبوب کند.
در مورد مصرف سوخت و سایر مشخصات فنی راین رپچر فعلا اطلاعات دقیق و رسمی در دسترس نیست، اما میتوان انتظار داشت که این پیکاپ بزرگ در هر ۱۰۰ کیلومتر حداقل ۱۰ تا ۱۰.۵ لیتر سوخت مصرف کند و نهایتا بتواند تا حوالی ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. شتاب صفر تا صد آن نیز احتمالا بالای ۱۷ ثانیه خواهد بود.
خودروهای دیفرانسیل عقب در پیچها عمدتا با مشکل در رفتن انتهای خودرو مواجه هستند. احتمالا پیکاپ رپچر هم در سرعتهای بالا تا حدودی با این مشکل روبرو شود. البته سیستم کنترل پایداری میتواند این عیب را تا حد زیادی برطرف کند و بروز بیش فرمانی هنگام عبور پرشتاب از مسیرهای منحنی شکل را به حداقل برساند. با این وجود تا زمانی که این خودرو را بهصورت مستقل تست نکردهایم، نمیتوانیم بهطور دقیقتر در مورد خصوصیات رانندگی با رپچر صحبت کنیم.
مشخصات کلی
ابعاد و ظرفیت ها
طول | ۵۵۶۰ میلیمتر |
عرض | ۱۸۵۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۷۶۰ میلیمتر |
فاصله محورها | ۳۵۰۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۸۷۰ کیلوگرم |
تعداد سرنشین | ۵ نفر |
ظرفیت صندوق عقب | —– |
حجم مخزن سوخت | —– |
قطر رینگ | —– |
طراحی ظاهری
اگر خوب به ظاهر پیکاپ راین دقت کنید، متوجه میشوید که طراحان این خودرو قصد داشتهاند محصولی شبیه به نسل قبل فورد اف ۱۵۰ خلق کنند تا با استفاده از این ترفند بتوانند مشتریان بیشتری را به سوی کاوی کی ۱۵۰ یا همان رپچر بکشانند. این خودرو پیش از سال ۲۰۱۴ طراحی شده و بنابراین انتظار وجود المانهای مدرن و جذاب در آن بیهوده است.
وانت رپچر در نمای روبرو، بهویژه طرح چراغها شباهت زیادی به فورد اف ۱۵۰ دارد. به کمک برخی فلاپهای مشکیرنگ توانسته جذابیت بیشتری برای خود به وجود آورد، اما در مجموع استایل راین رپچر نمیتواند حرف زیادی برای گفتن در برابر محصولات جدیدتر مثل فوتون تونلند G7 و یا پیکاپ بهمن G9 داشته باشد.
طول مناسب قسمت بار، استایل این خودرو را کمی جذابتر کرده است، اما به هر حال حجمپردازی هیجانانگیزی روی پروفیل جانبی بدنه قابل مشاهده نیست.
در نمای پشت همهچیز بهسادگی پیش رفته، ولی استفاده از ترفند دو رنگسازی درب قسمت بار و هماهنگی آن با رنگ سپر، توانسته نمای عقب را تا حدودی از سادگی بیش از حد خارج کند.
در مجموع طراحی ظاهری راین رپچر چندان جذاب نیست و نمیتواند با محصولات جدید موجود در بازار بهطور نزدیک به رقابت بپردازد. شاید از لحاظ ظاهری بتوان گفت که نسبت به محصولات قدیمی مثل وانت کاپرا جذابیت بیشتری دارد، اما در مقابل دیگر محصولات جدیدتر حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.
طراحی داخلی
رپچر به سال ۲۰۱۴ تعلق دارد و درنتیجه بهتر است انتظار زیادی از طراحی داخلی و نمای داشبورد این خودرو نداشته باشید.
کاملا مشخص است که طرح داشبورد مطابق با ترند ۸ تا ۱۰ سال پیش طراحی شده است و همه چیز رنگ و بوی قدیمی دارد. با این حال سادگی که در طراحی داشبورد دیده میشود، به همراه استفاده از تزئینات طرح چوب، احتمالا میتواند تا حدودی نظر کاربران عادی را با خود همراه سازد.
اما به هر حال این سبک طراحی کاملا قدیمی است و قادر به رقابت با طرح داشبورد محصولات جدیدی همچون پیکاپ بهمن جی۹ یا فوتون تونلند اتوماتیک نخواهد بود.
متریال استفادهشده در داشبورد و رودریها از جنس پلاستیک خشک است که قاعدتا کیفیت آن نیز خیلی بالا نیست و نباید توقع چندانی از آن داشت. میزان فضای کابین تقریبا مناسب است و ۴ یا ۵ نفر میتوانند از آن استفاده کنند.
آپشن ها و امکانات
راین رپچر محصولی از یک خودروساز نهچندان معروف چینی است و خودش نیز پیکاپ جدیدی به حساب نمیآید. ازاینرو فهرست آپشنهای این خودرو چشمگیر نیست.
قیمت راین رپچر در ایران
پیکاپ راین رپچر یا کاوی K1 در بازارهای جهانی با پیشرانه دیزلی و همچنین موتور بنزینی اتمسفریک عرضه شده که قیمت نسخههای مجهز به گیربکس دستی ۵ سرعته آن ۱۲ هزار دلار است. بنابراین حضور موتور ۲ لیتری توربوشارژ به همراه گیربکس ۶ سرعته باعث میشود تا بهای نسخه ویژه بازار ایران کمی بالاتر برود و به محدوده ۱۴ هزار دلار برسد. با این حساب انتظار داریم که رپچر با قیمت مصوب حدود یک تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در اختیار مشتریان قرار گیرد.
مهمترین ضعف راین رپچر، یعنی تک دیفرانسیل بودن و همچنین طراحی ظاهری قدیمی باعث میشود تا مشتریان در این محدوده قیمت به سراغ این خودرو نیایند و احتمالا محصولات دیگری مثل کی ام سی T8، کلوت مکث موتور، آمیکو آسنا و زامیاد زاگرس را به آن ترجیح دهند. اما اگر قیمت این خودرو حالت رقابتیتری داشته باشد، آن وقت میتواند شرایط بهتری در بازار برای خود ایجاد کند و به فروش بالاتری دست یابد.
نویسنده: حسین باباپور
source
کلاس یوس