به گزارش صنعت ماشین،

 یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، تذکر علی‌اصغر قائمی؛ عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره پلاک‌گذاری نشدن تاکسی‌های برقی بود.

وی خطاب به شهردار تهران گفت: در آذرماه سال گذشته از 88 خودرو آریزو برقی که رنگ‌های مختلفی داشت در حضور شهردار تهران و وزیر صمت رونمایی شد، در دی‌ماه سال گذشته نیز در محل سازمان تاکسیرانی از 198 خودروی جک برقی که رنگ سیاه داشتند، رونمایی شد و نکته قابل توجه این است که این خودروها یا پلاک نداشتند و یا پلاکشان شخصی بود و پلاک تاکسی نداشتند.

قائمی تصریح کرد: حتی یک خودروی برقی هم موفق به دریافت پلاک تاکسی نشده و همچنان یارانه دولتی از محل ماده 12 و شورای اقتصاد تعیین تکلیف نشده است و فقط وعده ورود خودرو برقی داده شده است و هنوز شواهد و گزارشی از عملکرد اجرایی این مصوبه مشخص نیست.

این در حالی است که شادی مالکی؛ سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران پیش از این در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرده بود که این سازمان در انتظار پلاک‌گذاری توسط پلیس است و به محض انجام این امر، ورود تاکسی‌ها به خطوط تعیین شده آغاز می‌شود.

وی در گفت‌وگوی دیگری نیز اعلام کرد: خودروهای برقی دو شرکت کرمان موتور و آرین پلاک ملی را گرفتند و منتظر دریافت پلاک تاکسی هستند؛ پلاک‌گذاری تاکسی‌های برقی در انتظار نامه شورای عالی ترافیک است تا به پلیس راهور ارسال شود.

مالکی تصریح کرد: طی دو هفته آینده وضعیت پلاک گذاری تاکسی‌های برقی تعیین تکلیف می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره رنگ تاکسی‌ها که بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک «فیروزه‌ای» تعیین شده است، نیز گفت: رنگ تاکسی‌های برقی طبق مصوبه شورای عالی ترافیک آبی فیروزه ای است و باتوجه به اینکه پروژه برقی سازی جدید است و خودروهایی که در گام های اول وارد کشور شدند مشکی و سفید هستند؛ مقرر شد تا این خودروها از طریق نصب برچسب های آبی فیروزه‌ای اجازه تردد در شهر را بگیرند.

مالکی با بیان اینکه ثبت سفارش‌های بعدی به رنگ آبی فیروزه ای خواهد بود، خاطرنشان کرد: فراخوان خودروهای برقی تا پایان هفته جاری منتشر می‌شود و وارد مرحله واگذاری به رانندگان خواهیم شد. در این فرایند تسهیلاتی را شهرداری تهران و تسهیلاتی را خودروساز ارائه می‌کند که امیدواریم که با استقبال رانندگان مواجه شود.

سرپرست سازمان تاکسیرانی درباره خدمات پس از فروش خودروهای برقی هم عنوان کرد: تمام خودروسازهای داخلی که اقدام به واردات این خودروها کرده اند خدمات پس از فروش را ارائه می دهند. به طوری که کرمان موتور تعمیرگاه خدمات پس از فروشش را در هفته آینده راه اندازی و افتتاح خواهد کرد. باتوجه به اینکه این خودروها در گام های بعدی توسط این شرکت ها داخلی سازی می شوند، هر شرکت موظف به خدمات پس از فروش خواهد بود.

وی با اشاره به موضوع تعهدات وزارت کشور برای ورود ون‌های تازه نفس به سیستم حمل و نقل عمومی گفت: وزارت کشور از محل 640 ونی که قرار بود به ما تحویل بدهد، 192 ون را تحویل داده که 40 ون پلاک گذاری نشده است. علت تاخیر وزارت کشور این است که این نهاد در انتظار الحاقیه‌ای است که با ایران خودرو بسته شود و به دنبال آن به بقیه تعهدات خود عمل کند که شهرداری به طور مستمر پیگیر موضوع است.

مالکی همچنین درباره روند به‌کارگیری این خودروها نیز اعلام کرده بود که از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 1400 پرونده تسهیلات خودرو تکمیل شده است اما هنوز همه خودروها به دست راننده‌ها نرسیده است بنابراین با توجه به محدودیت‌های موجود از جمله تعیین یک نوع خودروی سواری مناسب برای استفاده به‌عنوان تاکسی، امکان نوسازی ناوگان تنها با یک برند خودرو امکان‌پذیر نیست.

 خودروهای برقی که مجوزهایشان از وزارت کشور اخذ می‌شود و به‌عنوان تاکسی فعالیت خود را آغاز می‌کنند، می‌توانند گزینه مناسبی برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده تهران باشند.

رانندگان تاکسی می‌توانند در قالب اجاره به‌شرط تملیک یا مدل‌های مختلف مشارکتی که سازوکار آن به‌زودی فراهم می‌شود، از خودروهای برقی بهره‌مند شوند و با توجه به حمایت‌های دولت، ان‌شاءالله شرایط به‌گونه‌ای ایجاد خواهند شد که راننده‌ها بتوانند خودروی برقی را جایگزین تاکسی فرسوده خود کنند.

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir