این روند واردات در بازاری که هر روز تحت تاثیر نرخ ارز و تورم و… قرار دارد، کاملا بیتاثیر است. ازسویدیگر قرار نیست خودروهای دستدوم خارجی نیز وارد بازار شود. درحالیکه قرار بود بخشی از نیاز بازار بهخصوص در حوزه خودروهای خارجی از طریق خودروهای دستدوم تامین شود. خودروهایی که در بازار ایران بهدلیل ممنوعیت سالهای اخیر قیمتی نجومی پیدا کردهاند. حالا اما بهنظر نمیرسد راه برای واردات این خودروها و تعدیل قیمت خودرو در بازار بازار باشد.
در همین زمینه مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی به بیاننظرات خود پرداخته است.
به نظر شما واردات خودرو اعماز کارکرده و صفرکیلومتر برای کشور مشکلزا خواهد بود؟
در اینکه واردات خودرو چه نو و چه کاکرده ارزبری دارد و در شرایط فعلی آسیبهایی به کشور وارد میکند، بحثی وجود ندارد و این موضوع درباره واردات کالاهای دیگر نیز وجود دارد اما نباید فقط زمانی که به واردات خودرو میرسیم، این سیاستهای نادرست ارزی را اصلاح کنیم.
بنابراین در این شرایط چه اقدامی باید انجام داد؟ تجربه گذشته درخصوص بازار خودرو چیست؟
درحالحاضر تولید خودرو متناسب با نیاز بازار نیست و قیمت خودروهای خارجی که مشتری خاصی دارد، افزایش پیدا کرده و از آنجاکه قیمت خودرو آبشاری است، متناسب با بهای این خودروهای خارجی قیمت سایر خودروها نیز گران میشود. پیشاز سال 97 حدود 50هزار دستگاه خودرو سالانه وارد کشور میشد. واردات منجر به کاهش التهاب بازار میشود بهویژه واردات خودروهای کارکرده ساماندهی بازار را تسریع میکند.
نقش دولت در این بخش چیست؟
مردم واردات خودرو را دنبال میکنند و اعتماد مردم مهم است. بیشاز یک سال است که از تصویب قانون میگذرد و دولت بارها وعده اجرای آن را داده با این حال اقدامی در این راستا نشده است که این تعلل قابلقبول نیست. دولت باید هرچه سریعتر نسبت به تسهیل واردات خودرو اقدام کند. بازار درحالحاضر به شدت ملتهب است و این روند واردات و عرضه خودرو نمیتواند التهاب موجود را کاهش دهد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0