خرید و فروش خودرو دست دوم در دنیای امروز بیش از هر چیز نیازمند استفاده از تکنولوژی و بهویژه فضای مجازی (پلتفرمهای مربوط به اینترنت) است. استفاده از نرمافزارها و سایتهای موجود در فضای اینترنت نهتنها کار را برای خریدار، بلکه برای فروشنده نیز سادهتر میکند، چرا که بدون نیاز به ترک منزل یا میز کار، میتوان دهها و صدها آگهی خودرو را تنها در عرض چند دقیقا مرور و گزینه مطلوب را انتخاب کرد.
در نتیجه وجود تعداد عکس کافی، واضح و با کیفیت از خودرو آگهیشده، میتواند حد فاصل دیده شدن یا دیده نشدن یک وسیله نقلیه فروشی باشد. از این رو لازم است تا با رعایت برخی از تکنیکهای ساده و حتی پیش پا افتاده، بهگونهای از خودرو مورد نظر خود عکس بگیرید که ضمن خوشرخ و جذاب دیده شدن، حامل حقایق و جزئیات صادقانه در مورد ماهیت واقعی خودرو و به عبارت دیگر «هر آنچه که هست» باشد.
این مقاله بر عکاسی از ماشین برای فروش خودرو رایج روز و شرایط عکاسی با دوربین تلفن همراه هوشمند تمرکز دارد، چرا که بیشتر فروشندههای امروزی خودرو، تجهیزات ابتدایی نظیر تلفن همراه هوشمند را در اختیار دارند و دلیلی وجود ندارد که برای عکاسی از خودرو فروشی خود به خرید تجهیزات حرفهای و غیر ضروری عکاسی روی آورند.
بایدها برای عکاسی از خودرو
در بخش بایدها به بررسی برخی اقدامات ساده و طبیعی میپردازیم که باید پیش از عکاسی از ماشین فروشی خود انجام دهیم. لازم به ذکر است که هیچ یک از این اقدامات اجباری نیست، اما میتواند در کیفیت نهایی عکسهای خودرو تاثیر شگرفی بگذارد.
کارواش
پیش از عکاسی، خودرو خود را بشویید. شستن خودرو را چه شخصا انجام دهید یا به کارواش محل بسپارید، سادهترین و البته بدیهیترین اقدام پیش از عکاسی است. هیچ کس به آگهی یک خودرو کثیف نگاه نمیکند، مگر آن که یک خودرو آنتیک باشد که بیش از ۴ دهه در یک پارکینگ خواب بوده است.
نظافت داخلی
فضای داخلی خودرو و زیرپاییها را حداقل جارو کنید و خاک آن را بتکانید. داشبرد، رودریها، کلاستر، فرمان و صندلی های خودرو را تا جای ممکن تمیز کنید، تا آنچه در زیر آلودگیهای طبیعی وجود دارد بتواند سلامت و کیفیت خود را نشان دهد. فضای داخل کنسول و رودریها را از اشیای غیرضروری و دم دستی خالی کنید تا شباهت بیشتری به فضای داخلی یک خودرو صفر پیدا کند.
مکان
بهتر است یک فضای مناسب با پشت صحنه درخور را برای عکاسی از خودرو خود برگزینید. نیازی نیست که منظره پشت سر خودرو یک فضای رویایی و الزاما زیبا باشد، اما بهتر از خالی از المانهای شلوغ (نظیر فضای کوچه و خیابان) و المانهای زننده (نظیر سطل زباله، منطقه مخروبه یا افراد در حال تردد) باشد. هرچه اطراف خودرو یکنواختتر باشد، توجه بیننده بیشتر به سمت جزئیات خودرو جلب میشود.
زمان
زمان عکاسی به دلیل نوع نورپردازی طبیعی در محیط، میتواند موجب زیبا یا خراب شدن عکس شود. بهترین زمان عکاسی از خودرو بین صبح تا بعد از ظهر است. یعنی زمانی که خورشید در آسمان است و زاویه مطلوبی با سطح زمین دارد. در صورت زاویهدار بودن نور خورشید (صبح یا بعدازظهر)، همواره سمت مورد عکاسی خودرو را به سمت زاویه تابش خورشید قرار دهید.
کادربندی
عکاسی از خودرو برای فروش، کاری در طیف صنعتی به حساب میآید و نه یک عکاسی هنری. در نتیجه سعی کنید خودرو را بهعنوان سوژه اصلی در وسط کادر قرار دهید. در عکاسی از نمای داخلی نیز این مهم صدق میکند.
زاویه صحیح
به دلیل قرارگیری چشمها در جمجمه، انسان معمولا یک زاویه دید طبیعی و تقریبا ثابت به سوژههای اطراف خود دارد. در مورد خودرو، زاویه دید انسان معمولا در ارتفاع ۱.۵ متری از سطح زمین است. در نتیجه به هنگام عکاسی از ماشین، دوربین را در مقابل صورت خود بگیرید تا این زاویه طبیعی حفظ شود.
فاصله مناسب
برای عکاسی با دوربین تلفن همراه هوشمند، زیاد به خودرو نزدیک نشوید و همچنین زیاد از آن فاصله نگیرید. خودرو سوژه اصلی عکاسی شما است. تا جایی از خودرو فاصله بگیرید که تمام سوژه مورد نظر در کادر جا شود. نه به آن نزدیکتر شوید و نه از آن دورتر.
نبایدها برای عکاسی از خودرو
رعایت موارد ذکرشده در بخش نبایدها از رعایت فاکتورهای بخش بایدها هم مهمتر است، چرا که در صورت رعایت نکردن این نکات، میتواند زحمات و وقت صرفشده شما را به هدر دهد.
زمان نامناسب
هرگز در زمان نامناسب از طول روز از خودرو خود عکاسی نکنید. زمانی که هوا گرگ و میش است یا نور کافی در محیط وجود ندارد، تنظیمات اتوماتیک تلفن همراه بهگونهای تغییر میکند که عکس خروجی کیفیت مناسبی را نخواهد داشت. بروز لرزه طبیعی دست و تغییر در تنظیمات نوردهی دوربین تلفن همراه میتواند ضمن خراب کردن عکس، باعث تغییر در رنگ طبیعی خودرو یا عدم نمایش دقیق جزئیات شود.
مکان نامناسب
ترجیحا در فضای بسته نظیر پارکینگ سرپوشیده اقدام به عکاسی از خودرو نکنید. درصورت انجام این کار مطمئن شوید که محیط بسته دارای نورپردازی بسیار زیاد باشد تا تنظیمات اتوماتیک دوربین تلفن همراه بیش از حد استاندارد تغییر نکند. همچنین به یاد داشته باشید که نور مصنوعی به هر میزان که قوی باشد، هیچگاه به اندازه نور طبیعی (نور خورشید) به کیفیت عکاسی کمک نمیکند.
شرایط جوی
در هوای بارانی یا برفی از خودرو عکاسی نکنید. بارش برف و باران نهتنها موجب بروز شبنم بر روی بدنه خودرو میشود، بلکه عبور قطرات باران یا دانههای برف از جلوی لنز دوربین در کیفیت نهایی عکس نیز تاثیر منفی میگذارد.
برای عکس مناسب جهت آگهی فروش خودرو، در هوای ابری نیز عکاسی نکنید. عکاسی در هوای ابری یکی از بدترین شرایط جوی در عکس گرفتن از خودرو و هر سوژه دیگری است. هوای ابری موجب برهم خوردن تنظیمات نوردهی و اصلاح رنگ در دوربین تلفن همراه و بروز خروجی متمایز و غیرواقعی میشود.
هرگز در شرایط سایه روشن از خودرو عکاسی نکنید. در هوای آفتابی یا خودرو را بهطور کامل در آفتاب پارک کنید یا بهطور کامل در سایه. عکاسی در شرایط سایه روشن (بخشی از خودرو در آفتاب و بخش دیگر در سایه. مثلا زیر سایه درخت) میتواند تنظیمات دوربین تلفن همراه هوشمند (و حتی دوربین عکاسی پیشرفته) را سردرگم کند. در نتیجه عکس نهایی یا بسیار روشن یا بسیار تاریک یا ترکیبی از این دو خواهد بود که جزئیات تصویر را برهم میزند.
استفاده از فلاش
هرگز در عکاسی از خودرو برای درج در آگهی فروش، در فضای کمنور از فلاش استفاده نکنید. نور فلاش برد بسیار محدودی دارد و تنها بخش کوچکی از خودرو را روشن میکند. همچنین میتواند رنگ واقعی خودرو را در عکس تغییر دهد.
زاویه بندی اشتباه
هرگز رو به خورشید عکاسی نکنید. بروز پدیده ضدنور به دلیل قدرت بسیار زیاد نور خورشید، موجب تغییرات شدید در نوردهی تصویر نهایی میشود. این حالت اگرچه میتواند تکنیکی و هنری تلقی شود، اما مناسب عکاسی برای آگهی فروش خودرو نیست. اگر پشت به خورشید ایستادهاید، اجازه ندهید سایه خود شما بر روی خودرو بیفتد. بهترین کار برقراری تناسب میان زاویه تابش خورشید و زاویه عکاسی است.
