Wp Header Logo 26.png


منتشر شده در 12 اردیبهشت 1403 ساعت 14:30


باتری پیشرفته CATL معرفی شد ؛ 600 کیلومتر مسافت با 10 دقیقه شارژ

شرکت CATL که جزو بزرگ ترین تأمین کنندگان باتری برای خودروهای برقی است، از باتری پیشرفته ای رونمایی کرده که تنها با ۱۰ دقیقه شارژ می توان تا ۶۰۰ کیلومتر مسافت را پیمود.

به گزارش آخرین خودرو، چینی ها مدل های هیبریدی شارژی و تمام الکتریکی را خودروهای انرژی نو (به اختصار NEV) می نامند. طبق آمار بیش از نیمی از خودروهای فروخته شده در این کشور حالا جزو این دسته هستند. این امر باعث شده باتری و تکنولوژی های مربوطه بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کند.

یکی از ویژگی هایی که در خودروهای مجهز به باتری اهمیت زیادی دارد، سرعت شارژ است. با وجود پیشرفت های قابل توجه، هنوز دارندگان خودروهای برقی باید زمان خیلی بیشتری را در مقایسه با پر کردن باک در پمپ بنزین، صرف شارژ باتری اتومبیل خود کنند. باتری جدید شرکت CATL آمده تا این ضعف را جبران نماید.

باتری نوین CATL شنژینگ پلاس (Shenxing Plus) نام دارد. این باتری از نوع لیتیوم آهن فسفات (LFP) بوده و در کنار شارژ سریع، از چگالی انرژی بالایی نیز برخوردار است. به گفته CATL این باتری می تواند به ازای هر کیلوگرم وزن ۲۰۵ وات ساعت انرژی در خود ذخیره کند. شاید بدانید استفاده از باتری LFP بیشتر در خودروهای برقی پایین رده رایج تر است، زیرا این نوع باتری نسبت به باتری لیتیوم یونی قیمت کمتری دارد. نکته مثبت دیگر اینکه باتری LFP از لحاظ ایمنی نیز بهتر است. اما در مقابل، باتری های NCM از لحاظ چگالی انرژی برتر هستند و با وزنی یکسان انرژی بیشتری در خود ذخیره سازی می کنند. با معرفی باتری شنژینگ پلاس، این برتری نیز رنگ می بازد.

شرکت CATL به منظور افزایش چگالی انرژی آند و کنترل بهتر حجم شارژ و تخلیه شارژ، از مواد اختصاصی با ساختار لانه زنبوری استفاده کرده است. ضمن اینکه به لطف تکنولوژی CTB 3.0  از فضای موجود به شکل بهینه تری بهره گرفته شده و نسبت سلول به بدنه بهتر از قبل است. به گفته CATL، این تکنولوژی ساختار یکپارچه تر باتری و افزایش ۷ درصدی در راندمان حجم را به ارمغان آورده است. این شرکت ادعا می کند با باتری شنژینگ پلاس می توان تا ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد پشت سر گذاشت، البته طبق استاندارد چینی CLTC.

ناگفته نماند نسخه اصلی باتری شنژینگ (غیرپلاس)، با ۱۰ دقیقه شارژ انرژی لازم برای پیمایش ۴۰۰ کیلومتر مسافت را در خود ذخیره سازی می کند. با این حساب می توان نتیجه گرفت که سرعت شارژ نسخه پلاس تا ۵۰ درصد بهبود یافته است. این نسخه به لطف بهره مندی از سیستم خنک کاری پیشرفته تر و سیستم مدیریت مجهز به هوش مصنوعی از نظر ایمنی نیز وضعیت بهتری دارد. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که شرکت CATL اعلام کرده با همکاری کمپانی های بزرگی مثل هواوی، Star Charging، Shudao New Energy و Cloud Fast Charging قصد دارد بزرگ ترین شبکه شارژ خودروهای برقی را در چین توسعه دهد.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje