برند دیپال که با اسامی شنلان و دیپ بلو (Deep Blue) هم شناخته میشود، در سال 2022 توسط چانگان و با هدف ساخت خودروهای هیبرید و برقی، تاسیس شده است.
پس از معرفی سدان لیفتبک دیپال SL03 و کراساور دیپال S7، حالا نوبت به سومین محصول برند دیپال یعنی G318 رسیده، که یک شاسیبلند چهارچرخ محرک و پلاگین-هیبرید است.
بنابر اعلام چانگان، دیپال G318 میراثدار نخستین محصول این شرکت یعنی CA-1958 است، خودرویی براساس جیپ CJ که در سال 1958 ساخته شد.
طراحی چانگان دیپال G318
نام این خودرو از بزرگراه ملی G318 برگرفته شده، که در مرز چین و نپال واقع است. این اسم حداقل برای مشتریان چینی میتواند یادآور مسیرهای کوهستانی باشد.
چانگان برای نمایش قابلیت بیراههنوردی دیپال G318، از فرم مکعبی بدنه همراه با چراغهای C-شکل، زاپاس روی در صندوق و قطعات پلاستیکی روی بدنه استفاده کرده است. مشتریان میتوانند 7 رنگ برای بدنه و 3 رنگ گوناگون برای کابین این خودرو را سفارش دهند. چانگان قصد دارد مجموعهای از لوازم جانبی آفرودی از جمله ریل سقفی به همراه چراغ را برای دیپال G318 عرضه کند.
ابعاد بدنه دیپال G318 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 5.010، 1.985، 1.885 و 2.88 متر اعلام شده است. البته طول بدنه با احتساب چرخ زاپاس اعلام شده، درحالیکه ارتفاع با حساب ریل سقفی و چراغهای روی آن به 1.96 متر میرسد.
کابین و امکانات چانگان دیپال G318
در کابین چانگان دیپال G318 با ظرفیت 5 سرنشین، طرحی لوکس را شاهد هستیم، که نمایشگر لمسی 14.6 اینچی، تعدادی دکمه برای برخی تنظیمات، شارژر بیسیم 50 وات، سوکت 6 کیلووات برق برای شارژ لوازم برقی و اهرم خلبانی تعویض دنده را به همراه دارد.
فضای 818 لیتری محفظه بار پس از تا کردن صندلیهای عقب به 1747 لیتر افزایش مییابد.
مشخصات فنی چانگان دیپال G318
با وجود زوایای حمله و خروج 31 و 27 درجه و قفل دیفرانسیل الکترونیکی روی محور عقب، فعلا نمیتوان درباره توانایی آفرود دیپال G318 اظهارنظر کرد، چراکه این خودرو از ساختار شاسی مستقل محروم مانده است.
استحکام پیچشی سازه فولادی تا 45 هزار نیوتن بر درجه، سیستم تعلیق مستقل پنوماتیک با طراحی دوبل جناغی در جلو و چند-اتصالی در عقب، امکان انتخاب چند حالت رانندگی (5 حالت رانندگی شهری و 5 حالت بیراههنوردی شامل گل و لای، برفی، شن، مسیر ناهموار و حرکت در جریان آب) و قابلیت چرخش درجا از دیگر ویژگیهای دیپال G318 به شمار میآید.
چانگان دیپال G318 به دو موتور برقی مجهز شده است، که هریک از آنها روی یکی از محورها قرار دارد. مجموع خروجی این دو پیشرانه به 430 اسببخار میرسد. یک پیشرانه درونسوز 1.5 لیتری هم در جلو نصب شده است، که به عنوان ژنراتور، 150 اسببخار قدرت تولید میکند.
از ظرفیت مجموعه باتری اطلاعی نداریم، ولی بنابر اعلام چانگان، برد حرکتی دیپال G318 برمبنای دو استاندارد CLTC و WLTP به ترتیب 190 و 155 کیلومتر خواهد بود. شتاب صفر تا صد هم 6.3 ثانیه اعلام شده است.
این خودروی 2360 کیلوگرمی میتواند 440 کیلوگرم بار حمل کند و 1.6 تن بار را یدک بکشد.
قیمت چانگان دیپال G318
بنابر گمانه زنی کارنیوز چاینا، چانگان دیپال G318 با قیمت پایه 300 هزار یوان (41,700 دلار) از سه ماهه دوم 2024 وارد بازار خواهد شد. نسخه تک موتور از این خودرو نیز در آینده نزدیک معرفی میشود.
بنابر اعلام اتحادیه خودروسازان چین (CAAM)، فروش دیپال در دو ماه ابتدایی سال 2024 با 124.5 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 22.992 دستگاه رسیده است. دیپال برای سال 2024، فروش 450 هزار دستگاه را هدفگذاری کرده است. تاسیسات این شرکت در تایلند هم از سال 2025 شروع به فعالیت میکند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source
کلاس یوس