1 01 Desktop

مدل ترا (Terra) از خانواده شاسی بلندهای سایز متوسط نیسان، در سال ۲۰۱۸ جانشین خانواده قدیمی پالادین (Paladin) شد که البته در برخی قسمت‌های جهان با نام نیسان اکسترا (X-Terra) نیز شناخته می‌شد.

برند نیسان از دهه ۱۳۷۰ شمسی با مدل پاترول در بازار کشور بسیار شناخته شده و در جامعه آفرودسواران دارای احترام بسیار زیاد است. در نتیجه شنیدن این خبر که قرار است نیسان ترا از سوی مانیان خودرو (شرکت خودروساز زیرمجموعه پرشیا خودرو) و با نام مانیان ترا مونتاژ و تولید شود، بسیار باعث خرسندی است.

مزایا و معایب

+ اعتبار برند

+ توانایی‌های آفرود بالا

+ فضای داخلی جادار

– مونتاژ در نسخه پیش از فیس لیفت

– سطح طراحی و ویژگی‌های پایین‌ در سری اول تولیدی

مشخصات فنی

موتور مانیان ترا (نیسان ترا)

دیفرانسیل جلو مانیان ترا (نیسان ترا)

دیفرانسیل عقب مانیان ترا (نیسان ترا)

مانیان ترا حاصل جوینت ونچر نیسان ژاپن با خودروسازی دانگ فنگ در شهر ژنگژو چین است. این خودرو از دیدگاه پلتفرم و طراحی فنی (شاسی و سیستم انتقال نیرو) با خودرو لئو MX8 که قرار بود از سوی شرکت ایستا موتور (زیر مجموعه گروه کارآفرینان مایوان) به کشور عرضه شود، کاملا یکسان است و تنها تمایز آنها در بخش طراحی و سطح آپشن‌های رفاهی است. حالا با نامشخص بودن عرضه یا عدم عرضه نهایی لئو MX-8، باید مانیان ترا پرشیا خودرو را یکی از یکه‌تازان سگمنت شاسی بلندهای آفرودی دو دیفرانسیل حقیقی بازار دانست که ضمن عدم حضور یک رقیب قابل، از نام معتبر و بامسمای نیسان، حداقل در قالب جوینت ونچر بهره می‌گیرد.

نیسان ترا شرکت پرشیا خودرو یک شاسی بلند دو دیفرانسیل موقت انتخابی (4X4 یا 4WD) دارای شاسی مستقل و قابلیت انتخاب وضعیت کمک سنگین (4L) به منظور عبور از بیراهه‌های ناهموار است که از سیستم تعلیق جناغی دوبل مستقل در جلو و یکپارچه ۵ لینک غیر مستقل بهره می‌گیرد. این دقیقا همان ستاپ فنی است که در برترین شاسی بلندهای آفرودی جهان، از هامر H2 گرفته تا تویوتا FJ کروزر می توان دید.

این خودرو شاسی بلند سایز متوسط به یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو تزریق مستقیم ساخت میتسوبیشی با کد 4K31TD مجهز است که گشتاور را از طریق گیربکس اتوماتیک ۸ سرعت ساخت ZF، دارای ۸ حالت رانندگی مختلف، به‌صورت استاندارد به محور عقب و در صورت انتخاب راننده، به هر دو محور منتقل می‌کند.

با شکست پروژه MX-8 شرکت ایستا موتور، مانیان ترا شرکت پرشیا خودرو یکی از معدود شاسی بلندهای مخصوص آفرود بازار کشور است که به‌صورت مونتاژی صفر کیلومتر عرضه خواهد شد. سگمنتی که مانیان ترا در آن عرضه می‌شود، به لطف حضور کراس‌اوورهای شهری و نسبتا بی‌خاصیت، هنوز هم یکی از سگمنت‌های تشنه بازار خودرو کشور است.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۸۸۲ میلیمتر
عرض ۱۸۵۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۸۷۵ میلیمتر
فاصله محورها ۲۸۵۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۹۵۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب
حجم مخزن سوخت ۷۳ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی مانیان ترا (نیسان ترا)

جلوپنجره مانیان ترا (نیسان ترا) - لوگوی مانیان خودرو

نمای خارجی مانیان ترا مخصوصا در مقایسه با MX8 نشان از اندکی قدمت دارد. این خودرو در حقیقت طراحی ابتدایی نیسان ترا و متعلق به سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ است. با این حال در نمای جلو خودرو هنوز می‌توان تریم کرومی V شکل که امضای انحصاری نیسان از زبان طراحی V-Motion این برند است را مشاهده کرد. نمای عقب نیز همانند جلو خودرو تقریبا فاقد هیجان و اغراق است، اما چهره‌ای کاملا کاربردی و متمرکز بر استفاده بیراهه‌نوردی را به تصویر می‌کشد.

خودرو به شکل قابل توجهی مرتفع و در نمای جانبی دارای گلگیرهای برجسته و بسیار بزرگ است که ضمن ارائه ظاهری عضلانی و گیرا، امکان استفاده از تایرهای بزرگ‌تر ویژه آفرود را ممکن می‌سازد. این ترکیب به سادگی بیانگر قابلیت حقیقی ترا مانیان خودرو در استفاده سنگین در بیراهه‌های دشوار است.

نیسان ترا در سال ۲۰۲۱ دستخوش تغییر چهره و فیس لیفت سنگین شد که منطبق با المان‌های طراحی روز برند نیسان و مشابه سایر محصولات روز این برند انجام گرفت. این خودرو اگرچه در بازار ایران از نسخه پیش از فیس لیفت است اما خوشبختانه در نمای داخلی از طراحی نسخه فیس لیفت بهره می‌گیرد.

طراحی داخلی

کابین مانیان ترا (نیسان ترا)

نیسان ترایی که پرشیا خودرو به‌صورت تعداد محدود و به منظور استانداردسازی روانه بازار کشور کرد، از داشبرد و طراحی داخلی نسخه پیش از فیس لیفت بهره می‌گرفت. در آن دوران بحث ورود لئو MX-8 از سوی ایستا موتور هنوز داغ بود و از این رو پرشیا خودرو در نسخه مونتاژی خود طراحی داخلی به‌روزشده‌ای را که در فیس لیفت ۲۰۲۱ ارائه شد، برای نیسان ترا مونتاژی در نظر دارد.

در نتیجه نمای داخلی مانیان ترا به‌روزتر و زیباتر از نمای خارجی آن جلوه می‌کند. داشبرد نامتقارن دارای زوایا و خطوط نرم متعدد و طراحی گیرا است که در ترکیب با نمایشگر ۱۰ اینچی مولتی مدیا و تریم دو رنگ داخلی، جلوه‌ای زیبا پیشکش خریدار می‌کند. خوشبختانه در این مدل، کلاستر خودرو از نوع آنالوگ دوار با اعداد کاملا خوانا و سنتی است که با یک کامپیوتر سفری ۳.۵ اینچی رنگی تکمیل می‌شود که از هر نظر بر کلاستر دیجیتال رایج در خودروهای امروزی برتری دارد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فضای داخلی نیسان ترا حجم بار بسیار زیاد آن و البته قابلیت عرضه در نسخه سه ردیف صندلی (۷ نفره) است. اما نمونه قابل عرضه در بازار ایران تنها از نوع ۵ نفره خواهد بود که بر اساس تجربه محبوبیت بیشتری در مقایسه با خودروهای ۷ نفره دارد.

آپشن ها و امکانات

کنسول مرکزی مانیان ترا (نیسان ترا)

لئو MX8 بدون تردید به دلیل داشتن ریشه چینی برند، در طراحی نمای داخلی از نیسان ترا چند سر و گردن بالاتر است. این مهم در بخش ویژگی‌های رفاهی و ایمنی نیز بسیار مشهود خواهد بود.

مانیان ترا اگرچه شاید در مقایسه با سایر خودروهای چینی بازار چندان پر آپشن به نظر نرسد، اما همه ویژگی‌های درخور و کاربردی یک خودرو روزمره را به همراه دارد. مهم‌ترین ویژگی‌های ارائه‌شده در این خودرو شامل قفل دیفرانسیل مرکزی، قفل دیفرانسیل عقب، سینی موتور، سیستم روشنایی LED، نورپردازی انتزاعی، صندلی برقی ۸ جهت راننده، خروجی سیستم تهویه مطبوع ردیف عقب، شارژر بی‌سیم تلفن هوشمند، دو خروجی ۱۲ ولت فندکی، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، در پنجم برقی، ترمز پارک برقی و اتوهلد است.

احتمال بسیار زیادی دارد که پرشیا خودرو نسخه‌های بعدی ترا را در تریم و ترکیب آپشنی بالاتری به تولید برساند.

