Wp Header Logo 386.png


این مطلب به معرفی 5 موتورسیکلت مناسب برای همراهان در مسافت‌های طولانی می‌پردازد.

به گزارش مجله ماشین، میدانیم که موتورسواری مهارتی کاملا متفاوت با رانندگی ماشین نیاز دارد و تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای فردی است که کنترل این وسیله دوچرخ را به دست می‌گیرد.

اما جالب است بدانید که موتورسیکلت‌ها برای همراهان نیز موجوداتی عجیب به شمار می‌روند و دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد.

اولین موتورسیکلت توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ در سال ۱۸۸۵ ساخته شد که به نوعی سکوی پرتابی برای موتور این دو مهندس آلمانی به حساب می‌آمد.

این موتورسیکلت اولیه تنها ظرفیت یک نفر را داشت و همین موضوع تا حد زیادی الهام‌بخش طراحی بسیاری از موتورسیکلت‌های بعدی شد.

در برهه‌ای از زمان، فردی به این نتیجه رسید که موتورسیکلت‌ها می‌توانند وسیله‌ای مناسب برای حمل سرنشین هم باشند.

مشخص نیست چه کسی برای اولین بار ایده نصب صندلی دوم برای لذت بردن دو نفر از موتورسواری را مطرح کرد، اما این اتفاق سال‌ها پیش رخ داده است.

همانطور که گونه‌های مختلفی از موتورسیکلت‌های احتراقی ساخته شدند، جایگاه سرنشین نیز تکامل پیدا کرد.

این جایگاه که در صنعت با نام “ترک‌نشین” (قرض گرفته شده از دنیای سوارکاری) شناخته می‌شود، به یکی از مهم‌ترین اجزای برخی موتورسیکلت‌های امروزی تبدیل شده است.

امروزه انواع مختلفی از موتورسیکلت‌ها از موتورهای شهری گرفته تا موتورهای اسپرت به صندلی‌های اضافه مجهز شده‌اند، اما دو بخش خاص از این موتورها یعنی کروزرها و موتورهای تورینگ، بیش از سایرین از چنین طراحی‌هایی بهره می‌برند.

دلیل این موضوع آن است که برخلاف سایر موتورسیکلت‌ها، این دو نوع (به خصوص موتورهای تورینگ) علاوه بر راکب، به نیازها، راحتی و آسایش همراهان نیز توجه ویژه‌ای دارند.

چه چیزی یک موتورسیکلت را برای همراهان مناسب می‌سازد؟

پاسخ به این سوال ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید و از دنیای موتورهای تورینگ، پادشاهان واقعی حمل سرنشین با موتورسیکلت، نشأت می‌گیرد: تمام چیزی که همراهان برای لذت بردن از جاده نیاز دارند، یک صندلی راحت و به خوبی طراحی شده است که بتواند آن‌ها را در مسافت‌های طولانی بدون درد و رنج همراهی کند. و اگر فضای کافی برای حمل بار نیز وجود داشته باشد، همه چیز عالی خواهد بود.

سازندگان موتورسیکلت هنگام طراحی صندلی باید به چند نکته توجه داشته باشند.

اول از همه، باید به موقعیت آن توجه کرد. برای اینکه همراه بتواند از تجربه خوبی برخوردار شود، جایگاه ترک‌نشین باید (و با توجه به شکل موتورسیکلت مجبور است) کمی بالاتر از صندلی راکب قرار گیرد.

این کار به همراه اطمینان حاصل می‌کند که فرد در عقب بتواند از دید مناسبی به جلو برخوردار باشد بدون اینکه به طور کامل در معرض خطرات قرار گیرد.

سپس، صندلی باید به اندازه کافی جادار باشد تا راحتی سرنشین را تامین کند.

داشتن پشتی برای ترک‌نشین الزامی است و اگر به این مجموعه، آرنج‌بند نیز اضافه شود، شرایط حتی بهتر هم خواهد شد.

وجود سیستم گرم‌کن صندلی، که کم‌کم مورد توجه بیشتر سازندگان موتورسیکلت قرار می‌گیرد، امکانات را تکمیل می‌کند.

در حقیقت، یک صندلی عقب باید تقریباً همان آزادی‌هایی را به همراهان بدهد که راکب در اختیار دارد، به جز دردسر کنترل وسیله.

اما همانطور که عمو Uncle Ben می‌گفت، با قدرت زیاد مسئولیت زیادی نیز به همراه می‌آید و این بدان معناست که همراه صرفاً برای لذت بردن از سواری سوار موتور نمی‌شود.

زیرا قوانینی وجود دارد که باید رعایت شوند، چرا که این شرایط با سرنشین بودن در کنار راننده در یک ماشین کاملاً متفاوت است.

در حالی که فردی که کنترل موتور را برعهده دارد، تنها باید هنگام تصمیم‌گیری در مورد نحوه‌ی سفر، شدت ترمز و سرعت حرکت، وزن و بدن اضافی در عقب را در نظر بگیرد، وظیفه ترک‌نشین این است که اطمینان حاصل کند سواری را به هم نمی‌زند.

ممکن است به نظر برسد که فرد در صندلی عقب می‌تواند هر کاری که دوست دارد انجام دهد، اما واقعیت کاملاً متفاوت است.

برای مثال، حرکت بیش از حد در صندلی عقب می‌تواند ثبات موتورسیکلت را تحت تاثیر قرار دهد.

این به معنای محدود کردن حرکات تا حدی است که حتی راحت‌ترین صندلی موتورسیکلت نیز کمی طاقت‌فرسا شود.

قوانین مربوط به ترک‌نشین موتورسیکلت را در مطلبی جداگانه مورد بحث قرار خواهیم داد، بنابراین اکنون به موضوع اصلی خود یعنی صندلی‌های اضافی که برخی از این غول‌های فلزی در عقب خود حمل می‌کنند باز می‌گردیم.

همانطور که قبلاً گفته شد، بهترین صندلی‌های ترک‌نشین در دنیای موتورهای تورینگ یافت می‌شوند و به همین دلیل است که لیست زیر شامل این نوع موتورسیکلت‌ها خواهد بود.

کاواساکی وولکان 1700 وایجر
کاواساکی وولکان ۱۷۰۰ وایجر

۱. کاواساکی وولکان ۱۷۰۰ وایجر

شرکت ژاپنی کاواساکی بیشتر به خاطر تولید سری موتورسیکلت‌های نینجا شناخته می‌شود، اما با ارائه مدل قدرتمند وولکان، نیازهای موتورسواران تورینگ را نیز برآورده می‌کند.

این مدل به طور مداوم در لیست بهترین‌های این رده قرار می‌گیرد. برای این مطلب، نسخه ۱۷۰۰ وایجر مورد توجه ما قرار می‌گیرد.

این موتورسیکلت که به عنوان “پادشاه کروزرهای تورینگ کاواساکی” شناخته می‌شود، توسط یک موتور ۱۷۰۰ سی‌سی V-twin چهار سیلندر با گشتاور نزدیک به ۱۰۸ پوند-فوت نیرو می‌گیرد.

این قدرت برای حمل دو نفر در مسافت‌های طولانی کاملاً کافی است.

ترک‌نشین با استفاده از یک صندلی ژل درجه یک که “برای راکب مسافت‌های طولانی ساخته شده است” سوار می‌شود.

کاواساکی از ژل در این صندلی به این دلیل استفاده می‌کند که گفته می‌شود فشار ناشی از نشستن را به طور مساوی پخش می‌کند و نیازی به جا افتادن صندلی نیست.

کاواساکی برای تکمیل این مجموعه، از چرم مصنوعی ضد آب برای ظاهری لوکس استفاده کرده است.

برخلاف سایر موتورسیکلت‌های این لیست، وولکان ۱۷۰۰ وایجر برای ترک‌نشین آرنج‌بند ارائه نمی‌دهد، اما یک پشتی بسیار نرم برای استراحت در حین گوش دادن به موسیقی از سیستم صوتی داخلی و همچنین پشتیبانی کمری وجود دارد.

کاواساکی وولکان ۱۷۰۰ وایجر را با قیمت ۱۹,۷۹۹ دلار به فروش می‌رساند و آن را به گزینه‌ای بسیار جذاب در این رده تبدیل می‌کند.

صندلی ژل درجه یک فقط ۲۷۶ دلار به این قیمت اضافه می‌کند، بنابراین احتمالاً به سختی متوجه آن خواهید شد.

کان-آم اسپایدر آر تی سی تو اسکای
کان-آم اسپایدر آر تی سی تو اسکای

۲. کان-آم اسپایدر آر تی سی تو اسکای

ما به سفر خود در دنیای موتورسیکلت‌هایی که برخی از بهترین صندلی‌ها را برای ترک‌نشینان ارائه می‌دهند ادامه می‌دهیم، اما این بار با یک موتورسیکلت سه چرخه به نام کان-آم اسپایدر آر تی سی تو اسکای.

به طور کلی، به لطف نحوه ساخت آنها، موتورسیکلت‌های سه چرخه برای حمل سرنشین مناسب‌تر هستند.

با این حال، کان-آم فراتر از این عمل می‌کند و “تجربه‌ای از تورینگ که هرگز تا این حد لوکس نبوده است” را ارائه می‌دهد. و حتی مشخصات فنی این موتورسیکلت سه چرخه تا حدودی این گفته را تأیید می‌کند.

این وسیله توسط یک موتور سه سیلندر روتکس با حجم ۱۳۰۰ سی‌سی و قدرت ۱۱۵ اسب بخار و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور به حرکت در می‌آید. اما امروز موضوع مورد بحث ما این نیست.

صندلی عقب به هر طریقی که بخواهید یک شاهکار است.

این صندلی درست در پشت راکب، مانند هر موتورسیکلتی دیگر، از فوم تطبیقی ​​ساخته شده و حتی دارای پشتی کمری است.

برای اطمینان از اینکه هیچ جنبه‌ای از یک سواری راحت نادیده گرفته نشود، کان-آم این صندلی را با زیرپایی‌های قابل تنظیم برای ترک‌نشین و پشتی که به راحتی می‌تواند یک باکس بار را در خود جای دهد، ارتقا می‌دهد.

بادگیرهای قابل تنظیم در قسمت‌های پایین و بالایی برای ترک‌نشین تعبیه شده‌اند تا از تکان‌های شدید در مسافت‌های طولانی جلوگیری شود.

همه موارد فوق عالی به نظر می‌رسد، اما باید به شما هشدار دهم که تمام این راحتی‌ها با قیمتی همراه است.

کان-آم آر تی سی تو اسکای را با قیمت ۳۲,۹۹۹ دلار به فروش می‌رساند، اما خود صندلی گرم شده به همراه آرنج‌بند و پشتی، ۱۶۰۰ دلار دیگر به این قیمت اضافه می‌کند.

ب‌ام‌و R 18 ترانس‌کانتیننتال
ب‌ام‌و R 18 ترانس‌کانتیننتال

۳. ب‌ام‌و R 18 ترانس‌کانتیننتال

ب‌ام‌و R 18 یکی از جوان‌ترین موتورسیکلت‌های تورینگ در بازار است که تنها چهار سال پیش توسط این شرکت آلمانی معرفی شد.

از آن زمان، این رقیب هارلی-دیویدسون به حدی محبوب شده که به یک خانواده کامل از شش مدل تبدیل شده است. و در راس آنها، غول پیکر ترانس‌کانتیننتال قرار دارد.

نام این موتورسیکلت به طور واضح نشان می‌دهد که برای طی مسافت‌های بسیار طولانی طراحی شده است و موتور باکسر ۱۸۰۲ سی‌سی دو سیلندر، که بزرگترین موتور در تاریخ تولید سری موتورسیکلت است، به خوبی از این موضوع پشتیبانی می‌کند و گشتاور ۹۱ اسب بخار در ۴۷۵۰ دور در دقیقه و ۱۵۸ نیوتن متر گشتاور در ۳۰۰۰ دور در دقیقه را ارائه می‌دهد.

اما مسافت‌های طولانی به معنای آسایش زیاد نیز هست و این موضوعی است که در مورد بی‌ام‌و صدق می‌کند، چرا که ما در مورد این شرکت آلمانی صحبت می‌کنیم و همه ما می‌دانیم که آنها چگونه کار می‌کنند.

ب‌ام‌و می‌گوید که ترانس‌کانتیننتال خوش‌پوش‌ترین نماد جاده است و تجهیزات چشمگیر این موتورسیکلت شامل صندلی عقب چشمگیر نیز می‌شود.

صندلی ترک‌نشین که با دقت طراحی شده است تا خطوط کلی موتورسیکلت را برهم نزند، به طور یکپارچه از صندلی راکب امتداد یافته و به پشتی متصل می‌شود که توسط یک پشتی مجزا پشتیبانی می‌شود.

بادگیرها و زیرپایی‌ها نیز برای راحتی بیشتر ترک‌نشین در نظر گرفته شده‌اند و سیستم صوتی که در کیس‌های کناری و باکس عقب تعبیه شده است، سرگرمی را به ارمغان می‌آورد.

ب‌ام‌و R 18 ترانس‌کانتیننتال را با قیمت ۲۳,۹۹۵ دلار ارائه می‌دهد، اما در مورد صندلی عقب اطلاعات زیادی ارائه نمی‌دهد، بنابراین آپشن‌های زیادی برای ارتقای آن وجود ندارد.

ایندین رودماستر ایلیت
ایندین رودماستر ایلیت

۴. ایندین رودماستر ایلیت

محصولات گران‌قیمت چیزهای شگفت‌انگیزی را ارائه می‌دهند و ایندین رودماستر ایلیت نمونه بارز آن است.

این “موتورسیکلت تورینگ که در نهایت به سبک، تجمل و انحصار دست یافته است” تمام ویژگی‌های یک خودروی لوکس را به همراه دارد و قیمتی در حد و اندازه آن.

ایندین در فوریه ۲۰۲۴ از این موتورسیکلت چشمگیر رونمایی کرد و آن را به نوعی جشن ۱۲۰ سالگی موتورسیکلتی به نام کاملبک معرفی کرد.

این موتورسیکلت در سال ۱۹۰۴ به عنوان اولین محصول در رده محصولات ایندین با رنگ قرمز عرضه شد.

اگرچه از نظر ظاهری با استفاده از رنگ از سایر مدل‌های رودماستر متمایز می‌شود، اما از نظر مکانیکی تفاوتی با آنها ندارد و از همان موتور تاندراستورم، شاسی، سیستم تعلیق و تقریباً تمام اجزای دیگر استفاده می‌کند.

اما برای اینکه هم راکب و هم ترک‌نشین از این موتورسیکلت لذت ببرند، ایندین این مدل خاص را به سیستم صوتی PowerBand Audio با Bass Boost مجهز کرده است که شامل ۱۲ بلندگو است که در جلو، رکاب‌ها و باکس عقب نصب شده‌اند و در مجموع ۵۰ درصد صدای بلندتر از نسخه استاندارد را ارائه می‌دهند.

اما ما اینجا نیستیم که در مورد سیستم صوتی صحبت کنیم، چرا که موضوع مورد بحث ما صندلی عقب است. و در رودماستر ایلیت، این صندلی چیزی فراتر از تصور است.

صندلی عقب این موتورسیکلت مانند چیزی است که در یک اتاق نشیمن پیدا می‌کنید.

به اندازه‌ای جادار است که بزرگ‌ترین افراد را به راحتی در خود جای دهد و دارای فناوری به نام ClimaCommand است که به لطف کنترل‌هایی که در کناره صندلی نصب شده‌اند، هم گرمایش و هم تهویه مطبوع را ارائه می‌دهد.

این صندلی با وینیل ضد آب پوشیده شده و دارای آرنج‌بند و پشتی است.

این لیموزین دو چرخ قیمتی در حد و اندازه خود دارد و ایندین آن را با قیمت ۴۱,۹۹۹ دلار به فروش می‌رساند که تقریباً ۱۰ هزار دلار بیشتر از قیمت رودماستر معمولی است.

این تا حدی به این دلیل است که این موتورسیکلت در تعداد محدود ۳۵۰ دستگاه تولید خواهد شد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که صندلی فوق‌العاده‌ای که در بالا توضیح داده شد، ۱۲۹۹ دلار دیگر به این قیمت اضافه می‌کند.

هارلی-دیویدسون راد گلاید لیمیتد
هارلی-دیویدسون راد گلاید لیمیتد

۵. هارلی-دیویدسون راد گلاید لیمیتد

رقیب اصلی ایندین، هارلی-دیویدسون، غریبه‌ای در ساخت موتورسیکلت‌های راحت برای مسافت‌های طولانی نیست.

در واقع، این شرکت لیست بلندبالایی از محصولات در این رده دارد و به طور کلی به آنها موتورسیکلت‌های تورینگ گرند آمریکایی می‌گوید.

همه محصولات ارائه شده در این رده در بالاترین سطح خود قرار دارند، اما هیچ چیز بهتر از موتورسیکلت‌های نسخه CVO نیست.

در حال حاضر دو مدل از آنها (در سه نسخه) در دسترس هستند که نسخه‌های کاملاً سفارشی‌سازی شده از مدل‌های راد گلاید و استریت گلاید هستند.

اما باور کنید یا نه، این مدل‌های CVO بهترین انتخاب برای ترک‌نشینان نیستند.

برای این منظور، راد گلاید لیمیتد انتخابی عالی است.

این موتورسیکلت که به عنوان موتورسیکلتی که راکبان را عاشق سواری‌های طولانی خواهد کرد توصیف می‌شود، احتمالاً همین تاثیر را روی ترک‌نشینان نیز خواهد گذاشت.

دلیل این امر البته موتور Milwaukee-Eight 114 است که در شاسی قرار دارد و ۹۳ اسب بخار قدرت و ۱۲۲ فوت پوند گشتاور تولید می‌کند. اما موضوع مورد بحث ما این نیست.

صندلی ترک‌نشین این موتورسیکلت دو چرخ به اندازه تمام مدل‌های دیگری که تاکنون به آنها پرداخته‌ایم چشمگیر است.

در واقع، آنقدر چشمگیر است که هارلی در یکی از نسخه‌های خود آن را صندلی “گهواره‌ای” می‌نامد.

این صندلی از ترکیبی منحصر به فرد از الیاف با فوم در بالا ساخته شده و دارای سیستم تعلیق مخصوص به خود (نوع فنری چندگانه در عقب) است تا راکب و ترک‌نشین را از ناهمواری‌های جاده محافظت کند.

به طور طبیعی، می‌توان برای آن پشتی سفارش داد و پشتیبانی کمری نیز در دسترس است.

هارلی-دیویدسون راد گلاید لیمیتد با قیمت ۳۲,۴۹۹ دلار به فروش می‌رسد، اما صندلی گهواره‌ای در صورت انتخاب به عنوان بخشی از پکیج Long-Haul همراه با تعدادی آپشن دیگر، ۲۲۴۰ دلار دیگر به این قیمت اضافه می‌کند.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید، موتورسیکلت‌های تورینگ و کروزرهای مختلفی با صندلی‌های عالی برای ترک‌نشینان در بازار وجود دارند.

انتخاب نهایی به سلیقه، نیازها و بودجه شما بستگی دارد.

اگر به دنبال حداکثر راحتی هستید، هوندا گلدوینگ تور یا ایندین رودماستر ایلیت بهترین گزینه‌ها هستند، اما باید هزینه گزافی برای آنها بپردازید.

از طرف دیگر، اگر به دنبال گزینه‌های مقرون به صرفه‌تر هستید، کاواساکی وولکان ۱۷۰۰ وایجر و بی‌ام‌و R 18 ترانس‌کانتیننتال انتخاب‌های بسیار خوبی هستند.

در نهایت، کان-آم اسپایدر آر تی سی تو اسکای به دلیل ساختار سه چرخه، ثبات و راحتی بیشتری را برای ترک‌نشینان ارائه می‌دهد، اما قیمتی بسیار بالا دارد.

در نظر داشته باشید که صرف نظر از موتورسیکلتی که انتخاب می‌کنید، همیشه باید به نکات ایمنی توجه داشته باشید و از تجهیزات مناسب مانند کلاه ایمنی، کاپشن، شلوار و چکمه‌های موتورسواری استفاده کنید.

همچنین قبل از سفرهای طولانی، حتماً موتورسیکلت خود را به طور کامل بررسی کنید و از وضعیت مطلوب آن اطمینان حاصل کنید.

source
کلاس یوس

viraje

توسط viraje