بازار خودرو در چند سال اخیر به یک بازار ملتهب با نوسانهای بسیار تبدیل شده است. تقریبا هر اتفاقی از رویدادهای سیاسی گرفته تا تصمیمهای اقتصادی قیمت خودرو در بازار آزاد را تغییر میدهد. تقریبا از زمان لغو برجام و ممنوعیت واردات خودرو با برگزاری قرعهکشیها، پای واسطهها به بازار خودرو باز شد. تا خودرو هم روزهای چند نرخی بودن را تجربه کند.
بارها راهکارهای مختلفی از سوی مسئولان اندیشیده شد اما پس از مدتی از یادها رفت. اواخر سال ۱۴۰۰، رئیس جمهوری ۸ فرمان را برای سامان دادن به وضعیت صنعت خودرو صادر کرد. پس از آن وزارت صمت با روشهای مختلف تلاش کرد این فرمانها را اجرایی کند. راهاندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو و آزادسازی واردات خودرو از جمله همین اقدامات بود.
تحلیل قیمت بازار خودرو (فروردین)
سال ۱۴۰۳ در میانههای ماه مبارک رمضان آغاز شد. بازار خودرو به صورت معمول در ماه رمضان با کمی افت قیمت روبهرو میشود و حداقل ثبات را تجربه میکند. اما از سوی دیگر معمولا در روزهای ابتدایی سال، به علت تعطیلی بازار و افزایش تقاضا، نرخ ارز کمی بالا میرود.
روزهای ابتدایی سال طبق انتظار پیش رفت اما با افزایش تقاضا، تنش در خاورمیانه و اخبار نگرانکننده سیاسی، قیمت خودرو یکباره در ۲ – ۳ روز رشد شدیدی را تجربه کرد و حتی برخی خودروها پیک قیمتی قبلی خود در سال ۱۴۰۲ را دوباره لمس کردند.
این روند ادامه داشت اما در اواخر ماه، برای مدتی کوتاه، بازار رویه اصلاح قیمت را در پیش گرفت تا دوباره آماده صعود و فتح سقفهای قبلی باشد.
تحلیل قیمت خودرو صفر (فروردین)
قیمت خودرو صفر در ابتدای فروردینماه ۱۴۰۳، به صورت کاملا واضح، صعودی بود. تمام خودروهای داخلی و وارداتی افزایش چندین درصدی (بین ۲ تا ۸ درصد) را تجربه کردند اما بعد از برخورد به سطوح مقاومتی و کاهش نرخ ارز، قیمت خودروها نیز نزولی شدند و بین ۱ تا ۵ درصد کاهش یافتند. به صورت کلی قیمت خودروهای صفر در انتهای فروردینماه از ابتدای آن بیشتر بود.
تحلیل قیمت خودرو کارکرده (فروردین)
خودروهای کارکرده، بیشترین تاثیر را از تعطیلی بازار میگیرند. بنابراین طبیعی بود که قیمت این دسته از خودروها از قیمت خودروهای صفر عقب بماند. اما در نهایت اختلاف قیمت به وجود آمده جبران شد و حتی در برخی روزها، شیب تغییر و افزایش قیمت خودرو کارکرده از صفر همان مدل، تندتر بود.
پیش بینی بازار اردیبهشت
تقریبا بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند نرخ ارز در سال ۱۴۰۳ افزایش خواهد یافت. البته برای این اتفاق چندین عامل اساسی دخیل هستند. اما کارشناسان با توجه به رفتار بازار معتقدند به هر حال شاهد نوسانات هیجانی و صعود و سقوط شدید نرخ ارز و به دنبال آن خودرو خواهیم بود. با توجه تنشهای سیاسی منطقه، احتمالا اخبار نیز به نوسانهای احتمالی دامن خواهد زد.
از سوی دیگر ایران خودرو با اتمام ماه رمضان ناگهان قیمت برخی خودروهای خود مانند پژو پارس را افزایش داد. سایپا نیز آماده بالا بردن قیمت محصولات خود برای سال جدید است و احتمالا در ادامه، دومینو افزایش قیمت محصولات دیگر خودروسازان نیز رخ خواهد داد. بنابراین لاجرم باید منتظر رشد قیمت تمامی خودروهای صفر و کارکرده در بازار باشیم.
تحلیل کلی بازار خودرو در سال ۱۴۰۲
بزرگترین مشکلی که خودروسازان در سال ۱۴۰۱ با آن مواجه بودند، مسئله تامین نقدینگی بود. این موضوع ارتباط مستقیمی با سیاست قیمتگذاری دستوری داشت و افزایش قیمت در آخرین ماههای سال ۱۴۰۱، باعث فروپاشی و سقوط یکباره قیمت خودرو در ماههای ابتدایی سال ۱۴۰۲ شد.
از همان ابتدای سال بازار خودرو منتظر واردات ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو خارجی بود. از سوی دیگر تمام شرکتهای داخلی، وعده دادند که عرضه خودرو را بالا خواهند برد و عرضه از تقاضا بالاتر خواهد رفت. در کنار این موارد، حباب قیمت خودروها که در ابتدای سال ایجاد شده بود هم ترکید. با ثبات نرخ ارز در اوایل سال ۱۴۰۲، بازارهای اقتصادی سودآور مثل مسکن و طلا نیز وارد دوره رکود شدند. این موضوعات دست به دست هم دادند تا قیمت خودرو در ماههای ابتدایی و میانی سال ۱۴۰۲، کاهش یابد و در برخی مواقع نیز ثابت بماند.
بازار ارز و خودرو در سالهای اخیر تبدیل به بازارهای موازی شدهاند و طبیعی است در چنین شرایطی، تنش در یکی از بازارها، دیگری را نیز دچار تغییر کند. تا اوایل آبانماه ۱۴۰۲، نرخ دلار در کانال ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان نوسان داشت و همین موضوع مانند سدی محکم، مقابل افزایش قیمت خودرو قد علم کرده بود و اجازه افزایشی شدن را در این بازار نمیداد.
روزها و روزها قیمت خودرو تقریبا بدون تغییر ماند اما از اوایل آبانماه با افزایش اخبار منفی سیاسی منطقه، جنگ در غزه، عدم واردات خودرو و افزایش مقطعی دلار، رشد قیمت خودرو در بازار آغاز شد تا در دیماه و اوایل بهمنماه به پیک قیمتی رسیدیم.
در ماه بهمن، بر خلاف روال تمام سالهای قبل، به علت افزایش قیمت شدید در دیماه و نبود خریدار، بازار از خریدار خالی شد و این روند در اسفندماه تا پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی ادامه یافت. اما با توجه به واردات نصفه نیمه خودرو و گذر از انتخابات، روند افزایشی دوباره شروع شد.
اما در سال ۱۴۰۲، اتفاق قابل توجهی افتاد و با وجود کاهش نرخ دلار، قیمت خودرو بالا رفت. کارشناسان معتقدند کاهش عرضه خودرو دلیل این اتفاق غیرطبیعی بازار بود. طبق آماری که چندی پیش منتشر شد، فروش خودروسازان در دیماه نسبت به ماه گذشته خود، یعنی آذرماه، ۱۱ درصد کاهش یافته بود. به همین دلیل بازار فاز صعودی خود را پس از شوک ارزی حفظ کرد.
قیمت خودرو صفر و کارکرده در سال ۱۴۰۲
با نگاه کلی و در مقیاس بزرگ به سال ۱۴۰۲، مشاهده میکنیم در این بازه، بهجز خودروهای وارداتی و خودروهای جدیدی که در این سال معرفی شدند، نرخ تمام خودروها با تمام نوسانهای موجود، نزدیک به قیمتهای سال ۱۴۰۱ بود.
البته قیمت برخی مدلها تفاوت مشهودی داشتند. مدلهایی مثل پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا و خودروهای دیگری که تولید آنها از سال ۱۴۰۱ متوقف شده، جهش قیمت بسیاری داشتند.
از سوی دیگر بیشتر خودروسازان داخلی نیز در سال ۱۴۰۲ ملزم به عرضه خودروها با استانداردهای ۸۵گانه جدید شدند و در نیمه دوم سال بسیاری از ماشین های صفر، دو قیمت داشتند و حتی در برخی از مدلهای ایران خودرو مثل پژو ۲۰۷، تعداد مدلهای صفر به ۳ یا ۴ عدد رسیده بود.
گرچه قیمت اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی ثابت بود اما نرخ خودروهای وارداتی افزایش یافت. این رشد در خودروهای وارداتی کره ای و خودروهای وارداتی ژاپنی کاملا قابل لمس بود. البته واردات خودرو در این مورد بیاثر نبود چون سری جدید ماشینهای هیوندای و کیا از ابتدای ورود، قیمت بسیار بالایی داشتند. بهعنوان مثال، النترا ۲۰۲۳ هنگام عرضه و ترخیص از گمرک حدود ۴ تا ۴.۵ میلیارد تومان بود که بعد از چند ماه قیمتش شکسته شد و اواخر اسفند حدود ۳ میلیارد خرید و فروش میشد، یعنی پایینتر از قیمت خودرو صفر النترای مدل ۲۰۱۸.
پیش بینی بازار خودرو در سال ۱۴۰۳
کارشناسان چندین سناریو را برای سال ۱۴۰۳ پیشبینی کردهاند که برایند همه آنها احتمال افزایش قیمت خودرو است.
اولین سناریو که کمترین احتمال را دارد، کاهش یا ثبات نرخ دلار در سال ۱۴۰۳ و ادامه عرضه قطرهچکانی است. در این حالت قیمت خودرو یا ثابت میماند یا کاهش میباید و با هر بار افزایش قیمت کارخانهای، نرخ خودرو رشد میکند.
در دومین سناریو که بسیار محتمل است، شاهد رشد نرخ قیمت دلار و افزایش قیمت کارخانهای خودرو خواهیم بود. این موضوع باعث میشود مجالی برای کاهش یا ثبات در بازار خودرو وجود نداشته باشد. البته با توجه به میزان آپشن و مشخصات فنی خودروهای وارداتی جدید (که باید زیر ۲۰ هزار دلار باشند) ترجیح بازار این خواهد بود که خودروهای وارداتی مدل ۲۰۱۸ کماکان گرانتر از نسخههای ۲۰۲۳ باشند و به همان میزان هر دو باهم افزایش پیدا کنند.
با آسانتر شدن روند واردات ماشین و بالا رفتن قیمتهای کارخانهای ایران خودرو و سایپا، اولین چراغ خطر برای خودروهای مونتاژی بازار روشن خواهد شد چون برخی از خودروهای مونتاژی مانند لاماری و فیدلیتی هنوز افزایش آنچنانی در قیمت کارخانهای خود ندادهاند و مجوز افزایش قیمت آنها نیز توسط دولت صادر نمیشود. پس تنها راه آنها برای گرانتر کردن قیمت محصولات خود، ارائه محصولات جدید خواهد بود. البته این موضوع مساوی است با بالا بردن قیمت و سطح کیفیت آنها. راه دیگر این خودروسازان ارائه خط جدید تولید خودرو، مانند مدیران خودرو با ام وی ام، چری، فونیکس و اکسید است که در هر لاین فرض شده، قیمتها در کانالهای متفاوتی کشف میشوند. با معرفی خودروهای جدید هر خط تولید، قیمتها بالاتر میروند. البته گرانتر شدن قطعات اولیه مانند مواد خام مثل آهن، لاستیک، قطعات الکتریکی و غیره نیز در روند افزایشی شدن بازار بیتاثیر نخواهند بود.
کارشناسان معتقدند با توجه به تعطیلیهای بیشتر ماه فروردین نسبت به سال قبل، بازار در این ماه بیجان و ثابت خواهد بود و تمام سناریوهای مطرح شده از اواخر فروردین یا حتی اردیبهشت استارت بخورد!
پرفروش ترین خودروهای بازار (آذر ۱۴۰۲)
بازار خودرو کشور در آذرماه ۱۴۰۲ روندی مشابه با ماه قبل، یعنی آبان را دنبال میکرد. بدین ترتیب که نرخ ارز در محدوده ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان ثابت مانده بود و به تبع آن، قیمت خودروها نیز تغییر چشمگیری نداشت. خودروها در پایان پاییز ۱۴۰۲ حداکثر یکی دو درصد گران یا ارزان میشدند که این وضعیت به هیچ وجه با پاییز سال قبل که نوسانات شدید قیمتی داشتیم، قابل مقایسه نیست. همانطور که بازار آذر از دیدگاه قیمتی مشابه آبان بود، از نظر خرید و فروش و معامله نیز جنب و جوش و رونق سالهای گذشته را شاهد نبودیم. البته احتمال دارد از دی ماه روند صعودی قیمتها شروع شود.
پرفروش ترین خودرو بازار کشور در آذرماه ۱۴۰۲، مثل ماههای گذشته پژو ۲۰۶ است. این خودرو از سال ۱۳۸۰ در تیپهای مختلف عرضه میشود و جدیدترین مدل آن پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما است. البته به جز تیپ ۳ پانوراما، دیگر تریمهای این هاچبک از فهرست محصولات تولیدی حذف شدهاند و جای خود را به مدلهای مختلف پژو ۲۰۷ دادهاند. طراحی ظاهری و داخلی قدیمی و مشخصات فنی تاریخ گذشته و فهرست خالی آپشنها موجب شده تا مالکان با فروش ۲۰۶هایشان، به سراغ خودروهای جدیدتر بروند.
پژو پارس دومین خودرویی پرمعامله بازار آذر ماه است. این خودرو در پایان پاییز ۱۴۰۲ توانست آماری مشابه با ۲۰۶ به ثبت برساند. پرشیا حدود دو دهه است که توسط ایران خودرو به بازار ایران عرضه میشود و در این سالها تغییر چندانی در طراحی نداشته است. دلیل ثبت آمار بالای معامله پارس در ایران را میتوان تعداد زیاد تولید و عرضه آن دانست. این خودرو تا پایان ۱۴۰۲ از خط تولید حذف میشود و جایش را سمند سورن پلاس میگیرد.
دنا پلاس سومین خودرویی است که در بازار دست دوم آذر ماه خرید و فروش شده است. این خودرو سدان در مدلهای مختلف با پیشرانههای توربو و ساده و گیربکسهای ۵ و ۶ دنده دستی و اتوماتیک معامله میشود. طراحی ظاهری اسپرتتر از دنا معمولی موجب شده تا بتواند رانندگان جوان را جذب خود کند.
تیبا صندوقدار و تیبا ۲ چهارمین و پنجمین خودروهای پر خرید و فروش ایران در پایان پاییز محسوب میشوند. این خودرو یک سال است که از فهرست تولید سایپا حذف شده است، اما به عنوان یک خودرو اقتصادی همچنان میتواند نیاز افراد به یک ماشین کارکرده ارزانقیمت و البته بهتر از پراید را برآورده کند.
سمند LX، کوییک ساده، کوییک R، پژو ۲۰۶ SD و پژو ۲۰۷ رتبههای ۵ تا ۱۰ خودروهای پرفروش آذرماه را تشکیل میدهند.
فونیکس FX، فونیکس آریزو ۶ پرو، کی ام سی J7، تیگو ۷ پرو، تیگو ۸ پرو و لاماری ایما خودروهای مونتاژی تازهواردی هستند که به تعداد محدود در بازار معامله میشود. عرضه این خودروها در بازار بیشتر به دلیل نیاز به وجه نقد و همین طور بازگشت سرمایه صورت میگیرد.
پرفروش ترین خودروهای بازار (آبان ۱۴۰۲)
آبان هر سال، ماه رونق گرفتن خرید و فروش خودرو در بازار است و این رونق و جنب و جوش تا سه ماه بعد نیز ادامه پیدا میکند. اما آبان ۱۴۰۲ با سالهای گذشته تفاوت داشت و خبری از آن رونق و شور و شوق همیشگی نبود. با وجود اینکه بازار خودرو چند ماهی است به دلیل ثابت بودن نرخ دلار در محدوده ۵۰ – ۵۲ هزار تومان به ثبات رسیده است و با نوسانات شدید قیمتی مواجه نیستیم. البته اوضاع بازار خودرو در این ماه کمی از مهر ۱۴۰۲ بهتر شده بود.
انواع پژو ۲۰۶ هاچبک بیشترین آمار خرید و فروش خودرو را در آبانماه ۱۴۰۲ به نام خود ثبت کردند. تولید تیپهای مختلف هاچبک مونتاژی ایران خودرو متوقف شده است و در حال حاضر فقط پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما روی خط تولید قرار دارد. دلیل فروشندگان برای عرضه این خودرو را میتوان در قدیمی شدن ظاهر و فهرست تقریبا خالی آپشنها و امکانات دانست.
پژو ۲۰۷ دومین خودرو پرمعامله بازار ایران در ماه دوم پاییز است. با حذف ۲۰۶ از فهرست محصولات ایران خودرو، ظرفیت خط تولید به ۲۰۷ اختصاص پیدا کرده است که مدلهای جدیدتر آن شامل پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (با داشبورد ۲۰۶) و پژو ۲۰۷ TU3 (با موتور ۲۰۶) روانه بازار شده است. نسخههای جدیدتر این خودرو با طراحی ظاهری کمی متفاوت بهزودی وارد بازار میشود. پژو ۲۰۷ توانسته نظر مالکان سابق ۲۰۶ و همین طور پراید و تیبا را برای داشتن یک خودرو جدیدتر جلب کند.
پژو پارس بعد از یکی دو دهه حضور در بازار کشور، همچنان یکی از خودروهای پرطرفدار است. البته این خودرو از اواخر دهه ۷۰ تا امروز تغییر چندانی نداشته و تا پایان سال ۱۴۰۲ از خط تولید ایران خودرو کنار میرود. با این حال، به نظر میرسد بازار دست دوم پژو پارس تا چندین سال همچنان پررونق باقی بماند.
تیبا صندوقدار از زمان اولین عرضه، یکی از خودروهای پرفروش بازار کشور بوده است و حتی با وجود پایان تولید در سال ۱۴۰۱ همچنان جزو ۵ خودرو پرمعامله قرار دارد. البته دلیل اصلی آن، قیمت اقتصادی تیبا است. فروشندگان مدلهای دست دوم این خودرو به دنبال ماشینهای جدیدتر هستند و خریداران نیز قصد دارند با بودجه اقتصادی خود صاحب ماشین شوند.
کوییک ساده، سمند LX، کوییک R، دنا پلاس، ساینا EX، ام وی ام ۳۱۵ و تیبا ۲ دیگر خودروهایی هستند که بیشترین معامله را در بازار آبانماه داشتهاند.
هایما 8S جدیدترین ماشینی است که وارد بازار خودروهای کارکرده شده است. این کراس اوور اسپرت و جوانپسند اواخر سال ۱۴۰۱ توسط ایران خودرو عرضه شد.
پرفروش ترین خودروهای بازار (مهر ۱۴۰۲)
بازار خودرو در مهر ماه ۱۴۰۲ روند باثباتی داشت و خبری از تغییر قیمتها و نوسانات شدید نبود. البته ثابت ماندن نرخ دلار در محدود ۵۰ – ۵۱ هزار تومان دلیل اصلی شکلگیری این وضعیت بود. اولین ماه پاییز، به طور سنتی هر ساله شرایط یکسانی دارد و کم و بیش در همه سالها شاهد شرایط یکسانی هستیم. هر چند نیمه دوم سال ۱۴۰۱ فنر نرخ ارز خارجی ناگهان رها شد و به تبع آن قیمت خودروها چند برابر شدند. اما در مهر ماه سال ۱۴۰۲ خرید و فروش در بازار خودرو ایران دچار رکود بود.
در فهرست پرفروش ترین خودروهای بازار در مهر ماه ۱۴۰۲، نام پژو ۲۰۶ در رتبه اول دیده میشود. این هاچبک جمع و جور بااصالت فرانسوی دو دهه روی خط تولید ایران خودرو قرار داشت، هر چند از اواخر سال ۱۴۰۱ تولید تیپهای ۵ و ۲ متوقف شد و در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما تنها نسخه صفر کیلومتر این ماشین در بازار کشور است.
پژو پارس دومین خودرویی است که بیشترین آمار معامله را در ماه اول پاییز به خود اختصاص داد. اگرچه این خودرو سومین دهه تولید خود را میگذراند، اما همچنان با همان ظاهر قدیمی تحویل مشتریان میشود. البته به دلیل رعایت استاندارد ۸۵گانه، چراغ روز به مدلهای جدید آن اضافه شده است.
سمند LX سومین خودرو پرفروش بازار مهر ماه سال جاری است. این خودرو در دومین دهه عمر خود همچنان در فهرست محصولات ایران خودرو دیده میشود و اگرچه کابین جادار و پیشرانه قابل قبولی دارد، اما ظاهر آن قدیمی شده است.
دنا پلاس، تیبا صندوقدار، تیبا ۲، پژو ۲۰۶ SD، کوییک و پژو ۲۰۷ دیگر خودروهایی هستند که عنوانهای چهارم تا دهم پرفروشهای بازار کارکرده مهر ماه را به خود اختصاص دادهاند. از بین این ماشینها، تولید تیبا صندوقدار، تیبا ۲ و پژو ۲۰۶ SD متوقف شده است، اما به دلیل قیمت اقتصادی، بهخصوص برای مدلهای مختلف تیبا، همچنان میتواند جوابگوی بودجه محدود اقشار متوسط به پایین باشد.
فردا T5، فونیکس تیگو ۷ پرو و فونیکس آریزو ۶ پرو از جدیدترین ماشینهایی هستند که در یکی دو سال اخیر وارد بازار کشور شدهاند و نامشان در انتهای فهرست پرفروشترین خودروهای کارکرده بازار مهر ۱۴۰۲ دیده میشود.
پرفروش ترین خودروهای بازار (مرداد ۱۴۰۲)
در همه کشورها و مناطق جهان، خودروهای اقتصادی بیشترین تیراژ تولید را دارند و به تبع بیشترین آمار خرید و فروش هم متعلق به این خودروهاست. در بازار ایران نیز همین رویه جریان دارد و ارزانترین محصولات شرکتهای داخلی، بیشترین میزان معامله را در بازار دارند.
بر اساس برآوردی که از بازار خودرو در مرداد ماه ۱۴۰۲ به دست آمده، تیبا صندوقدار بیشترین تعداد خرید و فروش را داشته است. اگرچه تولید سدان کوچک و اقتصادی سایپا متوقف شده، اما به دلیل قیمت پایین همچنان نیاز اقشار متوسط به پایین را برآورده میکند.
رتبه دوم و سوم پرفروشترین خودروهای بازار در مرداد ماه متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بوده است. هاچبک پرطرفدار فرانسوی که حالا ایرانی به حساب میآید، وارد سومین دهه حضور خود در بازار ایران شده است. پژو ۲۰۶ هم مدتی است که از فهرست محصولات در حال تولید ایران خودرو حذف شده است.
تیبا ۲، نسخه هاچبک تیبا صندوقدار، چهارمین خودرو پرطرفدار بازار کشور در مرداد ماه است و تولید این خودرو نیز متوقف شده و حالا طرفداران هاچبکهای اقتصادی میتوانند به جای آن، نسخه صفر کوییک را از طریق سامانه یکپارچه خریداری کنند. نکته جالب اینجاست که در رتبه پنجم باز هم نام ۲۰۶ دیده میشود، اما این بار نسخه صندوقدار با نام پژو ۲۰۶ SD بیشترین خرید و فروش را داشته است. سمند LX با موتور XU7 و رنو تندر دیگر خودروهایی است نامشان در فهرست پرطرفدارترین خودروهای بازار مرداد ماه دیده میشوند.
هر چند تورم بیش از ۵۰ درصدی موجب شده تا خرید خودرو در ایران کمی سخت شود، اما تیبا، ۲۰۶ و سمند ارزانترین خودروهای بازار دست دوم ایران به حساب میآیند و میتوانند نیازهای خریداران برای مالکیت یک خودرو اقتصادی و روزمره برآورده کند. این نشان میدهد که قیمت ارزان اولویت اول خریداران خودرو دست دوم است، حتی اگر ماشینهای مورد نظر دیگر تولید نشوند. همچنین هدف بعضی از فروشندگان از فروش خودرو میتواند تبدیل آن به ماشینهای بهروزتر و جدیدتر داخلی باشد.
پژو ۲۰۷ دندهای، کوییک R، ساینا EX، کوییک دندهای، جک S5، پژو پارس و دنا دیگر خودروهایی هستند که بیشترین معامله را در بازار اواسط تابستان داشتهاند.
نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45
source
کلاس یوس