منتشر شده در 06 اردیبهشت 1403 ساعت 14:00
عکاس
علیرضا پاداش
X22 پرو دندهای و پژو ۲۰۷ اتوماتیک دو خودرو در یک رده قیمت بازار امروز هستند و ما در این مطلب به مقایسه آن ها می پردازیم.
خودروهای چینی بعد از ورود به ایران انصافا تنوع خوبی به بازار محدود و انحصاری کشور وارد کردند و علیرغم تمام انتقاداتی که به آنها میشود، توانستند فروش قابل قبولی را بین مشتریان ایرانی به ثبت برسانند. یکی از این محصولات که خیلی خوب در کشورمان فروش داشته است، ام وی ام X22 بود که به عنوان نسخه کراس اوور هاچبک ۳۱۵ به بازارهای جهانی راه پیدا کرد. از سوی دیگر محبوبترین هاچبک اقتصادی حال حاضر بازار ایران یعنی پژو ۲۰۷ نیز در ایران بسیار محبوب است و به دلیل نبود رقبای مطرح وارداتی، کماکان مشتریان پروپاقرصی را دور خود جمع کرده است.
یکی از جدیدترین نسخههای X22 یعنی مدل پرو دندهای در حال حاضر در محدوده قیمتی مشابه با پژو ۲۰۷ اتوماتیک قرار دارد. از همین رو سوالی برای مشتریان پیش میآید که آیا بهتر است طبق سنتهای گذشته پیش برویم و پژو ۲۰۷ اتوماتیک بخریم یا دل را به دریا بزنیم و یک ماشین چینی با طراحی جدیدتر و بدنه کراساوور را خریداری کنیم.
مقایسه X22 پرو دندهای با ۲۰۷ اتوماتیک میتواند به تمامی سوالات شما در مورد خرید این دو خودرو و نقاط ضعف و قوت آنها نسبت به یکدیگر پاسخ دهد.
درباره ام وی ام X22 پرو و پژو ۲۰۷ اتوماتیک
ام وی ام ایکس۲۲ پرو نسخه فیسلیفت X22 اکسلنت است که در اوایل سال ۱۴۰۱ از سوی مدیران خودرو به بازار آمد. اصولاً خانواده X22 که در بازارهای جهانی با نام تیگو ۲ نیز شناخته میشوند، بر اساس مدل هاچبک ام وی ام ۳۱۵ ساخته شدهاند. ام وی ام X22 پرو ابتدا با موتور توربوشارژ سه سیلندر و گیربکس اتوماتیک به ایران آمد، اما حدود یک سال بعد یعنی در اواسط سال ۱۴۰۲ مدل دندهای این خودرو با همان موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی مدلهای قبلی پا به عرصه گذاشت.
پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز در اواسط دهه ۹۰ شمسی در ایران عرضه شد و تا سال ۱۴۰۰ روی خط تولید ماند. بعد از آن نیز با موتور بهروز شده TU5 Plus و گیربکس ۶ دنده چینی به مشتریان عرضه میشود.
مقایسه فنی X22 پرو دندهای و پژو ۲۰۷ اتوماتیک
وجود موتور توربوشارژ روی خودروهایی که قرار است اقتصادی باشند و مالکان نهچندان ثروتمند خود را خیلی اذیت نکنند، گزینهای عاقلانه به حساب نمیآید. خصوصاً در بازار ایران و دورهای که قیمت لوازم یدکی و تعمیرات خودروها، به ویژه محصولات چینی، بسیار گران تمام میشود، وجود موتور توربوشارژ روی X22 پرو خیلی نقطه قوت خاصی به شمار نمیرود. از همین رو شرکت مدیران خودرو در یک فرایند عاقلانه تصمیم گرفت تا گیربکس سه سیلندر توربوشارژ را برای X22 پرو دندهای کنار بگذارد و همان موتور چهار سیلندر X22 اسپرت اکسلنت را با گیربکس دندهای برای این محصول کراس اوور کوچک ارائه دهد. این کار باعث شده تا هم استهلاک و هزینههای نگهداری X22 پرو دندهای در طول زمان بسیار پایینتر بیاید و هم به دلیل حضور گسترده X22 اکسلنت در بازار، لوازم و قطعات یدکی آن نیز با سهولت بیشتری در اختیار مشتری قرار بگیرد.
پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم تا سال ۱۴۰۰ با موتور TU5 معمولی به بازار عرضه میشد و گیربکس آن از نوع ۴ سرعته اتوماتیک AL4 بود. اما از مدل ۱۴۰۱ به این طرف این خودرو با موتور اصلاح شده TU5 Plus و گیربکس چینی ۶ سرعته اتوماتیک به بازار فرستاده شد. استفاده از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تاثیر مطلوبی روی ویژگیهای حرکتی پژو ۲۰۷ اتوماتیک گذاشته و شتاب بهتر به اضافه هماهنگی بالاتر بین موتور و گیربکس این خودرو به وجود آورده است. نکته اینجاست که جعبه دندههای جدید ۲۰۷ اتوماتیک نیز توسط دو شرکت چینی تأمین میشود که نمونههای ساخت کمپانی DAE کیفیت و دوام بهتری ارائه میدهند.
قدرت موتور هر دو خودرو تقریباً در یک رنج قرار میگیرد. در این راستا پیشرانه X22 پرو دندهای از نوع ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی بوده و قدرتی برابر ۱۱۶ اسب بخار به اضافه ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس ۵ دنده دستی منتقل میکند. موتور TU5P پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز قادر است توانی برابر با ۱۱۳ اسب بخار به اضافه ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور را به جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک سنتی مجهز به مبدل گشتاور تحویل دهد.
در هر دو خودرو به دلیل تطابق با استانداردهای جدید و کالیبراسیون یورو ۵ مقداری تاخیر پدال گاز احساس میشود، اما خیلی آزاردهنده نیست. کیفیت سواری پژو ۲۰۷ کمی نرمتر از حریف است و به ویژه در صندلیهای ردیف عقب، وضعیت X22 پرو میتواند کمی آزاردهنده باشد.
هندلینگ و پایداری هر دو خودرو در سرعتهای بالا چندان قابل دفاع نیست و باید در عبور از پیچها از هرگونه مانوردهی ناگهانی و ورود و خروج پرسرعت به مسیرهای منحنی شکل، اجتناب کرد. میانگین مصرف سوخت X22 پرو دندهای حدود ۷.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است، اما پژو ۲۰۷ به دلیل استفاده از گیربکس اتوماتیک، مصرفی بیشتر در حدود ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت.
خودرو | ام وی ام ایکس ۲۲ پرو دنده ای | پژو ۲۰۷ اتوماتیک |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۶ لیتر |
توان خروجی | ۱۱۶ اسب بخار – ۱۴۳ نیوتن متر | ۱۱۳ اسب بخار – ۱۴۴ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ دنده دستی | اتوماتیک ۶ سرعته AT |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | – ثانیه | ۱۲.۶ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۱ لیتردر۱۰۰کیلومتر | ۷.۴ لیتردر۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۷۰ کیلومتربرساعت | ۱۹۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۲۳۹ کیلوگرم | ۱۰۹۶ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۰ لیتر | ۵۰ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۵۷۰-۱۷۶۰-۴۲۰۰ میلیمتر | ۱۴۶۸-۱۶۸۰-۳۹۰۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۵۵۵ میلیمتر | ۲۴۴۳ میلیمتر |
حجم صندوق | ۴۲۰ لیتر | ۲۴۵ لیتر |
مقایسه کابین و طراحی داخلی
فضای داخلی ام وی ام X22 پرو اصولاً زیبا و متقارن نیست و به همین دلیل نیز شاید در نظر بعضی از مشتریان جذابیت زیادی نداشته باشد. این در حالی است که طرح داشبورد و فضای داخلی پژو ۲۰۷ نیز در حال حاضر کاملاً قدیمی شده و فرم ساده آن دیگر نمیتواند حس و حال لذتبخشی را در کاربران به وجود آورد. بنابراین با توجه به جدیدتر بودن نوع طراحی داخل کابین ام وی ام X22 پرو، احتمالا سرنشینان ارتباط قویتری با فضای داخلی محصول مدیران خودرو برقرار خواهند کرد.
در مورد متریال استفاده شده در کابینها نیز باید گفت که پلاستیک خشک در هر دو اتاق به طور عمده استفاده شده، اما به نظر میرسد سطح کیفی کابین X22 پرو نسبت به حریف کمی بالاتر باشد و اسباب رضایت بیشتری را در مشتری فراهم کند.
فضای داخل کابین، به ویژه صندلیهای ردیف عقب، در هر دو خودرو خیلی زیاد نیست. با این حال ام وی ام X22 پرو میتواند فضای به نسبت راحتتری را برای سرنشینان خود فراهم کند. در نقطه مقابل صندلیهای ردیف عقب پژو ۲۰۷ کاملا تنگ هستند و حتی افراد کوچک جثه نیز با محدودیت فضای پا و یا سر روبرو خواهند شد.
از فضای داخل کابین که بگذریم به صندوق عقب میرسیم. ظرفیت صندوق عقب X22 پرو به مراتب جادارتر از پژو ۲۰۷ اتوماتیک است؛ چراکه پشت صندلیهای ردیف دوم X22 پرو فضایی در حد ۴۲۰ لیتر وجود دارد که به خوبی میتواند لوازم مسافرتی ۴ تا ۵ نفر را در خود جا دهد. اما صندوق عقب پژو ۲۰۷ تنها معادل ۲۴۵ لیتر گنجایش ارائه میدهد و بسیار کوچکتر است.
مقایسه امکانات و آپشنها X22 پرو دندهای و پژو ۲۰۷ اتوماتیک
امکانات ام وی ام X22 پرو دندهای در مقایسه با پژو ۲۰۷ اتوماتیک چندان متنوع نیست، اما در مواردی مثل بهرهمندی از سانروف، گرمکن صندلی جلو و اتولایت نسبت به محصول ایران خودرو برتری دارد.
در عوض پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و پنل سقف شیشهای پانوراما در برخی نسخههای خود است که در حریف وجود ندارد.
خودرو | ام وی ام X22 PRO دنده ای | پژو ۲۰۷ اتوماتیک (TU5P) |
کروز کنترل | دارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد (از نیمه دوم ۱۴۰۲) |
کنترل کشش | دارد | دارد (از نیمه دوم ۱۴۰۲) |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
فشار باد تایرها | دارد | دارد (از نیمه دوم ۱۴۰۲) |
ترمز ABS | دارد | دارد |
ترمز EBD | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | ندارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
کیسه هوا | دارد( دو عدد جلو) | دارد (دو عدد جلو) |
تهویه اتوماتیک | ندارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی های جلو | ندارد | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | دارد | ندارد |
آینه تاشو برقی | دارد | ندارد |
تنظیم برقی آینه های جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | ندارد |
قیمت بازار و کارخانه X22 پرو دندهای و ۲۰۷ اتوماتیک
ام وی ام X22 پرو دندهای
قیمت بازار (۱۴۰۳/۰۲/۰۶) | ۹۷۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
قیمت کارخانه (۱۴۰۳/۰۲/۰۶) | ۷۱۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک – ارتقا یافته
قیمت بازار (۱۴۰۳/۰۲/۰۶) | ۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
قیمت کارخانه (۱۴۰۳/۰۲/۰۶) | بدون قیمت تومان |
نتیجهگیری: X22 پرو دندهای ارزندهتر است یا ۲۰۷ اتوماتیک؟
مقایسه ایکس ۲۲ پرو دندهای با پژو ۲۰۷ اتوماتیک به پایان رسید و به طور خلاصه باید گفت هر یک از این دو خودرو دارای نقاط قوت و ضعف مختص به خود است که خرید یا عدم خرید آنها را برای دستههای مختلف مشتریان توجیه میکند. در این راستا باید اشاره کنیم افرادی که به دنبال خودروی جادارتر، با طراحی ظاهری نسبتاً امروزی، فرم بدنه کراساوور و امکانات متنوعتر هستند، میتوانند ام وی ام X22 پرو دندهای را به جای ۲۰۷ اتوماتیک خریداری کنند.
البته باید به یاد داشته باشند که در این صورت قید جعبه دنده اتوماتیک را زده و مجبورند خستگیهای ناشی از کلاچگیریهای متعدد در طول شهر و یا مسافرتهای جادهای را بپذیرند. ضمن آنکه در صورت خرابی یا تصادف، هزینه تعمیر این خودرو بسیار بیشتر از پژو ۲۰۷ خواهد بود.
اما پژو ۲۰۷ اتوماتیک برای افرادی مناسب است که خانواده پرجمعیتی ندارند، از ردیف عقب زیاد استفاده نمیکنند و گیربکس اتوماتیک برای آنها اهمیت زیادی دارد. هزینه نگهداری پژو ۲۰۷ نیز به دلیل قیمت پایینتر لوازم یدکی و قطعات آن، بسیار کمتر از محصولات چینی نظیر ام وی ام X22 پرو خواهد بود.
تست و بررسی X22 پرو MT
ویدیو معرفی پژو ۲۰۷ اتوماتیک
source
کلاس یوس