فیش آی هرگز
به هیچ عنوان در عکاسی از ماشین از لنز باز (Wide) دوربین که به Fish Eye (چشم ماهی) نیز شهرت دارد، استفاده نکنید. اگر کل جثه خودرو در کادر جا نمیشود، از خودرو فاصله بگیرید و با دوربین اصلی اقدام به عکاسی کنید. سنسور لنز باز در دوربین تلفنهای همراه معمولا دارای ابعاد کوچکتر و کیفیت پایینتر است و از نظر هندسی ابعاد و زوایای خودرو را از حالت طبیعی خارج میکند. دوربین را به زیاد زمین نزدیک نکنید و آن را از بالای سر خود دورتر نکنید تا زاویههای عکس غیرطبیعی جلوه نکند.
روتوش ممنوع
هر نوع اقدامی بر تصاویر نهایی که موجب بهبود رنگ، بهبود شرایط سایه روشن و کیفیت نهایی تصویر شود، مورد پذیرش است. اما هرگز عیبها و ایرادهای طبیعی خودرو خود را روتوش نکنید. از لکهگیری، استفاده از فیلتر نرمافزاری و هرگونه بهبود وضعیت واقعی خودرو که منجر به مغایرت عکس با حقیقت شود خودداری کنید، چرا که در بازدید حضوری در چشم خریدار شخصیتی غیرقابل اعتماد جلوه خواهید کرد.
عکاسی از مدارک ممنوع
ممکن است نیاز باشد برای تاکید بر اصالت خودرو، از اسناد و مدارک آن عکاسی کنید و در اختیار خریدار بگذارید. در این صورت نام و مشخصات فروشنده و خریدار قبلی، کد ملی، آدرس محل سکونت و بخشی از شماره شاسی و موتور را سانسور کنید. این اطلاعات محرمانه محسوب میشود و تنها در اختیار مالک قطعی خودرو قرار میگیرد. با رعایت این موضوع از اشکالات قانونی احتمالی پیشگیری کنید.
زوایا و تکنیک های عکاسی خودرویی
حالا که با بایدها و نبایدهای ابتدایی حوزه عکاسی خودرو آشنا شدید، بهتر است بدانید که برای عکاسی از خودرو خود چه کادر و چه زاویهای را مد نظر قرار دهدید. همانطور که بیان شد، عکاسی از خودرو فروشی در حوزه عکاسی صنعتی میگنجد، نه عکاسی هنری. در نتیجه ارائه تصویر گویا، واضح و با کیفیت به مراتب مهمتر از ارائه یک عکس زیبا و رویایی است که خودرو در گوشه آن قرار دارد.
اگرچه عکاسی صنعتی خودرو میتواند از دیدگاه هنری بسیار زیبا و ارزشمند تلقی شود، اما این سبک عکاسی نیازمند سواد و تجربه کافی و همچنین در اختیار داشتن برخی امکانات و تجهیزات مربوط است که معمولا در اختیار افراد معمولی نیست. بیشتر پلتفرمها اینترنتی، فضای محدودی معادل ۵ تا ۱۰ عکس را برای بارگذاری در اختیار فروشنده خودرو قرار میدهد. در نتیجه بهتر است با رعایت برخی از زوایای اصولی و کادربندیهای صحیح، بیشترین بهره را از این فضای محدود ببرید.
زاویه سه رخ
به زاویه ۴۵ درجه بین جلو یا عقب خودرو با بدنه، زاویه سه رخ میگویند. در این زاویه نهتنها نمای جلو یا عقب خودرو، بلکه نمای جانبی نیز در تصویر دیده میشود. توجه داشته باشید که در اصول عکاسی خودرو اگر سه رخ جلو را از سمت راننده عکس میگیرید، باید فرمان خودرو را به سمت شاگرد بچرخانید تا ریمها و تایرهای خودرو نیز در تصویر دیده شود. همچنین به هنگام عکاسی از سه رخ عقب خودرو، عکس را این بار از سمت شاگرد بگیرید و باز هم فرمان را به سمت شاگرد بچرخانید. با رعایت این اصل، حاصل کار ۲ عکس خواهد بود که نمای جلو و بدنه سمت راننده و نمای عقب و بدنه سمت شاگرد را در اختیار مشتری و خریدار خودرو قرار میدهد. در این زاویه میتوانید دوربین را حداکثر تا سینه خود پایین آورید تا زاویه بهتری کسب شود.
زاویه مستقیم
زاویه مستقیم یا روبهرو درست عمود بر نمای جلو، عقب و جانب خودرو انجام میگیرد. در این زاویه بهتر است دوربین بین سینه و شکم تنظیم شود تا خودرو جلوه بهتری در عکس پیدا کند. اما نباید دوربین تا حدی پایین برود که سطح کاپوت یا سطح صندوق عقب دیده نشود. در زاویه مستقیم جانبی، بهتر است دوربین به موازات سطح دستگیره درها قرار بگیرد.
زاویه داشبرد
برای عکاسی از داشبرد خودرو، ایدئال آن است که تمام عرض داشبورد در کادر عکس قرار بگیرد. برای این کار صندلیهای جلو را در عقبترین حالت ممکن تنظیم کنید و پشتی آنها را بخوابانید. سپس به ردیف دوم بروید و وسط صندلی عقب بنشینید و فاصله دوربین تا داشبرد را طوری تنظیم کنید که تمام عرض داشبرد در کادر جا بگیرد. حالا دو حق انتخاب برای کادربندی در اختیار دارید. یا قسمت بالای کادر را از آفتابگیرها تنظیم کنید و هر آنچه را در تصویر قرار گرفت، ثبت کنید یا این که قسمت بالای کادر را از لبه پایینی شیشه جلو (محل اتصال داشبرد به شیشه جلو) تنظیم و کنسول میانی به همراه نشیمن صندلیهای جلو را ثبت کنید. روش دوم کادر کاملتر و با جزئیات بیشتری را در اختیار بیننده قرار میدهد.
زاویه راننده
یکی از مهمترین زاویهها در عکاسی تخصصی خودرو، زاویه دید راننده است. در این زاویه سمت چپ کادر قسمت نهایی رودری سمت راننده منتهی به داشبرد، و سمت راست تا میانه داشبرد را در بر میگیرد. برای ثبت این عکس باید در صندلی پشت سر راننده بنشینید، دوربین را به موازات پشت سری صندلی راننده نگه دارید و اندکی به سمت پایین (موازات زاویه فرمان) بچرخانید تا بالای کادر نصف یا یکسوم شیشه جلو را در بر بگیرد. در این حالت بخش پایین کادر احتمالا نصف یا تمام نشیمن صندلی راننده را دربر خواهد گرفت. تمرکز اصلی در این عکس بر ثبت جزئیات پیش روی راننده نظیر فرمان، کلاستر، کنسول میانی، مجموعه کنترلها و ادوات داشبرد و سیستم مولتی مدیا است.
فضای پیشرانه
برای عکاسی از پیشرانه و فضای اطراف آن، میتوان از دو کادربندی متفاوت استفاده کرد، اما در هر دو کادر باید جلو و وسط خودرو قرار بگیرید و سمت راست و چپ عکس را با لبه گلگیرهای دو طرف خودرو موازی کنید تا تمام فضای زیر کاپوت در کادر جای بگیرد. کادر اول کادر عمود بر سطح پیشرانه است. یعنی دوربین کاملا به موازات سطح زمین و در زاویه ۹۰ درجه در بالای سر پیشرانه قرار بگیرد. کادر دوم که محبوبیت بیشتر دارد، زاویه ۴۵ درجه با پیشرانه است. برای ثبت این کادر، کافی است تا دوربین را کمی بالاتر از سر خود بگیرید.
فضای صندوق
برای عکاسی از فضای صندوق عقب خودرو باید درست همانند عکاسی از پیشرانه عمل کرد. سوژه مورد نظر چه خودرو سواری باشد و چه شاسی بلند، بهتر است دوربین را در زاویه استاندارد چشم خود یا اندکی بالاتر (زاویه ۴۵ درجه) نگه دارید و دو طرف کادر را با دو لبه در صندوق موازی کنید.
جزئیات و اضافات
تا این مرحله حدود ۸ تا ۱۰ عکس استاندارد گرفتهاید که برای معرفی مجازی خودرو شما و ثبت در آگهی به خوبی عمل خواهد کرد. اگر قرار باشد عکس بیشتری به این گالری اضافه کنید، بهتر است این عکسها را به جزئیات و اضافات اختصاص دهید.
منظور از جزئیات و اضافات فاکتورهای مثبت و منفی خودرو مورد نظر است که میخواهید در آگهی خودرو به نظر مشتری احتمالی برسد. این فاکتورها میتواند از دیدگاه مثبت مواردی نظیر ریم اسپرت، تایر نو، کلاستر افترمارکت، کمپرسور کولر مدل بالا، فرمان اسپرت افترمارکت، آینه ها یا گلگیرهای اسپرت، چراغهای افترمارکت و…، یا از دیدگاه منفی شامل محل پوسیدگی، رنگپریدگی، محل ضربه، تصادف و… باشد.
توجه داشته باشید که عکسهای ثبتشده از جزئیات و اضافات خودرو باید دارای کادر بستهتر و نزدیکتر به سوژه باشد. اما نه آنقدر بسته و نزدیک که تشخیص محل سوژه مورد نظر روی بدنه خودرو غیرقابل تشخیص به نظر برسد. ارائه تعداد تصاویر بیشتر، کاملتر و باکیفیت ضمن کاهش از هدر رفتن وقت خریدار و فروشنده ماشین، از شخص فروشنده تصویری معتمد و متعهد ارائه میدهد.
نویسنده: شهاب انیسی
source
کلاس یوس