Wp Header Logo 86.png

فردا ۵۱۱ یا FMC 511 سدان کامپکت و اقتصادی فرداموتورز است که در رده خودروهایی نظیر جک J4 و تارا اتوماتیک قرار می گیرد.

فردا ۵۱۱ یکی از سدان‌های کوچک چینی بازار ایران است که به صورت مونتاژی توسط گروه خودروسازی فردا موتورز عرضه می‌شود. در این مطلب، کلیه مشخصات فنی و ظاهری این خودرو را بررسی می‌کنیم.

درباره فردا ۵۱۱

فردا ۵۱۱ یک سدان کوچک سگمنت B است که از سال ۱۴۰۰ توسط گروه خودروسازی فردا موتورز به بازار ایران عرضه می‌شود. این خودرو در واقع از محصولات شرکت چانگان بوده و در بازارهای جهانی با نام چانگان آلسوین شناخته می‌شود. نخستین نسل چانگان آلسوین در سال ۲۰۰۹ روانه بازار شد و در سال ۲۰۱۷، نسل سوم این خودرو در نمایشگاه خودرو پکن به نمایش درآمد. تاکنون این خودرو در کشورهای مختلفی از جمله ایران، پاکستان و چین روی خط تولید قرار گرفته است. از جمله نکات مثبت و نسبتا متمایز FMC 511 می‌توان به برخورداری از گیربکس اتوماتیک دو کلاچه و سیستم استاپ استارت اشاره کرد که در خودروهای مونتاژی این رنج قیمتی کمتر دیده می‌شود.

فردا 511 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

اما در عین حال متاسفانه امکانات پرکاربرد و پرطرفداری مانند کروز کنترل در لیست تجهیزات اف ام سی ۵۱۱ به چشم نمی‌خورد. این محصول اقتصادی می‌تواند رقیب بسیار مناسبی برای تولیدات پرتیراژ داخلی باشد، با این شرط که شرکت مونتاژ کننده، قیمت معقولانه‌تری برای آن در نظر بگیرد.

حتما ببیند : ویدیو معرفی تارا اتوماتیک

طراحی بدنه FMC 511

با اولین نگاه به بدنه فردا ۵۱۱ می‌توان متوجه شد این سدان کوچک تقریبا به گونه‌ای طراحی شده است که ظاهری شبیه به محصولات پرطرفدار این سگمنت مانند هیوندای اکسنت و جک J4 داشته باشد و رقیبی مناسب برای این دسته از سدان‌ های کوچک بازار تلقی شود. اگرچه این سبک طراحی بدنه خیلی هیجان‌انگیز و جوان‌پسند نیست، اما کاملاً مطابق با سلیقه مشتریان هدف این نوع سدان‌ ها، یعنی خانواده‌ها و افراد مسن‌تر ترسیم شده است.

فردا 511 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

انحناهای بدنه نسبتاً ملایم هستند، اما در المان‌هایی مانند چراغ‌های جلو و عقب، می‌توان برخی زوایای نسبتاً تند و تیز را هم مشاهده کرد که باعث جذابتر شدن چهره اف ام سی ۵۱۱ شده‌اند. به کارگیری برخی خطوط حجمی و برجسته روی پروفیل جانبی، درب موتور و قسمت عقب خودرو هم از سادگی بدنه می‌کاهد و استایل فردا ۵۱۱ را کمی خوش‌ تراش‌تر جلوه می‌دهد.

فردا 511 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

در مجموع می‌توان اینطور نتیجه گرفت که فرم بدنه فردا ۵۱۱ شاید خیلی آدرنالین‌زا نباشد، اما تیر طراحان آن تقریبا به هدف خورده است؛ چرا که مشتریان اصلی این سدان، خانواده‌ها با توان مالی متوسط رو به پایین هستند و می‌توان ادعا کرد که در این محدوده قیمتی، تقریبا انتظار بیشتری از استایل ظاهری ماشین خود ندارند.

مشخصات فنی فردا ۵۱۱

خوشبختانه FMC 511 به سمت استفاده از موتورهای نسبتا پردردسر توربوشارژ نرفته و در عوض، یک موتور چهار سیلندر خطی اتمسفریک به حجم ۱.۵ لیتر را در قسمت دماغه خود جای داده است. این نوع موتورهای تنفس طبیعی کم‌حجم ۱۶سوپاپ که پیش از این در بسیاری از خودروهای پرفروش بازار حضور داشته‌اند، هم از نظر قدرت و کارایی برای تامین نیاز مشتریان ایرانی کافی بوده‌اند و هم استهلاک و دردسرهای نگهداری به نسبت پایین‌تری برای مالکان به وجود آورده‌اند.

فردا 511 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

موتور فردا ۵۱۱ قدرتی برابر ۱۰۶ اسب بخار در دور موتور ۵۶۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. نهایت گشتاور حاصل از این پیشرانه نیز برابر ۱۴۵ نیوتن متر است که از دور ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه زیر تایرهای خودرو قابل احساس خواهد بود.
همانطور که اشاره کردیم، در اینجا یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به خدمت گرفته شده است تا نیروی موتور را به چرخ‌های جلو انتقال دهد. استفاده از گیربکس‌های دو کلاچه تَر (W-DCT) برای یک موتور تنفس طبیعی کم حجم خیلی مرسوم نیست و معمولا اینگونه موتورها با گیربکس‌های سی‌وی‌تی یا اتوماتیک سنتی همراه می‌شوند.

فردا 511 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

ماشین FMC 511 حدود ۱۱۱۵ کیلوگرم وزن دارد و مصرف سوخت آن به طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر معادل ۶.۴ لیتر ذکر شده است. باک سوخت این سدان کوچک مونتاژی ۴۰ لیتر ظرفیت دارد که شاید در ابتدا کمی کوچک به نظر برسد، اما اگر مصرف سوخت این خودرو واقعا در حد ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر باشد، احتمالا تعدد دفعات سوختگیری خیلی افزایش نخواهد یافت.

برند FMC
مدل ۵۱۱
کلاس بدنه سدان
سال تولید ۱۴۰۳
حجم موتور ۱۴۸۰ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور تنفس طبیعی
قدرت ۱۰۶ اسب بخار
گشتاور ۱۴۵ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب تویست بیم
طول ۴۳۹۰ میلی متر
عرض ۱۷۲۵ میلی متر
ارتفاع ۱۴۹۰ میلی متر
فاصله محوری ۲۵۳۵ میلی متر
وزن ۱۱۱۵ کیلوگرم
حجم باک ۴۰ لیتر
مصرف سوخت ۶.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
ابعاد رینگ و لاستیک ۱۸۵/۵۵R15
شرکت عرضه کننده فرداموتورز
برند نشان مادر چانگان
کشور سازنده ایران – چین
فردا 511 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

متاسفانه در مورد شتاب صفر تا صد فردا ۵۱۱ اطلاعات رسمی منتشر نشده است، اما تست‌های غیررسمی نشان می‌دهد که این خودرو حداقل به چیزی حدود ۱۵ ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. پس انتظار شتاب بالا را از این ماشین خانوادگی نداشته باشید. وجود سیستم تعلیق مک‌فرسون مستقل در جلو و یکپارچه توییست بیم در عقب نیز باعث می‌شود تا یک سواری نسبتاً متعادل با هندلینگ قابل قبول برای مصارف عادی را از فردا ۵۱۱ شاهد باشیم.

حتما ببینید : ویدیو معرفی شاهین اتوماتیک

طراحی کابین و امکانات اف ام سی ۵۱۱

بعد از پا گذاشتن به داخل کابین فردا ۵۱۱ با یک سبک طراحی نسبتاً نامتقارن در داشبورد روبرو می‌شوید. فرم داشبورد FMC 511 طوری طراحی شده که اگرچه خیلی مدرن و امروزی نیست، اما گوشه چشم‌هایی به طرح‌های امروزی دارد و در نوع خود برای یک ماشین اقتصادی در شرایط فعلی، جذاب و نسبتاً زیبا به حساب می‌آید.

فردا 511 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

حتی می‌توان این سبک طراحی را تا حدود کمی اسپرت و جوان‌پسند نیز دانست؛ اگرچه چگالی این معیار خیلی بالا نیست اما مواردی مانند نمایشگر ایستاده، غربیلک فرمان دی-کات و دریچه‌های دایره‌ای تهویه در دو طرف داشبورد، تا حدودی حس اسپرت بودن را به کابین این خودرو اضافه کرده‌اند. طرح نمایشگر کیلومترشمار نیز در نوع خود جالب است؛ چرا که یک صفحه دایره‌ای بزرگ با نشانگر آنالوگ در وسط قرار گرفته تا سرعت خودرو را به نمایش بگذارد. در دو طرف آن نیز دو نمایشگر کوچک دیجیتال، سایر اطلاعات مانند دور موتور، مسافت پیموده شده و … را به راننده منتقل می‌کنند.

فردا 511 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

مطابق انتظار، پوسته داشبورد و اکثر نواحی تودری‌ها یا پنل جعبه دنده از جنس پلاستیک خشک ساخته شده است که البته کیفیت آن نسبتا قابل قبول احساس می‌شود. اما خوشبختانه قسمت بازویی درها با روکش چرم مصنوعی همراه شده تا کاربران حس راحتی بیشتری در این قسمت‌ها تجربه کنند. فرم صندلی‌ها نیز به نوبه خود تا حدودی ارگونومیک به نظر می‌رسد و استفاده از روکش چرمی پارچه‌ای نیز در ارتقای کیفیت آنها تاثیر قابل قبولی داشته است. همچنین، داخل کابین فردا ۵۱۱ با میزان فضای نسبتاً متعادلی روبرو خواهید شد که در این کلاس بدنه قابل قبول است و محدودیت آزاردهنده‌ای در صندلی‌های ردیف عقب برای سرنشینان با قد متعارف به وجود نمی‌آورد.

فردا 511 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

در مورد امکانات این خودرو هم باید گفت که متاسفانه مواردی پرکاربرد مانند کروز کنترل و تهویه اتوماتیک در لیست امکانات FMC 511 دیده نمی‌شود، اما در عوض تجهیزاتی مانند: کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل پایداری و کشش، اتولایت، نمایشگر ۷ اینچی مالتی‌مدیا، دوربین عقب، سانروف، فرمان کمکی برقی، دو کیسه هوا، تهویه دیجیتال و… در فهرست آپشن‌های اف ام سی ۵۱۱ وجود دارند که باعث ارتقای رفاه و ایمنی کاربران این خودرو خواهند شد.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی دو کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی
امکانات رفاهی سانروف برقی – تریم داخلی پارچه ای – تهویه دستی الکتریکی – رطوبت گیر کابین اتوماتیک – سنسور پارک و دوربین عقب – نمایشگر لمسی – سنسور پایش باد تایرها – رینگ آلومینیومی – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان – فرمان کمکی برقی – سنسور نور

مزایا و معایب

مزایا مصرف سوخت پایین – پایداری مناسب – کیفیت مونتاژ و متریال قابل قبول
معایب نبود برخی امکانات و ویژگی ها مانند ترمز دیسکی عقب و زیر آرنجی جلو و عقب – تعداد نمایندگی های کمتر نسبت به رقبا – فضای کابین کوچکتر از رقبا

رقبای فردا ۵۱۱

فردا ۵۱۱ می‌توانست رقیب مناسبی برای بسیاری از محصولات پرفروش داخلی باشد، اما به دلیل قیمت‌گذاری بالا، به این هدف دست پیدا نکرد. در حال حاضر، می‌توان محصولاتی مانند شاهین اتوماتیک، تارا اتوماتیک، جک J4 و نمونه‌های کارکرده و مدل پایین هیوندای اکسنت را رقیب مستقیم این سدان کوچک مونتاژی دانست.

حتما ببینید : ویدیو معرفی جک J4

آلبوم تصاویر

سوالات متداول

فردا ۵۱۱ دارای چه مشخصاتی است؟

اف ام سی ۵۱۱ نیروی مورد نیاز خود را از یک موتور تنفس طبیعی ۴ سیلندر به حجم ۱.۵ لیتر دریافت می‌کند. این پیشرانه، قدرتی برابر ۱۰۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۴۵ نیوتن متر را از طریق گیربکس اتوماتیک ۵ سرعته دو کلاچه تر (W-DCT) به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. مصرف سوخت فردا ۵۱۱ برابر ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و باک سوخت آن ۴۰ لیتر ظرفیت دارد.

فردا ۵۱۱ چه امکاناتی دارد؟

مواردی مثل ، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل پایداری، کنترل کشش، دیلایت، اتولایت، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، دوربین عقب، سانروف، فرمان کمکی برقی، دو کیسه هوا، تهویه دیجیتال و…، در فهرست آپشن‌های اف ام سی ۵۱۱ دیده می‌شوند.

نوشته فردا ۵۱۱ ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی اولین بار در آخرین خودرو. پدیدار شد.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje