Wp Header Logo 333.png
طراحی تویوتا کرولا 2023

کرولا یکی از وارداتی های جذاب و غیر چینی بازار است و ما در این مطلب نقد و بررسی طراحی تویوتا کرولا ۲۰۲۳ را انجام می دهیم.

تویوتا کرولا نه تنها برای تویوتا، بلکه برای تاریخ صنعت خودروسازی، محصولی مهم و استراتژیک به شمار می آید. خودرویی که از سال ۱۹۶۶ وارد چرخه تولید شد و در دوازده نسل که در سگمنت های مختلف مانند سدان، هاچبک،استیشن واگن، کراس اوور و… توانسته به فروشی بیش از ۵۰ میلیون دستگاه دست یابد تا لقب پرفروش ترین محصول تاریخ صنعت خودروسازی را به خود اختصاص دهد.

از جمله دلایل موفقیت تویوتا کرولا در هر نسل را می توان در مقرون به صرفه بودن، دوام بالا و طراحی کاربردی جستجو کرد و اخرین نسل از این مدل پرطرفدار، یعنی دوازدهمین نسل کرولا که نخستین بار در سال ۲۰۱۹ معرفی شد نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این تفاوت که طراحی نسل آخر کرولا علاوه بر ارائه برخی ویژگی های کاربردی، از نظر سبک طراحی و استایل ظاهری  نیز جهش قابل توجهی را تجربه کرده است تا ثابت کند که آماده تر از گذشته، خواهان رقابت با رقبایی قدر در بازار جهانی می باشد.

نمای رو به رو تویوتا کرولا 2023

با این حال داستان تویوتا کرولا در بازار ایران نیز متفاوت از سایر کشورهایی که کرولا در آن ها عرضه شده و می شود نیست و این محصول اقتصادی تویوتا ( البته نه در ایران!)، از مدل های پرطرفدار در ایران به شمار می آید. با این تفاوت که کرولا در بازار کشور، بیشتر در نسخه سدان شناخته شده است و سایر سگمنت های آن از قبیل هاچبک، استیشن و … خیلی مورد توجه قرار نگرفته اند و عرضه آن ها نیز در گذشته بسیار محدود و به عبارتی در حد صفر بوده است. هر چند که احتمالا به زودی شاهد واردات و عرضه نسخه کراس اوور کرولا نیز خواهیم بود.

تویوتا کرولا 2023 در نمایشگاه

اما مدتی است که با باز شدن واردات خودرو، (البته بصورت قطره چکانی و با محدودیت های زیاد) , شاهد عرضه برخی مدل های پرطرفدار و با سابقه هستیم که تویوتا کرولا نیز یکی از همین محصولات است.  محصولی که این بار با مدل ۲۰۲۳ و نسخه تولید شده در بازار چین پا به میدان گذاشته که در ادامه مطلب، آخرین نسل از سدان کرولا را از منظر طراحی و استایل ظاهری و داخلی مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.

ویدیو معرفی تویوتا کرولا ۲۰۲۳

طراحی بدنه؛ استایلی پویا و با پرستیژ

همانطور که اشاره کردیم، تویوتا کرولاهای وارد شده به بازار ایران از نسخه های عرضه شده در بازار چین می باشد که توسط خودروسازی FAW چین تولید شده و ظاهری شبیه به نسخه های اروپایی دارد. هر چند که به تازگی تویوتا لوین نیز که در واقع کرولا تولید شده توسط کمپانی GAC می باشد و استایلی شبیه به کرولاهای بازار آمریکا دارد نیز وارد بازار شده اند. با این حال تفاوت های میان این دو نسخه بیشتر در نمای جلو خودرو نمایان است، اما در این مطلب، استایل تویوتا کرولا های نسخه FAW را که شبیه به نسخه های بازار اروپا «EU» بررسی و نقد خواهیم کرد.

تویوتا کرولا 2023 سفید

نسل جدید کرولا در هر سه نسخه سدان، هاچبک و استیشن بر پایه پلتفرم GA-C تویوتا طراحی  و توسعه پیدا کرده اند و پیکره کلی مدل سدان با تکیه بر طراحی شیک و پویا مدل هاچبک جمع و جور و همچنین نسخه تورینگ اسپرت، از همان حالت عریض و به اصطلاح خوابیده بهره می برد. با این تفاوت که در نسخه سدان به واسطه طراحی دگرگون شده و کاملا جدید و استایلی با پرستیژ بیشتر، استقلال خود را در مقایسه با دو مدل دیگر بیشتر به نمایش می گذارد. بخصوص اینکه این سبک از طراحی را تنها در نسخه سدان بازار اروپا شاهدش هستیم.

بررسی تویوتا کرولا 2023

در نمای جلو، اولین نکته ای که به چشم می خورد سبک طراحی برگرفته از قایق های کاتاماران «Catamaran» کاملا جلب توجه می کند.در کنار ان، حالت لایه ای این نما و جلو پنجره بزرگ موضوع مشترک در طراحی نمای جلو خانواده دوازدهمین نسل تویوتا کرولا می باشد.

