1 01 Desktop

احتراق در پیشرانه‌های درون‌سوز بر اثر وجود سه عامل جرقه، ماده سوختنی (بنزین، گازوییل و…) و اکسیژن اتفاق می‌افتد. از این رو از راه‌های افزایش کیفیت احتراق و به دنبال آن، بالا رفتن قدرت تولیدی موتور و کاهش مصرف سوخت، افزایش کیفیت این سه عامل است. فیلتر هوا ماشین به عنوان قطعه تصفیه‌کننده هوای ورودی به احتراق، اثر مهمی در کیفیت کاری موتور دارد و هرچه اکسیژن بهتر و بیشتری با کمترین مقدار ناخالصی به سیلندرها وارد شود، شاهد نزدیک‌تر شدن عملکرد موتور خودرو به شرایط ایدئال آن خواهیم بود.

فیلتر هوا ماشین چیست؟

خودروها دارای فیلترهای مختلفی هستند که شامل فیلتر سوخت، فیلتر روغن موتور، فیلتر هوای موتور ماشین و فیلتر هوای کابین و… می‌شود. یکی از مهم‌ترین این فیلترها، فیلتر هوای موتور ماشین است که وظیفه پالایش و تصفیه هوای ورودی به موتور خودرو را برعهده دارد. این فیلتر باید هوا را از گردوغبار پاک‌سازی و هم از ورود ناخالصی‌های دیگر مثل رطوبت بیش از حد و حتی شی خارجی کوچک به داخل موتور جلوگیری کند. کیفیت این قطعه و تمیز بودن آن از اهمیت فوق‌العاده بالایی در سلامت قطعات موتور ماشین و کارکرد آن دارد و از جمله ارزان‌ترین قطعاتی است که اثر محسوسی در کارکرد موتور خواهد داشت. امروزه با وجود خودروهایی که دارای توربوشارژ هستند و ضریب تراکم بالایی دارند، وجود یک فیلتر هوای تمیز و باکیفیت، اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده است.

انواع فیلتر هوا خودرو

فیلتر هوا برای خودروهای مختلف، شکل و اندازه متفاوتی دارد که با نوع پیشرانه، حجم موتور، سال طراحی ماشین و فاکتورهای این‌چنینی، مرتبط هست.

فیلتر هوا گرد

فیلتر هوا گرد

امروزه از فیلتر هوای گرد و بیضی در کمتر خودرویی استفاده می‌شود. یک فضای خالی در میانه فیلتر هوای گرد وجود دارد که باعث می‌شود تا اندازه فیلتر، بزرگ باشد. از این رو از این نوع فیلتر دیگر در خودروهای امروزی استفاده نمی‌شود و فیلترهایی به کار گرفته می‌شود که اندازه مفید سطح مقطع آنها نسبت به اندازه کلی فیلتر زیاد باشد. فیلتر هوای گرد در خودروهای قدیمی‌تر و همچنین با حجم بالا معمولا دیده می‌شود. در این نوع فیلتر، هوا در اطراف فیلتر می‌گردد و از کل دیواره فیلتر به سمت ورودی سیلندرها حرکت می‌کند.

فیلتر هوا کاغذی (سلولزی) تخت

رایج‌ترین نوع فیلتر هوا را فیلترهای کاغذی تخت شامل می‌شوند که از یک لایه فوم تزریقی در اطراف و کاغذ چین‌شده در وسط تشکیل می‌شود. قیمت این فیلتر پایین است که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن هم هزینه پایین تولید آن هست. البته همین قضیه باعث شده است تا کارگاه‌های کوچک زیادی به کار تولید فیلترهای کاغذی مشغول شوند که باعث می‌شود تا برخی از این تولیدات از نظر کیفیت در سطح پایینی باشند. رنگ زرد کاغذ این فیلترها با فوم اسفنجی نارنجی‌رنگ اطراف فیلتر، مشخصه فیلترهای کاغذی سلولزی هستند.

فیلتر هوا با مواد مصنوعی تخت

فیلتر هوا با مواد مصنوعی تخت

کاغذ این فیلترها از جنس مصنوعی ضخیم‌تر و قاب نگهدارنده آن از جنس پلاستیک است. قیمت این فیلترها بالاتر از نمونه‌های کاغذی هست و همچنین موارد تقلبی و کارگاهی آن نیز بسیار کمتر دیده می‌شود.

فیلتر هوای کتان

در ساخت این فیلترها از پارچه‌های کتان روی هم قرار گرفته در قالب یک توری فلزی استفاده می‌شود. ترکیب لایه‌های مختلف از پارچه کتان روی هم باعث می‌شود تا عمل جذب آلاینده‌ها و ناخالصی‌ها به خوبی صورت بگیرد و از طرفی، کارایی فیلتر به مرور زمان نیز کاهش پیدا نکند. از این رو عمر این فیلترها نیز بالاست و قیمت آنها نیز از دیگر فیلترها بالاتر است که همین قضیه، فیلترهای کتانی را مناسب خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت نمی‌کند.

فیلتر هوای اسفنجی

این فیلتر را می‌توان بیشتر برای خودروهای دیزلی و خودروهای بنزینی با موتورهای پرقدرت و مسابقه‌ای دید. در ساخت این فیلترها از فوم پلی‌اورتان استفاده می‌شود که قدرت بالایی در جذب آلاینده‌ها و گردوغبار دارد. همچنین این فوم خاصیت انعطاف خوبی دارد که عمر این قطعه را بالا می‌برد. فیلترهای اسفنجی، قابلیت شستشو و استفاده مجدد را دارند که همین قضیه، عمر آنها و البته قیمت این فیلترها را افزایش می‌دهد. اما در مقابل به خاطر عملکرد خوبی که دارند، ارزش کاری آنها را بالا می‌برد.

فیلتر هوای روغنی

فیلتر هوای روغنی

در خودروهای قدیمی بنزینی و دیزلی از فیلتر هوای روغنی نیز استفاده شده است. امروزه این نوع فیلتر هوا فقط برای خودروهای کشاورزی و معدنی که در معرض حجم زیاد گردوخاک قرار دارند، استفاده می‌شود و چون هم هزینه تولید آن بالاست و هم فضای زیادی از داخل موتور را اشغال می‌کند و از طرفی آلودگی آن نیز زیاد است، در خودروهای سواری کاربردی ندارد. هوای ورودی به موتور باید از روی روغن موجود در فیلتر هوا عبور کند که همین قضیه باعث می‌شود تا گردوغبار موجود در هوا توسط روغن جذب شود.

فیلتر هوا پنبه ای

فیلترهای پنبه‌ای از جمله فیلترهای هوای ماشین قابل شستشو و استفاده چندباره هستند. این فیلترهای هوا معمولا به تعداد کمتری دیده می‌شوند و از پارچه‌های پنبه‌ای برای فیلترکردن هوای ورودی به ماشین استفاده می‌کنند. معمولا بعد از چند بار استفاده و شستشو باید این فیلترها را کنار گذاشت و از فیلتر جدید استفاده کرد. چرا که منفذ موجود در سطح آنها از حد استاندارد بیشتر می‌شود و عمل تصفیه هوا به خوبی صورت نمی‌گیرد.

فیلتر هوا اسپرت

فیلتر هوا اسپرت

فیلتر هوای اسپرت به شکل استوانه یا مخروطی و در بعضی موارد به‌صورت دایره‌ای برای خودروهای قدیمی پرقدرت تولید می‌شود. در تبلیغات این نوع فیلترها گفته می‌شود که هوای خنک‌تر و حجم بیشتری از هوا را به موتور می‌رساند و در نتیجه باعث افزایش قدرت موتور ماشین می‌شود. در واقع این فیلترها از نوع قابل شستشو با عمری بیش از ۸۰ هزار کیلومتر هستند که چون سطح مقطع بالایی دارند، حجم هوای بیشتری را نیز از خود عبور می‌دهند. ضمن اینکه چون در جای مشخصی نیست و می‌توان آنها را در فاصله دورتری از موتور خودرو قرار دارد، هوای سردتری را به سیلندرها می‌فرستند. اما باید توجه کرد که به دلیل قیمت بالای این فیلترها، نمونه‌های تقلبی و بی‌کیفیت فیلترهای اسپرت به وفور در بازار وجود دارد که تنها شباهت آنها با فیلترها اصلی در طراحی و شکل ظاهری آنهاست. این فیلترهای غیراصلی و تقلبی، توانایی تصفیه هوا را به خوبی ندارند و در نتیجه به مرور باعث آسیب‌دیدگی موتور ماشین می‌شوند.

فیلتر هوا قارچی

فیلتر هوا قارچی

این نوع فیلتر هوا از نوع اسفنجی است که شکلی شبیه به قارچ دارد. سطح مقطع این فیلتر هوا زیاد است و از این نظر، حجم زیادی از هوا را وارد موتور خودرو می‌کند. این نوع فیلتر هوا را معمولا برای موتورسیکلت‌ها و همچنین دستگاه‌های صنعتی نیز استفاده می‌کنند. روی این فیلتر هوا یک لایه توری شکل فلزی نیز برای استحکام بیشتر فیلتر قرار دارد.

پیچیدگی تولید فیلتر هوا خودرو

از آنجایی که اکسیژن یکی از سه عامل ایجاد انفجار در سیلندر خودرو به شمار می‌رود و تنفس موتور، عامل مهمی در نحوه کارکرد و قدرت تولیدی پیشرانه است، می‌توان به اهمیت کارکرد فیلتر هوا رسید. فیلتر هوا هم باید مقدار مناسبی از هوا را از خود عبور دهد که پیشرانه به مشکل نخورد و هم تاحدامکان، هوا را تصفیه کند و مانع از عبور گردوغبار شود. می‌بینیم که این قطعه اهمیت بسیار زیادی دارد که اگر بر اساس استانداردها ساخته شود، کار پیچیده و اصولی خواهد بود.

نقش موثر خط تولید فیلتر هوا

کاغذ یا دیگر الیافی که در ساخت فیلتر هوا استفاده می‌شود، باید استانداردهای مشخصی را پاس کرده باشند. مقدار منافذ آن و اندازه منافذ آن باید به‌گونه‌ای باشد که هم عمل تصفیه هوا را به خوبی انجام دهد و هم مانع از عبور اکسیژن نباشد. ضمن اینکه باید استانداردهای دیگری را در مورد مقاومت به حرارت و آتش‌سوزی و جذب رطوبت، استحکام در طول زمان و… را نیز پاس کند. این وضعیت برای دیگر قسمت‌های فیلتر مثل فوم پلی‌اورتان، شبکه توری فلزی، نمد ترموفیوز و… نیز وجود دارد.

ریزبینی در حد میلیمتر

تمام فیلترها باید به‌گونه‌ای آب‌بندی باشند که کوچک‌ترین راهی برای عبور هوا از دیگر قسمت‌ها به غیر از کاغذ فیلتر وجود نداشته باشد. این قضیه برای تمام انواع فیلتر صادق است و باید رعایت شود.

وظیفه مهم در شرایط سخت

فیلتر هوا در خودروهای سواری در محفظه موتور قرار دارد که گرمای تولیدی در این بخش بسیار زیاد است. همچنین فیلتر در تماس با حجم بالای هوایی است که هر ثانیه از آن می‌گذرد. این هوا، انواع ناخالصی‌ها و رطوبت را با خود به همراه دارد. فیلتر باید در مقابل تمام این موارد، مقاومت کافی داشته باشد و در مقابل، کار تصفیه سازی خود را نیز به نحو احسن انجام دهد.

رابطه فیلتر هوا ماشین و سنسور اکسیژن

اگر فیلتر به هر نحوی نتواند اکسیژن کافی برای کارکرد موتور را تامین کند، هم در فرایند احتراق مشکل پیش خواهد آمد و هم باعث بروز عیب در دیگر بخش‌ها خواهد شد. وقتی اکسیژن موتور به اندازه کافی نباشد، سنسور اکسیژن خطا می‌دهد و حتی می‌تواند آسیب ببیند.

ویژگی های فیلتر هوای باکیفیت

ویژگی های فیلتر هوای باکیفیت

فیلتر هوای خوب باید از جنس مرغوب و توسط دستگاه‌های استاندارد ساخته شده باشد تا سلامت قطعات موتور ماشین را تضمین کند.

فیلتر خودرو باید به خوبی در محل خود قرار بگیرد، به‌نحوی‌که هیچ جریان هوایی نتواند از کنار آن و بدون گذشتن از فیلتر، به سمت موتور راه پیدا کند.

فیلتر هوا ماشین خوب باید از جنس خوبی ساخته شده باشد تا عمل تصفیه هوا را به درستی انجام دهد. به این معنی که نه منافذ کاغذ یا پارچه آن به‌قدری تنگ باشد که موتور ماشین دچار کم‌هوایی شود و نه آن‌قدر این منافذ باز باشد که ناخالصی‌های ریز بتوانند از آن عبور کنند.

همچنین یک فیلتر هوا خوب باید از نظر ساختاری نیز استحکام بالایی داشته باشد تا در زمان استفاده و در مواجهه با رطوبت هوا، دچار تغییر وضعیت ظاهری نشود.

فراموش نکنیم که امروزه بسیاری از فیلترهای خودروها در کارگاه‌های کوچک و حتی کارگاه‌های خانگی ساخته می‌شوند. پس اگر موتور خودرو شما حساسیت بالایی دارد، سعی کنید حتما از نمونه‌های اصلی و تاییدشده کمپانی خریداری کنید تا قطعات موتور ماشین شما مثل پیستون، رینگ پیستون و جداره سیلندر در درازمدت آسیبی نبینند.

تست اشتعالزایی و استاندارد آتش سوزی فیلتر هوا

فیلترهای کاغذی، مقاومت بالایی به گرما دارند. بااین‌حال اگر در معرض آتش قرار بگیرند، به خاطر جریان هوای شدیدی که در حین روشن بودن پیشرانه خودرو از آنها عبور می‌کند، قابلیت اشتعال خواهند داشت. البته این سرعت آتش‌سوزی به‌اندازه کاغذ معمولی نیست و می‌توان گفت که کاغذ فیلتر، سرعت اشتعال کمتری نسبت به کاغذ دارد. بااین‌حال با وجود کارگاه‌های کوچک ساخت فیلتر و احتمال استفاده از مواد نامرغوب، مقاومت به آتش‌سوزی و سرعت آتش‌سوزی در کاغذ فیلترها متفاوت است. بااین‌وجود، شرکت‌های خودروسازی سعی می‌کنند تا با ایجاد موانعی در سر راه مکش هوا و رسیدن به فیلتر، احتمال رسیدن اشیای داغ و آتشین به فیلترهوا تا حد زیادی پایین آید.

ترموفیوز فیلتر (نمد)

در بعضی از فیلترهای خودرو از یک لایه نمد در کف فیلتر استفاده می‌شود یا به جای نمد، یک توری فلزی به کار می‌رود. این کار باعث افزایش استحکام و مقاومت فیلتر به تغییرات فیزیکی می‌شود و هم این لایه نمد در فیلترکردن هوا می‌تواند کمک‌کننده باشد. ترموفیوز یا همان نمد فیلتر را می‌توان به‌راحتی در کف فیلترهای دارای این بخش مشاهده کرد که معمولا رنگی شیری‌رنگ دارد.

نحوه عملکرد فیلتر هوا

فیلتر هوا ماشین از کاغذ یا پارچه‌هایی که منافذ کوچکی دارند، ساخته می‌شود. دور این قسمت که نقش فیلتر را بازی می‌کند، یک لایه سخت‌تر برای شکل‌دادن به فیلتر وجود دارد که معمولا از فلز، پلی‌اورتان، پلاستیک و… است. هوایی که به سمت سیلندرها در جریان است، باید از لایه وسط که از جنس کاغذ یا مواد ساختنی هست، عبور کند و در نتیجه این عبور، ناخالصی‌ها، رطوبت بیش از حد هوا و گرد و خاک جذب می‌شود تا هوایی که از فیلتر عبور می‌کند به اندازه کافی تمیز و تصفیه‌شده باشد. در واقع عملکرد فیلتر هوا نیز شبیه به دیگر فیلترهایی هست که در خودرو می‌بینیم. همین نحوه عملکرد را می‌توان در فیلتر هوای کابین خودرو نیز مشاهده کرد.

تاثیر فیلتر هوا بی کیفیت

تاثیر فیلتر هوا بی کیفیت

فیلتر هوای بی‌کیفیت از دو وجه به موتور ماشین آسیب می‌زند.

اگر این فیلتر هوا نتواند به خوبی مانع از ورود ناخالصی به موتور شود، ذرات گرد و غبار و ناخالصی‌هایی که در هوا وجود دارند به سیلندرها راه می‌یابد و در نتیجه باعث آسیب به جداره سیلندر و پیستون و رینگ پیستون می‌شود. ضمن اینکه فرایند احتراق نیز به مشکل می‌خورد و از توان تولیدی موتور نیز کاسته می‌شود.

اما طرف دیگر قضیه نیز، فیلتر هوایی است که منافذ آن در حد استاندارد نباشد و هوا به‌سختی از آن عبور کند. این نوع فیلتر هوا نیز در کاهش قدرت موتور اثر کاملا محسوسی دارد و مثل یک فیلتر هوای گرفته و کثیف عمل می‌کند. کم‌شدن توان موتور و افزایش مصرف سوخت و آلاینده‌ها از نتایج استفاده از این نوع فیلتر هواست. فیلتر هوا خصوصا در موتورهای دارای توربوشارژ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و استفاده از فیلتر هوای کثیف و نامناسب، می‌تواند باعث روغن‌سوزی پیشرانه نیز شود. حتما چکاپ خودرو قبل از سفر را انجام دهیم و فیلتر هوا ماشین را فراموش نکنیم.

عمر مفید فیلتر هوا خودرو

عمر مفید فیلتر هوا به نوع آن و کیفیت آن و همچنین محل استفاده خودرو بستگی دارد. بنابراین نمی‌توان برای فیلتر هوا ماشین، طول عمر مشخصی تعریف کرد. اما معمولا توصیه می‌شود فیلتر هوا را بسته به اینکه در چه شرایطی استفاده شده است، بین ۵ تا ۷ هزار کیلومتر کارکرد تعویض کنیم که حدودا در زمان هر بار تعویض روغن و تعویض فیلتر روغن می‌شود. البته باید اعتراف کرد که این روزها با توجه به افزایش هزینه‌های نگهداری خودروها، معمولاً از تعویض فیلتر هوای موتور خودرو با هر بار تعویض روغن خودداری می‌شود و با باد گرفتن آن و کاهش حجم خاک موجود درون فیلتر، تعویض آن را مثل تعویض فیلتر روغن به هر دوبار تعویض روغن موکول می‌کنند.

پیامدهای تعویض نکردن فیلتر هوا

فیلتر هوا ماشین در راه ورود هوای تازه به موتور خودرو قرار دارد. در نتیجه تاثیر کاملا مشخص و مستقیمی در کیفیت سوخت و احتراق موتور دارد که به معنای اثر در قدرت تولیدی و کیفیت کاری پیشرانه است.

همچنین فیلتر هوای کثیف در کنار کاهش قدرت موتور، باعث افزایش مصرف سوخت و آلایندگی نیز می‌شود. ضمن اینکه ذرات ریزگرد و غبار به مرور می‌توانند از فیلتر هوا عبور کنند و وارد سیلندر شوند که به دیواره سیلندر و رینگ پیستون آسیب می‌رساند. این ذرات با لایه بسیار نازک روغنی که روی جداره سیلندر برای روانکاری بین رینگ پیستون و دیواره سیلندر است، ترکیب می‌شوند و به‌صورت سنباده عمل می‌کنند. این اتفاق منجر به خرابی جداره سیلندر و لبه کردن آن می‌شود و فرایند سایش دیواره و اصطلاحا ضعیف‌شدن رینگ و کاهش کمپرس موتور را سریع‌تر می‌کند.

عدم تعویض به موقع فیلتر هوا می‌تواند مثل کثیفی فیلتر روغن، خساراتی به همراه داشته باشد که این آسیب در خودروهای دارای توربوشارژر بیشتر خواهد بود.

علائم کثیف بودن فیلتر هوای موتور خودرو

بهترین راه برای فهمیدن سلامت و تمیزی و کثیفی فیلتر، مشاهده چشمی این قطعه است. رنگ و وضعیت فیلتر هوای کثیف به خوبی نمایانگر وضعیت سلامت آن است. از طرفی کاهش قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت و همچنین خروج دود سیاه‌رنگ از اگزوز به معنی احتراق ناقص خواهد بود که یکی از دلایل آن، کثیفی فیلتر هوای پیشرانه است. در بازدیدهای دوره‌ای ماشین و خصوصا چکاپ قبل از سفر، بررسی فیلتر خودرو را نباید فراموش کنیم.

تاثیر فیلتر هوا در کارکرد سیستم تهویه مطبوع

همان‌طور که می‌دانیم، در بسیاری از خودروها، فیلتر کابین نیز وجود دارد. کار فیلتر کابین، جلوگیری از ورود گردوغبار و همچنین بوی نامطبوع از بیرون به داخل کابین است. هوای ورودی باید از فیلتر عبور کند تا توسط بخاری یا کولر خودرو، به سمت سرنشینان پرتاب شود. ازاین‌رو گرفتگی این فیلتر هم اثر منفی در کارکرد سیستم تهویه مطبوع دارد و هم می‌تواند فیلتر کثیف، محل رشد باکتری و دیگر آلودگی‌هایی شود که هم برای سلامت سرنشینان مضر است و هم باعث انتشار بوی نامطبوع در کابین می‌شود.

نحوه نصب فیلتر هوا ماشین

نصب فیلتر هوا در هر موتوری، قاعده و روش خاص خود را دارد. در بسیاری از موتورها، جعبه قرارگیری فیلتر هوا در کنار یا بالای موتور است که به‌راحتی می‌توان به آن دسترسی داشت و با باز کردن درب موتور، به خوبی این بخش قابل رویت است.

اما فرایند تعویض فیلتر هوا ممکن است در بعضی از موتورها به این راحتی نباشد و نیاز به باز کردن بعضی قطعات اطراف موتور باشد که بتوان به فیلتر هوا دسترسی رسید. راه و روش تعویض فیلتر هوا را می‌توان در دفترچه تعمیر و نگهداری خودرو مشاهده کرد.

تعداد فیلتر هوا در خودرو

هر خودرو دو فیلتر هوا دارد که یکی برای هوای ورودی به موتور است و دیگری برای تصفیه هوای ورودی به کابین و اتاق به منظور استفاده در سیستم تهویه مطبوع خودرو.

فیلتر هوای کابین

فیلتر هوای کابین

هوای ورودی به کابین که برای سیستم تهویه مطبوع استفاده می‌شود، باید قبل از ورود به اتاق، تصفیه شود. به همین دلیل هوایی که قرار است تا توسط بخاری و کولر خودرو استفاده شود، قبل از آن باید از یک فیلتر استاندارد عبور کند و تصفیه شود.

اکثر خودروهای امروزی دارای فیلتر هوای کابین هستند؛ اما در گذشته برخی از خودروها بدون فیلتر هوای اتاق نیز تولید شده‌اند. فیلتر هوای اتاق باید مثل دیگر فیلترهای خودرو هر چند وقت مورد بازبینی و بررسی قرار بگیرد و در زمان سررسید عمر این قطعه، تعویض شود.

کثیفی فیلتر هوای کابین یا عدم وجود آن، باعث ورود گرد و خاک و همچنین آلایندگی دیگر خودروها از راه سیستم تهویه مطبوع خودرو به کابین می‌شود که به سلامت سرنشینان می‌تواند آسیب بزند.

فیلتر هوای موتور

فیلتر هوای موتور نیز وظیفه تصفیه هوای ورودی به موتور را برعهده دارد. هوایی که قرار است تا درون سیلندر در مرحله احتراق مورداستفاده قرار بگیرد، باید از نظر وجود ناخالصی‌هایی مثل ذرات گرد و غبار پاک شود. وجود ذرات گرد و غبار باعث آسیب‌دیدگی جداره‌های سیلندر موتور می‌شود. همچنین گرفتگی و کثیفی فیلتر هوا نیز باعث می‌شود تا تنفس موتور به درستی انجام نشود که در سلامت کاری موتور و فاکتورهایی مثل مصرف سوخت، قدرت تولیدی و آلایندگی اثر کاملا محسوسی دارد. همچنین فیلتر هوا در روزهای بارانی و مناطق مرطوب باید از ورود بیش از حد رطوبت به داخل موتور نیز جلوگیری کند.

قیمت انواع فیلتر هوا خودرو

قیمت فیلتر هوای خودرو به‌نوعی با قیمت خود ماشین ارتباط نزدیکی دارد. به این معنی که هرچه خودرو گران‌تر است، قیمت قطعات آن نیز بیشتر خواهد بود و فیلتر هوا نیز به عنوان یکی از قطعات ماشین، قیمت بیشتری خواهد داشت. البته که یک عامل دیگر نیز، استفاده از مواد باکیفیت‌تر و تکنولوژی بالاتر در ساخت فیلتر هوا خودروهای گران‌قیمت است که منجر به افزایش قیمت آن خواهد شد. قیمت فیلتر هوای ماشین‌های فعلی بازار کشورمان در حدود ۴۰ هزار تا نهایتا ۵۰۰ هزار تومان است که اکثر آنها قیمتی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان دارد و از طرفی، قیمت فیلتر هوا برای تعداد کمی از خودروها بالای ۳۰۰ هزار تومان است.

هزینه تعویض فیلتر هوا خودرو

هزینه تعویض فیلتر هوای ماشین در خودروهای مختلف، متفاوت است که بسته به محل قرارگیری و همچنین مقدار کاری که برای تعویض فیلتر انجام می‌شود، خواهد داشت. اما معمولا در زمان تعویض روغن اگر فیلتر هوا نیز تعویض شود، اجرت در حد همان تعویض روغن موتور خواهد بود. ضمن اینکه معمولاً کمتر کسی فیلتر هوا را به تنهایی تعویض می‌کند و این کار در همان زمان تعویض روغن انجام می‌شود.

نتیجه گیری

از آن جایی که یکی از اصلی‌ترین عوامل برای داشتن احتراق خوب و کامل در سیلندرهای موتور، هوای تمیز و کافی است، می‌توان به اهمیت کارکرد و سلامت فیلتر هوا خودرو پی برد. امروزه با رواج خودروهای دارای توربوشارژر و اهمیت کارکرد درست فیلتر خودرو برای این موتورها، فیلتر هوا برای سلامت قطعات موتور ماشین شامل پیستون، سیلندر و شمع خودرو بیش از پیش اهمیت دارد. از دیگر قسمت‌هایی که دارای فیلتر هوا است و در سلامت سرنشینان تاثیر دارد، سیستم تهویه مطبوع خودرو است که هوای مورد استفاده در آن از فیلتر کابین خودرو عبور می‌کند. پس سعی کنیم تا در زمان خرید فیلتر خودرو چه برای موتور و چه برای تهویه مطبوع خودرو، نهایت دقت را داشته باشیم تا قطعات موتور ماشین، خصوصا پیستون و سیلندر، عمر بیشتری داشته باشند.

سوال های متداول

کاربرد نمد (ترموفیوز) یا شبکه فلزی توری استفاده‌شده در برخی از فیلترها چیست؟

در بعضی از فیلترهای هوای ماشین از یک لایه نمدی یا توری فلزی استفاده می‌شود. این لایه هم مقاومت کلی فیلتر و کاغذ فیلتر را افزایش می‌دهد و هم می‌تواند در تصفیه بهتر و بیشتر هوا نقش داشته باشد.

عملکرد فیلتر هوا به چه صورت است؟

هوایی که قرار است به سیلندرها برسد و در احتراق سوخت موتور شرکت کند، از فیلتر هوا عبور می‌کند تا ناخالصی‌های آن مثل ذرات گرد و غبارش گرفته شود. در راه ورودی هوا به موتور، فیلتر هوا قرار دارد که از جنس پارچه و یا کاغذ ساخته شده یا از نوع فیلتر روغنی است که هوای بیرون با عبور از این فیلتر، تصفیه و از ناخالصی‌ها پاک می‌شود.

هر خودرو چند فیلتر هوا دارد؟

هر خودرو دو فیلتر هوا دارد که یکی برای کابین و دیگری برای موتور خودرو است. البته در خودروهای گران‌قیمت و لوکس، ممکن است از چندین فیلتر هوا برای کابین و سیستم تهویه مطبوع نیز استفاده شود. اما معمولا از هرکدام از این فیلترها، فقط یک عدد برای کابین و یک عدد برای پیشرانه طراحی و استفاده می‌شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: علیرضا داودی

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje