1 01 Desktop

پیکان جوانان نوستالژی‌ترین خودرو برای جوانان قدیم ایران است. اگر بخواهیم از یک ماشین اسپرت نام ببریم که در دهه ۵۰ و ۶۰ به شدت در میان اقشار متوسط جامعه پرطرفدار بود؛ بدون شک باید از تیپ جوانان، اتومبیل شماره یک ایران خودرو در آن زمان‌ها صحبت کنیم. جالب است، هنوز هم افرادی هستند که به این ماشین اسپرت قدیمی، علاقه زیادی داشته و در پارکینگ خود به دقت از آن مراقبت می‌کنند تا خاطرات خود را با کمک آن زنده نگهدارند.

تاریخچه پیکان

موسسان ایران خودرو (برادران خیامی) در دهه ۴۰، پای پیکان و بعدها تیپ جوانان را به کشورمان باز کردند. مدیران این شرکت که تا آن زمان، مشغول به ساخت اتوبوس‌های بنز بودند؛ در کنار آن‌، تصمیم به تولید یک ماشین سواری گرفتند. هدف آن‌ها عرضه اتومبیلی بود که بسیار بهتر از محصولات معمولی همچون ژیان و به خوبی ماشین‌های لوکس وارداتی گران موجود باشد. از همه مهم‌تر در عین حال قیمت مناسبی داشته تا قشر متوسط جامعه، توانایی خرید آن را داشته باشند.

برادران خیامی برای رسیدن به هدف خود، شروع به تحقیقات و گفت‌وگو با خودروسازان اروپایی بسیاری کرد تا بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند. نتیجه این مذاکرات، توافق با یکی از خودروسازان انگلیسی به نام تالبوت بر سر تولید هیلمن هانتر در ایران، اما با نشان پیکان یا Arrow شد. پس از آن در ۱۳۴۶، پیکان وارد خط تولید IKCO شد و طی سال‌ها با قدرت در بازار باقی ماند.

جالب این است که برای هر نیازی در جامعه، یک تیپ مخصوص از این سدان محبوب تولید می‌شد و مدیران ایران خودرو همیشه به خواسته مشتریان خود توجه داشتند. کارلوکس، دولوکس، خودکار، پیکان جوانان، استیشن، کار، تاکسی، وانت و سپر جوشن تیپ‌های مختلف این مدل ماشین‌ بودند که پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن هم تولید شدند.

در آخر، پیکان پس از سال‌ها ادای دین به صنعت خودروسازی ایران و تولید در تیپ‌های مختلف، برای همیشه در سال ۱۳۸۴ با خط تولید IKCO خداحافظی کرد و تبدیل به یکی از خاطرات خوب مردم شد؛ هر چند، هنوز هم مردم از نسخه‌های قدیمی آن استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های ظاهری پیکان جوانان

خودرو پیکان جوانان

پیکان جوانان با هدف تولید محصولی جوان‌پسند، مردمی و با ظاهری اسپرت در دهه ۵۰ تولید شد. اگر بخواهیم از تفاوت‌های ظاهری این مدل با نسخه‌های قبلی تولیدشده یعنی کارلوکس و دولوکس نام ببریم؛ باید اشاره کنیم که بیشتر تغییرات در نمای جلویی خودرو است. از نمونه این تغییرات می‌توان به جلو پنجره جدید و چراغ‌ خودرو اشاره کرد.

چراغ‌های جلو که در دو مدل قبلی، مستطیلی و یک‌پارچه بود؛ حالا در قالب دو چراغ گرد در دو طرف ماشین (به صورت کلی چهار چراغ) خودنمایی می‌کرد. البته در کنار همه این موارد نمی‌شود از رنگ‌های اختصاصی که برای بدنه استفاده می‌شد، چشم‌پوشی کرد.

در داخل کابین هم آپشن‌هایی شامل دور سنج موتور، آمپر باتری و نشانگر فشار روغن در بخش جلوی داشبورد اضافه شد تا در کنار امکانات قبلی و صندلی‌های بلند جدید، رفاه رانندگان خود را بیشتر تامین کند. تمام ویژگی‌هایی که در این بخش گفتیم؛ باعث شدند تا پیکان جوانان، لقب گران‌ترین محصول این مدل را برای خود کند.

مشخصات فنی خودرو پیکان جوانان

موتور پیکان جوانان

پیشرانه این تیپ، همانی است که در دو نسخه قبلی (دولوکس و کارلوکس) استفاده شده بود؛ تنها با این تفاوت که موتور پیکان جوانان از دو کاربراتور کمک می‌گرفت. ماشین محبوب قدیمی ایران مجهز به حجم موتور ۱۷۲۵ سی‌سی بود و ۴ سیلندر آلومینیومی ۸ سوپاپه داشت. حداکثر قدرت پیشرانه آن، ۹۴ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن، ۱۱۰ نیوتون متر در ۳۲۰۰ دور در دقیقه بود.

شتاب صفر تا صد پیکان جوانان ۱۰ ثانیه و مخزن سوخت آن دارای گنجایشی معادل ۴۵ لیتر در هر باک است. سیستم گیربکس آن ۴ دنده و البته دستی بوده و در نهایت، سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را پشتیبانی می‌کند.

نکته مهم: پیشرانه ۱۷۲۵ سی‌سی تنها در نسخه‌های ساخته‌شده اولیه خط تولید روی پیکان جوانان استفاده می‌شد و پس از آن با حجم موتور ۱۶۰۰ سی‌سی به فروش رسید.

دلایل محبوبیت پیکان جوانان

همانطور که پیش‌تر گفتیم؛ جوانان بدون هیچ تردیدی، محبوب‌ترین ماشین اسپرت تولید داخل در گذشته است. با اینکه این تیپ، گران‌ترین نسخه پیکان بود؛ اما فروش قابل توجهی را تجربه کرد. در ادامه دلایلی را برای شما می‌گوییم که از این تیپ، محصولی پرطرفدار ساخت:

  • رفع نیاز قشر متوسط جامعه: پیکان جوانان به دلیل اینکه تنها خودرو تولیدی اسپرت، ارزان و دارای مشخصات فنی خوب در آن زمان بود؛ توانست بخش زیادی از نیاز و خواسته افرادی که علاقه‌مند به ماشین‌های اسپرت بودند را تامین کند.
  • انتخاب نام جوانان: باید بگوییم که نام‌گذاری این تیپ از سری مدل‌های پیکان، بسیار هوشمندانه بود. زیرا ایران خودرو دقیقا همان چیزی را ارائه کرد که جوانان خواستار آن بودند. متقاضیانی که به دلیل سن پایین و نداشتن پولی در حد افراد میانسال، توانایی خرید ماشین های لوکس اروپایی را نداشتند؛ اما همچنان طرفدار اتومبیل‌های اسپرت بودند.
  • قیمت مناسب: پیکان جوانان در میان تمام خودروهای اسپرت آن زمان که همه ماشین‌های وارداتی از خودروسازان آمریکایی و خودروسازان آلمانی بودند و قیمت بسیار بالایی هم داشتند؛ دارای قیمت بسیار خوبی بود.
  • دو کابراتور در پیشرانه: این ویژگی منجر به افزایش راندمان، سرعت، شتاب خودرو و قدرت خروجی از موتور ماشین می‌شد و در آن زمان، رده فنی خودروهای تولیدی را تا سطح زیادی بالا ‌برد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: گروه تولید محتوای خودرو45

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir