مقایسه جک J4 و دنا پلاس ؛ چینی یا ایرانی؟
جک J4 و دنا پلاس دو سدان تولید داخل و نسبتا اقتصادی هستند و ما در این مطلب به مقایسه این دو سدان می پردازیم. سدان های جمع و جور در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین کلاسهای خودرویی در بازار ایران به حساب میآیند. خودروهایی همچون جک جی ۴ و دنا پلاس جزو همین کلاس


جک J4 و دنا پلاس دو سدان تولید داخل و نسبتا اقتصادی هستند و ما در این مطلب به مقایسه این دو سدان می پردازیم.
سدان های جمع و جور در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین کلاسهای خودرویی در بازار ایران به حساب میآیند. خودروهایی همچون جک جی ۴ و دنا پلاس جزو همین کلاس هستند و مشتریانی از قشر میانی جامعه با توان مالی نه چندان بالا را به خود جذب میکنند.
اگر قصد خرید یکی از این دو خودرو را دارید، مطلب مقایسه جک J4 با دنا پلاس از رسانه آخرین خودرو را مطالعه کنید تا نقاط ضعف و قوت این دو سدان جمع و جور را نسبت به یکدیگر بهتر بشناسید و خرید آگاهانهتری در این زمینه انجام دهید.
آشنایی با جک J4 و دنا پلاس
جک جی ۴ از سری تولیدات اقتصادی کمپانی JAC چین محسوب میشود و نخستین بار در سال ۲۰۱۳ به خط تولید این کمپانی وارد شده است. طراحی خودرو در ایتالیا و توسط یکی از طراحان معروف صورت گرفته و اگر کمی دقت کنیم، میبینیم که از محصول اکسنت کمپانی هیوندای نیز در طراحی آن الگوبرداری شده است. این خودرو در سال ۱۳۹۷ توسط کرمان موتور به بازار ایران آمد و از سال ۱۴۰۱ با اضافه شدن برخی امکانات جدید، به صورت گسترده تر تحویل مشتریان شد.

دنا پلاس نیز نسخه فیس لیفت و کمی تغییر شکل یافته دنا معمولی است که در اواخر سال ۱۳۹۵ به بازار راه پیدا کرد. این خودرو بر اساس پلتفرم سمند توسعه پیدا کرده و در حال حاضر انواع مختلفی شامل مدل توربو دندهای، توربو اتوماتیک آپشنال و… از آن توسط ایران خودرو تولید میشود. ما در اینجا به مقایسه جک جی ۴ با دنا پلاس ساده مجهز به گیربکس ۵ دنده دستی میپردازیم؛ چراکه این دو خودرو از لحاظ قیمتی تقریباً در یک محدوده قرار میگیرند و رقیب مستقیم هم محسوب میشوند.

مقایسه طراحی ظاهری جک J4 و دنا پلاس
اصولا جک جی ۴ خودروی زیبا و به روزی محسوب نمیشود؛ چراکه طراحی آن به بیش از ۱۱ سال قبل برمیگردد و نمیتواند با خودروهای روز دنیا از لحاظ طراحی رقابت کند. اما در سمت دیگر دنا پلاس نیز خودروی جدیدی نیست و ناهماهنگیهای زیادی در طرح بدنه آن دیده میشود. با این حال استفاده از برخی زوایای تند در المانهای بدنه این خودرو باعث شده تا طراحی آن کمی اسپرت و جوانپسند احساس شود. به نحوی که در مقایسه با جک جی ۴ هیجان بصری بیشتری در بیننده القا میکند و از همین جهت میتوان گفت که احتمالاً در نظر بسیاری از مشتریان خودروی زیباتری نسبت به جک جی ۴ محسوب میشود.


البته از نگاه دیگر، افرادی که استایلهای ساده و البته هماهنگتر را میپسندند احتمالاً مشکلی با طراحی جک جی ۴ نخواهند داشت.
مقایسه مشخصات فنی
مقایسه دنا پلاس با جک J4 از لحاظ فنی نشان میدهد که محصول کرمان موتور علیرغم استفاده از موتور کمی ضعیفتر و گیربکس اتوماتیک سی وی تی، در مقایسه با عملکرد دینامیکی دنا پلاس و در بحث شتاب گیری چندان ضعیفتر ظاهر نشده و تقریباً در حد و اندازههای حریف عمل میکند. البته نباید از تأثیر سبکتر بودن جک J4 نسبت به حریف در این زمینه غافل شد.

موتور جک جی ۴ از نوع ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر خطی با سیستم مکش تنفس طبیعی است. این پیشرانه قدرتی برابر ۱۰۳ اسب بخار تولید میکند و حداکثر گشتاور تحویلی آن به گیربکس اتوماتیک سی وی تی برابر ۱۴۶ نیوتن متر است. دنا پلاس ساده نیز از همان موتور سمند EF7 به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر نیرو دریافت میکند. در اینجا خبری از گیربکس اتوماتیک نیست و یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی نیروی موتور دنا پلاس را به چرخهای جلو انتقال میدهد.

بنابراین یکی از مهمترین تفاوتهای فنی این دو خودرو در نوع گیربکسهای آنها خلاصه میشود و افرادی که به دنبال خرید ماشین با جعبه دنده اتومات هستند، قطعا دنا پلاس ساده نمیتواند انتخاب ایشان باشد. از سوی دیگر بعضی از افراد نیز که با نوع عملکرد گیربکسهای CVT و سروصدای زیاد موتور هنگام شتابگیری و دور برداشتن مشکل دارند، احتمالاً با دنا پلاس ارتباط بهتری برقرار خواهند کرد.
شتاب صفر تا صد این دو خودرو تقریباً نزدیک به هم و در محدوده ۱۳.۵ ثانیه به ثبت رسیده است که رقم چندان هیجان انگیزی نیست اما برای مصارف خانوادگی و شهری کاملا قابل قبول به نظر میرسد. کیفیت سواری هر دو خودرو نیز چندان خشک نیست اما امکان دارد سرنشینان ردیف عقب جک جی ۴ انتقادات بیشتری نسبت به خشکی سیستم تعلیق عقب این خودرو در مقایسه با حریف داشته باشند.


در مورد هندلینگ و پایداری هم باید بگوییم که به طور ذاتی و در نبود سیستم کنترل کشش و پایداری، دنا پلاس به دلیل نوع طراحی خودرو و قرارگیری مرکز ثقل آن در ارتفاع کمی پایینتر و همچنین ابعاد عریضتر بدنه، نسبت به جک جی ۴ سواری پایدارتری ارائه میدهد. اما نکته اینجاست که جک جی ۴ از پاییز ۱۴۰۱ به این طرف به سیستمهای کنترل پایداری تجهیز شده است؛ بنابراین پایداری آن در سر پیچ یا جادههای لغزنده نسبت به گذشته بسیار ارتقا پیدا کرده و اطمینان خاطر بیشتری در راننده و کاربران ایجاد میکند.

در بحث مصرف سوخت نیز جک جی ۴ نسبت به حریف کمی بهتر ظاهر شده و بنزین کمتری میسوزاند. طبق تستهای انجام شده، این خودرو به طور متوسط حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف میکند. این در حالی است که میانگین مصرف سوخت دنا پلاس ساده در هر ۱۰۰ کیلومتر به سوی ارقامی نزدیک به ۷.۹ الی ۸ لیتر میل میکند که با توجه به حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن بیشتر و ابعاد بزرگتر بدنه، کاملاً طبیعی است.

در مورد کیفیت و دوام فنی پیشرانه ها به نظر میرسد که اوضاع جک بهتر باشد. موتور این خودرو استهلاک کمتری دارد و دوام بهتری نسبت به موتور ef7 ارائه میدهد. اما از طرف دیگر موتور ef7 در بازار ایران بسیار پرفروش بوده و قطعات و لوازم یدکی آن در همه جای کشور به راحتی پیدا میشود. اما این نکته برای جک جی ۴ خیلی مصداق ندارد و از این نظر به پای موتور EF7 نمیرسد.
خودرو | جک j4 | دنا پلاس ساده |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۷ لیتر |
توان خروجی | ۱۰۳ اسب بخار – ۱۴۶ نیوتن متر | ۱۱۳ اسب بخار – ۱۵۵ نیوتن متر |
گیربکس | CVT | ۵ دنده دستی |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۱۳.۶ ثانیه | ۱۳.۵ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷ لیتردر۱۰۰کیلومتر | ۷.۹ لیتردر۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۹۰ کیلومتربرساعت | ۱۸۹ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۱۶۰ کیلوگرم | ۱۲۵۸ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۵ لیتر | ۶۰ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۵۰۵-۱۷۲۵-۴۳۳۵ میلیمتر | ۱۴۶۰-۱۷۲۰-۴۵۵۹ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۵۶۰ میلیمتر | ۲۶۷۱ میلیمتر |
حجم صندوق | ۵۵۰ لیتر | ۵۰۰ لیتر |
مقایسه طراحی داخلی و فضای کابین
اگرچه طرح داخلی جک J4 خیلی مدرن و جدید نیست اما سادگی دلنشینی دارد که احتمالاً کمتر کسی میتواند علیه آن جبهه بگیرد؛ چراکه از یک خودروی اقتصادی با طراحی بیش از یک دهه پیش انتظار بیشتر از این نیز وجود ندارد. حتی باید گفت بسیاری از خودروهای اقتصادی جدیدتر در دنیا نیز تقریباً از همین سبک و سیاق طراحی داخلی استفاده میکنند.

در سوی دیگر شاید طرح داخلی دنا پلاس نسبت به حریف کمی جذابتر احساس شود و حس لذتبخش بیشتری در کاربر به وجود بیاورد. خصوصاً تزیینات طرح چوب و دریچههای تهویه عمودی در دو طرف نمایشگر مالتی مدیا به علاوه تزیینات کرومی صفحه کلاستر، باعث گیراتر به نظر رسیدن داشبورد این خودرو نسبت به حریف میشود.
اما وقتی نوبت به کیفیت مونتاژ و جنس متریال مورد استفاده در اتاق میرسد، باید گفت که وضعیت کیفی مونتاژ و متریال کابین جک جی ۴ نسبت به محصول ایران خودرو کمی بهتر است و احتمالاً میتواند رضایت بیشتری در مالک خودرو به وجود بیاورد.
از لحاظ میزان فضای اتاق هم باید گفت که جک جی ۴ در صندلیهای ردیف جلو محدودیت خاصی ندارد و در صندلیهای ردیف عقب نیز نسبت به ابعاد و اندازه اتاق خود در شرایط قابل قبولی به سر میبرد. به نحوی که اگر افراد با قد متعارف در صندلیهای ردیف عقب حضور پیدا کنند، احتمالاً از نظر فضای پا و سر خیلی محدودیت نخواهند داشت.

اما فاصله محوری دنا پلاس بزرگتر از جک جی ۴ است و از همین رو فضای پای بهتری در ردیف عقب ارائه میدهد. منتها تغییر فرم صندلیهای این خودرو نسبت به قبل باعث شده تا فضای راننده و همچنین فضای سر ردیف عقب کمی تنگ به نظر برسد و افراد بلندقد با را با مشکلاتی مواجه کند که قبلاً در سمند یا دنا معمولی دیده نمیشد.
گنجایش صندوق عقب برای بسیاری از خانوادهها کاملا اهمیت دارد و خوشبختانه هم دنا پلاس و هم جک جی ۴ از این نظر جزو برترین سدانهای موجود در بازار کشور محسوب میشوند. حجم صندوق عقب دنا پلاس برابر ۵۰۰ لیتر است و جک j4 نیز ظرفیت ۵۵۰ لیتری در صندوق بار خود ارائه میدهد که به طور رضایت بخشی میتواند احتیاجات مسافرتی یک خانواده ۵ نفره را برآورده سازد.
مقایسه امکانات و آپشن های جک J4 و دنا پلاس
اگرچه در هر دو خودرو امکانات قابل قبول برای یک ماشین اقتصادی امروزی یافت میشود اما مسلماً نباید انتظارات زیادی از دنا پلاس ساده و جک جی ۴ داشته باشید. مواردی مثل کروز کنترل، سنسور پارک عقب، ترمز ضد قفل ABS و EBD، دیلایت، چراغهای مهشکن جلو و عقب، دکمههای کنترلی روی فرمان، نمایشگر مالتی مدیای لمسی، کیسههای هوای جلو و آینههای جانبی با تنظیم برقی جزو امکانات مشترک میان جک جی ۴ و دنا پلاس معمولی به شمار میروند.

اما اختلافاتی هم میان نوع تجهیزات به کار رفته در این دو خودرو وجود دارد. در این بین دنا پلاس معمولی از امکانات رفاهی مهمی مثل سیستم تهویه اتوماتیک، تنظیم برقی ۸حالته صندلیهای جلو، دوربین عقب، آینههای تاشونده برقی و سانروف (سفارشی) سود میبرد که در فهرست آپشن های جک جی ۴ دیده نمیشوند. در طرف مقابل محصول کرمان موتور هم از امکانات ایمنی مثل سیستم کنترل پایداری و حسگر فشار باد تایرها و فرمان کمکی برقی برخوردار است که اثری از آنها در دنا پلاس ساده دیده نمیشود.
خودرو | جک J4 | دنا پلاس ساده |
کروز کنترل | دارد | دارد |
کنترل پایداری | از نیمه دوم ۱۴۰۱ | ندارد |
کنترل کشش | ندارد | ندارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
ترمز ABS | دارد | دارد |
ترمز EBD | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | ندارد |
فرمان برقی | دارد | ندارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد (سفارشی) | دارد |
دوربین عقب | ندارد | دارد |
کیسه هوا | دارد | دارد |
تهویه اتوماتیک | ندارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی های جلو | ندارد | دارد |
آینه تاشو برقی | ندارد | دارد |
تنظیم برقی آینه های جانبی | دارد | دارد |
سانروف | ندارد | دارد (سفارشی) |
نتیجهگیری ؛ دنا پلاس ساده بخریم یا جک J4؟
هدف ما از مقایسه جک j4 و دنا پلاس این بود که مشتریان بدانند ارزش خرید کدام یک از این دو خودرو بر حسب نیازها و معیارهای ایشان، بیشتر است. هم جک جی ۴ و هم دنا پلاس معمولی نقاط قوتی دارند که باعث میشود گزینههای مناسبی برای دستهای از مشتریان باشند. از جمله نقاط قوت جک جی ۴ میتوان به مواردی همچون دوام فنی بالاتر موتور خودرو، ایمنی بهتر به دلیل پلتفرم بهروزتر، برخورداری از سیستم کنترل پایداری و بهره بردن از گیربکس اتوماتیک اشاره کرد. خصوصاً اگر گیربکس اتوماتیک برای شما اولویت اصلی به حساب میآید، قطعاً انتخاب دیگری بین این دو خودرو نخواهید داشت.

اما در سمت دیگر میدان دنا پلاس به درد مشتریانی میخورد که از ماشین خود انتظار طراحی ظاهری کمی تهاجمیتر، کابین زیباتر، فضای پای ردیف عقب جادارتر و آپشنهای رفاهی متنوعتر دارند. ضمن آنکه قطعات و لوازم یدکی دنا پلاس با موتور EF7 تقریبا در اکثر لوازم یدکیهای سراسر کشور به راحتی پیدا میشود و این مورد خیال مالک دنا پلاس را بسیار راحتتر میکند. این در حالی است که معمولاً قطعات جک جی ۴ کمیابتر است و فرایند تهیه آن نسبت به دنا پلاس دشواری بیشتری به دنبال دارد.

همچنین گیربکسهای سیویتی نیز معمولاً دردسرهای خاص خود را دارند و اگر بیش از حد به آنها فشار وارد شود، خیلی زود به ایراداتی مثل خرابی تسمه، پولی و پمپ سی وی تی دچار میشوند. این در حالی است که گیربکس دستی ۵ دنده دنا پلاس در حالت عادی به این زودیها خراب نمیشود و دیسک و صفحه آن نیز با حداقل هزینه و بعد از طی مسافتهای بیشتر از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار کیلومتر قابل تعویض خواهد بود. اما هزینه تعمیر گیربکس سیویتی جک جی ۴ بسیار بیشتر از این حرفهاست و ممکن است فشار مالی قابل توجهی به مالک خودرو تحمیل کند.
قیمت بازار و کارخانه دنا پلاس و جک J4
دنا پلاس
قیمت بازار (۱۴۰۳/۰۱/۲۷) | ۸۵۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
قیمت کارخانه (۱۴۰۳/۰۱/۲۷) | ۳۴۹,۸۰۰,۰۰۰ تومان |
جک j4
قیمت بازار (۱۴۰۳/۰۱/۲۷) | ۹۱۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
قیمت کارخانه (۱۴۰۳/۰۱/۲۷) | ۷۷۹,۶۰۰,۰۰۰ تومان |
ویدیو تست و بررسی جک جی ۴
source
کلاس یوس
برچسب ها :ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0