طراحی نسبتا باریک چراغ های جلو که در گوشه از زوایای تیز برخوردار شده است، در کنار نوار کرومی باریکی که از بالای مرکز چراغ ها شروع و تا مرکز که به لوگوی تویوتا ختم می شود امتداد میابد و با حالتی که چشم ها را به سمت لوگوی تویوتا سوق می دهد، چهره ای به مراتب خشن تر و اسپرت تر در مقایسه با قبل به کرولا بخشیده است. ضمن اینکه خطوط روی کاپوت نیز در اراِئه این حس بصری بی تاثیر نمی باشد.

نمای رو به رو تویوتا کرولا 2023

در ادامه جلو پنجره بزرگ و چند ضلعی با گرافیک نوارهای افقی که در ترکیب با جلو پنجره باریک بالایی حالتی سه بعدی به دماغه خودرو داده است، علاوه بر پویا تر کردن این نما، چهره ای مستحکم و با وقارتری را در مقایسه با قبل و نیز در مقایسه با سایر نسخه ها به نمایش می گذارد.

در کناره های سپر ها نیز یک نوار C شکل باریک که برگرفته از همان قایق های کاتاماران بوده و جلو پنجره بزرگ و به عبارتی ورودی هوای مرکزی سپر و پروژکتور های دایره ای شکل را احاطه کرده اند، حالت بیرون زده جلو پنجره را نیز کنترل کرده و در نمای جانبی سبب شده تا به لحاظ بصری کشیدگی پوزه و دماغه بیش از حد اغراق آمیز نباشد. هر چند که در نسخه عرضه شده در بازار ایران، این ورودی های هوای کناری، با یک نوار مشکی رنگ پوشانده شده است، در حالی که در نسخه های فول آپشن تر، از یک نوار کرومی که در کاهش سادگی این نما تاثیرگذار بوده است استفاده شده.

نمای جانبی تویوتا کرولا 2023

در نمای جانبی اما نکاتی وجود دارد که سبب بهبود این نما از نظر تناسبات ظاهری شده است. طول کلی خودرو در مقایسه با نسل قبلی به میزان ۱۰ میلی متر افزایش یافته، با کاهش ۵ میلی متری اورهنگ « overhang» جلو و افزایش ۱۵ میلی متری اورهنگ عقب، علاوه بر ایجاد فاصله محوری ۲۷۰۰ میلی متری که همانند نسخه « Touring Sport» است، تناسباتی نزدیک به خودروهای محور محرک عقب، که همواره پویایی و جذابیت بصری بیشتری را نیز در مقایسه با سدان های محور محرک جلو در این نما دارند، پیدا کرده است.

طراحی پشت تویوتا کرولا 2023

علاوه بر آن ارتفاع کلی سدان و سطح درب صندوق عقب، هر دو ۲۰ میلی متر کاهش یافته و ارتفاع ان از سطح زمین نیز ۳۵ میلی متر کاهش را تجربه کرده تا در ترکیب با کاهش به ترتیب ۲۳ و ۹ میلی متری نشیمنگاه صندلی های جلو و عقب، مرکز ثقل پایین تری را در کرولا جدید ایجاد کرده است. از نظر بصری نیز، شاهد خطوطی مدرن اما نه چندان پیچیده هستیم که هماهنگی مناسبی میان عناصر آن وجود دارد. یک خط به عنوان خط شانه یا خط شخصیتی، با شیبی نسبتا ملایم از انتهای گلگیر جلو شروع شده و تا رسیدن به چراغ های عقب امتداد یافته و با رسیدن به خط دیگری که از بالای شیشه های جانبی تا ستون C و اسپویلر درب صندوق امتداد یافته محو می شود، به خوبی پیوند بصری میان نمای جلو و عقب را تقویت کرده است.

چراغ عقب تویوتا کرولا 2023

اگر به دماغه و انتهای خودرو در نمای جانبی نیز دقت کنیم، می بینیم که کرولا در این دو ناحیه حالتی گرد تر و انحنای بیشتری پیدا کرده است که پویایی آن در نمای جانبی تاثیرگذار بوده است. هرچند که طراحی خطوط روی رکاب درب ها با یک تورفتگی و سپس بیرون زدگی ملایم, حالتی جذاب را بر روی درب ها ایجاد کرده است، اما امتداد بصری مشخصی را نسبت به این خطوط بر روی سپرهای جلو و عقب نمی توان پیدا کرد که از جمله نکات منفی کرولا در نمای جانبی می باشد. طراحی رینگ های ۱۶ اینچی نیز اگرچه زیبا است، اما اگر رینگ های بزرگ تری برای این نسخه انتخاب می شد، بر جذابیت های ظاهری این نما نیز قطعا افزوده می شد.

عرضه تویوتا کرولا 2023

با گذر از دو نمای قبلی به نمای عقب کرولا می رسیم که به واسطه شکل پویا سپر و طراحی ذوزنقه ای معکوس درب صندوق عقب، تقارنی از اجرای نمای جلو را نشان می دهد. علاوه بر این مجموعه چراغ های عقب از طریق یک نوار تزئینی کرومی به هم متصل شده اند که موقعیت عریض تر خودرو را در این نما برجسته تر کرده است. نکته ای دیگر در نمای عقب کرولا ۲۰۲۳، فرم Edge مانند شیشه عقب است که در گوشه ها با یک انحنای ملایم، تا ستون C امتداد یافته و حالتی گردتر را به نمای عقب بخشیده است. همچنین امضای خاص گرافیک LED چراغ های جلو و عقب، باعث می شود تا نسل جدید تویوتا کرولا، به عنوان یک تویوتا فورا قابل تشخیص باشد.

طراحی تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در کابین ؛ کمی قدیمی، کاملا کاربردی و منسجم

در طراحی تویوتا کرولا ۲۰۲۳، با فضای داخلی جدیدی رو به رو می شویم که برای ایجاد یک فضای کابین جادار، منسجم و نسبتا مدرن (البته در زمان معرفی) طراحی شده است که در آن بافت ها، رنگ ها و تزئینات جدید به گونه ای ترکیب شده اند تا بالاترین سطح کیفیت بصری و احساسی را ارائه دهد. اما پیش از تغییرات بصری صورت گرفته در داشبورد و فضای داخلی، تغییرات در کابین کرولا در بخش های اتفاق افتاده که تجربه کاربری بهتری را برای سرنشینان به ارمغان آورده است.

کابین تویوتا کرولا 2023

از جمله این تغییرات می توان به باریک تر شدن پانل ابزار بالایی به میزان ۲۴ میلی متر اشاره کرد که این امر سبب کاهش ارتفاع داشبورد و بهبود دید جلو و نیز امکان پایین تر آمدن نشیمنگاه صندلی های جلو شده است که در نتیجه سبب پایین آمدن مرکز ثقل خودرو و جذاب تر شدن موقعیت رانندگی شده است. در مقابل، کنسول میانی ۴۲ میلی متر عریض تر و ۲۲ میلی متر بلندتر ساخته شده است تا ضمن بهبود ارگونومی اهرم تعویض دنده، احساس پیچیدگی موقعیت اطراف راننده افزایش یابد.در کنار این مورد، ارتفاع زیر آرنجی کنسول میانی نیز بهینه تر شده و برد کشویی آن برای راحتی بیشتر سرنشینان ۲۰ میلی متر افزایش یافته است.

فرمان تویوتا کرولا 2023

با این حال برتری ارگونومیکی کرولا در اینجا به پایان نمی رسد و بهبود موقعیت قرارگیری راننده با طراحی جدید فرمان را تکمیل می کند. اما با وجود تمام ویژگی های کاربردی و ارگونومیکی که در نسل جدید کرولا بهبود یافته و اصلاح شده است، طراحی مجموعه داشبورد و پنل ابزار را برای یک خودرو مدل سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نمی توان خیلی مدرن و زیبا قلمداد کرد. هر چند که نمی توان به آن لقب زشت را هم نسبت داد و هرچند که استفاده از کلید های فیزیکی بر خلاف آنچه که امروزه در ترند طراحی داخلی شاهدش هستیم، یک مزیت برای کرولا جدید به شمار می رود، اما به لحاظ فرم پردازی عناصر و جزئیات، کرولا جدید نمی تواند حرف زیادی، بخصوص در مقابل رقبای قدر جهانی« نه بازار چینی شده ایران» داشته باشد.

دنده تویوتا کرولا 2023

با این حال اما نمی توان به کیفیت مواد و متریال به کار گرفته در کابین ایراد خاصی گرفت و با وجود اینکه استفاده از متریالی متفاوت در دستور کار نبوده، اما همین متریال متشکل از پلاستیک، چرم و پارچه، به خوبی و به همان وسواسی که از تویوتا انتظار می رود، ساخته و پرداخته شده است. از نظر فضای سرنشینان در دو ردیف، با وجود فاصله محوری ۲۷۰۰ میلی متری، کاملا انتظار ها برآورده می سازد.

کلام آخر در مورد طراحی تویوتا کرولا ۲۰۲۳

نکته پایانی اما در رابطه با طراحی تویوتا کرولا ۲۰۲۳ اینکه، تویوتا در طراحی ظاهری آخرین نسل محبوب ترین محصول خود، سعی بر ارائه طراحی جذاب، پویا و مدرن تری را در مقایسه با نسل های قبلی کرولا داشته است و تا حد زیادی توانسته از ان استایل محافظه کارانه ای که همیشه در کرولا شاهدش بودیم، فاصله بگیرد تا با دستی پرتر به رقابت با رقبای خود بپردازد. هر چند که همچنان تویوتا ترک عادت نکرده و برخی از خصایص خود را با طراحی داخلی کرولا حفظ کرده است.

بدنه تویوتا کرولا 2023

با این حال کرولا علی رغم سادگی هایی که بخصوص در فضای کابین دارد، همچنان سدانی جذاب و پویا و البته همچنان پر طرفدار در سراسر جهان محسوب شود و این سبک طراحی  کاملا برازنده این محصول پر افتخار است. هر چند که انتظار می رود جذابیت های ظاهری به طراحی فضای داخل کابین و کنسول و داشبورد نیز سرایت کند.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje