آزادسازی واردات خودرو که پروسه آن از سال ۱۴۰۱ شروع شده بود، سال ۱۴۰۲ اجرایی شد و تعداد محدودی خودرو خارجی (چینی، ژاپنی، کرهای و اروپایی) به بازار ایران رسیدند. البته هر خودرویی امکان ورود به کشور را نداشت، چرا که به دلیل کمبود منابع ارزی، فقط ماشینهایی میتوانستند وارد شوند که زیر ۲۰ هزار یورو قیمت داشتند. هر چند بعدها این قانون برای جانبازان شکسته شد و ماشینهایی با قیمتهای تا ۴۰ هزار یورو هم ثبت سفارش شدند.
با وجود آزادسازی واردات، کاهش قیمتی در بازار مشاهده نشد، چرا که اول خودروهای خاصی امکان ثبت سفارش و ورود به بازار را داشتند، دوم نرخ ارز به محدوده ۶۵ هزار تومان رسید. در ضمن تعرفه واردات هم طوری نبود که فاصله قیمت خودروها در بازار مبدا با بازار ایران کم باشد، آنگونه که قیمت ماشینهای خارجی مدل ۲۰۲۳ در بازار ایران دو برابر ارزش آنها در کشورهای مبدا است.
ذکر این نکته ضروری است که ماشینهای با قیمت بالای ۳ میلیارد تومان، خودرو لوکس محسوب میشوند و مالکان باید ۱ درصد از ارزش ماشین را بهعنوان مالیات پرداخت کنند.
بستیون T77
مدل ۲۰۲۳ – ۲،۸۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
بستیون T77 یکی از اولین ماشینهایی است که در دور جدید واردات، در دسترس مشتریان ایرانی قرار گرفته است. این کراس اوور کامپکت محصول کمپانی FAW چین است و توسط بی ام کارز، زیرمجموعه بهمن موتور در ایران به فروش میرسد. پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو زیر کاپوت بستیون T77 حداکثر ۱۶۶ اسب بخار قدرت تولید میکند و یک گیربکس ۷ سرعته DCT این نیرو را به چرخهای جلو انتقال میدهد. بستیون T77 جوانپسند، اسپرت و خشن طراحی شده است و در کابین نیز نمای زیبا و ردهبالایی را پیش روی سرنشینان قرار میدهد.
جتا VS5
مدل ۲۰۲۳ – ۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
جتا VS5 یکی از سه محصول برند چینی است که توسط ماموت خودرو وارد بازار کشور شده است. اگرچه محصولهای جتا چینی به حساب میآیند، اما روی پلتفرم فولکس واگن آلمان ساخته شدهاند، همچنین موتور آن نیز محصول فولکس است. پیشرانه ۱.۴ لیتری توربو جتا VS5 حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار را دارد و با یک گیربکس اتوماتیک ۶ دنده به چرخهای جلو متصل است. همانطور که مشخصات فنی جتا VS5 محصول فولکس است، برای طراحی ظاهری این خودرو نیز از تولیدهای گروه خودروسازی VW بهره گرفته شده است. این کراساوور جمع و جور را میتوان نسخه فیس لیفت سئات آتکا دانست. جتا VS5 بهعنوان یک خودرو اقتصادی در بازار چین، کابین ساده و معمولی دارد.
چانگان CS55 پلاس
مدل ۲۰۲۳ – ۳،۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
چانگان CS55 پلاس سومین محصول خودروساز چینی است که سایپا در دسترس خریداران ایرانی گذاشته است. این خودرو مثل بیشتر ماشینهای چینی موجود در ایران از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو استفاده میکند. موتور CS55 میتواند حداکثر ۱۸۸ اسب بخار نیرو تولید کنید، با وجود این قدرت مناسب پیشرانه، مصرف سوخت این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر ۵.۹ لیتر است. یک گیربکس دوکلاچه ۷ سرعته نیرو و گشتاور تولیدی را به چرخهای جلو میفرستد. طراحی ظاهری و داخلی چانگان CS55 پلاس نشان از یک خودرو بهروز و جدید دارد.
فونیکس تیگو ۸ پرو مکس
تیپ IE – مدل ۱۴۰۳ – ۳،۱۶۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
تیپ IE – مدل ۱۴۰۲ – ۳،۰۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
اکسلنت – مدل ۱۴۰۲ – ۲،۹۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
فونیکس تیگو ۸ پرو مکس زمستان ۱۴۰۱ توسط مدیران خودرو معرفی شد تا کمبودهای مدل پرو را پوشش دهد. زیر کاپوت این خودرو یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژر قرار دارد که میتواند ۲۵۴ اسب بخار قدرت تولید کند. گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه نیروی موتور را به هر چهار چرخ منتقل میکند تا کراس اوور دو دیفرانسیل چری قابلیت آفرود سنگین را داشته باشد. تیگو ۸ پرو مکس جلوپنجره، مهشکن، چراغهای عقب و سراگزوزهای دوبل متفاوتی با مدل پرو دارد. این خودرو در دو تیپ اکسلنت و IE به بازار آمده است که در تیپ IE علاوه بر همه آپشنهایی که در تیگو ۸ پرو وجود داشت، میتوان از گرمکن فرمان، گرمکن صندلی عقب، دوربین ثبت وقایع و شیشههای جدید با عایق صوتی نیز استفاده کرد.
فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
مدل ۱۴۰۲ – ۳،۲۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس یکی از جدیدترین محصولات مدیران خودرو است که در بهار ۱۴۰۲ رونمایی و معرفی شد. همچنین این کراس اوور، اولین خودرو هیبریدی کمپانی ایرانی نیز به حساب میآید. پیشرانه پلاگین هیبرید تیگو ۸ پرو e پلاس ترکیبی از یک موتور ۱.۵ لیتری ۱۵۶ اسب بخاری و دو موتور برقی است و در مجموع ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن.متر گشتاور دارد. مصرف سوخت این خودرو در حالت هیبرید ۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. از نظر طراحی ظاهری و داخلی تفاوتی بین مدلهای پرو e پلاس و پرو مکس تیگو ۸ وجود ندارد.
هیوندای النترا
مدل ۲۰۲۳ – ۳،۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
هیوندای النترا برای ایرانیها نامی آشناست، چرا که نسل پنجم (مدلهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶) توسط اطلس خودرو و نسل ششم (مدل ۲۰۱۶) آن توسط کرمان موتور به بازار ایران رسیده بود و توانسته بود مشتریان را جذب خود کند. نسل هفتم هیوندای النترا در دور جدید واردات خودرو توسط شرکت KTL، زیرمجموعه کرمان موتور در دسترس مشتریان ایرانی قرار گرفت. البته برای اینکه قیمت النتراهای وارداتی از سقف ۲۰ هزار یورو بیشتر نشود، مدلهای لوآپشن و ردهپایین وارد شده است. هیوندای النترا ۲۰۲۳ به یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۲۸ اسب بخار و گشتاور ۱۵۸ نیوتن.متر و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجهز است. از نظر آپشنها و امکانات هم با یک فهرست خالی روبهرو هستیم، بهطوری که در کابین این خودرو نمایشگر مولتی مدیا و تهویه اتوماتیک و صندلیهای برقی وجود ندارد. با این حال، سدان کرهای طراحی ظاهری مدرن و بهروزی را ارائه میدهد.
نویسنده: میلاد قزللو
source
کلاس یوس