این شرکت بهتازگی یک ویژگی جدید را به سرویس خود افزوده که مسافران با استفاده از آن میتوانند خودروهای هیبرید یا برقی را انتخاب کرده و میزان آلایندگی کربنی سفرهای خود را مشاهده کنند. این ویژگی جدید به مسافران آمار و ارقام مربوط به کاهش آلایندگی دیاکسید کربن را با انتخاب خودروهای هیبرید و برقی نشان خواهد داد.
درواقع مسافران با ویژگی جدید برنامه اوبر میتوانند میزان کاهش دیاکسید کربن ناشی از تردد روزانه خود را در صورت انتخاب خودرو برقی و هیبرید مشاهده کنند. سرویس اشتراک خودرویی از نظر زیستمحیطی میتواند تاثیرات مختلفی داشته باشد؛ اما این نوع سرویس حملونقل جزو بحثبرانگیزترین روشهای تردد برای افرادی است که میخواهند توازنی بین سفرهای شهری خود با وسایل نقلیه شخصی و حملونقل عمومی برقرار کنند.
اوبر که در سال ۲۰۰۹ وارد بازار شده جزو محبوبترین پلتفرمهای اشتراک خودرویی در سراسر دنیاست و افراد زیادی از آن استفاده میکنند. اوبر به رانندگان خود مشوقهای خرید انحصاری تا سقف ۲ هزار دلار برای مدل ۳ و مدل Y تسلا، جدا از اعتبار مالیاتی فدرال موجود ارائه میدهد. آنها باید تا ۳۱ مارس خودرو را خریداری و دریافت کنند و تا ۱۵ می سفرهای خود را تکمیل کنند تا واجد شرایط باشند.
نیمی از سفرهای اوبر برقی خواهد شد
بنا بهگزارش رسانهها در هر ماه حدود ۶۰ هزار دستگاه خودرو برقی در اوبر فعالیت میکنند و از هر ۳۲ کیلومتر سفر انجامشده در آمریکای شمالی با اوبر حدود ۱.۶ کیلومتر با خودرو برقی صورت گرفته است.
این شرکت بهدنبال تشویق هزاران راننده برای تعویض خودروهای خود با نمونههای برقی است. اوبر بر آن است که تا سال ۲۰۲۵ نیمی از سفرهای شهری اروپایی با خودروهای بدون آلایندگی انجام شود.
تا سال ۲۰۴۰ نیز قرار است تمام سفرهای شهری اوبر با خودروهای برقی صورت بگیرد. اما سرویس اشتراک خودرویی بهاندازهای که فکر میکنیم دوستدار محیطزیست نیست. براساس نتایج گزارشی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، سفرهای انجامشده از این طریق حدود ۶۹ درصد آلودگی بیشتری را نسبت بهسفرهایی که جایگزینشان شدهاند، تولید میکنند.
برای مثال اگر شما برای رفتن بهیک سوپرمارکت از اوبر استفاده کنید و آن خودرو سپس مسافر دیگری را سوار کرده و بهمقصد متفاوتی ببرد، کل سفر آلایندگی بیشتری نسبت بهاستفاده هر دو نفر از خودروهای شخصی خواهد داشت. درواقع استفاده از این سرویس حدود ۵۰ درصد آلایندگی بیشتری نسبت به استفاده از خودرو شخصی در همان تردد شهری دارد. برخی دلایل برای اینکه سرویس اشتراک خودرویی از نظر زیستمحیطی خوب نیست، وجود دارد.
یکی از این عوامل بهترافیک بیشتر مربوط میشود. همچنین اوبر میتواند روی میزان استفاده از سایر روشهای حملونقل همچون دوچرخهسواری و حملونقل عمومی تاثیر بگذارد. از طرف دیگر سرویس اشتراک خودرویی میتواند بهمردم در فراموش کردن مالکیت خودرو کمک کند؛ هرچند این میزان خیلی چشمگیر نیست؛ اما مفهوم اثر کربنی شخصی دارای برخی مشکلات است که بزرگترین آنها دقت و قابلیت اطمینان خواهد بود.
شفافیت در آلایندگی
آلایندگی گازهای گلخانهای در سه دسته قرار میگیرند: آلایندگی مستقیم، آلایندگی غیرمستقیم و آلایندگی زنجیره ارزش یا مجموع.
اندازهگیری هر سه دسته کار سختی است؛ اما این موضوع در دسته سوم نمود بیشتری دارد. مطالعات دانشکده حقوق هاروارد نشان داده که اندازهگیری، هدفگذاری و مدیریت آلایندگی دسته سوم کار بسیار سختی است و طیف وسیعی از احتمالات وجود دارد که سبب میشود آمار و ارقام بهدست آمده کاملا نادرست باشند. اندازهگیری اثر کربنی مصرفکننده چیز جدیدی نیست؛ اما در گذشته از این آمار برای انتقاد از مصرفکنندگان استفاده شده تا تشویق آنها بهاستفاده از سرویسهای جدید.
برای مثال اگزون موبیل خواستار تلاش برای مسئولیتپذیری افراد در برابر محیطزیست شد و از آنها خواست بهنوبه خود در کاهش اثر کربنی تاثیرگذار باشند. اما اخیرا موجی از تلاش شرکتها برای شفافیت بیشتر درباره میزان آلایندگی فعالیتهایشان به راه افتاده است. در سال ۲۰۲۰ بود که شرکت چیپوتل مکزیک اعلام کرد میزان آلایندگیاش در هر سه دسته تعریفشده را اندازه میگیرد.
شرکت مارس که تولیدکننده غذای حیوانات خانگی است اظهار داشت از سال ۲۰۰۹ میزان آلایندگی خود را اندازه میگیرد. شرکت HP نیز گزارش آلایندگی کربنی برخی محصولات همچون لپتاپ و تبلتهای خود را منتشر میکند. البته فقط ۱۰ درصد شرکتهای جهانی بهصورت جامع میزان آلایندگی خود در سال ۲۰۲۲ را اندازهگیری کردهاند که نسبت بهسال ۲۰۲۱ رشد حدود ۹ درصدی را نشان میدهد.
درصورتی که خواهان اطلاع از اثر کربنی سفر خود در اوبر، زمان استفاده از خودروهای هیبرید و برقی باشید، باید دکمه ویژه این قابلیت در بخش اکانت برنامه را لمس کنید. اوبر در آینده تاثیرات استفاده از دوچرخهها و اسکوترهای برقی را نیز به برنامه جامع خود اضافه خواهد کرد.
source
کلاس یوس