پس از نیم قرن ساخت خودروهای درونسوز، اکنون رنجرور هم به نصب پیشرانه برقی در محصولات خود تمایل پیدا کرده است. البته این شرکت فعلا به تولید مدلهای درونسوز ادامه خواهد داد.
به تازگی تصاویری از نمونه آزمایشی رنجرور برقی منتشر شده است، که این خودرو را بدون هیچ پوشش استتاری نمایش میدهد. البته ظاهرا چیزی هم برای پنهان کردن وجود ندارد، چر اکه این خودرو کاملا به همتای درونسوز شبیه است. البته مرسدس G کلاس برقی که بهزودی در نمایشگاه خودرو پکن 2024 رونمایی میشود نیز کاملا به همتای درونسوز شباهت دارد.
نمونه آزمایشی رنجرور برقی در مدار شمالگان و در دمای 40 درجه زیر صفر مورد بررسی قرار گرفته است. البته این خودرو، دمای 50 درجه بیابانهای خاورمیانه را هم تجربه کرده است.
شرکت سازنده از رنجرور برقی به عنوان ساکتترین و بهینهترین مدل این خودرو یاد کرده، که حالا به سیستم کنترل کشش جدید هم مجهز شده است. در مقایسه با سامانه کنترل کشش برپایه ABS، سخت افزار جدید موجود در رنجرور برقی میتواند لغزش در هریک از چرخها را مدیریت کند. واکنش این سامانه برای تقسیم مناسب گشتاور از 100 میلیثانیه به یک میلیثانیه کاهش یافته است. با برخی تغییرات نرمافزاری، از دخالت اضافه ABS در مسیرهای لغزنده پیشگیری میشود تا آسایش سرنشینان افزایش یابد.
شرکت هندی تاتاموتورز به عنوان مالک رنجرور، فعلا از اعلام مشخصات فنی رنجرور برقی خودداری نموده است، ولی انتظار داریم که خروجی این مدل از 523 اسببخار مربوط به پیشرانه درونسوز 4 لیتری V8 بیشتر باشد. احتمال دارد که این خودرو حتی نسبت به رنجرور SV با 606 اسببخار هم قدرت بیشتری در اختیار داشته باشد.
فارغ از میزان خروجی، اطمینان داریم که این خودرو به دو پیشرانه و در نتیجه سامانه چهار چرخ محرک مجهز شده است. توجه داشته باشید که رقیب مهم این خودرو یعنی G کلاس برقی با نام رسمی «G580 with EQ Technology» به چهار پیشرانه مجهز شده است.
رنجرور برقی براساس پلتفرم ماژولار MLA با ساختار 800 ولتی شکل گرفته است و از شارژ سریع پشتیبانی میکند. نکته جالب اینکه همچون دیفندر، رنجرور برقی هم میتواند در عمق 85 سانتیمتری آب حرکت کند.
رنجرور برقی پس از جگوار آی-پیس، دومین خودروی برقی جگوار لندرور به شمار میآید. جگوار آی-پیس از سال 2018 تاکنون توسط مگنا اشتایر در اتریش مونتاژ میشود اما رنجرور برقی در بریتانیا تولید خواهد شد.
جگوار لندرور قصد دارد از سال 2036 فقط به ساخت خودروهای برقی بپردازد. حذف مدلهای درونسوز از محصولات جگوار آغاز خواهد شد. عرضه رنجرور برقی را میتوان یک گام مهم برای دستیابی به این هدف دانست.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source
کلاس یوس