به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بحث تامین نیاز بازار و رشد قیمت ها و به خصوص کمبود در برخی قطعات یدکی خودرو سال گذشته در رسانهها بازتاب زیادی داشت در حالی که بازار لوازم یدکی خودرو سالهاست در وضعیت نابسامانی به سر میبرد. وضعیتی علاوه بر اینکه دارندگان محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی را دچار زحمت کرده است در سال ۱۴۰۲ نیز دامن گیر بازار قطعات خودروهای مونتاژی هم شد و تامین قطعه برای دارندگان خودروهای مونتاژی را به کابوس تبدیل کرد.
البته دلایل بسیاری در افزایش قیمت و کمبود لوازم یدکی خودرو تاثیرگذار است که مهمترین آنها به مؤلفههای اقتصاد کلان کشور باز میگردد، در واقع نوسانات شدید نرخ ارز و به تبع آن نرخ تورم از گزینههای موثر بر رشد قیمت و کاستی ها در بازار تمامی کالاها از جمله لوازم یدکی خودرو است.
اما در سالی که گذشت بسیاری از دارندگان خودروهای مونتاژی از مشکلات و سختی های تامین لوازم یدکی مورد نیاز و قیمت بالای آن گلایه های زیادی داشتند همچنین بسیاری از خریداران این محصولات اذعان دارند که قطعات گران، نایاب و تقلبی آنها را از خرید خودروهای مونتاژی پشیمان کرده است بر همین اساس نگاهی به قیمتهای ثبت شده در بازار لوازم یدکی خودروهای مونتاژی کاملا مبین این موضوع است که در سالی که گذشت دارندگان این خودروها به دلیل وجود چنین چالش ها و مشکلاتی، ضمن اینکه هزینههای زیادی برای تامین قطعات مورد نیاز خودروی خود پرداخت کردند بلکه ضعف خدمات و قیمت بالای قطعات بسیاری از متقاضیان این خودروها را در خرید این محصولات مردد کرد.
این اتفاقات در حالی است که تولیدکنندگان، اولویت واردات قطعه با خطوط تولید علت وضع موجود در بازار این قطعات می دانند ضمن سوء مدیریت را عاملی در نابسامانی در بازار لوازم قطعات یدکی به خصوص مونتاژی ها عنوان میکنند.
سیستمی که سد قانونی مسیر واردات قطعات شد
البته چندی پیش رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی از کمبود قطعات یدکی و چالش در ارائه خدمات پس از فروش خودروهای مونتاژی خبر داد، موضوعی که در واکنش به آن رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران نیز عنوان کرده که «قطعات خودروهای نسل جدید چینی در بازار کم است و به همین دلیل قیمت این قطعات به صورت کاذب بالا رفته و مالکان خودرو را دچار سردرگمی کرده است.»
وجود این معضل در شرایطی است که سهم خودروهای مونتاژی در بازار به ۲۳ درصد رسیده است بنابراین دارنده یک خودروی مونتاژی باید زمانی که نیاز به خرید لوازم یدکی پیدا می کند، بتواند محصول مورد نیاز خود را در بازار بیابد و بهای بالای آن را هم بپردازد؛ چالشی که از نگاه فعالان بازار قطعه یدکی این خودروها به راهاندازی سیستم شناسه کالا و کد رهگیری کالا برمی گردد که حالا به جای شناسایی کالاهای قاچاق، سد راه شرکتهایی شده است که به صورت قانونی اقدام به واردات قطعات میکنند.
پیش بینی جریان قیمتی در بازار قطعات سال ۱۴۰۳
در این ارتباط رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران معتقد است که چنانچه دولت و سیاستگذاران برای رفع این مشکلات و موانع چارهاندیشی نکنند، تبدیل به بزرگترین چالش بازار قطعه یدکی در سال جدید خواهند شد. در واقع از نگاه این فعال بازار قطعه یدکی وجود مشکلاتی چون رشد نرخ ارز و تخصیص آن از چالش های مهم و موثر در قیمت قطعات وارداتی است چرا که بالغ بر ۸۰ درصد قطعات یدکی یا مواد اولیه قطعات تولید داخلی، وارداتی هستند؛ بنابراین افزایش نرخ ارز و عدم تخصیص آن قطعا تاثیر مستقیمی در قیمت قطعات داشته و ادامه آن بر جریان قیمتی در بازار قطعات سال ۱۴۰۳ هم تاثیر خواهد گذاشت.
البته برخی از فعالان بازار قطعه یدکی کمبود قطعات یدکی مونتاژی ها در سالی که گذشت را مربوط به تیراژ این خودروها می دانند و معتقدند تولید و واردات قطعات با تیراژ پایین برای بسیاری از شرکتهای مونتاژی توجیه اقتصادی ندارد مشکلی که در سال گذشته برخی از صاحبان خودروها را از سر اجبار به خرید قطعات دست دوم و کارکرده در بازار هدایت کرد.
در هر حال وجود نگرانی ها از اوضاع بازار قطعات مونتاژی در حالی سال گذشته به چالش دارندگان این خودروها بدل شد که از زمان ورود خودروسازان چینی به بازار ایران و به ویژه پس از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، بازار خودروهای چینی و مونتاژی به دلیل نیاز بیشتر مردم بسیار داغ شده و در سالهای اخیر نیز با استقبال گستردهای مواجه شده است و حالا پس از گذشت چند سال تعداد زیادی از این خودروها برای سرویس و تعمیر نیاز به لوازم یدکی پیدا کردهاند در حالی که نبود قطعه و گرانی قطعات یدکی بسیاری از این خودروهای مونتاژی به امری دشوار برای صاحبان این خودروها تبدیل شده، موضوعی که حالا به کابوس دارندگان این خودروها تبدیل شده است.
source
کلاس یوس