تجربه رانندگی مانیان ترا

رانندگی با مانیان ترا (نیسان ترا) - آفرود

تست رانندگی مانیان ترا ویژه خبرنگاران حوزه صنعت خودرو در کویر متین‌آباد به اجرا در آمد. اگرچه بیشتر مشتریان این خودرو هرگز قرار نیست تا این حد و اندازه از قابلیت‌های نیسان ترا کار بکشند، اما باید اعتراف کرد که عملکرد ترا در مسیرهای شنی و رمل‌های کویر متین آباد به‌واقع خیره‌کننده بود.

در ابتدا باید به کشش و گشتاور قابل توجه پیشرانه خودرو اشاره کرد که در بیشتر موارد به دلیل لغزندگی بر روی شن، از سوی سیستم کنترل کشش و ضد هرزگردی خودرو به‌شدت محدود می‌شد تا از واماندگی جلوگیری کند. با خاموش کردن این سیستم، ترا روی حقیقی خود را نشان داد و رفتاری کاملا هیجانی و پرتوان را به نمایش گذاشت.

اگرچه سرعت تعویض دنده‌ها در گیربکس ۸ سرعت AT با تاخیر نسبی و البته طبیعی همراه است، اما چیدمان ضرایب سه دنده اول گیربکس و هماهنگی آن با پیشرانه به اندازه‌ای دقیق و مهندسی‌شده است که هیچ نیازی به استفاده از حالت دنده سنگین در خودرو احساس نمی‌شود. حتی در هیچ یک از مراحل رمل‌نوردی نیازی به استفاده از قفل دیفرانسیل مرکزی نبود، چراکه سیستم لغزش محدود محور عقب (دیفرانسیل LSD) بیشتر بار ضد هرزگردی خودرو را بر دوش می‌کشید.

در وصف کشش و توان پیشرانه باید بیان داشت که مانیان ترا از معدود خودروهای موجود در بازار کشور است که در حالت تک دیفرانسیل و در دنده سبک، در صورت خاموش بودن سیستم ضد هرزگردی تا دنده ۲ قادر به اجرای حرکات نمایشی بر روی سطوح لغزنده و حتی روی آسفالت است. این قابلیت حس شیطنت و لذت را در هر راننده‌ای زنده می‌کند. لازم به ذکر است که به دلیل پرخوران بودن پیشرانه نیسان ترا، مهم آن است که به هنگام سواری پرفشار دور موتور را در بازه عملکرد مفید سیستم توربو (۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه) کنترل کنید تا بهترین بازده ممکن را از مجموعه فنی خودرو در اختیار داشته باشید. این مهم نیز بخصوص به کمک سیستم تیپ ترونیک و کنترل دستی گیربکس انجام می‌گیرد که لذت سواری خیابانی و بیراهه را دوچندان می‌کند.

یکی از ویژگی‌های جذاب در مانیان ترا، داشتن قابلیت دور زدن به روش تانک (Tank Turn) است. این قابلیت در وضعیت دو دیفرانسیل سنگین (4L) فعال می‌شود و به کمک سیستم ترمز هوشمند، خودرو را قادر می‌سازد تا در وضعیت درجا به‌طور کامل به دور خود بچرخد. این ویژگی بسیار خاص و تنها منحصر به تعداد معدودی از خودروهای آفرودی، موجب می‌شود که در مسیرهای بسیار باریک که فضایی برای جابجایی کامل خودرو نیست، مانیان ترا بتواند به‌سادگی به دور خود بچرخد و جهت حرکت خود را تغییر دهد.

قیمت مانیان ترا در بازار

نمای عقب مانیان ترا (نیسان ترا)

مانیان ترا بدون تردید یکی از برترین خودروهای مونتاژی تمامی سگمنت‌های بازار خودرو کشور خواهد بود. خودرویی پرتوان، دارای اصالت، عرضه از سوی شرکتی معتبر با لذت سواری بسیار بالا و عملکردی درخور توجه.

هنوز قیمت مانیان ترا از سوی پرشیا خودرو اعلام نشده است، اما بدون تردید این خودرو گزینه ارزان‌قیمتی نخواهد بود. شاید بتوان تنها ضعف اساسی نیسان ترا مانیان خودرو را همین قیمت نهایی تیز آن دانست که ممکن است تا نزدیک به دو برابر برخی رقبای تمام‌چینی هم‌کلاس خود نیز برسد. البته جای تردید نیست که بخش بزرگی از این بها در حقیقت صرف پرداخت اعتبار و سابقه برند نیسان و عملکرد بسیار خوب خودرو می‌شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی / عکاس: شهاب انیسی

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje