1 01 Desktop

طبق گزارش‌های مالی و آمار منتشرشده از سوی شرکت‌های فعال در حوزه خودروسازی نشان می‌دهد که این صنعت، سال بسیار خوبی را از لحاظ فروش و سودآوری پشت سر گذاشته است. داده‌های جمع‌آوری شده از ۲۴ تولیدکننده بزرگ خودرو در سال ۲۰۲۳ به افزایش ۱۱ درصدی درآمد و ثبت رقم ۲.۲۵ هزار میلیارد یورو اشاره می‌کند. ناگفته نماند که افزایش قیمت خودرو، نقش قابل توجهی در درآمد خودروسازان در سال گذشته داشته است.

با تمام این اوصاف، رسیدن به جایگاه اول فروش و کسب درآمد از فروش خودرو، دو مقوله جدا از هم هستند. محبوبیت و فروش بالا لزوما به معنی کسب درآمد بیشتر نیست و دو برند معروف در صنعت خودروسازی وجود دارند که به خوبی بر این موضوع واقف هستند. فراری و پورشه به عنوان دو برند مطرح جهان، به بیشترین حاشیه سودآوری در سال ۲۰۲۳ دست یافته‌اند و در صدر سودآورترین خودروسازان جهان ایستاده‌اند، هرچند در پایین جدول پرفروش‌ترین‌ها قرار دارند.

سودآورترین خودروسازان ۲۰۲۳

خودروسازان ۲۰۲۳

در سالی که گذشت، خودروسازان در مجموع ۱۸۷.۸ میلیارد یورو سود عملیاتی به دست آورده‌اند. سود عملیاتی به مجموع درآمد شرکت پس از پرداخت هزینه‌های لازم گفته می‌شود. سود عملیاتی خودروسازان در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۵۹ میلیارد یورو بود. بنابراین می‌توان گفت که در مقایسه با سال گذشته، سود عملیاتی شرکت‌های خودروسازی حدود ۱۸ درصد افزایش یافته است. این رقم بیش از نرخ رشد فروش است و می‌توان آن را به‌صورت افزایش حاشیه سودآوری از ۷.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۸.۴ درصد در سال ۲۰۲۳ تفسیر کرد.

فراری

در لیست سودآورترین خودروسازان سال ۲۰۲۳ نام فراری در جایگاه اول قرار می‌گیرد. این برند ایتالیایی نه‌تنها معیار سنجش خودروهای اسپرت در سراسر جهان است، بلکه به عنوان یک ماشین چاپ پول در نظر گرفته می‌شود. در سال ۲۰۲۳، فراری ۱۳،۶۶۳ خودرو فروخت و به درآمد ۵.۹۷ میلیارد یورو دست پیدا کرد. حاشیه سودآوری این شرکت در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۴ درصد بوده و در سال ۲۰۲۳  به ۲۷ درصد رسیده است. بنابراین فراری توانسته است خودروهای گران‌قیمت بیشتری را نسبت به قبل به فروش برساند. مجموع سود عملیاتی کمپانی ایتالیایی ۱.۶۱ میلیارد یورو اعلام شده که معادل ۲۷ درصد فروش کلی می‌شود. به زبان ساده‌تر، فراری در ازای هر یورو، ۲۷ سنت سود برداشت کرده است.

پورشه

پورشه، در جایگاه دوم سودآورترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۳ نشسته است. جالب اینکه پورشه در سال ۲۰۲۲ حتی جزو بیست خودروساز سودآور نیز نبود. شرکت آلمانی با حفظ حاشیه سودآوری ۱۸ توانسته از سد رقبای متعددی از جمله بی ام و، مرسدس بنز، فولکس واگن، هیوندای و تویوتا بگذرد و مقام دوم را به دست آورد. پورشه با سود ۷.۲۸ میلیارد یورو از درآمد ۴۰.۵۳ میلیارد یورو، پس از فراری عنوان سودآورترین شرکت خودروسازی را به خود اختصاص می‌دهد. افزایش فروش مدل‌های پورشه ۹۱۱ و تایکان، دلیل اصلی این سودآوری به حساب می‌آید. پورشه از هر یورو، ۱۸ سنت سود به دست آورده است.

بی ام و، استلانتیس، کیا

در بین تولیدکنندگان بزرگ، بی ام و با رسیدن به حاشیه سودآوری ۱۱.۹ درصد در سال ۲۰۲۳، جایگاه خود را دو پله ارتقا داده و از مقام پنجم در سال ۲۰۲۲، به رتبه سوم دست یافته است. استلانتیس با افزایش ناچیز ۰.۵ درصدی حاشیه سودآوری، جایگاه چهارم خود را حفظ کرده و کیا با جهش قابل توجه و دستیابی به حاشیه سودآوری ۱۱.۶ درصد، مکان پنجم در لیست سودآورترین خودروسازان سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است.

سایر شرکت ها

خودروسازان دنیا

شرکت‌های مرسدس بنز، تویوتا، JLR (جگوار-لندروور)، سوبارو و هیوندای نیز به ترتیب با حاشیه سودآوری ۱۱.۴ درصد (افت ۰.۹ درصد)، ۱۱.۱ درصد (افزایش ۳.۹ درصد)، ۱۱ درصد (افزایش قابل توجه ۱۲.۹ درصد)، ۹.۵ درصد (افزایش ۳.۱ درصد) و ۹.۳ درصد (افزایش ۲.۴ درصد) به ترتیب به رتبه‌های ششم تا دهم جدول سودآورترین خودروسازان سال ۲۰۲۳ دست یافته‌اند.

به عنوان یک نکته قابل تامل در بررسی حاشیه سودآوری شرکت‌های خودروسازی باید به افت غیرمنتظره شرکت تسلا در سال ۲۰۲۳ اشاره کرد. این شرکت در سال ۲۰۲۲ مدال نقره سودآورترین خودروسازان را داشت و انتظار می‌رفت در سال ۲۰۲۳، به جایگاه نخست سودآوری دست پیدا کند. ولی برخلاف انتظارات، تسلا با کاهش ۷.۶ درصدی حاشیه سودآوری و رسیدن به رقم ۹.۲ درصد، به جایگاه یازدهم سقوط کرد و حتی در لیست ده‌تایی شرکت‌های سودآور نیز جایی ندارد. فولکس‌واگن و میتسوبیشی نیز به ترتیب کاهش ۰.۹ درصدی و ۰.۴ درصدی را در حاشیه سودآوری خود در سال ۲۰۲۳ گزارش کرده‌اند.

پردرآمدترین خودروسازان ۲۰۲۳

پردرآمدترین خودروسازان ۲۰۲۳

همان‌طور که گفته شد، درآمد بیشتر به معنی سودآوری بیشتر نیست. در حقیقت لیست پردرآمدترین شرکت‌های خودروساز در سال ۲۰۲۳ تفاوت بسیاری با لیست سودآورترین خودروسازان سال ۲۰۲۳ دارد.

در سال ۲۰۲۲، تویوتا با درآمد ۲۴۲.۲۶ میلیارد یورو، پردرآمدترین خودروساز جهان بود. ولی این لقب در سال ۲۰۲۳ به فولکس واگن اختصاص پیدا می‌کند. شرکت آلمانی با تنوع خودروها و رقم فروش قابل ملاحظه، درآمد عظیمی به مبلغ ۲۹۸.۴۴ میلیارد یورو را به ثبت رسانده است.

تویوتا جایگاه دوم را در لیست پردرآمدترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۳ دارد. شرکت ژاپنی در حال افزایش محصولات برقی خود است، ولی فروش بالای مدل‌های غیر الکتریکی را حفظ کرده است و توانسته به درآمد ۲۶۸.۲۸ میلیارد یورو دست پیدا کند.

ثبات استلانتیس در حفظ جایگاه خود در جدول سودآورترین‌ها و پردرآمدترین‌ها شایسته تحسین است. این شرکت با افزایش درآمد تقریبا ۵ درصدی نسبت به سال گذشته و رسیدن به رقم ۱۸۸.۳۷ میلیارد یورو، همانند سال ۲۰۲۲ در رده سوم پردرآمدترین خودروسازان سال ۲۰۲۳ قرار می‌گیرد. فورد و جنرال موتورز نیز به ترتیب با کسب درامد ۱۵۹.۲۱ میلیارد و ۱۵۹.۱۳ میلیارد یورو همانند سال گذشته در جایگاه چهارم و پنجم نشسته‌اند.

در نیمه پایین لیست ده‌تایی پردرآمدترین خودروسازان جهان به ترتیب، اسامی مرسدس بنز با درآمد ۱۵۱.۸ میلیارد یورو، بی ام و با درآمد ۱۴۸.۱۶ میلیارد یورو، هوندا با درآمد ۱۲۱.۱۱ میلیارد یورو، هیوندای با درآمد ۱۱۰.۹۸ میلیارد یورو و سایک با درآمد ۹۶.۷۷ میلیارد یورو به چشم می‌خورد.

جالب اینکه در سال ۲۰۲۲، تنها شرکت چینی در لیست ۲۰ خودروساز برتر جهان از لحاظ درآمد، گریت وال بود که اتفاقا در رتبه بیستم قرار داشت. اگرچه در سال ۲۰۲۳ نشانی از گریت وال در لیست پردرآمدترین‌ها دیده نمی‌شود، ولی حالا سایک در رتبه دهم قرار دارد و شرکت‌های فاو، جی ای سی، بی وای دی، دانگ فنگ، بایک و جیلی در لیست پردرآمدترین‌ها ظاهر شده‌اند و رتبه بالاتری نسبت به رنوی فرانسوی (با درآمد ۵۱.۷۱ میلیارد یورو) دارند.

نتیجه گیری

سال ۲۰۲۳ سال پررونقی برای شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان بوده است. فراری همانند سال گذشته، در صدر جدول سودآورترین خودروسازان جهان نشسته و توانسته است در ازای هر یورو، ۲۷ سنت سود کند. سود عملیاتی این شرکت در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۸۷.۸ میلیارد یورو گزارش شده است. تسلا که گمان می‌رفت به یک نقطه عطف در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید، مدال نقره خود را به پورشه آلمانی بخشید و به جایگاه یازدهم نقل مکان کرد.

اما دو شرکت بزرگ فولکس واگن و تویوتا همیشه در حال رقابت بر سر فروش محصولات خود و رسیدن به درآمد بیشتر بودند. تویوتا که در سال ۲۰۲۲ لقب پردرآمدترین خودروساز جهان را به دوش می‌کشید، یک پله پایین آمد و جای خود را به رقیب آلمانی خود سپرد. بدین ترتیب فولکس به بالاترین جایگاه لیست پردرآمدترین خودروسازان سال ۲۰۲۳ صعود کرد و تویوتا و استلانتیس به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje