افزایش روزافزون هزینههای تعمیرات و قیمت لوازم یدکی خودرو، باعث شده است تا فشار مالی بر مالکان خودروها در ایران روزبهروز افزایش یابد. حال «سید احمد حسینی»، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران، از افزایش 50 درصدی قیمت لوازم یدکی خودرو در سال 1403 خبر میدهد. به گفته او، افزایش تعرفه واردات قطعات یدکی عامل اصلی این گرانی است. این تعرفه در سال جاری 5.5 درصد بوده که در سال آینده به 51 درصد افزایش مییابد؛ بنابراین لوازم یدکی خودرو نیز با تأثیر از افزایش تعرفه، 50 درصد گران میشوند.
به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران، بازار لوازم یدکی خودرو در سال 1402 دورانی پُر از رکود را تجربه کرد. به گفته حسینی، افزایش روزافزون نرخ ارز و عدم تخصیص ارز از سوی دولت در سال آینده، باعث افزایش بهای لوازم یدکی و همچنین کاهش موجودی قطعات در انبارها خواهد شد.
قیمت لوازم یدکی خودرو، متأثر از تصمیمات دولت
احمد حسینی در گفتوگو با خبرگزاریهای داخلی، بیان کرده است که مواد اولیه موردنیاز برای ساخت قطعات یدکی و بخش اعظم لوازم یدکی از منابع خارجی تأمین میشود. افزایش تعرفه واردات قطعات و لوازم در سال 1403، باعث افزایش بهای این لوازم در بازار خواهد شد. حسینی معتقد است که تحریمهای خارجی تأثیر چندانی در افزایش بهای لوازم یدکی ندارد و این خودتحریمی است که بازار را بههم میریزد.
گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودروی تهران در گفتوگوی خبری خود، از اعتراض به وزارتخانهها برای عدم افزایش قیمت قطعات خبر داده است. بااینحال، وزارتخانههای صمت و اقتصاد پاسخی به اعتراضات بازرگانان و صنوف ندادهاند.
حسینی در بخش دیگری از سخنانش، به وضعیت توزیع قطعات یدکی برای خودروهای مختلف پرداخته است. به گفته او، مشکلی برای توزیع قطعات یدکی خودروهای داخلی و وارداتی وجود ندارد اما خودروهای چینی با مشکل دسترسی به قطعات مواجه هستند. علت این مشکل، عدم مسئولیت در قبال عرضه خودروها، کمبود قطعه و ضعف خدمات پس از فروش است. به گفته حسینی، درحالحاضر گیربکس اتوماتیک یک خودروی چینی از گیربکس اتوماتیک خودرو وارداتی گرانتر است!
source
کلاس یوس