به گزارش صنعت ماشین،

 مهران سالاریه در نشست خبری افزود: آیین نامه ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو که در آن مشوق‌های خوبی برای اسقاط خودرو‌ها در نظر گرفته شده 28 اسفند پارسال ابلاغ شد که با طی روند اداری، این آیین نامه پنجم اردیبهشت امسال اجرایی و بر اساس آن پیش بینی می‌شود حداقل 200 هزار دستگاه و حداکثر 500 هزار دستگاه خودروی فرسوده، امسال اسقاط شود.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده گفت: در سال گذشته 72 هزار و 228 دستگاه خودرو اسقاط داشته‌ایم که در مقایسه با سال 1401 افزایش 228 درصدی نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه هشت درصد تصادفات جاده‌ای ناشی از خودرو‌های فرسوده است، اضافه کرد: هم اکنون ارزش یک گواهی اسقاط 35 میلیون تومان است، اما بر اساس آئین نامه اسقاط خودرو‌های فرسوده (آئین نامه جدید ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو) خودرو‌ها ارزش‌گذاری شد به عنوان مثال اگر خودرو 20 تا 25 سال سن داشته باشد 3 گواهی می‌گیرد؛ بنابراین انگیزه دارندگان خودرو‌های فرسوده برای نوسازی خودرو افزایش می‌یابد.

وی افزود: قیمت گواهی اسقاط 35 میلیون تومان است، اما نرخ آن توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود و ممکن است که تغییر کند.

سالاریه تصریح کرد: میزان صرفه جویی سوخت بابت 72 هزار و 228 خودرو اسقاط شده در سال 1402 حدود 666 میلیون لیتر بوده است و بیش از 152 میلیون دلار صرفه جویی در پرداخت یارانه سوخت توسط دولت انجام شده است و 8 درصد معادل 900 نفر کاهش کشته سالانه تصادفات رانندگی را در مقایسه با سال 1401 شاهد بودیم.

وی همچنین گفت: در سال گذشته مجوز شماره‌گذاری یک میلیون و 400 هزار دستگاه صادر شده که از این تعداد 15 هزار و 678 دستگاه مجوز برای خودرو‌های وارداتی است. از 15 هزار و 678 مجوز خودرو‌های وارداتی هم تعداد هشت هزار مجوز به واردات رسمی، پنج هزار و 739 به خودرو‌های بند ث ماده 30 قانون احکام دائمی، 854 مجوز برای مزایده فراجا و بقیه مجوز‌ها برای سایر خودرو‌های وارداتی اختصاص یافت.

وی در مورد واردات خودرو گفت: برای اخذ گواهی اسقاط از خودرو‌های وارداتی، میزان ارزبری و رتبه انرژی آنها ملاک قرار گرفته است؛ به عنوان مثال اگر قیمت خودرو تا 15 هزار یورو و رتبه انرژی آن بالاترین سطح باشد یک گواهی و اگر قیمت خودرو بالاتر از 15 هزار یورو و سطح رتبه انرژی نیز پایین‌تر باشد 3.5 گواهی اسقاط نیاز است.

سالاریه ادامه داد: همچنین اگر خودرو‌های کارکرده تجاری تا 2 سال ساخت باشد 25 درصد و اگر تا 5 سال ساخت باشد 50 درصد به گواهی‌ها افزوده می‌شود.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل ادامه داد: در سال گذشته، براساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی به نوسازی کمباین‌های فرسوده نیز اقدام کردیم. البته دستورالعمل آن تدوین و قرار شد به صورت آزمایشی نوسازی 48 دستگاه در 5 استان کشور انجام شود.

سالاریه همچنین گفت: آیین‌نامه اجرایی ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو یکی از پیشرفته‌ترین آیین‌نامه‌ها در 18 سال گذشته است که در آن به اقدامات سلبی (منع تردد خودرو‌های فرسوده در کلان‌شهر و عدم امکان تعویض پلاک به پلاک کلان‌شهرها) و موارد تشویقی از جمله پرداخت تسهیلات و اختصاص سهمیه 20 درصدی از تولید خودروسازان به دارندگان خودرو‌های فرسوده، افزایش یارانه دولتی و سایر موارد توجه شده است.

سالاریه افزود: رویکرد واردات و برقی‌سازی خودرو‌ها از سال گذشته شتاب گرفته است که رویکرد‌های این موضوع در آیین‌نامه دیده شده و مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های امسال گفت: در سه سال اول این آیین‌نامه مخصوص کلان‌شهر‌ها دیده شده است و شامل اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت می‌شود و در سال‌های آینده خودرو‌های شخصی را نیز شامل خواهد شد.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده با اشاره به اینکه از 35 میلیون خودروی در حال تردد، مجموع خودرو‌های فرسوده کشور 13 میلیون و 51 دستگاه است گفت: از این تعداد 11 میلیون و 200 هزار موتورسیکلت، یک میلیون و 300 دستگاه سواری و 190 هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم.

وی ابراز کرد: میزان آلایندگی موتورسیکلت فرسوده نسبت به خودروی فرسوده 14 برابر است و این امر منجر به برنامه‌ریزی بیشتر است.

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir