Wp Header Logo 692.png
لینکلن کانتیننتال 2002 ؛ کانسپتی نگون بخت با سرنوشتی متفاوت

در سال ۲۰۰۲، شرکت لینکلن با معرفی کانسپت کانتیننتال در نمایشگاه خودروی لس آنجلس تعاریف جدیدی از یک سدان لوکس و پرچمدار را ارائه کرد. برند لوکسِ فورد با رونمایی این کانسپت قصد داشت رقبایی مثل مرسدس بنز و ب ام و را به چالش بکشد، اما اوضاع آنطور که باید، پیش نرفت.

صنعت خودرو در اوایل قرن ۲۱ بسیار متفاوت از الان بود. در آن دوران سدان ها طرفداران زیادی داشتند و کسی باور نمی کرد این کلاس خودرویی قرار است به زودی از رونق بیفتد. لینکلن با توسعه کانسپت کانتیننتال می خواست شرایط را برای تولید یک سدان پرچمدار با موتور V12 ارزیابی کند! بله، این خودروی مفهومی در زیر کاپوت کشیده خود یک موتور دوازده سیلندر داشت!

کانسپت کانتیننتال از طراحی متمایزی برخوردار بود. بدنه این خودروی مفهومی ترکیبی از انواع خطوط تیز و نرم را داشت و رینگ های غول پیکر آن ۲۲ اینچی بودند! دستگیره های در این کانسپت در جای خود مخفی می شدند، این ویژگی باعث می شد نمای جانبی کانتیننتال بسیار یکدست باشد. برای ادای احترام به مدل کلاسیک کانتیننتال در دهه ۶۰ میلادی، درهای این مفهومی خاص خلاف جهت هم باز می شدند.

لینکلن کانتیننتال 2002 ؛ کانسپتی نگون بخت با سرنوشتی متفاوت

در داخل کابین، کانسپت لینکلن کانتیننتال به چند نمایشگر دیجیتال و نورپردازی OLED مجهز بود. این تکنولوژی ها اگرچه الان کاملا رایج و فراگیر هستند، اما در سال ۲۰۰۲ پیشرفته و فراتر از زمان حساب می شدند.

موتور ۶ لیتری استون مارتین در سینه کانسپت لینکلن کانتیننتال

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، کانسپت لینکلن کانتیننتال نیروی خود را از یک موتور ۶ لیتری V12 دریافت می کرد. این موتور در حقیقت به استون مارتین تعلق داشت و می توانست ۴۱۴ اسب بخار قدرت تولید کند. بد نیست اشاره کنیم در آن مقطع مالکیت استون مارتین در اختیار فورد بود.

نیروی تولیدی توسط موتور قدرتمند V12 از طریق گیربکس ۶ سرعته خودکار به سمت چرخ های محور عقب کانسپت لینکلن کانتیننتال منتقل می شد. وظیفه متوقف سازی این سدان تنومند را ترمزهای شش پیستونه و دیسک های ۱۶ اینچی بر عهده داشتند.

لینکلن کانتیننتال 2002 ؛ کانسپتی نگون بخت با سرنوشتی متفاوت

کانسپت لینکلن کانتیننتال قرار بود به تولید یک سدان فول سایز لوکس و در عین حال اسپرت و سریع منجر شود. اما این اتفاق هرگز نیفتاد. همچنین فورد با توسعه این کانسپت می خواست زبان طراحی جدیدی را برای برند لینکلن پایه گذاری کند، امری که آن هم محقق نشد.

در نهایت شرایط بازار طوری پیش رفت که فورد پس از ۹ نسل تولید، تصمیم به بازنشستگی کانتیننتال گرفت و نسخه کانسپت آن در حد یک خاطره باقی ماند.

فروش کانسپت لینکلن کانتیننتال در حراجی

لینکلن کانتیننتال 2002 ؛ کانسپتی نگون بخت با سرنوشتی متفاوت

خودروسازان برای ادای احترام به تاریخچه و دستاوردهای خود در مقاطع مختلف، معمولاً مدل های مفهومی را به موزه های خود منتقل می کنند. برخی مواقع هم این مدل ها با بی مهری روبرو شده و توسط خردکن ها از بین می روند. اما سرنوشت برای کانسپت لینکلن کانتیننتال به شکل کاملاً متفاوتی رقم خورد. فورد در سال ۲۰۱۰ این کانسپت پیشرفته را در حراجی شرکت معروف RM Sotheby’s فروخت، آن هم با قیمت ناچیز ۵۶,۱۰۰ دلار! ۴ سال بعد این کانسپت آمریکایی بار دیگر به حراج گذاشته شد و مالک قبلی با دریافت تنها ۲۷,۵۰۰ دلار آن را به مالک جدید واگذار کرد. این کانسپت نگون بخت اکنون در موزه خودرویی Klairmont Kollections در شیکاگو نگهداری می شود.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje